سمینار خبری اپ‌استور ایرانی مایکت: گوگل پلی رقیب ما نیست!

myket3

عصر امروز و در سمیناری خبری که در دفتر مایکت، مارکت ایرانی اندروید برگزار شد، این شرکت از اهداف خود در ایران سخن گفت. در ابتدای این مراسم، حسین فقیه مدیر اجرایی مایکت اشاره‌ای به تاریخچه مایکت کرد و گفت: اواخر سال ۸۹ و اوایل ۹۰، فضای موبایل به شکل امروزی‌اش نبود. آی‌فون معرفی شده و یک انقلاب در حوزه موبایل پدیدار شد و گوگل اندروید را معرفی کرد و فضای رقابتی به وجود آمد. در آن زمان به دلیل تحریم‌ها، گوگل مارکت خودش را بر روی کاربران ایرانی بست. یک سری از افرادی که داخل شرکت حصین با هم کار می‌کردیم، به همین خاطر یک کاری کردند و طی عملی که عصبانی هم بودند، یک سری از اپ‌هایی که در گوگل رایگان بودند، آن‌ها را به شکل یک پروژه جانبی و علاقه شخصی دانلود کردند و سایتی به وجود آوردند و در دل این کار، مایکت به وجود آمد و یک پروژه کوچکی بود که در زمان‌های خارج از کاری پشتبانی می‌شد و بعدا زمان بیشتری بر روی آن گذاشته شد. جالب اینجاست که در تایمی کمتر از یک ماه به ۱۰ هزار و در عرض ۶ ماه به ۳۰۰ هزار یوزر رسید. این کار یک استارتاپ کوچکی بود که شاید در آن زمانی کسی وجود نداشت تا بر روی آن سرمایه گذاری کند.

myket2

فقیه سپس اشاره‌ای به شرکت حصین کرد و گفت: در حدود ۲ سال پیش بود که علاقه‌مندی از سمت شرکت حصین برای سرمایه‌گذاری بر روی آن ایجاد شد. حصین مجموعه‌ای بود که در سال ۸۳ توسط یک سری از بچه‌های المپیادی ایجاد و در واقع یکی از اولین استارت‌آپ‌های ایرانی بود. ۶ نفر موسس اصلی داشت که امروز هم هستند و هسته اصلی آن را تشکیل داده‌اند. حصین در ۱۰ سال پیش خیلی کوچک بود و الان به قدری رشد کرده که بالغ بر ۳۵۰ نفر در مجموعه‌های گوناگون آن کار می‌کنند.

مایکت از جایی شروع شد که یک اپ استور و یا حتی انبار کوچکی از اپ‌ها بود که ابتدا تنها برنامه‌های خارجی داشت و سپس برنامه‌های ایرانی را دوستان ارسال کردند که در آغاز ما دستی ارسال می‌کردیم اما الان مایکت یک اپ استور کامل است.

ما حس می‌کنیم که فضای ارزش ایجاد کردن برای توسعه دهندگان ایرانی خیلی پر رنگ هست و نیاز داریم در آن همچنان کار کنیم. یکی از اولین کارهایی که ما کردیم، این بود که توسعه دهندگان ایرانی بتوانند دیده شوند. از همان زمانی که ۳۰۰ هزار نفر به سمت ما آمدند، بدون آنکه تبلیغی کرده باشیم و یوزرها همیشه از ما حمایت کرده‌اند.

نگاه ما به مدیا به این صورت است که اگر از دید بهره‌وری و لایف استایل نگاه کنیم، موبایل تاثیر خیلی زیادی داشته و حال به سمتی داریم می‌رویم که اپلیکیشن‌ها خیلی تاثیر دارند و ما دوست داریم که برنامه‌های ایرانی در این فضا رشد کنند. برای همین پشتیبانی مدیا می‌تواند نقش خیلی پررنگی داشته باشد.

ما می‌خواهیم که چندکار برای دیده شدن بیشتر توسعه دهندگان ایرانی انجام دهیم. یک کار جدید را با سازمان بهزیستی آغاز کردیم که در ماه رمضان انجام خواهیم داد و هدف این است که جامعه توسعه دهندگان یک کاری را بتوانند انجام بدهند و درصدی از سود آن به سازمان بهزیستی تعلق خواهد گرفت.

myket1

حوزه‌هایی که ما هدف گیری کردیم، بسیار متنوع است و برای مثال یکی از مشکلات بزرگ برنامه نویسان برای طراحی اپلیکیشن‌ها جهت پول درآوردن، است و ما سعی کردیم در این حوزه کارهایی را انجام دهیم و کارگاه‌هایی را بدین منظور و با دانشگاه شریف برگزار خواهیم کرد.

ما یک نیازی را در حوزه وب دیدیم که چرا اپلیکیشن‌های خوب ایرانی کم هستند؟ یکی از آن‌ها ایجاد پلتفرم‌هایی بود که بتواند به این منظور کمک کند و پتانسیل درآمدزایی ایجاد شود. الان ۹۵ درصد اپ‌های دنیا رایگان است و مدل دزآمدزایی آن‌ها بر مبنای تبلیغات و یا چیزهای دیگر است. ما در یک بررسی، با کسانی که در حوزه پلتفرم‌های تبلیغاتی موبایل کار می‌کردند و با یک مجموعه به نام مگنت شروع به همکاری کردیم. مگنت در حوزه تبلیغات کار می‌کند و برداشت ما این است که از لحاظ خدماتی از بقیه بهتر هستند. جدیدترین سرویسی که مگنت خواهد داشت، تبلیغات ویدیویی هست و امیدواریم به توسعه دهندگان جهت درآمدزایی کمک زیادی بکند.

مدیر اجرایی مایکت در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: رفع تحریم‌ها باعث رشد و توسعه بازار خواهد شد و گوگل پلی نمی‌تواند در کوتاه مدت یک رقیب برای اپ استورهای ایرانی باشد.

وی در ارتباط با توجه مایکت به کاربران و ارایه آمارهایی از این مارکت اندرویدی گفت: سرویسی اگر بخواهد بزرگ یا جذاب باشد، اصولا یک نفر به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام بدهد. ما احساس می‌کنیم که قدرت توسعه دهندگان بایستی بسیار زیاد باشد و آن‌ها سرویس را بزرگ خواهند کرد. اصل کار داستان ما کاربر است و در گام دوم، توسعه دهندگان ایرانی هستند که اصل کار و بیزینس برای آن‌هاست و ما تلاش داریم تا کمک کنیم. یکی از هدف‌های ما در بخش کمپین رمضان این است که کاربران بیشتری وارد این بازی بشوند. در واقع بسیاری گوشی هوشمند دارند اما از اپ‌های ایرانی کم اسفاده می‌کنند و دوست داریم این استفاده از اپ‌های ایرانی بیشتر بشود. از دید کاربر ما یک باز طراحی در نسخه‌ها و زیر ساخت خودمان انجام دادیم که بعد از ماه رمضان رونمایی شد و تغییرات بسیاری داشتیم و از یک نسخه پایه به نسخه پیشرفته خواهیم رفت و این چیزی است که کاربر به زودی خواهد دید.

امروز ما از ۶ میلیون کاربر گذشته و با سرعت زیادی یوزرهای‌مان مادر حال زیاد شدن است و از دید توسعه دهندگان در حدود ۸ هزار توسعه دهنده داریم که نزدیک به ۱۵ هزار برنامه ایرانی داشته و در حدود ۴۴ هزار برنامه خارجی که تمام آن‌ها برنامه رایگان است. وی در ارتباط با عدم دانلود برخی از برنامه‌های مایکت گفت: ممکن است برخی از ایرادات که درباره عدم دانلود برخی برنامه‌ها وجود دارد،‌ مربوط به کش باشد و این ایراد برای بسیاری از مارکت‌های دیگر نیز است.

در پایان وحید رحیمیان، مدیر فنی مایکت در ارتباط با پلن و اهداف این شرکت به صورت کلی گفت: معتقد هستیم این بازار به قدری جای پیشرفت دارد که ما حتی بدون بیزینس پلن هم می‌توانیم جلو برویم! ما هنوز در مایکت با این شکل و به همراه یک تیم خوب جلو پیش می‌رویم و احساس می‌کنیم که در یک سری از جاها، خلاهایی وجود دارد و درصدد پر کردن آن‌ها هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH