بررسی هارد SSD سیلیکون پاور Velox V80: کوچولوی پر سرعت

SP-V80-5

درایوهای پرسرعت SSD کم کم در حال ورود گسترده‌تر به بازار و استقبال بیشتر خریداران هستند؛ درایوهایی که بسیاری نسل آینده هارد دیسک‌ها را متعلق به آن‌ها می‌دانند. سیلیکون پاور یکی از برندهای مطرح در تولید هارد است که تمرکز ویژه‌ای را نیز بر روی این قسمت از بازار یعنی مدل‌های SSD گذاشته است. جدیدترین تولید این کمپانی در سال 2015 میلادی، هارد درایو 240 گیگابایتی V80 است که در ادامه قصد داریم تا بررسی نزدیک‌تری را برای شما انجام دهیم؛ پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی

اگر بخواهید V80 را با هاردهای اکسترنال مقایسه کنید، بایستی آن را یک نمونه کوچک و جمع و جور دانست.

SP-V80-3

طراحی بدنه Velox V80 نسبت به اجدادش تغییراتی کلی داشته و این بار به جای یک ورق آلومینیومی نازک، از بدنه‌ای مستحکم‌تر و ضخیم‌تر استفاده شده است. سیلیکون پاور Velox را در رده درایوهای با کارایی بالا قرار داده است و نحوه طراحی آن نیز به نحوی است که از درایوی همچون Slim S80 ضخیم‌تر است.

SP-V80-6

به همین خاطر اگر بحث ضخامت برایتان مهم بوده و حتی یک میلی‌متر بیشتر یا کمتر روی نحوه استفاده شما تاثیر گذار است، حتما در زمان خرید Velox V80 همه جوانب را بررسی کنید.

SP-V80-8

به علت ضخامت بیشتر در مقایسه با سری Slim، در این درایو دیگر خبری از مبدل اختصاصی برای نوت بوک‌ها نیست، اما مبدل 2.5 به 3.5 اینچی برای کامپیوترهای دسکتاپ وجود دارد. هشت پیچ کوچک همراه درایو، به بستن آن به داخل کیس یا روی مبدل به کاربر کمک خواهد کرد.

SP-V80-7

اجزای داخلی

با باز کردن چهار پیچ در پایین درایو، می‌توانیم به اجزای داخلی آن دسترسی پیدا کنیم. در این مدل شاهد استفاده از چیپ‌ست PHISON PS3108-S8 هستیم که نمونه‌ای مقرون به صرفه با کارایی مناسب به شمار می‌آید. این چیپ‌ست 55 نانومتری هشت کاناله توانایی پشتیبانی از پورت SATA III را داشته و می‌تواند از حافظه‌های MLC و SLC نیز پشتیبانی نماید. به گفته سازنده این چیپ‌ست، سرعت خواندن و نوشتن متوالی در حافظه‌های MLC به ترتیب به 520 و 460 مگابایت در ثانیه می‌رسد. در کنار چیپ‌ست یک حافظه RAM مدل Nanya NT5CB256M16CP قرار دارد. نوع حافظه‌های مورد استفاده، مدل TT57G2NALC محصول کمپانی توشیباست که هر یک از ماژول‌ها دارای ظرفیت شانزده گیگابایت هستند.

SP-V80-2 SP-V80-1

کارایی

برای بررسی کارایی این درایو از سیستم تست شامل پردازنده Intel Core i5-4670K، هشت گیگابایت حافظه GSKill TridentX DDR3-2400، درایو های ADATA SX900 128GB و Apacer Turbo II 120GB، مادربرد ASRock Z97 Extreme 4، کارت گرافیک PowerColor R9 270X و منبع تغذیه GP-1350B-OC استفاده شده است. درایو Velox V80 به عنوان یک محصول خوش قیمت کارایی خوب، به خصوص در زمینه نوشتن اطلاعات به نمایش گذاشته است. این امتیاز نه فقط در یک تست بلکه در تست‌های دیگر نیز نمایان شده است. همچنین ادعای سیلیکون پاور در رسیدن به سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب 550 و 500 مگابایت در ثانیه، در تست ATTO Benchmark دیده می‌شود. با تمام این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت کم کم داریم به آن زمانی نزدیک می‌شویم که درایوهای SSD در دستگاه‌های بیشتری جای گرفته و سرعت بالاتر در انتقال اطلاعات را به ارمغان بیاورد. امیدواریم با کاهش قیمت درایوهای SSD این فرصت برای همه کاربران فراهم شود تا بتوانند این درایوها را در کامپیوتر‌های خود به کار گیرند. در حال حاضر رقبای سرسختی برای این محصول در بازار وجود دارد، اما نتایجی که Velox V80 کسب کرده می‌تواند عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده و نفسشان را در سینه حبس کند! در تصاویر زیر، نتایج این تست‌ها را مشاهده می‌کنید.

SP-V80-Crystal SP-V80-ATTO SP-V80-ASSSDcopy SP-V80-ASSSD

سخن پایانی

به طور حتم، قیمت نقشی کلیدی در موفقیت این محصول و البته در کل رده هاردهای SSD دارد. V80 در حال حاضر در حدود 500 هزار تومانی قیمت دارد که نسبت به هاردهای معمولی، خیلی گران به نظر می‌رسد؛ اما اگر دوست دارید که سرعتی بالا را برای سیستم خودتان تجربه کنید، بی‌تردید خریدن این کوچولوی پرسرعت یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای شما خواهد بود.

SP-V80-4

7 در مورد “بررسی هارد SSD سیلیکون پاور Velox V80: کوچولوی پر سرعت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH