مقایسه هواوی P9 با شیائومی Mi5: چشم بادامی‌ها!

اگر نگاهی به وضعیت سازندگان چینی در چند سال اخیر بیندازیم، متوجه می‌شویم که کیفیت محصولات ساخته شده توسط آنان به طرز چشم‌گیری افزایش یافته و دیگر کم‌تر کسی است که تصورات قدیمی خود را در رابطه با محصولات چینی داشته باشد. حضور چینی‌ها در دنیای تلفن‌همراه هرچند در ابتدا چندان موفقیت آمیز نبود اما موجب شد بازار رقابت میان سازندگان داغ‌تر از قبل شود و پیشرفت این دیوایس‌ها با سرعتی بیش‌تر از گذشته انجام پذیرد. هواوی و شیائومی را به نوعی می‌توان دو ابرقدرت چینی در حوزه تلفن همراه دانست که چند سالی هست که قدرت گرفته و خود را به رتبه‌های بالای سازندگان تلفن همراه رسانده‌اند. در ادامه برگزاری آی‌تی‌رسان کاپ قرار است دو مدل را به زمین چمن بفرستیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند پیروز میدان باشد. یکی از آن‌ها هواوی P9 جدیدترین پرچم‌دار کمپانی محبوب هواوی است که می‌خواهد روبه‌روی یک حریف قدرتمند به نام شیائومی Mi 5 قرار بگیرد.


۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی

بهتر است در ابتدای رقابت از اولین سازنده اسمارت‌فون فلزی که البته دقیقا مشخص نیست کدام سازنده بوده است تشکر کنم، استفاده از فلز در طراحی اسمارت‌فون‌ها به قدری در آن‌ها تغییر ایجاد کرد که شاید بتوان پس از هوشمند شدن، بدنه فلزی را دومین تغییر بزرگ در اسمارت‌فون‌ها دانست. استفاده از فلز گذشته از القای حس لوکس بودن محصول، موجب شده طراحی‌ها بسیار حرفه‌ای‌تر از فبل به نظر برسند و موبایل‌ها همچون اتومبیل‌های بالارده، ظاهری دل‌فریب و وسوسه کننده داشته باشند.

IMG_9705

گذشته از متریال ساخت بدنه، طراحی این دو اسمارت‌فون بسیار عالی صورت گرفته هرچند اصالت طراحی در هواوی P9 بیشتر به چشم می‌آید. متاسفانه شیائومی هنوز نتوانسته طراحی اختصاصی خود را داشته باشد و در این محصول نیز شاهد شباهت زیادی به محصولات دیگر کمپانی‌ها از جمله سامسونگ و اپل هستیم. بخش جلویی هواوی P9 همانند ۹۹.۹۹ درصد از اسمارت‌فون‌های امروزی است و البته استفاده از شیشه ۲.۵D و انحنای کناری دستگاه موجب شده حس خوبی به کاربر القا شود. از دیگر ویژگی‌های بخش جلویی هواوی P9 می‌توان به دوربین سلفی، سنسور نور و مجاورت و صد البته اسپیکر تماس اشاره کرد که خب در تمام اسمارت‌فون‌ها موجود است!

در مقابل شیائومی Mi5 قرار گرفته که علاوه بر ویژگی‌های نام برده برای هواوی P9 مجهز به اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در کلید سخت‌افزاری هوم است که برای گلکسی دوستان کمی آشنا به نظر می‌رسد؛ البته این موضوع نمی‌تواند چیزی باشد که به وسیله آن بتوان به شیائومی خرده گرفت زیرا تقریبا تمام حالت‌های قرار گرفتن اسکنر اثر انگشت به کار گرفته شده‌اند و کمپانی‌ها بنابر سلیقه و هم‌چنین ابعاد و چند فاکتور دیگر مکان اسکنر را انتخاب می‌کنند.

MiVsP9 (1)

از بخش جلویی که بگذریم به پشت دستگاه می‌رسیم، در این بخش مطمئنا استفاده از سنسور دوگانه موجب شده محصول ساخت هواوی چشمک زیباتری به شما بزند اما خب شما نیز نباید با یک چشمک خود را ببازید، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به این دو مبارز داشته باشیم. هم‌چون پنل جلویی، هواوی در بخش پشتی نیز زبان طراحی خودش را اجرا کرده است، همان‌طور که گفتم مهم‌ترین نکته در رابطه با بخش پشتی هواوی P9 دو چشمی بودن آن است که ظاهری منحصر به فرد را به آن اعطا کرده است، البته منطقه‌ای که این لنز دوگانه در آن قرار گرفته طراحی جالبی دارد و به نوعی نشان‌دهنده تمرکز هواوی بر روی دوربین P9 است. البته نام LEICA که در بخش بالایی درج شده، می‌تواند لرزه بر اندام حریفان بیندازد و لبخندی ملیح را بر لبان کاربران بیافریند. هم‌چنین سنسور اسکنر اثر انگشت این اسمارت‌فون درست در زیر این لنز جاخوش کرده که با طراحی هماهنگ خود با سایر اعضا در حد خوبی ظاهر شده است.

به سراغ دیگر رقیب چشم بادامی می‌رویم، متاسفانه در این بخش نیز شاهد الگوبرداری شیائومی از دیگر کمپانی‌ها هستیم، هرچند تغییرات صورت گرفته در این طراحی در جهت مثبت بوده و و دیگر شاهد یک بیرون‌زدگی عجیب در بخش دوربین نیستیم. به جز دوربین و فلاش و صد البته لوگوی زیبای Mi چیز دیگری از نگاه کردن به بخش پشتی به شما اعطا نمی‌شود. استفاده از شیشه به عنوان متریال بخش پشتی هرچند موجب زیباتر شدن Mi5 شده اما هنوز هم شیشه‌ها خصوصا در رنگ‌های تیره مستعد جذب اثر انگشت هستند.

خب دیگر پشت و رو را مقایسه کردیم و به بخش کناری می‌رسیم، اگر بخواهیم نگاهی به اعداد بیندازیم هواوی P9 با داشتن ضخامتی ۷ میلی‌متری به نسبت ضخامت ۷.۳ میلی‌متری شیائومی Mi5 برنده است، اما این ۰.۳ میلی‌متر شاید واقعا چیزی نباشد که کسی را برنده میدان کند و شاید خیلی‌ها اصلا نتوانند آن را تشخیص بدهند. نگاهی به بخش زیرین که داشته باشیم، متوجه می‌شویم که هر دو کمال تلاش خود را کرده‌اند که زیبا به نظر برسند، شاید اگر اپل این بخش‌ها را در آی‌فون به گونه‌ای متفاوت طراحی می‌کرد، طراحی بخش زیرین در این دو اسمارت‌فون نیز به گونه‌ای متفاوت بود. البته این بخش در هواوی P9 ظاهر مدرن‌تری دارد و در عوض شیائومی Mi5 از ظاهری کلاسیک بهره می‌گیرد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد.


دقیقه ۱۰ تا ۲۰: وزن و کیفیت ساخت

همان‌طور که در ابتدای بخش قبلی گفتم، می‌بایست تشکر ویژه‌ای از نخستین کسی که اسمارت فون فلزی ساخت، داشته باشیم! هرچند استفاده از این متریال تغییر طراحی را کاری سخت‌تر از قبل کرد و هستند کمپانی‌هایی که چندین سال یک محصول را با اسامی مختلف و سخت‌افزار متفاوت اما با طراحی یکسان عرضه می‌کنند. (فکر کنم ژاپنی بود) خوشبختانه دو مبارز شرکت کننده در این رقابت هم‌چون آن سازنده نیستند و محصولاتشان هرساله تغییرات خوبی را پیدا می‌کند و حداقل از فاصله چند متری می‌توانیم آن‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهیم. هواوی P9 بدنه‌ای تمام فلزی دارد و بجز بخش نمایشگر و قسمت دوربین دوگانه در سایر بخش‌ها از شیشه استفاده نشده است. در عوض شیائومی Mi 5 بخش جلویی و پشتی را با شیشه تزیین کرده است. هر دو این متریال‌ها ویژگی خاص خودشان را دارند به عنوان مثال فلز مشکل جذب اثر انگشت را ندارد اما در مقابل ضربه‌های کوچک عملکردی ضعیف دارد و به راحتی فرورفتگی پیدا می‌کند و یا در برابر خط و خش به نسبت شیشه مورد استفاده در شیائومی Mi5 عملکرد ضعیف‌تری دارد. شیائومی Mi 5 وزنی ۱۳۹ گرمی داشته که در برابر هواوی P9 پنج گرم سبک‌تر است، البته این اختلاف وزن بسیار ناچیز و غیر ملموس است و هر دو اسمارت‌فون از روی ترازو مسابقات به صورتی کاملا پیروزمندانه پایین می‌آیند.

MiVsP9 (6)


دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

شاید بتوان سایز ۵.۲ اینچ را یک استاندارد ایده‌آل برای نمایشگر پرچم‌داران اندرویدی دانست، هواوی P9 با استفاده از نمایشگر ۵.۲ اینچی هم‌چون بسیاری از پرچم‌داران به راحتی در دست می‌نشیند و برای کاربری مولتی‌مدیا مناسب است، در مقابل شیائومی Mi 5 قرار گرفته که به نسبت P9 کوچک‌تر است و نمایشگری ۵.۱۵ اینچی دارد. ظاهرا چینی‌های گوشی‌ساز هنوز به رزولوشن QHD علاقه‌ای ندارند و این موضوع سبب شده تا هر دو این رقیبان از رزولوشن فول اچ‌دی بهره ببرند، بدون شک این مقدار رزولوشن به خوبی پاسخ‌گوی تمام نیازهای کاربر خواهد بود و تصاویر به نمایش درآمده تفاوت چندانی با نمایشگرهای QHD ندارند.

IMG_9606

حضور این رزولوشن در نمایشگر موجب شده هواوی P9 نمایشگری با چگالی پیکسلی ۴۲۳ پیکسل بر اینچ داشته باشد و رقیب شیائومی نامش با توجه به اینکه نمایشگری کوچک‌تر دارد با چگالی پیکسلی ۴۲۸ در این بخش پیروز باشد، هرچند این تفاوت به قدری کم است که می‌توان آن‌ را نادیده گرفت. کیفیت تصویر به نمایش درآمده در هر دو اسمارت‌فون در حد مطلوبی است و تصاویر بدون نقص به نمایش گذاشته می‌شوند، شیائومی Mi در نمایش رنگ سفید عملکرد بهتری دارد و دیگر رنگ‌ها نیز کمی تیره‌تر به نظر می‌رسند. از نظر نمایش رنگ سیاه هر دو رقیب عملکرد قابل قبولی دارند و نمره قبولی را دریافت می‌کنند. در نگاه از زوایا نیز رنگ‌ها به خوبی قابل مشاهده هستند و شاهد رنگ پریدگی نیستیم. در ادامه تصاویر مقایسه نمایشگر این دو اسمارت‌فون را مشاهده می‌کنیم. اسمارت‌فون سمت راست شیائومی Mi و سمت چپ هواوی P9 است.

خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب در هر دو اسمارت‌فون در حد متوسط قرار دارد، هرچند انعکاس نور در هواوی P9 کمی بیش‌تر از Mi5 است و کاربرد آینه‌وار بیش‌تری دارد! نمایش رنگ‌ها در هر دو اسمارت‌فون طبیعی هستند اما اگر این دو رقیب را کنار یگدیگر قرار دهیم رنگ‌های به نمایش درآمده در هواوی P9 کمی روشن‌تر است که حس بهتری را به کاربر القا می‌کند.


دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری

IMG_9705

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید در منبع‌باز بودن آن نهفته است، این موضوع سبب شده تا هر کمپانی متناسب با سلیقه و محصولات خود تغییراتی را در این رابط‌کاربری ایجاد کنند، هر دو اسمارت‌فون شیائومی Mi5 و هواوی P9 از رابط کاربری اختصاص خود بهره می‌برند، شیائومی نام Miui و هواوی Emui را برای رابط کاربری خود برگزیده‌اند.

اگر بخواهیم از نظر زیبایی رابط کاربری این دو سازنده را مقایسه کنیم، باید بگوییم این دو سازنده خالق زیباترین رابط‌کاربری دنیا هستند، شاید بگویید این موضوع سلیقه‌ای است اما اگر نگاهی به رابط‌کاربری شیائومی داشته باشید و از نزدیک با آن کار کرده باشید، در می‌یابید که طراحی تمام بخش‌ها به زیبایی هرچه تمام صورت گرفته و با دیدن هر بخش زبان به تحسین خواهید گشود، گذشته از این هماهنگی ویژه‌ای میان اجزای مختلف رابط کاربری وجود دارد که در نوع خود ستودنی است. طراحی اموشن کمی کلاسیک‌تر و یا به قول ما ایرانی‌ها سنگین‌تر صورت گرفته است، طراحی آیکون‌ها کاملا هنرمندانه بوده و تجربه‌ای لذت بخش از کارکردن با آن به شما منتقل خواهد شد.

از زیبایی که بگذریم به راحتی در کارکرد و امکانات می‌رسیم؛ هرچند Miui بر پایه اندروید طراحی شده است اما مطلقا کوچکترین شباهتی با اندروید خالص (خام!) ندارد و حتی جایگیری منوها و تنظیمات چیدمانی متفاوت با دیگر رابط‌های کاربری دارد. توجه زیاد شیائومی به امنیت این رابط کاربری شاید در نگاه اول کمی آزاردهنده به نظر برسد اما اگر نگاهی به هدف والای نهفته در پشت آن داشته باشیم، درمی‌یابیم که ارزشش را دارد، آزاردهنده بودن این امنیت به این علت است که مجوزهای اعطا شده به هر برنامه پس از نصب نیز باید به صورت دستی تایید شوند تا هیچ اپلیکیشنی نتواند استفاده مخربی داشته باشد. در مقابل رابط کاربری ساخته هواوی یعنی اموشن از نظر راحتی در کاربرد وضعیت بهتری دارد، تغییرات این رابط کاربری به نسبت اندروید خام محدود به تغییر آیکون‌ها و هم چنین امکان شخصی‌سازی بیش‌تر است و سردرگمی موجود در رابط شیائومی را نمی‌توان در اموشن احساس کرد.

از نظر امکانات تقریبا هر دو رابط‌کاربری در یک سطح قرار دارند و اکثر امکانات این دو مشابه یکدیگر است، با این تفاوت که تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در Miui بیش‌تر است و هم‌چنین ویژگی‌هایی هم‌چون آنتی‌ویروس داخلی، کاهش دهنده مصرف داده و … در این رابط‌کاربری گنجانده شده است که در اموشن خبری از آن‌ها به صورت پیش‌فرض نیست.

Miui

۱ ۲

Emui

۱ ۲

در بخش دوربین هر دو رابط‌کاربری محیطی ساده با کاربری آسان را برای کاربران در نظر گرفته‌اند، هرچند امکانات مورد استفاده در بخش دوربین شیائومی در سطح مطلوبی است اما همکاری هواوی و لایکا در بخش دوربین موجب شکل‌گیری یکی از پیشرفته‌ترین رابط‌های کاربری در بخش دوربین شده است، این رابط‌کاربری به خوبی نیازهای کاربران معمولی و حتی حرفه‌ای را تامین می‌کند و دیگر به استفاده از نرم‌افزارهای سوم شخص دوربین احساس نیاز نخواهد شد.

camera-app


دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت افزار

استفاده از لفظ پرچم‌دار برای یک اسمارت‌فون به این معنی است که آن محصول برترین اسمارت‌فون ساخته آن شرکت تا آن زمان است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این برتری را به یک مدل اعطا می‌کند، استفاده از سخت افزار قدرتمند و به‌روز است. هر دو اسمارت‌فون شرکت کننده در این مسابقه از سخت‌افزاری قدرتمند و به روز استفاده می‌کنند. هواوی به سراغ آخرین نسل از چیپست کایرین رفته و بار دیگر با اعتماد به پردازنده ساخته خود محصولی قدرتمند را روانه بازار کرده است. کایرین ۹۵۵ مورد استفاده در هواوی P9 از چهار هسته ۲.۵ گیگاهرتزی کورتکس A72 در کنار چهار هسته دیگر با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کورتکس A53 بهره می‌گیرد، مشخصا این مشخصات سخت افزاری به خوبی پاسخ‌گوی نیازهای روزانه و حتی حرفه‌ای خواهد بود. در طرف مقابل شیائومی Mi 5 با توجه به اینکه دستی بر چیپست سازی ندارد از چیپ توسعه یافته توسط کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده کرده است. این چیپست با چهار هسته قدرتمند کریو فعالیت می‌کند، دو هسته این چیپست با فرکانس پردازشی ۱.۳ گیگاهرتز و دو هسته دیگر با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این دو تلفن‌همراه می‌توان برای هواوی P9 استفاده از ۴ گیگابایت رم، ۳۲/۶۴/۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه را نام برد، در مقابل شیائومی Mi 5 مجهز به ۳ گیگابایت رم و ۳۲/۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است و متاسفانه این اسمارت‌فون از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

هر دو اسمارت‌فون شرکت کننده در این رقابت سخت افزاری قدرتمند و به‌روز را دارند و به خوبی قدرت سازندگان را به رخ یکدیگر می‌کشند اما اگر بخواهیم نگاهی به بنچمارک‌ها داشته باشیم باید برنده رقابت را هواوی P9 اعلام کنیم، در ادامه نگاهی دقیق‌تر به امتیازات به‌دست آمده توسط این دو اسمارت‌فون در بنچمارک‌های معتبر می‌اندازیم:

اولین تست اجرا شده روی این دو اسمارت‌فون به وسیله بنچمارک معتبر GeekBench‌ انجام گرفته است، نتایجه به دست آمده نشان می‌دهد پردازنده ساخته هواوی یعنی کایرین ۹۵۵ در بخش پردازش چند هسته‌ای عملکردی بسیار بهتری از رقیب را داشته و با اختلاف بسیار توانسته مدال قهرمانی این بنچمارک را به گردن بیاویزد. اما در بخش تک هسته‌ای این Mi 5 است که پیروز میدان است. البته ضعیف بودن امتیازات کسب شده توسط شیائومی Mi 5 بیشتر به این علت است که در آن از حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده نشده و این کمپانی از ترس به دام افتادن در کوره کوالکام ترجیح داده است چیپست را کمی آهسته‌تر براند!

 

دومین آزمون گرفته شده از این دو اسمارت‌فون را بنچمارک محبوب AnTuTu انجام داده است، نتایج به دست آمده توسط این دو پنچمارک هرچند با اختلاف فاحش مرحله قبل نبوده اما بازهم حاکی از پیروزی بر شیائومی Mi 5 بر هواوی P9 است، اختلاف امتیاز ۲۲۶۰۰ واحدی میان این دو اسمارت‌فون می‌تواند نشان دهنده انتخاب‌های مناسب‌تر شیائومی برای گزینش سخت‌افزار مورد استفاده در Mi 5 باشد.

p9 vs mi5 (2)

سومین و آخرین تست انجام گرفته بر روی این دو رقیب بیش‌تر از آنکه پردازنده را هدف قرار داده باشد، با تمرکز بر روی چیپ گرافیکی انجام پذیرفته است، در این آزمایش به خوبی می‌توانیم شاهد حرکت شانه به شانه هواوی P9 و شیائومی Mi5 باشیم اما نماینده شیائومی با اختلاف اندکی پیروز میدان است. البته انتخاب برنده در این بخش کاملا سخت گیرانه انجام پذیرفته است و بهتر می‌بود نتیجه را در این بخش به تساوی بکشانیم اما در آی‌تی‌رسان کاپ ۰.۱ فریم بر ثانیه هم مهم است. از نظر امتیاز نیز شیائومی Mi 5 با کسب ۴۲۳۷ امتیاز به ۴۲۲۶ امتیاز کسب شده توسط هواوی P9 برتری دارد.

بدون شک سرعت بوت شدن هر اسمارت‌فون می‌تواند محک خوبی برای سنجش قدرت سخت افزاری آن باشد، در هنگام بوت یک سیستم عامل تقریبا همه اجزا سخت افزاری درگیر هستند، از این رو می‌توانید در ویدیو زیر سرعت بوت شدن این دو اسمارت‌فون را مشاهده می‌کنید.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه برای عکس‌برداری یکی از اولویت‌های مهم برای اکثر کاربران، دوربین یک اسمارت‌فون است، خوشبختانه اسمارت‌فون‌ها در یکی دوسال گذشته پیشرفت قابل توجهی را در بخش دوربین تجربه کرده‌اند به طوریکه هم‌ اکنون تقریبا تمام نیاز یک کاربر عادی در بخش تصویربرداری را پاسخ‌گو هستند. دو اسمارت‌فون هواوی P9 و شیائومی Mi 5‌ را نیز می‌توان از دسته اسمارت‌فون‌هایی دانست که در بخش دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اولین تجربه همکاری هواوی با برند شناخته شده لایکا در بخش دوربین اسمارت‌فون‌های این شرکت تغییرات گسترده‌ای را پدید آورد، اولین تغییر محسوس نشات گرفته از این همکاری در به کار بردن دوربین دوگانه قابل رویت است. هرچند این اولین بار نیست که هواوی از دوربین دوگانه استفاده می‌کند اما اوج توانمندی هواوی در بخش تصویربرداری را در هواوی P9 شاهد هستیم. تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۱۲ مگاپیکسلی هواوی P9 از کیفیت خوبی برخوردار بوده و استفاده از دو لنز با طیف رنگی متفاوت عمق بیش‌تری را به تصاویر بخشیده است. متاسفانه در بخش فیلم‌برداری هواوی آن‌طور که باید قدرتمند ظاهر نشده و توانایی ضبط تصاویر به صورت ۴K‌ را برای این اسمارت‌فون دو چشم در نظر نگرفته است. هم‌چنین گشودگی دیافراگم با مقدار F/2.2 که با توجه به سایر رقیبان می‌توانست بهتر باشد. در بخش سلفی دوربین ۸ مگاپیسلی این اسمارت‌فون به خوبی پاسخ‌گوی سلفی دوستان دو آتشه است و تصاویری واضح و با کیفیت را به ثبت می‌رساند.

در طرف مقابل شیائومی با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی خود قرار دارد، این دوربین با گشودگی دیافراگم f/2.0 توانایی ثبت تصاویری قابل قبول در محیط‌های مختلف را دارد. اگر بخواهیم نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم دوربین شیائومی Mi 5 در برخی محیط‌ها به دوربین هواوی P9 برتری دارد اما در ثبت رنگ‌ها و هم‌چنین جزییات دقت عمل کم‌تری دارد. دوربین سلفی مورد استفاده در این اسمارت‌فون با وضوح ۴ مگاپیکسل و بزرگی پیکسل ۲µm در تصویربرداری بسیار موفق عمل می‌کند و می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای کرد، همچنین عکس‌های گرفته شده توسط این لنز گستردگی بیش‌تری به نسبت هواوی P9 دارد که می‌تواند جزییات بیش‌تری را به ثبت برساند.

IMG_20160718_184210

IMG_19700106_064425

IMG_20160718_185347

IMG_19700106_065511

IMG_20160718_185434

IMG_19700106_065752

IMG_20160719_191559

IMG_20160719_191657

ثبت شده توسط دوربین سلفی

IMG_20160719_191845


دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چندرسانه‌ای

هر دو اسمارت‌فون شرکت کننده در دسته تلفن‌های‌ همراه قرار می‌گیرند و با سایز نه چندان بزرگ نمایشگرشان چندان باب تماشای ویدیو نیستند، اگز از اندازه بگذریم سایر ویژگی‌ها از جمله میزان وضوح صفحه و زاویه دید در شیائومی Mi 5 و هواوی P9 در سطح خوبی قرار دارد و امکان تماشای یک فیلم و یا موزیک ویدیو را به گونه‌ای دلچسب فراهم می‌آورد.

Multimedia

هواوی P9 به یک اسپیکر مجهز شده که صدای خروجی حجم و کیفیت خوبی دارد، این اسپیکر برای گوش‌دادن به موسیقی و هم‌چنین تماشای ویدیو یک گزینه ایده‌ال است. نرم‌افزار پلیر مورد استفاده در هواوی P9 ظاهر جذاب و زیبایی را دارد و به خوبی تمام نیاز شما را برطرف می‌کند، این پلیر امکان پخش زیرنویس را نیز دارد که البته به لطف وجود پلیری هم‌چون MX Player‌ در اندروید چندان شعف برانگیز نیست.

دیگر رقیب چشم بادامی یعنی شیائومی Mi 5 نیز با وجود استفاده از دو شبکه بلندگو در بخش زیرین تنها به یک اسپیکر مجهز گشته است، متاسفانه حجم و کیفیت صدای خروجی توسط این اسپیکر چندان رضایت بخش نیست و در مقایسه با هواوی P9 حرفی برای گفتن ندارد. پلیر موزیک و ویدیو در این اسمارت‌فون هم‌چون سایر بخش‌ها به زیبایی طراحی شده است. وجود بخش آنلاین در بخش موزیک پلیر می‌تواند ویژگی مناسبی برای برخی کاربران باشد. پخش کننده ویدیو هرچند کامل نیست اما برای پخش ویدیو زمانی که به اپلیکیشن دیگری نیازی ندارید، کافی است. در بخش هندزفری نیز هرچند کیفیت هندزفری اصلی هواوی P9 چندان چنگی به دل نمی‌زند اما در مقایسه با هندزفری شیائومی Mi 5 برتری دارد.


دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

هرچند اسمارت‌فون‌ها امروزه از همه نظر پیشرفت کرده‌اند اما متاسفانه فناوری ساخت باتری آن‌چنان که باید نتوانسته همگام با این پیشرفت و افزایش نیاز بیش‌تر سخت‌افزار به انرژی، رشد داشته باشد. هواوی P9 مجهز به یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری است که با توجه به مدت زمان شارژدهی ۷ ساعت و ۵۴ دقیقه‌ای در پخش ویدیو و ۸ ساعت و ۴۱ دقیقه‌ای در مرور وب چندان فوق‌العاده نیست. این باتری پس از تخلیه نیاز به مدت زمان ۸۰ دقیقه برای شارژ شدن دارد که میزان قابل قبولی است. دیگر مبارز این میدان یعنی شیائومی Mi 5 با ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه پخش متمادی ویدیو و ۱۲ ساعت وب‌گردی عملکردی قابل قبول را ارایه می‌دهد و به راحتی از سد رقیب خود عبور می‌کند. باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری این اسمارت‌فون پس از تخلیه شدن نیاز به یک ساعت زمان برای شارژ شدن دارد، البته شیائومی به دست آوردن این رقم را مدیون کوالکام و فناوری شارژ سریع اسنپدراگون است.

mi5

P9

 


دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

به دقایق پایانی این رقابت نفس‌گیر نزدیک می‌شویم، هر دو شرکت کننده تاکنون توانایی‌های خود را به رخ یکدیگر کشیده‌اند. حال نوبت به امکانات موجود در این دو اسمارت‌فون رسیده است. هر دو مبارز از سنسور اثر انگشت بهره می‌برند که البته در مکان‌هایی مختلف قرار گرفته‌اند.

MiVsP9 (8)

جای‌گیری بهتر سنسور اثر انگشت هواوی موجب شده این سنسور کاربردی فراتر از اسکن اثر انگشت و قفل‌گشایی را داشته باشد. از جمله این امکانات می‌توان به ایفای نقش اسکرول اشاره کرد که تجربه‌ای لذت بخش را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. همانند سنسور اثر انگشت هر دو مبارز به پورت USB نوع C نیز مجهز شده‌اند که هرچند در اصل قرار بوده یک حسن باشد اما تاکنون چیزی به جز زیان را متوجه گوشی‌های مجهز به این نوع پورت نکرده است، یکی از مهم‌ترین معایب این نوع پورت عدم فراگیری آن است که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. شمار سنسورهای به کار رفته در شیائومی Mi 5 به نسبت هواوی P9 بیش‌تر است که از جمله کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به NFC و اینفرارد اشاره کرد که در P9 جای خالیشان حس می‌شود.


وقت اضافه: قیمت

خوشبختانه چینی‌ها در این بخش از همه شرکت‌کنندگان در آی‌تی‌رسان کاپ قدرتمندتر ظاهر شده‌اند، محصولات هواوی و شیائومی سال‌هاست که با اثبات کیفیت قابل قبول و هم‌چنین داشتن قیمت مناسب به خوبی توانسته‌اند در دل و البته جیب کاربران نفوذ کنند. شیائومی Mi 5 هم‌اکنون با قیمت ۱.۲۸۰.۰۰۰ هزار تومان در دسترس بوده و هواوی P9 با قیمت میانگین ۱.۵۰۰.۰۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.

banner-charkhan-2

موقعیت‌های خطرناکی که هواوی P9 بر روی دروازه شیائومی Mi 5 ایجاد کرد:

  • بدنه تمام فلزی و ظاهر زیباتر نسبت به رقیب
  • سخت افزار قدرتمندتر
  • دوربین دوگانه بسیار باکیفیت با قابلیت‌های کاربردی
  • اسپیکر با صدای بلندتر و باکیفیت‌تر
  • قابلیت‌های کاربردی برای سنسور اثر انگشت
  • امکان افزایش میزان حافظه از طریق کارت حافظه جانبی

موقعیت‌هایی خطرناکی که شیائومی Mi5 بر روی دروازه هواوی P9 ایجاد کرد:

  • طراحی خمیده در بخش پشتی دستگاه
  • خوش‌ دست‌تر
  • خوانایی بهتر نمایشگر در زیر نور آفتاب
  • دوربین سلفی با قابلیت‌های خاص
  • مجهز به اینفرارد
  • باتری بهتر نسبت به رقیب

[totalpoll id=”130106″]

80 در مورد “مقایسه هواوی P9 با شیائومی Mi5: چشم بادامی‌ها!”

  1. با سلام با توجه به اینکه بنده دونوع گوشی از هواوی و شیائومی دارم …یه گوشی huawei honor 4x و یه گوشی xiaomi mi4 دارم و طرفدار هیچکدام نیستم و کاملا واقعیت رو میگم…گوشی شیائومی من روی کاغذ از هواوی من یه سر و گردن سرتره ولی تو واقعیت واقعا هواوی به خصوص سری هونر واقعا به جرات میگم گوشی بالارده حتی میتونید به. حساب بیارید.به دلیل این که شیائومی ضعف در برنامه نویسی اندروید داره و متاسفانه تو اپدیت ها هم نتونسته این ضعف رو برطرف کنه واقعا ادمو عذاب میده…باگ های موجود در شیائومی: به هم خوردن تنظیمات بعد از مدتی.هنگام بازی کردن با شیائومی وقتی زنگ زده شد و. پاسخ دادید بعد اتمام تماس تاچ در بازی مورد نظر قفل شده به طوری که جهت درست شدن تاچ باید دوباره از بازی خارج شوید تا تاچ گوشی در بازی مورد نظر کار کند. رابطه کاربری شیائومی سریع ترین رابطه کاربری هست که تا حالا دیدم ولی باگ های وحشتناکی داره که ادمو از گوشی ناامید میکنه.سرعت تایپ شیائومی بالاست ولی ضعف برنامه نویسی این گوشی باعث شده با 20 درصد برنامه ها و بازی ها مشکل داره و با اینستاگرام وبا زاپیا و خیلی از برنامه ها ناسازگاره و باگ و لنگی رو قطعا احساس خواهید کرد.شاید شیائومی اینده هواوی و سامسونگ رو زیر پا بگذاره ولی الان نه پشتیبانی میشه و نه نمایندگی واقعی داره و این شرکت آسوشید نمایندگی الکی و هیچوقت پاسخگو نیست…دوستان من طرفدار هیچ برندی نیستم ولی خواستید گوشید در حد 500الی 700 تومان بخرید پیشنهاد میدم حتما سری هونر هواوی بخرید که اون چیزی که شیائومی روی کاغذ نوشته واقعی نیست و گوشی هواوی سری هونر واقعا تقریبا در حد سامسونگ هستند.دوربین های با. کیفیت قابلیت otg و سخت افزار واقعی …گوشی در حد بالای 1 میلیون حتما سامسونگ بخرید .من کلی تجربه دارم تو گوشی.بهترین گوشی ها به نظر مت که استفاده کردم اینا هستند
    1.ساسونگ سری note
    2.سامسونگ سری s
    3.سامسونگ سری a
    4.هواوی سری honor
    5.هواوی سری p
    هونر مزیتش نسبت به سری p تفاوت در مقصد اروپایی بودن سری هونر و اپدیت سیستم عامل به مدت دو سال و بیشتر هست.برای مثال گوشی من سیستم عاملش 4.4 بود و تا 6.0.1 اپدیت میشه که قابل قبوله واقعا.با تشکر از شما.

  2. شما عدم پشتیبانی مموری یه عیب میدونید در صورتی باعث میشه کلی سرعت گوشی بره بالاو درضمن نسخه ۱۲۸ گیگش رمش ۴ هس و جنسش سرامیک هس.نویسنده این مطلب دقیقا معلوم طرفدار هواوی هسش و در حق شیاومی اجهاف کرده.

  3. salar.mohammadalizadeh

    من واقعا هر دوی این گوشی هارو خیلی دوس دارم…ولی به دلیل خدمات بهتر p9 توی ایران و به طور کلی بهتر بودنش p9 رو انتخاب میکنم

  4. به نظرم mi 5 البته نسخه پرو برتر هستش به دلیل پذدازنده ی معتبر تر و دوربین قویتر از نظر فیلم برداری وگرنه در باقی موارد تقریبا برابر هستن

  5. برو بابا mi 5 pro صدر نشین antutu با بدنه سرامیک و قیمت مفت
    یه گوشی همه چی تمومه
    من دادم رفیقم از چین برام بیاره گفته قیمتش اونجا ۳۰۰ دلاره!
    هرکی میگه شیا مقرون به صرفه ترین پرچمداره لایک کنه

    1. سلام .من مدتیه قصد خرید نسخه mi5 pro رو دارم ولی واسم یه سوال پیش اومده و اون اینه ک بدنه سرامیکی این گوشی چ فرقی با بقیه داره؟از نظر زیبای؟یا رنگ؟کلا چ فرقی داره.اگ اطلاعاتی دارید ممنون میشم در اختیار بندم قرار بدید

  6. بنظر من شیائومی mi5 یکی از زیباترین و بهترین و قویترین گوشیهای حال حاضره و از لحاظ امکانات و طراحی و کیفیت بسیار عالیه … حتی در زمینه باتری نیز فوق العاده ست … فقط تنها مشکلی که شاید داشته باشه اینه که در کشور ما خدماتش ضعیفه …

  7. با احترام به شیائومی با اینکه صابخونه اسس و البته ممکنه از گروهش بیاد بالا ولی در مقایسه با گوشی هواوی یه کم پایینتره مخصوصا دوربینش
    به نظر من هواوی بالاتره

  8. این برنده شدن هواوی باید مدیون تجربه اون تو بازار بدونیم چرا که برند شایومی هم فعلا خیلی جا داره تا جابیافته

  9. با توجه به همکاری شرکت لایکا با این شرکت هواوی دارای دوربین قدرتمندتری نسبت به شیامی ۵ است ولی از طرفی که این دو شرکت چینی هستند وشیامی باید برای جلب مشتری یک سری سیاست هایی را برای خود در نظر بگیرد.مثل قیمت به صرفه تر نسبت به قطعات و سخت افزارو… از انجایی که هر دو چینی هستند هواوی نسبت به شیامی معروف تر است.

  10. Mi5 باااااید برنده مقرون به صرفه ترین بشه
    و از p9 بهتره به چند دلیل:
    ۱-mi5 چیپست قوی تری روشه و ورژن ۳۲ کلاکش کمه وگرنه میخورد p9 رو
    ۲-طراحی و دیزاین بهتر
    ۳-باتری بهتر
    ۴-قیمت بهتر
    ۵-صفحه نمایش بهتر
    ۶-خوش دستی بیشتر
    ۷-خاص تر بودن یعنی شما دست هرکسی نمیبینی
    ۸-رابط کاربری بهتر
    ۹-رام بهتر
    ۱۰-اپدیت بهتر
    سوال دیگه ای هست؟ ایا p9 بهتره؟ نه خداییش بهتره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH