کوالکام از دو تراشه جدید اسنپدراگون 630 و 660 رونمایی کرد

کوالکام به تازگی از دو چیپست جدید خود با نام‌های اسنپدراگون ۶۳۰ و ۶۶۰ رونمایی کرده است که از بهبودهای بسیار مناسبی نسبت به نسل قبلی خود بهره‌ می‌برند.

چیپست‌های جدید کوالکام جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر خود یعنی اسنپدراگون ۶۲۶ و ۶۵۳ خواهند شد. هدف کوالکام از طراحی و توسعه این دو محصول، بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده که در محدوده قیمتی ۳۰۰ دلار عرضه می‌شوند، خواهد بود. همانطور که می‌دانید حجم زیادی از بازار تلفن‌های هوشمند به محصولات میان‌‌رده اختصاص دارد. طرفداران این دستگاه‌ها افرادی هستند که تمایلی به صرف هزینه زیاد برای خرید یک گوشی پرچمدار ندارند اما در عین‌حال می‌خواهند محصولی مناسب و قدرتمند در اختیار داشته باشند. به همین دلیل سخت‌افزار مورد استفاده در گوشی‌های میان‌رده باید نیازهای کاربران را پاسخگو باشند.

اسنپدراگون ۶۳۰ و ۶۶۰ مجهز به فناوری‌هایی هستند که پیش از این تنها در اختیار چیپست‌های گران‌قیمت قرار داشت. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به پشتیبانی از کدگذاری 4K و رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل اشاره نمود. همچنین به لطف استفاده از مودم X12 کوالکام در این دو چیپست، سرعت ارتباط 4G LTE به دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

تمام واحدهای محاسباتی در اسنپدراگون 630 و 660 ارتقاء یافته‌اند. برای مثال می‌توان به واحد پردازش تصاویر (ISP) اشاره کرد که اکنون از دوربین دوگانه با رزولوشن‌های بالا پشتیبانی می‌کند. همچنین Hexagon DSP (پردازشگر سیگنال دیجیتال) نیز اکنون قدرتمندتر از قبل شده است. واحد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی نیز به‌ ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد نسبت به نسل قبل سریعتر شده‌اند.

با توجه به استفاده از فرایند تولید نیمه هادی ۱۴ نانومتری در این دو چیپست، شاهد کارایی بیشتری در آن‌ها هستیم. این درحالی است که تراشه‌های نسل قبلی با فرآیند ۲۸ نانومتری تولید می‌شدند. بهره‌گیری از این تکنولوژی نه‌تنها باعث افزایش سرعت و کوچک‌تر شدن ابعاد اسنپدراگون 630 و 660 می‌شود، بلکه میزان مصرف انرژی را نیز کاهش خواهد داد به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود طول عمر باتری در گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۶۶۰ در مقایسه با محصولاتی که از اسنپدراگون ۶۵۳ استفاده می‌کنند (با فرض یکسان در نظر گرفتن تمامی شرایط)، دو ساعت بیشتر باشد.

به‌طور کلی و صرف‌نظر از تغییری که در نامگذاری نسل جدید چیپست‌های اسنپدراگون مشاهده می‌شود، باید اذعان کرد که چیپست‌های اسنپدراگون ۶۶۰ و ۶۳۰ دارای کارایی و ارزش زیادی هستند و براساس پیش‌بینی‌ها، از سوی سازندگان گوشی‌های هوشمند مورد استقبال فراوانی قرار خواهند گرفت. گفته می‌شود که هم اکنون در حدود ۱۰۰۰ دستگاه در مرحله طراحی و یا در حال ورود به بازار هستند که از چیپست‌های سری 6xx استفاده می‌کنند.

گفتنی است که کوالکام و به‌طور کلی در صنعت، گوشی‌های هوشمند را به چهار دسته بالا رده، میان‌رده رو به بالا، میان‌رده و پایین‌رده تقسیم‌بندی می‌کند که بازار هدف دو چیپست اسنپدراگون ۶۳۰ و ۶۶۰ گوشی‌های میان‌رده رو به بالا خواهد بود.

1 در مورد “کوالکام از دو تراشه جدید اسنپدراگون 630 و 660 رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH