با حسگرهای مختلف گوشی‌های هوشمند آشنا شوید

iphone-5s-scanner

گوشی‌های هوشمند امروزی ماشین‌های باورنکردنی هستند که چند دهه قبل، قطعا آن‌ها را جادوگر می‌پنداشتند. ما به استفاده از آن‌ها عادت کرده‌ایم، غافل از این که چه تکنولوژی‌هایی در آن‌ها به کار گرفته شده است. به عنوان مثال حسگر‌ها را در نظر بگیرید. آیا می‌دانید چند نوع حسگر در گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود؟

بهتر است با یکی از متداول‌ترین آن‌ها با نام شتاب‌سنج (accelerometer) شروع کنیم. همان طور که نام آن نشان می‌دهد، این حسگر شتاب گوشی را به نسبت سقوط آزاد، محاسبه می‌کند. به هر جهتی که گوشی را حرکت دهید، اطلاعات مربوط به شتاب‌سنج حرکت متناوب دارند، ولی اگر آن را ثابت نگه دارید، این اطلاعات خطی می‌شوند. این سنسور برای تشخیص جهت دستگاه در سه محوری که برای آن تعریف شده، استفاده می‌شود. برنامه‌ها از این سنسور برای تشخیص حالت منظره‌ای (landscape) یا پرتره(portrait) ، استفاده می‌کنند. همچنین این حسگر، جهت صفحه گوشی که می‌تواند رو به بالا یا پایین باشد را مشخص می‌کند.

ژیروسکوپ هم حسگری است که جهت را نشان می‌دهد، ولی با دقت بیش‌تری نسبت به شتاب‌سنج این عمل را انجام می‌دهد. با استفاده از این سنسور، ویژگی دوربین کره‌ای اندروید، می‌تواند تشخیص دهد گوشی چه میزان و در چه جهتی چرخیده است. همچنین این حسگر در نقشه آسمان گوگل برای تشخیص این که شما گوشی خود را به سمت چه صورت فلکی گرفته‌اید، استفاده می‌شود.

حسگر دیگر که بیش‌تر گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند، مغناطیس‌سنج است. بله این حسگر میدان مغناطیسی را تشخیص می‌دهد. مغناطیس‌سنج یکی از سنسور‌هایی است که برنامه‌های قطب‌نما از آن برای تشخیص جهت قطب شمال استفاده می‌کنند. برنامه‌های تشخیص فلزات هم از این حسگر استفاده می‌کند.

حسگر دیگر، proximity یا مجاورتی است که از یک LED اینفرارد و تشخیص دهنده نور اینفرارد بهره می‌گیرد. این حسگر نزدیک گوشی دستگاه قرار می‌گیرد و زمانی که شما دستگاه را نزدیک گوش خود می‌کنید، متوجه می‌شود شما مشغول صحبت کردن هستید و صفحه نمایش دستگاه را خاموش می‌کند. این حسگر با تاباندن اشعه‌ای که توسط چشم انسان قابل دیدن نیست و انعکاس آن نور که توسط تشخیص دهنده دریافت می‌شود، کار خود را انجام می‌دهد.

حسگر نور گوشی، میزان نور محیط را اندازه‌گیری می‌کند. نرم‌افزار گوشی از این حسگر برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش، استفاده می‌کند. زمانی که نور محیط زیاد است، روشنایی صفحه نمایش زیاد می‌شود و بالعکس.

واقعیت جالب دیگر این است که بعضی گوشی‌های پیشرفته گلکسی سامسونگ از سنسور پیشرفته نوری که نور‌های سفید، قرمز و آبی را جداگانه اندازه‌گیری می‌کند، بهره می‌گیرند که البته چندان هم به درد بخور نیست و برای نمایش بهتر عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوشی‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر، به فشارسنج‌ هم مجهز هستند. این حسگر فشار اتمسفر را اندازه‌گیری می‌کند و ارتفاع شما تا سطح دریا را محاسبه می‌کند و نتیجه را برای بهبود دقت و عملکرد GPS دستگاه، مورد استفاده قرار می‌دهد. گوشی‌های موتورولا XOOM و گلکسی نکسوس سامسونگ، از اولین گوشی‌های اندرویدی بودند که از این سنسور استفاده می‌کردند.

شاید یادتان باشد که گوشی گلکسی S4 سامسونگ به دلیل دارا بودن دماسنج برای اندازه‌گیری دمای محیط، فخرفروشی زیادی می‌کرد ولی حالا تقریبا همه گوشی‌ها این نوع حسگر را دارند. حتی برخی از چند دماسنج استفاده می‌کنند. تفاوت در این است که آن‌ها برای اندازه‌گیری دمای داخل دستگاه و باتری آن استفاده می‌شدند. اگر دمای بخشی از دستگاه بیش از اندازه زیاد شود، دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود تا از آسیب رسیدن به آن بخش جلوگیری شود. حال که صحبت از گلکسی S4 به میان آمد بهتر است بدانید این گوشی از یک حسگر رطوبت هم که در برنامه S-Health(سلامتی) این گوشی  استفاده می‌شود، بهره می‌گیرد.

حال که به موضوع سلامتی هم وارد شدیم، بهتر است گام شمار یا pedometer را هم بشناسید. این حسگر برای شمارش تعداد قدم‌های شما استفاده می‌شود. این اطلاعات توسط شتاب‌سنج هم قابل اندازه‌گیری هستند ولی گام شمار اطلاعات را دقیق‌تر و با مصرف انرژی کمتر، نمایش می‌دهد. گوشی گوگل نکسوس ۵، از معدود گوشی‌هایی است که یک گام‌شمار واقعی در آن تعبیه شده است. برای تکمیل لیست سلامتی باید به تحت نظر گرفتن ضربان قلب در گلکسی S5 هم اشاره‌ای کنیم. همانطور که مشخص است، این حسگر برای اندازه‌گیری ضربان استفاده می‌شود. این عمل با تشخیص تعداد ضربان‌ها در یک دقیقه در رگ‌های خونی انگشت، انجام می‌شود.

باید به حسگر‌های اثر‌انگشت که در تعدادی از گوشی‌های هوشمند نظیر آیفون 5s و گلکسی S5 سامسونگ و HTC One Max، استفاده شده هم اشاره‌ای کنیم. بهترین عملکرد را در این میان گوشی اپل دارد، به این دلیل که نیازی به حرکت دادن انگشت روی آن نیست. اسکنر‌های اثر انگشت به عنوان یک لایه امنیتی اضافی و جایگزین رمز صفحه قفل گوشی استفاده می‌شوند.

شاید حسگری که انتظار دیدن آن را در گوشی‌ها نداریم، نوعی است که تابش‌های مضر را تشخیص می‌دهد. خوب یک گوشی با نام شارپ پنتون ۵ از این ویژگی پشتیبانی می‌کند. این گوشی که فقط در ژاپن عرضه می‌شود، شامل یک دکمه اختصاصی است که شدت تابش محیط اطراف را اندازه‌گیری می‌کند.

با اضافه کردن میکرفون و دوربین به این لیست، تعداد حسگر‌های موجود که در یک گوشی استفاده شده‌اند به ۱۴ عدد می‌رسد. بنابراین یک گوشی هوشمند اطلاعات خیلی زیادی را باید برداشت کند و به ما ارایه دهد. اگر فکر می‌کنید حسگری در متن جا انداخته‌ شده، لطفا در بخش نظرات به ما اطلاع دهید.

1 در مورد “با حسگرهای مختلف گوشی‌های هوشمند آشنا شوید”

  1. سلام یادتون باشه من اولین نفر بودم قالب رو قبل از اعلام شما تبریک گفتم 🙂
    لطفا در قالب جدید برای متن از فونت Droid Arabic Naskh استفاده کنید !
    همچنین ماژول تغییر ابعاد به نسبت صفحه نمایش هم در اون قرار بدید … خیلی ممنون !!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH