آیا با ظهور فناوری‌های جدید حریم خصوصی افراد در حال نابودی است؟!

حریم خصوصی اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه و چالشی است که با ظهور فناوری‌ها و گجت‌های جدید کاربران را درگیر خود کرده است. در عصر حاضر چه کسی را سراغ دارید که نگران حریم خصوصی و شخصی خود نباشد؟! پیش از فراگیری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نگرانی افراد از به خطر افتادن حریم خصوصی‌شان کم‌تر بود اما امروزه شرایط کاملا تغییر کرده است.

 حریم خصوصی چیست؟

حریم خصوصی درواقع تمام اطلاعاتی است که افراد مایل نیستند آن‌ها را با کسی شریک شده و یا در اختیار دیگران قرار دهند. حریم خصوصی شامل چهار بخش است: حریم شخصی که می‌تواند شامل اطلاعات مالی، پزشکی و زندگی خصوصی افراد باشد. حریم جسمانی که به حفاظت از جسم افراد در مقابل آزمایش‌های ژنتیک و… مربوط می‌شود. حریم ارتباطاتی که شامل امنیت اطلاعات اینترنتی، تلفن‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های الکترونیکی و سایر اَشکال ارتباطات است و حریم مکانی که شامل مجموعه‌ای از محدودیت‌ها در محیط کار و زندگی افراد و مکان‌های خصوصی است.

این روزها حریم خصوصی در بخش ارتباطات به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی افراد تبدیل‌ شده است و بسیاری از افراد و به‌خصوص افراد مشهور و سلبریتی‌ها نگرانی بیشتری از به خطر افتادن آن دارند.

photo-its-data-privacy-day

چرا حریم خصوصی بیشتر از گذشته در خطر است؟!

به گفته کارشناسان امنیت اطلاعات در هیچ دوره زمانی به‌اندازه عصر حاضر حریم خصوصی افراد تا این حد در معرض خطر نبوده است. گسترش اینترنت و سرعت آن باعث شده است تا تبادل اطلاعات سرعت و سهولت بیشتری داشته باشد، علاوه بر اینکه در چندین سال اخیر منابع اطلاعاتی افراد در تلفن‌های هوشمند متمرکزشده و افراد آن را در همه حال با خود حمل می‌کنند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، بسیاری از اطلاعات خود را خواه‌ناخواه در اختیار سایرین قرار می‌دهیم و به‌نوعی حریم خصوصی‌مان را به اشتراک می‌گذاریم. علاوه بر اینکه به‌تازگی در برخی از کشورها همچون چین قوانینی وضع‌شده است که بر اساس آن تمامی شرکت‌های فعال در حوزه‌های تکنولوژیک موظف شده‌اند کلیدهای کدگذاری اطلاعاتشان را در اختیار دولت‌هایشان قرار دهند.

data-protection

آیا حریم خصوصی افراد در حال نابودی است؟!

به قطع یقین نمی‌توان گفت که حریم خصوصی افراد از بین رفته است چراکه هنوز هم به کمک ابزارهای مختلف و تنظیماتی که در بخش‌های مختلف ارتباطی پیش‌بینی‌شده می‌توان حریم خصوصی را حفظ کرد اما باوجود گجت‌های جدیدی همچون گوگل گلس و فناوری‌های مشابه نمی‌توان تضمینی داد که در آینده نیز می‌توان مطمئن بود که هیچ شخص حقیقی و حقوقی نتواند بدون اجازه به حریم خصوصی افراد سرک بکشد! بااین‌حال نکته مهم این است که افراد باید خودشان از حریم خصوصی‌شان مراقبت کرده و در دام افراد سودجو قرار نگیرند. سرعت تبادل اطلاعات و به خطر افتادن حریم خصوصی به‌اندازه یک پلک به هم زدن است. پس مراقب اطلاعاتی که از خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌کنید، باشید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH