همه چیز درباره امنیت تلگرام و راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شما

مدت‌هاست که با توسعه روزافزون شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان آنلاین، کاربران به دنبال پر کاربردترین و امن‌ترین اپ‌ها در این زمینه بوده‌اند. تلگرام یکی از این برنامه‌هایی است که به شدت در میان مردم جهان و به ویژه ایرانیان، با استقبال فراوان مواجه شده است. از ابتدای معرفی این اپ تا به امروز امکانات متعددی به آن ا‌ضافه شده که این قابلیت‌ها در کنار سرعت بالای سرور‌های این اپلیکیشن، محبوبیتش را بیش از پیش کرده است.

گسترش این برنامه پیام رسان به حدی رسیده که چیزی حدود ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت در کشور ایران فقط به اپلیکیشن تلگرام تعلق گرفته است. اما بعد از این مدت و استقبال فراوان مردم، هنوز دغدغه‌ای برای برخی از کاربران از نظر بحث امنیتی وجود دارد. آیا واقعا می‌شود به تلگرام اطمینان داشت؟ می‌توان با خیال راحت پیام‌ها و اطلاعات شخصی را توسط آن به اشتراک گذاشت؟! در این پست سعی داریم تا به پاسخ مناسبی برای این سوالات برسیم.

Telegram-11

مسولان تلگرام این برنامه را از امن‌ترین‌‌ها در این زمینه می‌دانند و با اطمینان تمام از قدرتمندی سرور‌ها و پرتوکل‌های این اپ سخن می‌گویند. حتی اگر به خاطر آورید، نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد و این خود نشان دهنده قدرت بالای امنیتی این برنامه است. اما چرا باید کمی نگران اطلاعات شخصی در تلگرام باشیم؟!

org.securetelegram.messenger

این اپلیکیشن پیام‌رسان بر خلاف سایر برنامه‌‌های در این زمینه مانند واتس‌اپ، پیام‌ها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده را در فضای ابری موجود، در واقع درون سرور‌های اینترنتی ذخیره می‌کند. این درحالی است که برنامه‌ای مانند واتس‌اپ تنها نسخه‌ای ذخیره شده درون تلفن‌ همراه برای کاربر تهیه کرده و هیچ پیام و داده‌ای را در سرور‌ها ثبت نمی‌کند.

این اقدام تلگرام در واقع می‌تواند جنبه‌ مثبتی هم محسوب گردد. چرا که شما به صورت رایگان به یک فضای ابری با حجم نامحدود دسترسی داشته و می‌توانید به طور همیشگی از اطلاعات‌تان استفاده کنید. اما از طرفی هم از نظر در امنیت نبودن اطلاعات، نگرانی‌‌هایی برای کاربران وجود خواهد داشت. اما پاسخ کمپانی تلگرام برای از بین رفتن این نگرانی‌ها چیست؟!

تمامی پیام‌ها و اطلاعات رد و بدل شده رمزنگاری می‌شوند و بعد در سرور‌های ما قرار می‌گیرند و بدین ترتیب امکان دسترسی به اطلاعات کاربران حتی برای مهندسین ما نیز وجود نخواهد داشت.

۸d41715c0b6bde8530با این وجود، تلگرام قابلیت خاصی را در اپلیکیشن خودش ساخت که طی آن کاربر می‌تواند بدون هیچ‌گونه ذخیره سازی در فضای ابری و سرور‌های تلگرام اقدام به پیام رسانی کند. توسط این قابلیت که تحت عنوان Secret Chat شناخته می‌گردد، پیام‌ها و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده فقط در تلفن‌همراه ذخیره می‌گردند و سرور‌های تلگرام هیچ‌گونه دسترسی به این دسته از اطلاعات شما نخواهند داشت.

بنابراین باید خیالتان جمع باشد که اطلاعات شما از سوی این کمپانی کاملا در امان است. اما موضوعی که وجود دارد به گوش رسیدن خبرهایی مبنی بر هک شدن اکانت تلگرام و یا دسترسی به اکانت تلگرام اشخاص دیگر است. این قضیه چگونه اتفاق می‌افتد؟!

سهل‌انگاری‌‌هایی که در کنترل اکانت شخصی صورت می‌گیرد، باعث می‌شود تا افراد سودجو بتوانند به اکانت شخص هدف دسترسی داشته باشند. بنابراین باید خودتان به این موضوع توجه داشته باشید و تمامی عملیات محافظتی را برای اکانت‌تان انجام دهید. اما این اقدامات شامل چه چیزهایی می‌شوند؟!

  • هنگامی که می‌خواهید با موبایل‌تان برای اولین بار در تلگرام Login شوید، کدی که برای‌تان پیامک می‌شود را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید. بهتر است بعد از وارد کردن کد، آن را حذف کنید.
  • بلافاصله بعد از Login شدن در بخش تنظیمات، Privacy and Security را پیدا کرده و وارد Active Sessions شوید و در آخر Terminate All Other sessions را انتخاب کنید. در این حالت تمامی دستگاه‌هایی که به اکانت تلگرام شما متصل هستند، Logout شده و شخصی نمی‌تواند به حساب شما دسترسی داشته باشد. بهتر است هر از گاهی وارد این بخش شوید و دستگاه‌های متصل به اکانت‌تان را چک کنید.
  • یکی از بهترین قابلیت‌هایی که بر روی تلگرام دیده می‌شود، بخشی است که با عنوان Two-Step verification در قسمت Privacy and Security قرار دارد. در این قسمت شما می‌توانید کد دوم دلخواهی را تعیین کنید که در هر زمان علاوه بر کد اولیه ارسال شده توسط تلگرام، برای Login شدن کاربر لازم باشد. همچنین ایمیل هم از شما پرسیده می‌شود، تا در صورت فراموشی رمز بتوانید از آن استفاده کنید.
  • گذاشتن پسورد بر روی برنامه تلگرام هم می‌تواند از دسترسی سایر افراد به اکانت‌تان جلوگیری کند. البته این رمزگذاری تنها بر روی اپلیکیشن گوشی شما صورت می‌گیرد و عملی روی اکانت شما انجام نمی‌دهد. برای فعال کردن این رمز هم می‌توانید از منوی Privacy and Security وارد Passcode Lock شوید.
  • سعی کنید تنها از برنامه رسمی تلگرام استفاده کنید. برنامه‌های زیادی با پسوند و پیشوندهایی از تلگرام در مارکت‌های اندرویدی یافت می‌شوند که قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. تاکنون خبری مبتنی بر مشکل امنیتی جدی در این برنامه‌ها به گوش نرسیده است، اما بهتر است برای اطمینان هم که شده از به روز‌ترین نسخه رسمی تلگرام بر روی تلفن همراه خود استفاده کنید.

Screenshot_2016-08-28-11-35-31

مطمئن باشید اگر تک تک اقدامات بالا را انجام دهید، اکانت تلگرام شما در امنیت کامل خواهد بود و شخصی توانایی دسترسی به اطلاعات شخصی‌تان را نخواهد داشت و می‌توانید با خیال راحت از این برنامه پیام رسان استفاده کنید.

نظر شما در رابطه با امنیت برنامه تلگرام چیست؟ آیا با احساس امنیت کامل اطلاعات‌تان را در فضای ابری این برنامه قرار می‌دهید؟ دیدگاه‌تان را با ما در میان بگذارید.

7 در مورد “همه چیز درباره امنیت تلگرام و راه‌کارهایی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شما”

  1. سلام در تلگرام فردی به طور ناشناس پیام بهم داده من نه شماره ای ازش دارم نه ایدی نه … من اصلا سر در نمیارم که چطور این مزاحم رو پیدا کنم آیا پلیس فتا میتونه اکنت دیلیت شده اونو پیدا کنه یا روش دیگه ای هست ؟ تو رو خدا کمکم کنید دارم سکته میکنم

  2. سلام
    خسته نباشید
    چطور میشه شماره های ادقام شده یه سیم کارت دیگه رو از اکانت تلگرام حذف کرد؟

  3. سلام آیا امکان داره صفحه تلگرام ما در اختیار اداره ازاطلاعات قرار داده بشه جز خودمون کدوم اداره میتونه به صفحه ما دست پیدا کنه؟؟؟؟؟اطلاعت و ارتباطات مجازی ما قابل دسترسی است؟؟؟؟؟؟

  4. سلام
    بنده چند روزیه صبح ها که تلگرامم رو چک میکنم
    میبینم یک اکانت شب بهم پیام های تهدید آمیز داده و تا صبح اکانتش رو حذف کرده
    کلا deleted account نشون میده
    میخاستم ببینم میشه درین مورد شکایت کرد ؟
    اصلا میشه این اکانت حذف شده رو شناسایی کرد ؟
    به کجا باید مراجعه کنم در این مورد ؟
    خود تلگرام نوشته با دیلیت اکانت کلیه اطلاعاتتون پاک میشه از سرورای ما

    ممنون میشم راهنماییم کنین

      1. خیلی ممنون از جوابتون
        یعنی پلیس فتا نمیتونه ردیابی کنه اکانت حذف شده رو ؟
        من شنیده بودم حتی اگر اکانت تلگرام حذف بشه باز هم پلیس فتا یه جورایی به پایگاه داده ی تلگرام دسترسی داره و میتونه دربیاره که اون اکانت حذف شده قبلا با کدوم شماره اکانت ساخته
        هرچند تلگرام خودش صراحتا نوشته حتی یک بایت از اطلاعات اعضامونو به کسی نمیدیم
        و با حذف اکانت کلیه اطلاعاتتون پاک میشه از سرورای ما
        من خیلی سرچ کردم توی سایتای خارجی
        تو کل دنیا این اتفاق نیفتاده که اکانت حذف شده ی تلگرام ردیابی بشه

        اگر به پلیس فتا مراجعه کنم اونا میتونن بگن میشه یا خیر ؟

        1. علی‌رضا عباسی

          دوست عزیز طبق گفته تلگرام نه خود کمپانی و نه جای‌ دیگه دسترسی به اطلاعات ما نخواهند داشت!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH