اولین تبلت ایرانی چقدر ایرانی‌ست؟!

در مراسمی که ۲۲ خرداد ماه در رستوران سپهسالار تهران برگزار شد، اولین تبلت ایرانی با برند تازه وارد DIMO (دیمو) از طرف شرکت ارتباطات ایرانیان اروند رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور خبرنگاران مختلف رسانه و همچنین صدا و سیما(ی عزیز!) برگزار گردید، حاوی نکات جالبی بود. در ابتدا مریداوی مدیر عامل دیمو اقدام به رونمایی از تبلت‌های انحصاری تولید شده کرد و در این ارتباط گفت: تمامی مراحل تولید این تبلت‌ها در کارخانه‌ای که با هزینه شخصی و در استان خوزستان تاسیس شده است انجام می‌پذیرد و کیفیت این تبلت‌ها به نحوی است که قابل رقابت با نمونه‌های با کیفیت خارجی است! با اینکه تبلت پس از رونمایی در اختیار خبرنگاران قرار نگرفت اما مریداوی با اطمینان تمام از برتری این محصول و نداشتن هیچ‌گونه ضعفی در آن صحبت می‌کرد و عنوان نمود در حال حاضر اختلاف بین تبلت‌ها بسیار اندک است! حتی پس از بیان سخنان وی، نقشینه مدیر فروش این شرکت آمار جالبی را عنوان کرد. صحبت‌های وی که به همراه نشان دادن صفحات پاور پوینت انگلیسی! (برای یک محصول تمام ایرانی) و حتی تصاویر افراد خارجی در متن آن‌ها بود، نکات جالبی را به همراه داشت. نقشینه با بیان اینکه برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای بازار ایران و گرفتن جایگاه نخست در حوزه تبلت دارند، عنوان کرد که در سال ۲۰۱۳ (یعنی تنها یک سال دیگر!) سهم آن‌ها به ۴۳ درصد و در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۵۴ درصد بازار ایران خواهد شد. بیان ارقامی چنین دقیق آن هم برای شرکتی که در عرصه بازار تبلت کاملا تازه وارد بوده و عنوان نخستین را به همراه خود دارد، شاید کمی عجیب به نظر برسد!

در ادامه جلسه مریداوی ظرفیت خط تولید این شرکت را روزانه بیست هزار دستگاه بیان کرد و خاطر نشان ساخت که در حال حاضر ده هزار تبلت به صورت روزانه تولید می‌کنیم و این فعالیت ما تا کنون سبب اشتغال زایی برای ۲۸۳ نفر شده است و به همین خاطر درخواست داریم که دولت در سال تولید ملی، حمایت‌های بیشتری را از ما به عمل بیاورد. وی همچنین گفت ما قصد صادرات این محصول را نیز داریم و امسال به دو کشور دیگر این تبلت‌ها صادر خواهند شد.

در مورد این محصولات بییشتر بدانیم

دو تبلت معرفی شده (بررسی دیمو ۷۰۰ را بخوانید) در دو اندازه 7 و 9.7 اینچی تولید شده‌اند و از لحاظ سخت افزاری نمی‌توان امید چندانی بر آن‌ها بست اگرچه هر دو از آخرین نسخه اندروید (نسخه 4.0) برخوردار هستند. البته تاکید مدیران ارتباط ایرانیان اروند بر قیمت مناسب این دستگاه‌ها (۳۹۰ هزار تومان مدل 7.0 اینچی و ۵۸۰ هزار تومان برای مدل 9.7 اینچی) و کیفیت ساخت بالای آن‌ها است به طوری‌که کاربران از دو ماه گارانتی تعویض بدون قید و شرط و ۱۲ ماه گارانتی تعمیرات برخوردار هستند که این را می‌توان نقطه عطفی در تولید این محصول دانست. مشخصات دقیق این دو تبلت را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

در حاشیه

جالب است بدانید که مریداوی تا پیش از این، مدیر عامل شرکت جی ال ایکس بود و در این جلسه بیان کرد که این تبلت‌ها برخلاف گذشته تمام ایرانی هستند (یعنی تلفن‌های همراه جی ال ایکس برخلاف ادعاهای گذشته تمام ایرانی نیستند!).

با اینکه برندهای مشهور با ورود خود به ایران اقدام به طراحی لوگوهای فارسی می‌کنند، اما DIMO به عنوان یک برند تمام ایرانی، حتی یک لوگوی ساده فارسی نیز نداشت!

دیمو در زبان باستانی به معنای ایستادگی است و نام یک روستا در استان خوزستان نیز می‌باشد.

در این سمینار یک خانم جوان از کره نیز حضور داشت که ظاهرا نقش مشاور را برای تولیدات ایرانی بازی می‌کند!

کارشناس فنی این شرکت ادعا کرد که فرقی بین تبلت تک هسته‌ای با دو هسته‌ای نیست و در واقع اندروید قابلیت استفاده از تعداد هسته بیشتری ندارد و  همین یک هسته تمام نیازهای کاربر را به خوبی پاسخگو خواهد بود!! (حالا بماند که هم اینک چهار هسته‌ای ها در حال ورود به بازار هستند)

در این سمینار عنوان شد که به زودی یک تبلت با قیمت زیر ۲۰۰ هزار تومان و کیفیت مطلوب به بازار عرضه شود.

همچنین قرار شد که گوشی‌های تولیدی این شرکت (احتمالا تمام ایرانی) با قیمت زیر ۶۰ هزار تومان وارد بازار شوند.

بررسی تخصصی دیمو ۷۰۰

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

با شرکت در مسابقه “آی تی رسان” شانس خود را برای برنده شدن امتحان کنید.

134 در مورد “اولین تبلت ایرانی چقدر ایرانی‌ست؟!”

  1. حتی ایپد تو چین تولید میشه. یکم صداقت داشته باشین از هزار تا تبلت اینجوری بهتره. کسی که همچین دروغی میبینه به صداقتتون تو تولید تبلت هم شک میکنه

    2
    1
    1. سلام من از تبلت آورند استفاده میکنم و واقعا با محصولات خارجی قابل رقابت هستش و از خیلی از تبلت های خارجی بهتره

      3
      2
  2. جو ناسیونالیستی نگیردتون فک کنین دارین با حمایت از تولید کننده های داخلی در راه کشوتون قدم میذارید. انقدر ساده و احساساتی و غیر منطقی نباشید. تولید کننده های داخلی فقط اسمن توی این کشور اون هم فقط جهت تفاخر جا دارند اما اغلب کارخونه ها خوابیدن و ما برای ابتدایی ترین محصولات زیربنایی وارداتیمون برای تولید دچار مشکل هستیم چون در حال تحریم می باشیم. لذا تولیدات الکتریکی اینچنینی مثل تبلت نمی تونن از کیفیت خوبی برای مشتری برخوردار باشن. اغلب کسانی که میرن این محصولات رو میخرن از فرط بی پولیه. ولی در واقه همون مقدار کم پولشون رو هم ریختن توی جوب. جنسی که کارایی مفید نداشته باشه به چه دردی میخوره؟ حالا هی بگید تولید ملی و حمایت از تولید کننده ها! فک کردید چی کار براتون میکنن.

    1
    1
  3. سلام دوستان به نظر من امکانات تبلت دیمو عالیه من به کشورم افتخار می کنم که همون اول از آندروید 4 شروع کرد
    من تبلت دیمو رو نزدیک یک سال میشه دارم و ازش خیلی راضیم اول که می خواستم بخرم تمام مغازه دارا ازش منفی تعریف می کردن این جور فروشنده ها مانع پیشرفت کشورمونن به نظر من نکه ایرانیه و سود کمتری براشون داره و زیاد دستشون برا فروش باز نیست و نمی تونن مثل برند های دیگه روش سود های آنچنانی بزنن میگن جنس های ایرانی به درد نمی خوره ولی اینطوری نیست خیلی خیلی عالیه من به هر چی ایران و ایرانیه افتخار میکنم

  4. salam
    rahat begam in tablet nesbat be vasayeli ke roshe ghimatesh besiar balast tablet dimo 900 too bazar alan nazdike 950 taze in tablet bedone simkarte va tak hasteii ye tablete dige be esme hyundai haminghimate cpu 2 hastei gps va simkart khore taze lcd an 10.1 in ke male dimo 9.7 in benazare shoma kodom behtar?

    1. پیمان گل‌کار

      اگر به من باشه که می‌گم هیچکدوم! اما اگر اصرار به خرید داشته باشید، ظاهرا تبلت هیوندای گزینه بهتری است

  5. سلام ببخشید میشه قیمت تبلت رو بگید وبگویید درچه رنگ هایی هست
    آیا این تبلت اندازه اش به اندازه ی کتاب است؟

  6. سلام
    برادر من اگه وجدان داری این مطالبو پاک کن میگیم با دولت بدیم چرا با نشر اخبار کذب برادرای خودمونو بیکار کنیم ، تاحالا اصلا این تبلتو دیدی که نظر دادی فکر خانواده هایی باش که دارن با این برند نان می خورن نمک نشناسی هم حدی داره نه؟

  7. سلام
    من با نظر این دوست عزیز موافقم البته قیمت پایینش عزیز یادت رفت که الان مهمه تو این شرایط اقتصادی امیدوارم هر روز این محصول پیشرفت کنه

  8. سلام دوستان میشه اینقدر بد نظر نباشید خوب ایرانم پیشرفت کرده مگه شرکت های اپل و سامسونگ از اولم گوشی و تبلت با سیستم بالا تولید میکردن هرچی باشه این ایرانی هست باید ازش حمایت کنیم تا تبلت خودمونو بسازیم ما عادت کردیم وقتی میریم بازار فقط به مارک های نام دار نگاه میکنیم ما حمایتشون نمیکنیم اونا هم میگن بی فایدست بیایم محصول جدید بزنیم شما برید بررسی آیفون 1 نگاه کنین ببینید چه مزخرفه اون وقت بیاید نظر بدید ولی یادتون باشه این مارک های نام دار از اول همین طوری محبوب نبودن مردم کشورشون ازشون حمایت کردن تا به این جا رسیدن!خوبه ما خودمونو با فرهنگ میدونیم اگه بی فرهنگ بودیم چی میشد؟؟؟؟

  9. سیدمحمدشریفی

    باسلام مدل ۷۰۰که ایراد زیاد داره عمده ترینش بدنه پلاستیکی انعطافا پذیر و رزولوشن ۸۰۰*۶۰۰که آدمو یاد ویندوز۹۸ میندازه ولی مدل۹۰۰خیلی بهتره بدنش آلومینیم خشکه و رزولوشن خیلی بالاتر ۱۰۲۴در۷۶۸ رم ۱مگ ؛متاسفانه ۲مدلش بلوتوث نداره و سیم کارت نمیخورند مشکل اولی رو میشه با فلش بلوتوث حل کرد دومی هم با مودم سیم کارتی که شکل فلشو در هر صورت مدل ۹۰۰که ۵۰۰وخورده ای تومنه نسبت به قیمتش و نحوه کاربرد ما ایرانیا گزینه خوبیه حالا چه چینی باشه چه ایرانی من که قراره ی مدل ۹۰۰بخرم

  10. عاشق موبایل

    سلام
    به نظر من ایران تا صد سال دیگه هم نمیتونه گوشی یا …تولید کنه ایران تو تولید یه ای سی کوچیک مونده چه برسه به تبلت!!!!!!!!1اینا همش حرف و کشکه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. سلام به همه
    در ابتدا یه جمله از یه کارشناس نقل میکنم
    هر کسی که حقیقتاً ایران رو دوست داشته باشه ، حتی از پیشرفتی به اندازهء یک چوب کبریت هم حمایت میکنه
    من با این تبلت کار کردم. البته برای مدت کوتاه ، ولی تا حدودی چکش کردم
    اول دوستانی که میگن این تبلت خوب نیست. تا حدودی باید به بعضی از این دوستان حق داد. متاسفانه ایران گاهی جوری رفتار میکنه که مردم کمتر به محصولات داخلی اعتماد میکنن و همیشه شک میکنن که نکنه فلان محصول هم مثل بقیه باشه
    اما بعضیا هم هستن که ایراداشون دیگه خیلی خیلی عجیبه. فقط مونده این تبلت ایرانی رو با لامبورگینی و فراری مقایسه کنن!!!!!!!!!!!! آخه تبلت 400،000 تومنی رو با چه منطقی با تبلت 1،200،000 تومنی و 2،000،000 تومنی مقایسه میکنید؟؟؟!!!!
    ببینید دوستان ، این تبلت ضعف هایی داره ، از جمله صفحه نمایشش که زاویه دیدش محدوده و نمیشه با نمونه هایی مثل سامسونگ مقایسه کرد. اما بی کیفیت هم نیست و تصاویر رو به با کیفیت خوبی نشون میده و تاچ خوبی هم داره. امکانات خیلی جالبی هم داره ، مثلاً ورودی مستقیم USB و خروجی مستقیم HDMI که من تا حالا تو هیچ تبلت معروفی ندیدم. در کل نظرم اینه که به قیمتش می ارزه. میمونه اینکه چه مدت خوب کار میده ، که این رو فقط زمان ثابت میکنه
    امیدوارم این سرآغازی باشه برای پیشرفت بیشتر و البته صادقانه

  12. bacheha dostan aziz biayan yekam hemayat konin in joor karkhoneharo be khoda hichi azamoon kam nemishe faghat joz in ke be rohiyeye in jor sherkata baraye sakht behtar va pishraft dar in porose ha bishtar mishe badan ham motmaenan mahsolat behtari toolid mikonan va rooz be roz pishraft mikonan eyval be hamegi

  13. yek soal dashtam peyman jan . be nazare shoma in hame berand haye mokhtalef ke dar tablet ba apple reghabat mikonand va hanooz ham natavanestand in amr ro amali konand ( albate be joz surface ke tablete khoobi hast) dimo mitavanad khdesh ro be bazar haye jahani moarefi konad?

    1. پیمان گل‌کار

      جواب این سوال کاملا واضحه! این تبلت هیچگونه شانسی حتی در سطح مطرح شدن اسمش هم نداره! چه برسه به رقابت!! در ضمن، شما موفقیت‌های تبلت نکسوس ۷ و کیندل فایر آمازون را هم فراموش نکنید که همین ها سبب شدند تا اپل به فکر تولید نمونه ۷ اینچی بیفته

  14. سلام.فقط امیدوارم راست گفته باشن و اینقد که میگن به درد بخور باشه .بذار بخریم ببینیم چی میشه.آرزوی موفقیت واسه همشون.

  15. چرا ما خودمون به خودمون ضربه میزنیم آخه تا کی طرز فکر جهان سومی داشته باشیم آلمانی ها کلی
    ادعای تمدن و پیشرفت میکنن آخر حرفشون اینه که نژاد پرست هستن ولی ما بر عکس.
    طر ف میگه با ipad مقایسه کردم بدرد نمیخوره !!!!!!!!!

  16. baba shoma mikhaid ino ba the new ipad moghaiese konid
    az ghadim goftan harchi bishtar pol bedi bishtar ash mikhori
    man shakhsan khodam shode jense chini bekharam irani nemikharam 🙂

  17. دوستان اگه این تبلت واقعا تمام ایرانی می بود حتما یه راهپیمایی واسش ترتیب میدادن و می گفتن تولید ملی،حالا که یان کار رو نکردن باید مطمین بود که …

  18. دوستان سخت نگیرید. مسلما رقابت با شرکت apple و امثال اون که 40 ساله این کاره هستند و کلی سرمایه دارند سخته ولی باید ما از تولیدات داخل حمایت کنیم اگه نکنیم کی حمایت کنه. بعدم حالا تازه محصولات جدیده انشا الله بهتر هم میشه. تازه جالبه که این تبلت با این همه امکانات و سیستم عامل اندروید 4 قیمتش خیلی مناسبه !

  19. حالا انقدر دعوا نکنید که ایرانی یا چینی خودم براتم یک 1000 هسته ای می سازم که بشه باش بریم ماه

    ولی خارج از شوخی این xbax من هم که مال ماکروسافت است چینه چینه چینه
    می خوایند این نباشه

  20. یک مشکل اساسی وجود دارد: شرکت ارتباطات ایرانیان اروند اصلا سایت ندارد! اشکال دوم سایت مزخرف dimo است. این دو اشکال تاییدکننده کاملا خارجی بودن تبلت است. حالا مثبت نگری می گوید اگر از یک کار تمام مونتاژ شروع کنیم اما کم کم خودمان طراحی کنیم و از مونتاژ خارجش کنیم، یعنی به مرور از آن وابستگی دور شویم، خیلی هم کار خوبی است. منتهی اگر منفعت طلبی آقایان، جایی برای تحقیقات باقی بگذارد!

  21. آقا من میخوام یه تبلت 7 اینچی بخرم . بودجه هم محدوده . اول میخواستم دیمو 700 رو بخرم . با هیچ چیزش هم مشکلی نداشتم ولی تا فهمیدم بلوتوث نداره جا خوردم . هیچ جوره نمیشه یه کاریش کرد ؟ آخه چیز به این سادگی رو چرا رعایت نمیکنن ؟ مگه این بلوتوث چقدر بود و نبودش فرق میکنه برای اونا ؟!؟!؟ در صورتی که برای مشتری خیلی فرق میکنه . اگه ره حلی هست به میل من ارسال کنین . لطفا خیلی خوشحال میشم .
    mohammadjavad.sh72@chmail.ir

  22. اینقدر ساده نباشید یکیتون میتونه محل یه کارخونه تو ایران که قطعات الکترونیکی تولید میکنه (به اون مقاومتش هم اگه باشه دلمون رو خوش میکنیم) معرفی کنه چه برسه به تبلت. ساده نباشید اینا هم اجناس خارجی هستند با کشور سازندش هم کاری ندارم فقط میخوان با این دروغها از احساسات ملتی که تعصب هم وطنشون رو داره و میخواد از کشورش حمایت کنه سوء استفاده بکنند و خوب بفروشند موفق و بیدار باشید .

    1. واقعا. اگه واقعا ایرانی بود مش گدا حسن هم فهمیده بود. جنس واقعا ایرانی بزنن. بعدش هم نگند دومین تبلت دنیا رو تولید میکنیم، ما میخریم. بیایید صادقانه بگین ما تبلت زدیم با این خصوصیات، نگین صد در صد ایرانیه. این جوری اعتماد مردم بیشتر میشه و خرید هم بیشتر.

  23. البته من از این دعواهای اینجا که سر در نیاوردم. اما یکی از دوستامون گفته بود مگه سامسونگ cpu میزنه ؟؟؟
    آره میزنه. پردازنده هایی بر مبنای هسته ARM. رو تولید میکنه. اینو هم بگم از نظر دانش تئوری و حتی عملی در حدی که بخوایم نمونه تولید کنیم مطمئن باشید هیچ کمبودی تو ایران وجود نداره ( همون ما می توانیمه خودمون). کسی که بتونه یه سنتر فیوژ با سر عت 1000 دور بر پانیه رو بسازه و کنترل کنه نمیتونه تبلت بسازه؟؟؟؟ اینکه شما بخوای یه سیستم کنترلی پایدار بسازی که بتونه همین سنتر فیوژ رو کنترل کنه به مراتب سخت تر از ساخته یه تبلته و دوستانی که الکترونیک یا کنترل خوندن خوب می فهمن من چی میگم. اما مشکل ما تو بخش مدیریتی و اقتصادی قضیه است. جایی که باید تولید انبوه کنیم. حمایت از تولید اونم دانش بنیانشو اینجاست که حسابی لنگ می زنیم و همین جاست که چش آب نمی خوره!!!!!!1

  24. ما بررسی کردیم. چینی هستند. مدل اصلی چینی به اسم versus touchpad 7 هست که می تونید در اینترنت ببینید. خودتون مقایسه کنید دقیقا همونه و فقط remark شده. حتی صفحه نرم افزار recovery این تبلت به زبان چینی هست.

    واقعا شرم آوره که اینطوری دروغ می گن.

    1. منم منظورم همین بود دیگه فقط موفق به کشف مدل نشدم , بعضی از دوستان متاسفانه کاسه داغ تر از آش هستند

  25. سید مجتبی موسوی

    آقا یه خبر خوش!
    دو روز پیش زنگ زدم یه نمایندگی که میفروخت ،گفت دیمو 900 تموم کردیم، مدل جدیدش تا اواخر شهریور(گفت احتمالا 25 شهریور) میاد که سی پی یو + هارد + بعضی چیزای دیگه بهتر شدن که جایگزین دیمو 900 میشه
    گفت با همون قیمت دیمو 900 هم ارایه میشه!

  26. به نظرم چه ایران اون رو ساخته باشه یا که از چین ساخته شده باشه مهم اینه که به اسم ایران ساخته میشه و این یک افتخاری است برای ایران.

  27. این اصلا قابل مقایسه با برندهای خارجی نیست,,,ولی برای بار اول خیلی خوبه اگه واقعا ایرانی باشه.چهره ی قشنگی داره ولی تک هسته ای بودن و دوربین vga یه زره دل آدمو میزنه ولی واقعا کیفیت خوبی داره,,,ای کاششششششش تک هسته ای نبوووووود.

  28. سلام
    فقط به خاطر ایرانی و غیر ایرانی بودن وارد بحث شدم
    من یک گوشی G1 خریدم و مدتی در بدترین شرایط آب و هوایی باهاش کار کردم و بسیاری از نرم افزارهایی که برخی از گوشیها به ویژه مجموعه گالکسی (برای نمونه به پیام های بخش بازار مراجعه کنید، تقریبا تمام مشکل دارها گالکسی دارها هستند) قادر به نصب یا اجرای درستش نبودرو روش نصب کردم و بدون هیچ مشکلی از نرم افزارها استفاده میکنم. خیلی از دوستان یا همکارانی که گوشیهای برند معروف با سیستم عامل اندروید رو خریداری کردن با دیدن و کار کردن با گوشی من فقط حسرت پرداخت پول اضافه رو خوردن. من جنس ایرانی خوب و خیلی خوب و خوبترین زیاد دیدم.
    لطفا جنسی رو که میخرین با مشورت و بررسی باشه و توجهی به حرف اونایی که به جای نظر، مرض یا غرض دارن نداشته باشین.

  29. به این نتیجه رسیدیم که بازم کلاه سرمون گذاشتن وجنس بنچل چینی روبه اسم ایرانی غالب کردن
    ساده دلان محترمی که میگید
    اپل وفلان کارخونه هم جنسشون چینیه
    بخاطرنداشتن تکنولوزی ان قطعه نیست
    صرفابخاطرارزان بودن ان قطعه درکشوربرادرچین است ولاغیر
    ضمناادرس کارخانه این تبلت روهرکی گیراوردبفرسته
    میخام یک کتاب ازنواقصشه براشون ارسال کنم

  30. به نظر من ایران تقریب به چنین تکنولوژی رسیده منم میخوام بخرم فقط بازم شک دارم ولی میگم هرچی باشه نسبت به قیمش عالیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH