بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5‌ پریمیوم: سیرت زیبا!

Sony-Xperia-Z5-Premium-Review-(7)

همه چیز از آخرین روز فروردین ماه امسال شروع شد. روزی که محصولی پرچم‌دار در وب‌سایت سونی موبایل به نمایش درآمد که نامی بزرگ همچون اکسپریا Z4 را به دوش می‌کشید و علی‌رغم ظاهری زیبا و باطنی قدرتمند نتوانست آن‌گونه که باید و شاید دل هواداران را به‌دست آورد. البته این مدل هیچگاه مطرح نشد و راهی به بازارهای جهانی پیدا نکرد. شاید دلیل اصلی گوشه گیر شدن اکسپریا Z4 خود سونی باشد، چرا که برای رونمایی از محصولی که پرچمدارش است، حتی یک مراسم درست و حسابی هم نگرفت! بعد از مدتی کوتاه، محصول دیگری با نام اکسپریا Z3 پلاس معرفی شد که در واقع نسخه جهانی همان اکسپریا Z4 بود و تغییر چندانی به خود نمی‌دید. بعد از این‌ها، همه منتظر رونمایی از محصولی متفاوت بودند؛ حتی مدیر خاورمیانه و آفریقای سونی هم در مصاحبه‌ای اختصاصی با آی‌تی‌رسان نم پس نداد و تنها گفت که منتظر یک محصول شگفت انگیز از سوی سونی در نمایشگاه IFA باشید. همه منتظر این رویداد بزرگ بودیم تا اینکه بالاخره اکسپریا Z5 پریمیوم معرفی شد و لقب نخستین محصول با نمایشگر 4K را به همراه داشت. سرانجام پس از چند ماه چشم‌مان به جمال گل سر سبد ژاپنی‌ها روشن شد و فرصتی دست داد تا با او گپی بزنیم! اگر می‌خواهید بدانید که Z5 پریمیوم چه چیزی در چنته دارد، با آی‌تی‌رسان همراه شوید.

محتویات جعبه

معمولا در بررسی‌هایمان خبری از این بخش نیست و کمتر پیش می‌آید که نگاهی به محتویات جعبه یک گجت هوشمند بیندازیم اما چه کنیم که اکسپریا Z5 پریمیوم است و نمی‌شود به همین سادگی از کنارش گذشت. بعد از آنکه جعبه دستگاه را باز کنید، گجت هوشمندی را می‌بینید که همچون یک زیبای خفته به نظر می‌رسد. اگر گوشی را کنار بگذارید، در زیر آن 3 جعبه کوچک دیگر می‌بینید که همچون قطعات یک پازل در کنار هم جای خوش کرده‌اند و هر کدام مخصوص یکی از اقلام همراه دستگاه است. یکی برای کابل Micro USB، یکی برای شارژ و دیگری جعبه‌ای که دفترچه راهنما به همراه هندزفری در آن قرار گرفته است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (19)

به شخصه تا به حال چنین بسته بندی جالبی را برای یک گوشی ندیده بودم. همه چیز خیلی خوب و جالب در کنار یکدیگر قرار گرفته و همچون سایر محصولات با یک مشت کابل و دفترچه راهنما رو به رو نیستید.

Sony Xperia Z5 Premium Review (20)

طراحی

نسل ششم سری Z هم آمد و ما تغییر خاصی در طراحی ندیدیم! سونی در اکسپریا Z زبان طراحی جدیدی را برای محصولات خود برگزید و آن را در سری Z1 بهبود بخشید. Z2 هم آمد و با تغییراتی جزئی همراه شد و این قضیه برای نسل‌های چهارم و پنجم هم ادامه داشت و حالا اکسپریا Z5 پریمیوم که به نوعی آخرین نسل از سری Z نیز هست، باز هم با همان زبان طراحی روانه بازار شده است. شاید تغییر دکمه پاور از حالت دایره‌ای به بیضی را بتوان مهم‌ترین تغییر در طراحی این نسل دانست که آن‌هم به دلیل وجود سنسور اثر انگشت است! می‌توان دو دلیل مهم را برای ثابت ماندن طراحی سری اکسپریا بیان کرد. نخست اینکه این طرح به نوعی امضای کمپانی شده و همین که شما از صد فرسخی و بدون دیدن نام سونی می‌توانید تشخیص دهید که آن گوشی ساخته این کمپانی است، یعنی اینکه سونی کارش را خیلی خوب انجام داده است. دلیل دوم هم این است که طراح محصولات این سری در دفترش می‌نشیند و کلش آو کلنز بازی می‌کند و پولش را می‌گیرد و اصلا حوصله طراحی متفاوت را ندارد! (خصوصیاتش شبیه ما ایرانی‌ها نیست؟!) بالاخره همه ما منتظر یک محصول متفاوت با طراحی متفاوت از سونی هستیم.

Sony Xperia Z5 Premium Review (16)

در نگاه اول چیز جدیدی را در طراحی نمی‌بینید! مطابق تمام اسمارت فون‌های بازار نمایشگر بخش اعظمی از نمای جلویی دستگاه را به خود اختصاص داده و حاشیه‌های اطراف آن به حداقل میزان خود رسیده اما هنوز هم جای کار دارد. بالا و پایین نمایشگر هم آن‌قدری فضای اضافی هست که در ذوقتان بزند! در بالای نمایشگر لوگوی سونی را می‌بینید که در سمت چپ خود دوربین سلفی را جای داده و در سمت راستش کلی سنسور متفاوت برای کارهای متفاوت! درست در بالای این لوگو و در لبه دستگاه یک اسپیکر به طرز استادانه‌ای جای گرفته که بابت همین یک حرکت بدون توپ سونی باید برخیزید و دست بزنید! دومین اسپیکر نیز در زیر نمایشگر و لبه پایینی دستگاه به چشم می‌خورد.

اگر دستگاه را به پشت برگردانید، باز هم چیز جدیدی پیدا نمی‌کنید! دوربین در گوشه بالا و سمت چپ دستگاه قرار گرفته و در زیر خود یک فلاش LED را جای داده تا تنهایی به محیط‌های تاریک نرود (ترس از تاریکی بر دوربین‌ها عیب نیست!). در مرکز نیز بازهم لوگوی سونی به چشم می‌خورد و در پایین دستگاه شاهد حک شدن نامی بزرگ همچون اکسپریا هستیم. پشت دستگاه از جنس شیشه است و در آن خبری از طراحی مات نیست. البته شاید سونی به فکر خانم‌ها بوده چرا که بخش پشتی خیلی خوب می‌تواند نقش یک آینه را بازی کند و برای اینکه آقایان هم بی‌نصیب نمانند؛ این کمپانی صاحب نام کاری کرده تا این قسمت مستعد جذب اثر انگشت باشد! یعنی آنقدر زود کثیف می‌شود که شما همچون شاگرد شوفرها مجبور هستید لنگی به دست بگیرید و مدام مشغول پاک کردنش باشید.

Sony Xperia Z5 Premium Review (15)

در سمت راست دستگاه، کلید پاور به سبب تمایزش با سایر قسمت‌ها خودنمایی می‌کند و همانطور که گفتیم بر خلاف گذشته دیگر گرد نیست و رسما با یک بیضی طرف هستید. کلید پاور در بهترین جای ممکن قرار گرفته و در بالای آن کلید و یا پورت دیگری را پیدا نمی‌کنید اما در زیر آن کلیدهای یکپارچه صدا و کلید اختصاصی شاتر دوربین جای خوش کرده‌اند. کلید اختصاصی شاتر که در بهترین جای ممکن حضور دارد و اصلا همین که سونی به این دکمه اهمیت می‌دهد باز جای شکرش باقی‌است اما کلیدهای یکپارچه صدا علاوه بر کوچک بودنشان در جای مناسبی هم قرار نگرفته‌اند. شما برای تنظیم میزان صدا اگر بخواهید از این کلیدها استفاده کنید، احتمال سقوط دستگاه و پهن شدنش بر کف خیابان بالا می‌رود چرا که طول دستگاه زیاد است و دکمه‌ها در بخش پایینی قرار گرفته‌اند. البته با کمی دقت، بدون آنکه به کسی آسیب برسد همه چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود.

Sony Xperia Z5 Premium Review (11)

در سمت چپ دستگاه و در بخش بالایی، درگاه کارت حافظه و سیم کارت در زیر یک درپوش زندگی خوب و خوشی را با هم می‌گذرانند و در پایین‌ترین قسمت باز هم نامی از اکسپریا می‌درخشد.

Sony Xperia Z5 Premium Review (13)

این محصول دو سیم کارته است و نحوه قرار گرفتن سیم کارت‌ها در آن به قدری جالب بود که حیف‌مان آمد به آن اشاره‌ای نکنیم. شما با کشیدن خشاب سیم کارت در واقع خشاب هر دو سیم کارت را از جای خود بیرون می‌آورید و با یک قطعه پلاستیکی دراز مواجه می‌شوید که هر دو سیم کارت را در خود جای می‌دهد.

Sony Xperia Z5 Premium Review (29)

در بخش زیرین پورت، Micro USB به همراه محلی برای اتصال بند وجود دارد و قسمت بالایی دستگاه نیز میزبان جک استاندارد هدفون است.

فریم اصلی دستگاه یک تکه نیست و در چهار گوشه شاهد ۴ قسمت کوچک و منحنی هستیم. این حرکت سونی موجب شده تا دیگر، گوشه‌های دستگاه تیز نباشد، اما خب رسما فریم را از یک یا نهایتا دو تکه‌ای که در اکثر محصولات شاهدش هستیم به ۸ تکه تقسیم کرده است.

از لحاظ ابعاد نمی‌توان مقایسه درستی را میان این مدل با اکسپریا Z3 پلاس داشت؛ چرا که کلا سایز نمایشگرشان متفاوت است و طبیعی است که نسل قبلی کوچک‌تر باشد؛ اما از لحاظ ضخامت، Z5 پریمیوم نسبت به گذشته حدودا یک میلی‌متر ضخیم‌تر شده که می‌توان دلیلش را حضور سنسور اثر انگشت در سمت راست دانست. این مدل را اگر بر روی ترازو قرار دهید شاهد عددی به بزرگی 180 هستید که برای چنین محصولی کمی به دور از انتظار است. کافی‌است بدانید که ال‌جی G4 با سایز نمایشگری برابر با گل‌ سرسبد سونی، در حدود 25 گرم از آن سبک‌تر است! حالا صدای سایز مناسب‌تر نماینده ال‌جی را هم در نمی‌آوریم که کسی ناراحت نشود.

نمایشگر

به بخش هیجان انگیز ماجرا رسیدیم؛ جایی که وقتی در جمع بزرگان پرسیدند: رکورددار بیشترین میزان چگالی پیکسلی چه کسی است؟! سونی دستش را بالا آورد و “من، من” می‌کرد! Z5 پریمیوم از یک نمایشگر 5.5 اینچی 4K با فناوری IPS سود می‌برد و تمام هنرش در جای دادن بیش از 800 پیکسل در هر اینچ است، میزانی که بیشتر شبیه به یک رویاست. البته هنگام کار با دستگاه و زمانی که در منو مشغول گشت و گذار هستید، نمایشگر در واقع یک نمونه Full HD است. سونی برای افزایش بازدهی دستگاه دست به چنین اقدامی زده و در حال حاضر تنها اپلیکیشن Movie و Album از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند و سایر اپلیکیشن‌ها در همان حالت Full HD باقی می‌مانند. البته راستش را بخواهید چشمان من و شما تفاوت چندانی میان Full HD و QHD قائل نیست چه برسد به 4K! پس بهتر است که درگیر اعداد و ارقام نشوید. قابلیت‌های این مدل به همین جا ختم نمی‌شود. سونی باز هم از فناوری‌های خاص خود نظیر Trilluminous با موتور X-Reality در این مدل نیز بهره گرفته که سبب افزایش میزان کنتراست در نمایشگر می‌شود. علاوه بر این‌ها استفاده از چنین فناوری‌هایی موجب شده تا رنگ‌ها، پررنگ‌تر از سابق باشند و میزان نویز نیز به حداقل برسد. در زیر نور آفتاب خوانایی نمایشگر در سطح مطلوبی قرار گرفته و مشکلی با آن نخواهید داشت. از هر زاویه‌ای هم که به نمایشگر بنگرید، شاهد رنگ پریدگی نخواهید بود.

نمایشگر Z5 پریمیوم رنگ‌های مشکی را عمیق نشان می‌دهد و رنگ سفید نیز خیلی شفاف به نمایش در می‌آید؛ پس اگر اهل وب‌گردی هستید این مدل به شما چشمک می‌زند! چینش پیکسل‌ها در گل سرسبد محصولات سونی به صورت زیگزاگی است که به نوعی منحصر به فرد نیز هست چرا که به‌ندرت می‌توانید محصولی را پیدا کنید که پیکسل‌هایش اینگونه کنار هم بنشینند. بالاخره قرار دادن این تعداد پیکسل در یک نمایشگر 5.5 اینچی کار راحتی نیست.

نمایشگر خیلی زود به تماس دست پاسخ می‌دهد و با فعال کردن قابلیت Glove Mode حتی با دستکش نیز می‌توانید با این مدل ارتباط برقرار کنید. در تنظیمات مربوط به نمایشگر شاهد بخشی با نام White Balance هستیم که در آن می‌توانید میزان سفیدی نمایشگر را به دلخواه خود تنظیم کنید. بخش دیگری نیز با نام Image Enhancement وجود دارد که در آن می‌توانید موتور  X-Reality را فعال کنید و یا حالت Super-Vivid را برگزینید که هر دو مورد تاثیر به‌سزایی در نحوه نمایش تصاویر در این نمایشگر دارند. البته امکان فعال کردن هر دو حالت ممکن نیست اما خب هر کدام مزایای خود را دارند. به عنوان مثال فعال کردن بخش X-Reality موجب می‌شود تصاویر را با جزئیات بیشتری ببینید و فعال کردن حالت Super-Vivid نیز موجب جذاب شدن رنگ‌ها می‌شود؛ در حدی که تفاوتش با حالت عادی از زمین تا آسمان باشد!

Sony Xperia Z5 Premium Review (1)

میزان روشنایی نمایشگر در حالت حداکثر بسیار بالاست و مطمئن باشید که جوابگوی شما در هر جایی خواهد بود. Z5 پریمیوم همچون هوای بارانی خوراک آن‌هایی است که تنها نیستند چرا که حداقل میزان نور نمایشگرش در حدی است که می‌توان بر روی تخت دراز کشید، چراغ را خاموش کرد و تا صبح مشغول چت با مخاطب خاص شد، بدون آنکه چشمتان اذیت شود (خدا شانس بده!).

برای آنکه از مسائل تئوری فاصله بگیریم، اکسپریا Z5 پریمیوم را در کنار ال‌جی G4 قرار دادیم و مشغول عکاسی از نمایشگر آنها شدیم درست در زمانی که یک تصویر مشابه را به نمایش گذاشته بودند. (سمت راست اکسپریا Z5 پریمیوم است)

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

سخت افزار

کوالکام هم با این اسنپدراگون 810 خود آنقدر سرو صدا به پا کرد که دیگر عالم و آدم فهمیدند یک کوره آجر پزی ساخته! در این هیاهو برخی همچون ال‌جی، مایکروسافت و بلک‌بری تصمیم گرفتند قید قدرت بیشتر را بزنند و از اسنپدراگون 808 استفاده کنند تا دمای محصولاتشان سر به فلک نکشد و برخی نیز همچنان به دنبال قدرت بیشتر بودند و از اسنپدراگون 810 بهره گرفتند. سونی قصه ما هم در دسته دوم قرار داشت و نتوانست بیخیال قدرت بیشتر شود. بنابراین SD810 را به عنوان قلب تپنده اکسپریا Z5 پریمیوم در نظر گرفت. چیپستی که شامل 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A57 است و واحد گرافیکی Adreno 430 را نیز در خود جای داده تا در اجرای بازی‌ها کم نیاورد. این مجموعه سخت افزاری قدرتمند با 3 گیگابایت رم نیز همراه شده است.

برای آنکه از مسائل تئوری فاصله بگیریم، گل سرسبد سری Z  سونی را وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان کردیم. در نخستین مرحله به سراغ بنچمارک Pi رفتیم. برنامه‌ای که در عین سادگی، نتایج خوب و بسیار دقیقی را ارایه می‌دهد. اکسپریا Z5 پریمیوم توانست در این آزمون سرش را بالا بگیرد چرا که محاسبه این عدد در 64 میلی‌ثانیه انجام گرفت که به نوعی یک رکورد به حساب می‌آید.

Sony Xperia Z5 Premium Review (23)

در مرحله دوم از Quadrant بهره گرفتیم. برنامه‌ای که بخش‌های مختلف دستگاه را می‌سنجد و در نهایت امتیازات را به صورت تفکیک شده به نمایش می‌گذارد. نمودار زیر حاصل کار اکسپریا Z5 پریمیوم است که در مقابل رقبا به نمایش گذاشته شده! (از بالای نمودار گزینه‌ها را تغییر دهید.)

در گام بعدی از بنچمارک محبوب AnTuTu بهره گرفتیم که علی‌رغم اسم عجیب و غریبش برنامه خوبی برای به چالش کشیدن دستگاه است. در نسخه پنجم از این برنامه گل سرسبد محصولات سونی توانست امتیاز 60278 را از آن خود کند. Sony Xperia Z5 Premium Review (22) اما از آنجایی که آرشیو ما بر اساس نسخه چهارم از این برنامه کامل شده، امتیازی که Z5 پریمیوم در این نسخه را بدست آورد با سایرین در نمودار زیر برای مقایسه قرار دادیم. پس اگر دیدید امتیازات کمتر از حالت عادی است، بدانید که نسخه پنجم AnTuTu به صورت کلی امتیازات بیشتری را به دستگاه می‌دهد.

برای سنجیدن واحد گرافیکی از Bonsai استفاده کردیم.

Sony Xperia Z5 Premium Review (24)

برای آنکه قدرت پردازنده را هم به تنهایی سنجیده باشیم از CPU Prime استفاده کردیم که در نهایت امتیاز 11918 به این محصول نه چندان خاص اعطا شد.

Sony Xperia Z5 Premium Review (25)

در نهایت از GeekBench بهره بردیم و ختم جلسه را اعلام کردیم.

Sony Xperia Z5 Premium Review (26)

بعد از این خودنمایی گوشی سونی، تصمیم گرفتیم که توانایی آن را در اجرای بازی نیز بسنجیم. به همین سبب عنوانی همچون نید فور اسپید را بر روی آن نصب کردیم و مشغول بازی شدیم. مطابق معمول با افزایش هیجان بازی، دما نیز بالا می‌رفت اما خبری از لگ نبود؛ پس از یک ساعت بازی و زمانی که حس کردیم دمای دستگاه مرز گرم شدن را رد کرده و در حال داغ شدن است، با یک دماسنج حرفه‌ای دمای آن را اندازه گرفتیم و با عدد 57 درجه سانتی گراد مواجه شدیم که برای محصولی که از اسنپدراگون 810 استفاده می‌کند چندان به دور از انتظار هم نیست. اما واقعا گرما در حدی نیست که آزاردهنده باشد و همچون سایر محصولات به صورت کاملا طبیعی داغ می‌شود. به نظر می‌رسد که سونی رسالتش را به پایان رسانده و توانسته این اژدهای سرکش کوالکام را رام کند.

دوربین

بالاخره سونی هم دست از سر این دوربین‌های 20.7 مگاپیکسلی محصولات قدیمی خود برداشت و سری جدید اکسپریا را به نمونه‌هایی 23 مگاپیکسلی مجهز کرد. میزانی که اگر بحث اندرویدی‌ها باشد، در صدر قرار خواهد گرفت اما اگر پای ویندوزفون و حتی سیمبیان خدابیامرز به میان بیاید، پس از عدد مقدس 41 نوکیا در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرد. این دوربین همچنان از سنسور منحصر به فرد Exymor RS استفاده کرده و با دارا بودن نسبت “1/2.3 از سایر سنسورها بزرگ‌تر است. گشادگی دیافراگم لنز نیز برابر با F/2.0 است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (10)

واقعا نمی‌دانم چرا سونی اهمیت چندانی به فلاش محصولاتش نمی‌دهد! مدت‌هاست که دوربین اسمارت‌فون‌های سونی توسط تک فلاشی LED همراهی می‌شوند که برای محصولی در این سطح به دور از انتظار است. برخی کمپانی‌ها از فلاش زنون استفاده می‌کنند و برخی حتی فلاش سه‌گانه بر روی پرچمداران‌شان قرار می‌دهند اما ژاپنی‌ها به همین یکی گیر داده‌اند و ظاهرا بیخیالش هم نمی‌شوند! نه به آن محصولی که دوربین سلفی‌اش فلاش داشت و نه به این پرچمداری که دوربین اصلی‌اش یک فلاش خشک و خالی دارد و تمام! شاید آشپز سونی دو تا شده که غذاهایش یا شورند و یا بی‌نمک!

از دیگر ویژگی‌های این دوربین، می‌توان به لنز 24 میلی‌متری از سری G، فناوری SteadyShot سونی برای ثبت تصاویر شفاف و فناوری Clear Image Zoom برای بزرگ‌نمایی تصاویر تا 5 برابر، آن‌هم بدون افت کیفیت اشاره کرد. بالاخره شما در محصولات سری Z سونی می‌توانید در حالت اتوماتیک از میان 3 گزینه 8، 20 و 23 مگاپیکسلی یکی را انتخاب کنید. البته در صورت انتخاب میزان 23 مگاپیکسل، تصاویر شما با نسبت 4:3 ثبت می‌شوند.

سونی توانسته سرعت فوکوس دوربین را به 0.03 ثانیه برساند که در نوع خود فوق‌العاده است. با این حرکت شما هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد خصوصا اگر در محیطی با نور کافی قصد عکاسی داشته باشید. البته عملکرد دوربین کمی عجیب است! به عنوان مثال اگر بخواهید از فاصله‌ای نزدیک از یک جسم عکاسی کنید، کمی فوکوس دستگاه در حالت اتوماتیک گیج می‌زند. مثلا ما گلی زیبا را در این یافتیم و خواستیم از نزدیک عکسی یادگاری بیندازیم اما هرچه خودمان را به آب و آتش زدیم نتوانستیم به دوربین بفهمانیم که عزیزم فوکوس را بر روی گل اعمال کن! نتیجه این شد که در زیر می‌بینید:

Sony Xperia Z5 Premium Review (30)

خیلی کم پیش می‌آید که بخواهید از یک منبع نوری همچون لوستر خانه‌تان عکاسی کنید. اما اگر به سرتان زد که چنین کاری را انجام دهید، بدانید که در حالت اتوماتیک نمی‌توانید با اکسپریا Z5 پریمیوم از این سوژه عکسی را به ثبت برسانید؛ چون رسما چیزی را نخواهید دید و نتیجه همچون تصویر زیر می‌شود.

Sony Xperia Z5 Premium

دوربین دستگاه یک رابطه غیر مستقیم با نور و نویز برقرار کرده به گونه‌ای که با کاهش نور محیط میزان نویز بالا می‌رود در حدی که تصاویر ثبت شده در تاریکی شب در حد یک پرچمدار نیست. برای اثبات حرف‌هایمان یک تصویر خاص از یک جای خاص با مخاطب خاص توسط اکسپریا Z5 پریمیوم و ال‌جی G4 انداختیم. نتیجه را می‌توانید در زیر ببینید و خودتان مقایسه کنید:

Sony Xperia Z5 Premium Review (5) Sony Xperia Z5 Premium Review (32)

پس از ثبت عکس، ذخیره آن در دستگاه کمی بیش از حالت نرمال همیشگی به طول می‌انجام که می‌تواند برای برخی آزار دهنده باشد (برای ما که نبود).

این مواردی که در بالا گفتیم به نوعی تنها نقاط ضعف دوربین Z5 پریمیوم هستند و در سایر بخش‌ها این مدل توانایی ایستادن در صدر جدول بهترین دوربین‌ اسمارت فون‌ها را داراست. به عنوان مثال به سبب ضد آب بودن و داشتن کلید اختصاصی شاتر، می‌توانید تصاویری فوق‌العاده را در زیر آب بگیرید. همچون تصویر زیر از برج ایفل موجود در آکواریوم خانه دوست‌مان!

Sony Xperia Z5 Premium Review (2)

در هنگامی که دستگاه در اختیار ما بود، شاهد یک آپدیت برای برنامه دوربین بودیم که به طور کلی رابط کاربری دوربین دستگاه را تغییر داد. تغییراتی بزرگ که حتی در اکسپریا Z5‌ کامپکت که چند وقت پیش بررسی کردیم هم موجود نبود. حالا و در رابط جدید انتخاب میان مود دستی و اتوماتیک دوربین به سادگی یک سوایپ کردن است. برای دسترسی به حالت فیلم برداری و حتی بخش‌های جذاب رابط کاربری نیز کافی است همین سوایپ کردن را در پیش بگیرید.

Sony-Xperia-Z5-Premium-Review-(2)

در ادامه به قابلیت‌های جذاب موجود در این رابط کاربری می‌پردازیم.

با Face in می‌توانید یک رویداد و واکنش‌تان به آن را به‌طور هم‌زمان ثبت کنید. یعنی هنگام عکاسی دوربین جلو نیز فعال شده و هنگام ثبت عکس، تصویری نیز از چهره شما در گوشه‌ای از صفحه قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که دوربین جلو چهره شما را تشخیص می‌دهد و هنگام عکاسی، تنها تصویرتان را نشان خواهد داد و از نمایش محیط اطراف‌تان صرف‌نظر می‌کند.

با AR Effect، می‌توانید طرح‌های مبهم و کلی جک و جانور متفاوت را به تصاویرتان اضافه کنید و از عکس‌های خاصی که با گوشی خود می‌گیرید، لذت ببرید.

Sony Xperia Z5 Premium Review 1

با AR Mask می‌توانید به تصاویر سلفی خود رنگ و بویی تازه دهید! در واقع هنگام ثبت تصویر به صورت سلفی، پس از آنکه چهره شما توسط برنامه شناخته شد، می‌توانید از ماسک‌هایی برای صورت خود استفاده کنید! به عنوان مثال چهره یک ببر بنگال را به جای چهره خود بگذارید و یا صورت افراد محبوب را بدون فتوشاپ بر روی بدن خود قرار دهید! قرار گرفتن ماسک‌ها بسیار دقیق صورت می‌گیرد و حتی می‌توانید هنگام ثبت عکس‌های سلفی به صورت گروهی، بر روی چهره تمامی افراد حاضر در تصویر، ماسک قرار دهید که در نوع خود جالب است.
Sony Xperia Z5 Premium

Style Portrait نیز مخصوص قرار دادن افکت بر روی تصاویر سلفی است. افکت‌های جالبی که می‌تواند کل عکس سلفی‌تان را در برگیرد. به عنوان مثال در یکی از آنها تصویر کاملا سیاه و سفید شده و چشمان‌تان آبی خواهد شد تا دیگران گمان کنند شما لنز گذاشته‌اید!

بخش Creative Effect  نیز مخصوص قرار دادن افکت‌های رنگارنگ بر روی تصویر است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (36)

اگر وارد قسمتی با نام Timeshift video شوید، قادرید تا یک کلیپ چند دقیقه‌ای را ثبت کرده و هر قسمت از آن را که مایل بودید، به صورت اسلوموشن نشان دهید.

قابلیت کاربردی دیگری نیز با نام Sweep Panaroma برای آن تعبیه شده که توسطش می‌توانید عکس‌های 360 درجه را ثبت کنید، اما این نوع خاص از عکس، آن‌گونه که فکرش را می‌کنید، باکیفیت نیست!

در قسمت Sound Photo نیز می‌توانید هنگام ثبت تصویر، چند ثانیه‌ای صدای محیط را ضبط کنید. اگر تصور کنید که در یک جنگل در حال عکس‌برداری هستید و علاوه بر ثبت عکس، می‌توانید صدای زیبای پرندگان را نیز ضبط کنید، قطعا به داشتن Z5  پریمیوم و این قابلیت‌های جالبش افتخار می‌کنید!

قابلیت‌های زیاد دیگری نیز برای این محصول در نظر گرفته شده که از طریق اینترنت قابل دانلود است. ما یکی از بهترین‌های آن را با نام Background DeFocus برگزیدیم. قابلیتی که با استفاده از آن می‌توانید بر روی یک سوژه فوکوس کنید و باقی تصویر را تار کنید. حتی میزان تار بودن نیز به صورت دستی قابل تنظیم است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (2)

Sony Xperia Z5 Premium Review (3)

Sony Xperia Z5 Premium Review (4)

Sony Xperia Z5 Premium Review (1)

در ادامه شاهد برخی تصاویر شکار شده توسط این مدل در حالت‌ها و مکان‌های مختلف هستید.

Sony Xperia Z5 Premium Review (3)
در تاریکی مطلق با فلاش
Sony Xperia Z5 Premium Review (4)
زیر نور اتاق

Sony Xperia Z5 Premium Review (31) Sony Xperia Z5 Premium Review (33) Sony Xperia Z5 Premium Review (34) Sony Xperia Z5 Premium Review (37)

برای آنکه عیار دوربین را بسنجید، آن را در کنار ال‌جی G4 قرار دادیم که حاصل کار را در زیر شاهد هستید:

Sony Xperia Z5 Premium Review (1) Sony Xperia Z5 Premium Review (17)

Sony Xperia Z5 Premium Review (18)

دوربین اکسپریا Z5 پریمیوم می‌تواند به صورت 4K و با نرخ 30 فریم فیلم‌برداری کند. از آنجایی که نسل‌های گذشته سری Z توانایی فیلم‌برداری طولانی مدت در حالت 4K را نداشتند؛ تصمیم گرفتیم تا ثبت فیلم با این وضوح را به چالش بکشیم. برای همین Z5‌ پریمیوم را در دست گرفتیم و مشغول فیلم برداری آن‌هم به صورت 4K‌ شدیم و توانستیم 51 دقیقه و 8 ثانیه فیلم برداری کنیم! جالب است بدانید که دستگاه داغ شد، اما به دلیل گرما مانع تصویر برداری ما نشد و اعلام کرد که دیگر حافظه یاری نمی‌کند! پس برای رو کم کنی هم که شده می‌توانید تا حدودا یک ساعت بر روی فیلم‌برداری به صورت 4K با این مدل حساب کنید ( شاید هم بیشتر…!).

علاوه بر این‌ها Z5 پریمیوم می‌تواند به صورت Full HD و با نرخ 60 فریم و HD و نرخ 120 فریم نیز فیلم‌برداری کند که در نوع خود جالب است. البته نباید از Multi-camera چشم پوشی کرد؛ قابلیتی که با آن می‌توانید توسط 3 مدل اکسپریا از زوایای متفاوت از یک سوژه فیلم بگیرید که در نوع خود بسیار خاص و منحصر به فرد است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (9)

این مدل به یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی مجهز شده که تصاویر فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. اگر علاقه‌مند به چت تصویری هستید، باز هم با ثبت ویدیو به صورت Full HD توسط دوربین جلو مواجه می‌شوید که جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. دوربین جلو همچنین توانایی ثبت تصاویر با لبخند شما را نیز داراست. البته ثبت تصاویر به صورت 5 مگاپیکسلی با نسبت 4:3 انجام می‌گیرد و برای گرفتن تصاویر با نسبت 16:9 می‌بایست به 3.7 مگاپیکسل راضی باشید. مود دستی و قابلیت HDR نیز برای دوربین جلو در نظر گرفته شده تا آن را خواستنی‌تر کند.

Sony Xperia Z5 Premium Review (35)
سلفی

پخش چند رسانه‌ای

برای تماشای ویدیو بهترین نمایشگر موجود در میان تلفن‌های همراه را در اختیار دارید، به خصوص اگر بدانید که در این حالت رسما از تمام توان نمایشگر بهره می‌گیرید؛ یعنی صفحه در حالت 4K است. سایز نمایشگر هم که 5.5 اینچی است و میزانی ایده‌آل برای تماشای محتوای چندرسانه‌ای به نظر می‌رسد. پس در اولین و مهم‌ترین فاکتور برای انجام چنین کاری Z5 پریمیوم سربلند بیرون می‌آید. اسپیکرهای دستگاه در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند و کیفیت صدای‌شان مثال زدنی است، حتی بر روی میزان بلندی آن هم می‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید اما باز هم به پای محصولات بالارده اچ‌تی‌سی نمی‌رسد.

Sony Xperia Z5 Premium Review (21)

اگر از علاقه‌مندان به گوش دادن به موسیقی با هندزفری هستید، بدانید که یک نمونه عجیب و غریب همراه با Z5 پریمیوم عرضه می‌شود. گرچه کیفیت و بلندی صدای آن در حد مطلوبی است اما خود هندزفری اصلا در حد و اندازه‌های نام سونی نیست! کیفیت ساختش پایین است و از این مدل‌هایی است که دوست دارند در جیبتان خودشان را گره بزنند! خلاصه در حدی است که اگر آن‌را تست نکنید، ممکن است گمان کنید که با یکی از هندزفری‌های ۲ هزار تومانی مترو طرف هستید. البته باز همین که یک هندزفری در جعبه پیدا می‌شود جای شکرش باقی است، چرا که برخی کمپانی‌های سازنده کلا قید قرار دادن هندزفری در جعبه را می‌زنند! پلیر موجود در دستگاه به سبب کارایی خوبش، شما را از سایر پلیرهای موجود برای سیستم عامل اندروید بی‌نیاز می‌کند؛ با این حال اجباری هم به استفاده از آن نیست و می‌توانید از نمونه‌های محبوبی همچون MX Player بهره ببرید.

رابط کاربری

اکسپریا Z5 پریمیوم با اندروید 5.1.1 وارد دنیای ما انسان‌ها شد. همچون گذشته این مدل نیز به رابط کاربری شیک و سبک سونی مجهز شده و در گوشه و کنار آن شاهد طراحی متریال و زیبای گوگل نیز هستیم. به طور کلی این رابط نه آنقدر شلوغ است که برای آپدیت‌های جدید مجبور باشید زمان بیشتری را صبر کنید و نه آنقدر خلوت که هیچ قابلیتی نداشته باشد. در بخش مالتی تسکینگ، نواری در پایین قرار گرفته که چند برنامه را در خود جای داده است. در صورت انتخاب یکی از این برنامه‌ها که تعدادشان نیز محدود است، می‌توانید آن برنامه را در گوشه‌ای از صفحه اجرا کنید. به‌عنوان مثال از طریق مرورگر وارد آی‌تی‌رسان شوید و همزمان مشغول کار در صفحه اصلی گوشی نیز باشید.

Sony Xperia Z5 Premium Review (8)

سونی نسبت به گذشته تغییراتی را نیز در رابط کاربری خود اعمال کرده است. به عنوان مثال دیگر خبری از آن منوی موجود در سمت چپ نیست و یا اینکه نوار اعلانات دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. حالا شما می‌توانید بدون وارد شدن به بخش WiFi یا بلوتوث در همان نوار اعلانات کارهای لازم برای اتصال دستگاه به مودم و یا به یک دستگاه دیگر از طریق بلوتوث را انجام دهید. البته موردی که در رابطه با نوار اعلانات کمی آزار دهنده است در رابطه با دسترسی به آن است. برای تماشای نوتیفیکیشن‌ها می‌بایست انگشت خود را از بالا به پایین بیاورید و برای دیدن میانبر برنامه باید یک‌بار دیگر نیز این کار را انجام دهید! در واقع هنگام دسترسی به نوار نوتیفیکیشن‌ها، نمی‌توانید هم‌زمان به اعلان‌ها و میانبر برنامه‌ها دسترسی داشته باشید، مگر آنکه دو انگشت خود را از بالا به پایین بیاورید. حالا اگر در منوی برنامه‌ها باشید، می‌بایست یک بار دیگر نیز انگشت‌ خود را از بالا به پایین بکشید چرا که این منو به صورت فول اسکرین به نمایش در می‌آید.

Sony Xperia Z5 Compact (35)

با نگه داشتن کلید پاور، منویی ظاهر شده که علاوه بر گزینه‌های Restart و Power Off شاهد دو گزینه برای ثبت اسکرین شات و ثبت ویدیو از رابط کاربری نیز هستیم. اسکرین شات که از همین حالا تکلیفش معلوم است اما گرفتن ویدیو از صفحه قابلیت جالبی است که در کمتر مدلی شاهدش هستیم. در این حالت، هنگام فیلم برداری از صفحه نمایش، میکروفون و دوربین سلفی نیز فعال می‌شوند و شما می‌توانید از صفحه دستگاه فیلم‌برداری کنید، صدای‌تان را بر روی آن ضبط کنید و حتی تصویرتان را نیز در گوشه‌ای از صفحه بگنجانید!

در رابط کاربری شاهد هنگ و یا لگ‌های بی‌مورد و پی‌ در پی نیستیم و همه چیز خیلی خوب و روان اجرا می‌شود، البته انتظاری جز این هم نداشتیم. یک فایل منیجر خوب هم به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه قرار گرفته تا نیازی به نصب برنامه‌های شخص ثالث نداشته باشید.

کیبورد دستگاه برای محصولی با سایز 5.5 اینچ مناسب به نظر می‌رسد و ما هنگام تایپ کردن با آن مشکل خاصی نداشتیم گرچه خود رابط کاربری آنگونه که باید و شاید برای کار با یک دست بهینه نشده است.

قابلیت‌های خاص

ضد آب و گرد و غبار بودن قابلیتی است که مهرش بر پیشانی سری Z سونی زده شده و تمامی محصولات این سری از آن برخوردار هستند و Z5‌ پریمیوم قصه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مدل توانسته در آزمون غواصی موفق به کسب گواهینامه IP68 شود و این یعنی می‌توانید به مدت 30 دقیقه و در عمق 1.5 متری آب با آن شنا کنید.

با استفاده از قابلیت PS4™ Remote Play، خواهید توانست از گوشی خود به‌عنوان نمایشگر راه دور جهت متصل شدن به PS4  و کنترل بازی‌هایتان در کنسول بازی، استفاده کنید.از طرفی برنامه  PlayStation®App به شما اجازه می‌دهد تا از این مدل برای مشاهده بازی کردن دوستان‌تان و یا به‌ عنوان نمایشگر دوم برای بازی‌هایPS4، استفاده کنید. دسته PS4 نیز به راحتی به Z5 پریمیوم متصل می‌شود و می‌توانید به صورت بی‌سیم و با دسته، هدایت خودرو موجود در نید فور اسپید و یا هر بازی دیگری را به عهده بگیرید. جالب است بدانید که حتی در نوار اعلانات میزان شارژ دسته PS4 نیز به نمایش در خواهد آمد. اتصال دسته به دستگاه از طریق بلوتوث و در کمتر از 30 ثانیه انجام می‌گیرد که در نوع خود فوق‌العاده است.

Sony Xperia Z5 Premium Review (28)

این مدل در یک نسخه ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود که از این میزان تنها 22.5 گیگابایت آن در دسترس شماست. البته جای نگرانی نیست، چرا که می‌توانید تا 200 گیگابایت دیگر از طریق کارت حافظه به آن بیفزایید. ناگفته نماند که در بالا و سمت چپ دستگاه یک LED مخصوص اعلانات قرار گرفته که شما را از دریافت پیامک و یا تماس‌های از دست رفته و… مطلع می‌سازد.

بالاخره سونی نیز با معرفی سری Z5 پای سنسور اثر انگشت را به محصولاتش باز کرد. این سنسور همانطور که گفتیم در کنار دستگاه و درست بر روی دکمه پاور جای خوش کرده، محلی که به نظر ما مناسب‌ترین بخش برای بهره گرفتن از چنین قابلیتی است. از حق نگذریم این سنسور عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و شاید از هر ۱۰ باری که بخواهید با آن دستگاه را باز کنید، به راحتی ۹ بار سربلندتان کند. البته در زمانی که نمایشگر خاموش است، این سنسور فعالیتی نخواهد داشت و برای استفاده از آن می‌بایست نخست یک‌بار دکمه پاور را فشار دهید. شاید اگر چنین امکانی برای آن در نظر گرفته می‌شد دیگر نمی‌توانستیم به آن خرده بگیریم. البته در هنگامی که دستان شما خیس باشد و یا گوشی تنی به آب زده باشد، سنسور اثر انگشت رسما تعطیل خواهد شد و می‌بایست آن را خشک کنید. (البته انتظار هم نداشتیم که در این شرایط سخت کار کنه!).

Sony Xperia Z5 Premium Review (6)

پشتیبانی از نسل چهارم بلوتوث، GPS ،NFC و قابلیت Tap To Wake Up (روشن شدن گوشی با دوبار ضربه بر روی صفحه) را هم به این مدل اضافه کنید و بیش از پیش پی به رویایی بودن آن ببرید. البته این مورد آخری با آمدن سنسور اثر انگشت تقریبا بدون استفاده مانده است.

این مدل در رنگ‌های کرومی، طلایی و سیاه عرضه می‌شود و می‌توانید متناسب با سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته خیلی دوست داشتیم که این محصول به اینفرارد مجهز شود تا بتوانیم لوازم دیجیتالی اطراف را کنترل کنیم اما نشد! یا حتی بتوانیم آن را به صورت بی‌سیم شارژ کنیم که باز هم سونی دستمان را در حنا گذاشت.

باتری

به‌طور کلی محصولات سونی شارژدهی مناسبی دارند و اکسپریا Z5 پریمیوم نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. پرچمدار این روزهای ژاپنی‌ها از یک باتری 3430 میلی آمپری سود می‌برد و در یک استفاده معمولی در حالتی که هر دو سیم کارت فعال باشد، می‌تواند تا یک روز و نیم شما را همراهی کند. با توجه به پشتیبانی از شارژ سریع، شما می‌توانید در مدت زمان ۳۰ دقیقه در حدود ۶۰ درصد از باتری را شارژ کنید که برای مواقعی که عجله دارید و شارژ دستگاه کافی نیست حکم یک برگ برنده را برای شما خواهد داشت. البته هیچ‌گاه رنگ این باتری را به چشم نخواهید دید چرا که توسط کاربر قابل تعویض نیست!

Sony Xperia Z5 Premium Review (27)

کلام آخر

به‌طور کلی اکسپریا Z5 پریمیوم یک اسمارت فون همه چیز تمام است و برخلاف ظاهر تکراری‌اش، سیرتی زیبا دارد! چرا که با بدنه با کیفیت، سخت افزار قدرتمند، دوربین عالی، قابلیت‌های خاصی همچون سنسور اثر انگشت و ضد آب و گرد و غبار بودن و از همه مهم‌تر نمایشگر بسیار با کیفیتش می‌تواند دل هر کاربری را برباید. در حال حاضر این محصول وارد بازار کشور نشده و قیمت دقیق آن مشخص نیست اما برای لحظه ورود شما بیش از 2 میلیون تومان را برایش در نظر بگیرید. به امید روزی که نام پرچمدار سونی را ببینیم و پس از چند فاصله کوتاه با این جمله رو به رو شویم:

“کلید اسرار-این قسمت: طراحی جدید”

لبخند

کیفیت ساخت بالا
نمایشگر بسیار باکیفیت
سخت افزار به‌روز و قدرتمند
شارژدهی قابل قبول
دوربین باکیفیت
سنسور اثر انگشت
ضد آب و گرد و غبار

اشک

بدنه مستعد جذب اثر انگشت!
جای‌گیری بد کلیدهای یکپارچه صدا
عملکرد نه‌چندان مطلوب دوربین در محیط‌های کم نور!

38 در مورد “بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z5‌ پریمیوم: سیرت زیبا!”

  1. سلام لطفاً این تا اخر بخونید ضرر نمیکنید الکی حرف نزنید چرا پشتتش تغییر نکرده از اینا حرفا سونی هیچ عیبی ندارد من تمامه مدل گوشی هارو داشتم مردم عیب را نمیبینن چیزی میبینن دوستش چ گوشی داره اینم میره همون مدل گوشی را میگیره مثل هواوی که اشغال ترین گوشی دنیاست سامسونگ که اصلاً تیپ نداره دوربینش از گوشی بیرونه یه چیزی چرته باید بلندگو و دوربین با پشت گوشی صاف باشه یک نواخت سامسونگ جلوی صفحه کلید گذاشته که اصلاً چرته وقتی برچسب گلس بزنی دور کلید صفحه گردو خاک جم میشه مثل اسپیکر تماس که صفحه گوشی بیرونه اینا همه عیبن مردم اینارو نمیبینند دوستان دنبال رم گوشی نباشی فلان گوشی رم برای نصب برنامه 6 گیگ داره 6 گیگ بلکه ده گیگ داشته باشه ببین گوشی توان 6 گیگ را داره میبینی رم 6گیگه ولی سی پی یو 2 گیگاهرتز هست جواب نمیده همه اینارو در نظر بگیرید بخاطر خودتون میگم نظر الکی ندید همیشه خواستی گوشی بگیری همه چیزا را درنظر بگیرید تو گوشی واسه خودت میگیری ب سلیقه خودت نه مردم حالا گوشی دل خودتو گرفتی یکی میاد میگه این گوشی بدرد نمیخوره تو دلتو از گوشیت نزن حرف مردم ویلکن درسته میری گوشی میگیری خراب در میاد چون وسایل برقی هست اینکه نشد بگی فلان گوشی بدرد نمیخوره همه گوشی ها خراب یا خوب از آب در نمیاند خلاصه داشتم میگفتم که گوشی سونی و اچ تی سی بهتریت گوشی هستند از لحاظ پرقدرت و کیفیت و دوربین در کل از هر لحاظ من ده سال که با این گوشی ها سرو کله میزنم ممنون که وقت تونو با ما گذاشتی موفق باشی

  2. سلام آقای مسکینی ممنون از توضیحات دقیق و کاملتون می خواستم بدونم به نظر شما در حال حاضر این گوشی با قیمت ۱۷۰۰۰۰۰ تومان ارزش خرید داره ممنون

  3. سلام آقای مسکینی ممنون از مطلب کامل و مفیدتون
    من حدود یک هفته است که این گوشی رو خریدم و دو تا سوال داشتم
    اول اینکه خیلی جاها میگن که این گوشی فقط مقاوم در برابر آب هست نه ضد آب … من قبل از این گوشی زد سونی رو داشتم و حتی داخل رودخونه هم بردمش بدون اینکه مشکلی براش پیش بیاد می خوام بدونم این گوشی هم مثل همون میشه داخل رودخونه و جاهای این شکلی ازش استفاده کرد چون جاذب اثر انگشته و از نظر من زیاد نیاز به شستشو داره
    دوم هم اینکه برنامه بک گراند دی فوکوس رو دانلود کردم ولی باهاش مشکل دارم از هر ده تا عکس شاید توی یک عکس بشه بک گراند رو دی فوکوس کرد و در سایر مواقع می نویسه که امکان اینکار نیست این نرم افزار برای استفاده شرایط خاصی داره؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدید
    در بقیه موارد همونطور که شما نوشته بودید خوب عمل کرده

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      این مدل همچون اکسپریا Z ضد آب هست اما خود سونی اعلام کرده که نباید اون رو درون آب برد! یعنی اینکه ضدآب بودن طبق گفته سونی اینه که نباید گوشی رو به استخر ببرین اما اگه اتفاقی گوشیتون در آب افتاد مشکلی واسش پیش نمیاد! این توصیه خود سونی هست با این حال خودم گوشی رو وارد آب کردم و مشکلی هم واسش پیش نیومد
      این قابلیت برخلاف قابلیت‌های مشابه در گوشی‌های دیگه خیلی خوب عمل نمی‌کنه و همیشه جوابگو نیست ولی اگه سوژه رو خیلی به دوربین گوشی نزدیک کنید درصد خطاش کمتر میشه
      شاد باشید

  4. با سلام خدمت دوستان واساتید فن من این گوشی رو یک ماهی هست خریدم ولی در تست گوشی با نرم افزارهای بنچمارک antutunدوربین اصلی گوشی رو 8.2 مگا پیکسل نشون میده که این باعث تعجب شد با یه سرچ متوجه شدم هر سه گوشی سونی z5 با همین مشکل مواجه هستند
    کسی از دوستان میدونه وقتی که سازنده اعلام کرده این گوشی 23 مگاپیکسل هست چرا با نرم افزارهای مختلف 8.2 نشون میده با این که تنظیمات دوربین هم در حالت دستی و هم اتوماتیک روی 23 هست

  5. با سلام و خسته نباشید ممنون از توضیحات کاملتون فقط بنده یه سوال ازتون داشتم؟راستش من توی انتخاب و خرید این گوشی و نوت5 موندم البته سه دلیل اصلیش هم اینه 1-داغ کردن گوشی 2-پشتیبانی نرافزاری ضعیفتر این گوشی نسبت به سامسونگ3- عدم استفاده از مدل سونی تابحال.لطفا در مورد این دو نقص جواب بدید چون خرید من بستگی به جواب به این دو سوال داره ممنون.

    1. پیمان گل‌کار

      داغ کردن این گوشی نسبت به مدل‌های اسنپدراگون ۸۱۰ بهتر است و در واقع سازنده تا حد زیادی از پس مهار کردن گرما بر اومده؛ پشتیبانی نرم‌افزاری سونی هم معمولا خوب هست و فقط پوسته ساده‌تری داره، گزینه سوم هم دیگه به تجربه کاربری و سلیقه شخصی خودتون باز می‌گرده و بهتره از کسانی که سونی داشتند، سوال بپرسید

    2. من Z5 طلایی خریدم چند وقت پیش بسیار عالی هست همه چیزش توپه زیبایی که تکه صفحه نمایش واقعا عالیه رنگارو خیلی عالی نشون میده دوربین هم با Note 5 مقایسه کردم در روز بهتر بود در شب هم عکس روشنتری میگرفت و بازم بهتر بود اما با فلش Note نویز کمتر و جزعیات بیشتری است و در زمینه داغ کردن هم اینکه داغ میکنه اما زود دماش پایین میاد نسبت به نسل های قبل و این مشکل فوکوس من قبول ندارم از دور که عکس میگیرم فوکوس عالیه و زود فوکوس میکنه اما گوشی رو که خیلی نزدیک میبرم مثلا در حد دوتا چهارتا سانت خوب فوکوس نمیکنه و در مورد پشتیبانی عزیز سونی تو آپدیت دادن اوله من از وقتی خریدم ۳ تا آپدیت واسم اومده که همش هم واقعا خوب بوده و سرعت گوشی و نویز دوربین رو کمی بهتر کرده از لحاظ پشتیبانی شک نکن که سونی بهتره خلاصه بگم که در خریدنش شک نکنین من که بینهایت راضیم موفق باشید

  6. سلام
    ممنون از بررسی.میخواستم ببینم تو عکسای مربوط به صفحه نمایش کدوم گزینه ها فعال هستند.اگه میشه یه چندتا عکس از صفحه با دو حالت و خاموش بودنش بزارین.
    تو پخش ویدیو چقدر این حالت ها تاثیر میزارن و بین اس 6 و این گوشی کدوم تصاویر با کیفیت تر نشون میدن و رنگ پوست تو کدوم بهتره و تفاوت کنتراست بی نهایت اس 6 کاملا حس میشه یا نه.

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز اگه متن رو خونده باشید گفتیم که چه گزینه‌هایی برای نمایشگر وجود دارن و در زیر همون بخش هم تصویری از دو حالت خاموش و یا روشن بودن اون قابلیت هست!!!
      به همون میزان که در عکس می‌بینید در فیلم هم تاثیر داره
      رنگ پوست در Z5 پریمیوم طبیعی‌تر هست در S6 جذاب‌تر
      در یه حد هستن و اونقدر تفاوت بینشون حس نمیشه

      1. اون عکسی که بالا گزاشتین حالت x-realty فعاله کاش همون عکسو با حالت super vivid میزاشتین
        راستی مقایسه ای بین نمایشگر پرچم دار ها ندارین

        1. مجتبی مسکینی

          تفاوت خاصی بین اون دو تا نیست هر دو به یک اندازه روی تصویر تاثیر میذارن!
          کامنت ها رو بخونید می‌بینید که گفتیم به زودی یه مقایسه 6 پرچمدار اندرویدی رو در سایت خواهید دید

        2. خدا کنه ممقایسه 6 پرچمدار را هم در زمینه دوربین و هم نمایشگر بگذارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  7. بسیار عالی
    این گوشی از همه نظر عالیه و کیفیت صفحه نمایشش واقعا بینظیره
    اما یکی دوتا ایراد میشه ازش گرفت
    یکی اینکه عکسبرداری در شب نسبت به جی4 از کیفیت پایین تری برخورداره البته با اومدن فریمور و آپدیت های تکمیلی مطمئنن این مشکل رو برطرف خواهد کرد و از فریمور آزمایشی نمیشه فراتر از اینها انتظار داشت !
    و دوم نبود اینفرارد هست که واقعا بعضی اوقات کمبودش احساس میشه

    اما یه سوال :
    دکمه ورود به سایت که سمت چپ صفحه اصلی بود کجاست ؟ هرچی میگردم نمیتونم پیداش کنم

  8. سلام.عذر میخوام من میخوام فردا این گوشی رو بگیرم چند تا سوال از شما که با این گوشی کار کردید داشتم.از لحاظ عملکرد در مقایسه با نوت 5 به نظر شما کدامیک قوی تر است؟و اینکه قابلیت ضد آب بودن این گوشی رو تست کردید؟؟(گوشی رو شستیدش یا نه؟):) و اینکه گوشی رو بدون گارانتی بگیرم به نظرتون به مشکل بر نمیخورم؟و در آخر اینکه آیا با تماشای فیلم فورکِی گوشی تا چه حد داغ میشه؟

    1. مجتبی مسکینی

      از لحاظ کارایی و قدرت تفاوت خاصی بین این مدل و نوت 5 نیست!
      بله! وقتی با دوربین گوشی زیر آب عکس انداختیم یعنی اینکه این قابلیت رو تست کردیم!
      خرید یه گوشی با گارانتی بهتر هست
      شما در این نمایشگر تفاوت خاصی رو بین فیلم فور کی و فول اچ دی احساس نمی کنید
      میزان گرما هم همچون سایر محصولات بازار هست و اونقدری نیست که آزاردهنده باشه

  9. سلام
    توی نور کم چه بده
    در کل با توجه به قیمتی که الان براش گذاشته شده 2 میلیون و ششصد هزار میصرفه این گوشی رو خرید؟ یا همون z5 معمولیشو بخرم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      بررسی هر دو مدل در سایت هست و می تونید بخونید و تصمیم بگیرید
      اما به طور کلی تفاوت خاصی بین زد 5 و زد 5 پریمیوم نیست که بخواید بابت پریمیوم مبلغ بیشتری رو بدید

      1. ممنون، ای کاش در این مقایشه لومیا 950 هم بود چون بنده میخواهم بهترین گوشی از لحاظ دوربین رو بخرم

  10. من تا حالا 4 تا 5 بار گفتم.چرا گوشی های مثل نوت5 اس6 اج پلاس ایفون 6اس وان پلاس2 میانرده های مثل پی8لایت را که خیلی سایتا بررسی کردن را بررسی نممممممممممممممممممممیییییییییییی کنید!!!

    1. مجتبی مسکینی

      برای بررسی باید گوشی در اختیار ما باشه
      حتما در اون زمان گوشی در اختیار ما نبوده که بررسی نکردیم!

      1. اهان فهمیدم.بعد یه سوال داشتم.مثلا شما گلکسی نوت5 را بررسی کرده اید.دفتر سامسونگ گوشی را در اختیار شما قارار میدهد یعنی از قبل سایت شما را میشناسند یا خودتا برای گرفتن گوشی و بررسی ان به دفتر سامسونگ مراجعه میکنید.منظورمو که می فهمید.!!!

  11. با سلام
    منتظر چالش کشیدن مایکروسافت لومیا 950 و مسابقه برتری دوربین بین الحرمین جی g4 و سونی z5 و لومیا 950 هستم شدید

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      لومیا 950 اگه به دستمون برسه حتما
      اما منتظر مقایسه کامل (دوربین، نمایشگر و…) بین 6 گوشی پرچمدار اندرویدی باشید!

  12. واقعا محشره این فبلت. صفحه نمایش و دوربینش g4 که در نوع خودش بهترینه نابود کرد. از امروز در سایت نکین خاورمیانه میشه خریدش.

  13. خیلی ممنون آقای مسکینی
    بررسی کیفیت صفحه نمایش و کیفیت دوربین بین پرچمدار هارو کی میزارین؟؟؟

  14. ممنون از بررسی عالیتون
    یه سوالی داشتم قابلیت دابل ناک مگه مخصوص ال جی نیست؟!
    پس چطور کمپانی های دیگه از این قابلیت استفاده میکنن؟
    مگه این ویژگی انحصاری نیست؟

    1. مجتبی مسکینی

      دابل تاب رو برای اولین بار نوکیا استفاده کرد و بعد از اون ال جی و حالا تقریبا همه دارن ازش استفاده میکن
      ال جی یه قابلیت به اسم ناک کد داره که با این متفاوته

  15. سلام اقای مسکینی من تو قسمت خبری ( ساخت چیپست توسط سونی) اعلام کردم که قبل از گرفتن فیلم 4k یه مموری ۳۲ روش بزارین و کیفیت صدا رو هم با سایر رقبا مقایسه کنید
    لطفا یکم بیشتر به نظرات اهمیت بدین
    با تشکر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      عزیز من که قبلا نمی دونستم شما چنین کامنتی رو گذاشتین! با این حال تقریبا تمامی مواردی که بهش اشاره کردین در بررسی ما وجود داره
      از اونجایی که تایم زیادی برای بررسی نداشتیم امکان تهیه رم 32 گیگابایتی نبود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH