قدیمی‌ترین سلول خونی متعلق به پستانداران در یک قطعه کهربا یافت شد

گزارش‌ها حکایت از این دارند که محققان قدیمی‌ترین سلول خونی متعلق به پستانداران را کشف کرده‌اند. قدمت این سلول خونی بین 15 تا 45 میلیون سال تخمین زده شده است. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

به نقل از پاپیولار مکانیک، محققان دانشگاه ایالتی اورگون موفق شدند یک قطعه کهربا را در جمهوری دومینیکن پیدا کنند که حاوی کنه‌ای است که خون یک پستاندار را بلعیده است. آن‌ها حدس می‌زنند این سلول‌های خونی به سگ‌سانان، خرگوش‌ها یا نخستی‌ها تعلق داشته باشد. بیش از هر چیز آن‌ها بر این باورند که سلول‌های کشف شده یکی از رفتارهای اجتماعی با قدمتی طولانی از این موجودات را نشان می‌دهد که مربوط به پاکسازی و مراقبت‌های فردی است.

پوینار پروفسور دانشگاه ایالتی اورگون می‌گوید: «ما حدس می‌زنیم بین 15 تا 45 میلیون سال پیش، دو نخستی سرگرم انجام یک رفتار اجتماعی بودند و یکدیگر را برای پیدا کردن کنه می‌جویدند. یکی از آن‌ها کنه‌ای را روی بدن دیگری پیدا و آن را به یک سمت پرتاب می‌کند. او به طور اتفاقی این کنه را روی صمغ درختی در همان نزدیکی می‌اندازد. میلیون‌ها سال بعد، حالا ما این جا هستیم و این کنه را که حاوی خون نخستی‌هاست پیدا کرده‌ایم.»
وی ادامه می‌دهد: «خوشبختانه پارازیت‌ها از نظر بافت و تراکم به اندازه کافی از اریتروسیت‌ها یا سلول‌های خونی متفاوت هستند و ما می‌توانیم این کنه و سلول‌های خونی را که در بدن آن وجود دارد به طور مجزا بررسی کنیم.»

کلیه جنبه‌های زندگی کنه برای مطالعه در دسترس محققان قرار دارد که باعث می‌شود پوینار و تیم تحقیقاتی‌اش حتی مراحل مختلف رشد کنه را قبل از این که در کهربا به دام بیفتد بررسی کنند. لازم به ذکر است که این مقاله به تازگی در مجله Medical Entomology به چاپ رسیده است.

2 در مورد “قدیمی‌ترین سلول خونی متعلق به پستانداران در یک قطعه کهربا یافت شد”

  1. مطلب علمی-خبری خیلی خوبی بود خیلی ممنون
    کاش تصاویر بیشتری رو در دسترست بود و مام میدیدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH