SpaceX Falcon 9

راکت فضایی SpaceX Falcon 9 دقایقی بعد از پرتاب منفجر شد + ویدیو

راکت بی‌سرنشین شرکت «SpaceX» که بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم بار را برای تجهیز ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل می‌کرد، دقایقی پس از پرتاب دچار مشکل و منفجر شد که به معنی نابودی تمام بار آذوقه و تجهیزات این راکت است.

SpaceX Falcon 9

همانطور که ناسا تایید کرده است، راکت «Falcon 9» دو دقیقه و نوزده ثانیه پس از جدا شدن از ایستگاه هوایی «Cape Canaveral» در فلوریدا منفجر شد. این انفجار در حین انجام هفتمین ماموریت از قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری شرکت SpaceX با ناسا اتفاق افتاد. این قرارداد در مجموع شامل رساندن ۱۵ پرواز حمل تجهیزات و آذوقه به ایستگاه فضایی است.

مدیرکل Elon Musk توضیح داده که فشار بیش از حد به تانک اکسیژن مایع در بخش بالایی راکت عامل این انفجار است.

Musk در توییتر گفت: «این تمام چیزی است که می‌توانیم با اعتماد به نفس به شما بگوییم. پس از آنالیز کامل می‌توانیم بیشتر در این باره صحبت کنیم.»

درحالی که این راکت حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم تجهیزات، آذوقه و وسایل علمی را برای فضانوردان ایستگاه فضایی می‌فرستاد، یکی از هدف‌های اصلی این ماموریت انجام سومین تلاش برای نشاندن بخش بالایی راکت روی عرشه یک کشتی کنترلی روی آب بود. دو تلاش دیگر در ماه‌های ژانویه و آپریل برای نشاندن راکت Falcon 9 (که قابل استفاده مجدد است) روی عرشه کشتی با منفجر شدن آن به دلیل برخورد شدید با عرشه به پایان رسید.

وسایل از دست رفته در این انفجار شامل یکی از دو آداپتور اتصالی بود که توسط شرکت‌های «بوئینگ» و SpaceX برای وارد کردن فضانوردها به ایستگاه فضایی جهانی ساخته شده بودند. SpaceX امیدوار است با قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری‌ که سال پیش با ناسا بسته تا سال ۲۰۱۷ شروع به فرستادن انسان به فضا کند.

از جمله بارهای دیگر نابود شده در این انفجار یک‌جفت HoloLens مایکروسافت بودند. هدست‌های واقعیت تکمیل‌شده‌ای که در ماه‌ ژانویه معرفی شدند. در این همکاری به نام «Sidekick» این هدست‌ها قرار بود که طبق گفته ناسا «به فضانوردها به شکل مجازی کمک کنند تا در خارج از زمین برای زمین کار کنند».

هرچند از دست رفتن بار این راکت وضعیت فضانوردان ایستگاه فضایی را به خطر نمی‌اندازد، همانطور که ناسا گفته این فضانوردان برای حدود ۴ ماه آذوقه در اختیار دارند.

مدیر ناسا، «Charles Bolden» در یک اطلاعیه بعد از این انفجار گفته است: «ما از اینکه آخرین بار SpaceX برای تامین نیاز ایستگاه بین‌المللی فضایی را از دست داده‌ایم، ناراحتیم؛ هرچند، فضانوردان حاضر در ایستگاه در شرایط امن هستند و نیازهای خود را برای چندماه آینده در اختیار دارند.»

روس‌ها نیز برنامه دارند که یک فضاپیمای دیگر را در ۳ جولای برای رساندن آذوقه به ایستگاه بفرستند؛‌ آن‌ها نیز برای ارسال بار قبلی خود در ۲۸ آپریل با مشکل مواجه شدند.

در پایین می‌توانید ویدیوی مربوط به انفجار این راکت را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH