دیدار تیم کوک و Uber

امکان حذف برنامه Uber از فروشگاه اپ‌استور به دلیل شناسایی اطلاعات شخصی کاربران

بر طبق اخبار منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز (New York Times)، تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل کمپانی اپل،‌ ملاقاتی با تراویس کلانیک (Travis Kalanick) رئیس شرکت اوبر، در دفتر مرکزی اپل در سال 2015 داشته است. در این دیدار، مدیر عامل کمپانی اپل به طور واضح بیان کرده است که در صورتی برنامه Uber قابلیت مخفی خود را که باعث شناسایی هویت کاربران آی‌فون و اطلاعات مربوط به آنها می‌شود متوقف نکند، این اپلیکیشن از فروشگاه اپ‌استور برای همیشه حذف خواهد شد.

در ابتدا این ویژگی مخفی و غیر قابل شناسایی برنامه Uber از چشم مهندسان نرم‌افزاری اپل نیز پنهان بوده است اما هنگامی که یکی از کاربران این نرم‌افزار را روی آی‌فون خود حذف می‌کند، مهندسان اپل متوجه می‌شوند که با وجود حذف این اپلیکیشن از روی گوشی، هنوز هم تگ‌ها، اطلاعات و هویت این کاربر در این برنامه قرار دارد و همین مسئله، قوانین ضد تقلب اپل را نقض کرده و در نهایت اپل کاملا متوجه وجود این حقه و شکاف امنیتی شده و ملاقات با رئیس Uber را درخواست می‌کند. در طی این دیدار تیم کوک از تراویس کلانیک می‌خواهد که فورا این قابلیت از نرم‌افزار Uber کنار گذاشته شود و نقض مقررات اپل متوقف شود.

همچنین تیم کوک تاکید می‌کند که اگر این ویژگی از Uber کنار گذاشته نشود، اپل بلافاصله این نرم‌افزار را از فروشگاه اپ‌استور حذف خواهد کرد. مطمئنا این خبر بسیار بدی برای شرکت اوبر خواهد بود زیرا نبودن این نرم‌افزار در فروشگاه اپ‌استور به معنای از دست دادن میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است. به همین دلیل نیز این شرکت با تقاضای تیم کوک به طور کامل موافقت کرد و دیگر اطلاعات و هویت کاربران گوشی‌های آی‌فون را ذخیره و جمع‌آوری نخواهد کرد. البته اوبر اعلام کرد که وجود این ویژگی فقط بخاطر جلوگیری از تقلب کاربران بوده و هدف خاصی در پشت پرده این اپلیکیشن نبوده است.

Uber

طبق گزارشات اوبر، در کشور چین بسیاری از افراد از آی‌فون‌های به سرقت رفته سواستفاده کرده و بر طبق اطلاعات کاربر قبلی و همچنین مشخصاتی دروغین شروع به استفاده از نرم‌افزار اوبر کرده و درخواست تاکسی می‌دهند. جالب است بدانید که اوبر می‌تواند با استفاده از فرآیند انگشت نگاری، اطلاعات یک آی‌فون را حتی پس از زمان فرمت شدن کامل گوشی، بازیابی کند و به این مشخصات دسترسی داشته باشد و با اینکه این کار بر خلاف قوانین اعلام شده از سوی اپل بوده ولی اوبر این ویژگی را به صورت کاملا مخفی و بدون متوجه شدن اهالی کوپرتینو در نسخه iOS نرم‌افزار خود قرار داده بود. به هر حال این موضوع دیگر منتفی شده و خوشبختانه اوبر دیگر اطلاعات کاربران آی‌فون را جمع‌آوری نمی‌کند و در عوض نیز اپل این اپلیکیشن را از فروشگاه شخصی خود حذف نخواهد کرد.

ولی در آخر سوال دیگری که ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که آیا اطلاعات کاربران اندرویدی این نرم‌افزار هم به سرقت رفته و هویت آنها شناسایی می‌شود؟ متاسفانه تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره این موضوع اعلام نشده ولی می‌توان امیدوار بود که قابلیت تعیین دسترسی نرم‌افزارها به بخش‌های مختلف در نسخه‌های جدید اندروید ممکن است بتواند از این مشکل (البته در صورت وجود آن) جلوگیری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH