اپل ناامید از بازار موبایل چین به بازار هندوستان چشم دوخته است!

چین علاوه بر بیشترین جمعیت در میان کشورهای دنیا، بزرگ‌ترین بازار موبایل در دنیا را هم به نام خود ثبت کرده و برای هر سازنده‌ای مهم‌ترین بازار محسوب می‌شود. اما با وجود تولید کنندگان مطرح و حتی گمنام زیاد چینی، جایگاه شرکت‌های بزرگی مانند اپل متزلزل شده است. سه ماهه گذشته که اپل برای اولین بار کاهش سال به سال فروش آیفون در تاریخ این خانواده را اعلام کرد، میزان فروش آیفون‌های این شرکت در بزرگ‌ترین بازار در منطقه شرق آسیا که شامل هنگ کنگ، ماکائو، تایوان و چین است، با ۲۶ درصد کاهش به ۱۲.۴۹ میلیارد دلار رسید.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آیفون ۱۰.۸ درصد از فروش بازار چین را در سه ماهه گذشته در اختیار داشت، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این مقدار ۱۲ درصد بود. بلومبرگ اعلام کرده که اپل با قرار گرفتن در جایگاه پنجم بازار گوشی‌های هوشمند چین، بزرگ‌ترین بازار خود در خارج از مرز (آمریکا) را از دست داده است.

در واقع اپل بازار را به تولید کنندگان محلی واگذار کرده است. ۵۳ درصد از اسمارت فون‌های فروخته شده در چین در سه ماه گذشته توسط سازنده‌های چینی مانند شیائومی، هوآوی، ویوو و اوپو ساخته شده‌اند. در همین حال، اپل ناامید از چین، توجه خود را معطوف به هند کرده است که پس از چین دومین بازار موبایل دنیا را در اختیار دارد.

در سه ماهی که گذشت، میزان فروش آیفون در هند ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. تنها مشکل اپل با بازار موبایل هند سود سرانه پایین ۱۵۰۰ دلاری است. مشتریان هندی عمدتا قادر به خرید مدل‌های رده بالا نیستند و به گوشی‌های ارزان قیمت علاقه بیشتری دارند. طبق آمار، ۷۰ درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته شده در هند ۱۵۰ دلار یا کمتر قیمت داشته‌اند. در حال حاضر پر فروش‌ترین آیفون در هند، مدل ۵s است که ۳۰۰ دلار قیمت دارد. به همین دلیل و به دنبال استراتژی فروش گوشی با قیمت ارزان‌تر، اپل به دنبال فروش آیفون‌های تعمیر شده در هند است که البته در این مورد با مخالفت دولت هند روبه رو شده است.iphone_5s_large

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH