وضعیت خودروسازی در ایران: سال‌ها درجا زدن و گرانی به بهانه حمایت

khodro-sazi-in-iran

خودرو یکی از آن دست کالاهایی است که تقریبا در زندگی همه مردم نقش داشته و هر کس، به نحوی از خدمات این چهار چرخ‌های آهنین بهره می‌گیرد. به همین خاطر بازار اتومبیل همیشه مورد توجه بوده و یکی از صنایع بزرگ در جهان محسوب می‌شود که نام‌های معتبری چون بنز، بی‌ام‌و، تویوتا، پورشه، فولکس واگن، فورد، شورولت و… را همگان شنیده و حتی با بسیاری از محصولات آن نیز آشنا هستند.

اما اگر سری به بازار خودرو و همچنین نگاهی به صنایع خودروسازی کشورمان بیندازیم، متوجه می‌شویم که تفاوت‌های بسیار زیادی با سایر مارکت‌ها داشته و حتی در نوع خودش منحصربفرد است. سال‌ها و دهه‌ها است که به بهانه حمایت از تولید داخل، تعرفه‌های سنگین برای واردات وضع می‌شود و حتی در بسیاری از برهه‌ها واردات ممنوع بوده و یا بخشی از خودروها قادر به ورود به بازار کشورمان نیستند. مدل‌هایی نیز که اجازه ورود یافته‌اند، با مبالغی که حداقل دو برابر قیمت واقعی خودرو در جهان است، فروخته شده و شرایط فروش و حتی تنوع آپشن‌های موجود نیز با هیچ استانداردی مطابقت ندارد.

حال بایستی از خودمان بپرسیم، این همه هزینه که برای سرپا نگاه داشتن صنایع داخلی پرداخت شده است، آیا موجب شکوفا شدن این صنعت گردیده؟ آیا انحصاری که به واسطه حمایت از این خودروسازان دولتی صورت پذیرفته، موجب به بار آوردن خسارت‌های بیشتر نسبت به مزایای آن نشده است؟ در ادامه نگاهی کلی‌تر به این داستان می‌اندازیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا حمایت از تولید داخلی، منجر به رشد این صنعت در کشورمان شده و یا سبب عقب ماندن جامعه از سرعت پیشرفت چنین صنایع بزرگی شده است.

***ادامه مقاله را در وب‌سایت چرخان مطالعه بفرمایید***

اگر به دنیای خودرو و اخبار پیرامونش علاقه‌مندید، مطالب وب‌سایت چرخان را بخوانید. همچنین با دنبال کردن پیج اینستاگرام، توئیتر یا فیس‌بوک چرخان، در جریان آخرین مطالب آن قرار بگیرید.

4 در مورد “وضعیت خودروسازی در ایران: سال‌ها درجا زدن و گرانی به بهانه حمایت”

  1. سارا نیازی

    من نامزدم پورشه پانامرا 4s 2014 داره و پدر ام لکسوس LX570 2013 خیلی خیلی ،این های خوب هستند اما گران. ولی می ارزه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH