گزارش اختصاصی از غرفه تسکو در نمایشگاه الکامپ تهران

الکامپ 23 از تاریخ 30 تیر ماه سال جاری تا 2 مرداد ماه برگزار شد، نمایشگاهی که این بار در فصل تابستان و با استفاده از تمام فضای نمایشگاه بین المللی پذیرای علاقه‌مندان به حوزه فناوری بود و شرکت‌های ریز و درشتی نیز در آن شرکت داشتند.

توسن سیستم شرق ملقب به تسکو، در این نمایشگاه حضور نسبتا پر رنگی داشت و با برپایی 4 غرفه در این رویداد مهم داخلی و با عرضه جدیدترین محصولاتش، تلاش داشت تا خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در عرضه لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل مطرح کند.

به همین خاطر ما هم سری به غرفه این شرکت زده و با مدیر عامل این کمپانی، جمال جعفری، دقایقی را به صحبت نشستیم که در ادامه این گفتگو را خواهید خواند.

با توجه به اینکه شما نسبت به نمایشگاه الکامپ موضعی انتقادی داشتید، چطور شد که امسال مجددا در نمایشگاه شرکت کردید؟

الکامپ ۲ سالی است که به واسطه حضور نظام صنفی خیلی بهتر شده است، البته خیلی بدین معنا که از 100 الان 10 هستند، یعنی از 0 به 10 رسیده‌اند! هدف نمایشگاه این نیست که فقط مشتری نهایی بیاید، بلکه 20 درصد باید این نوع از مشتری باشد و 80 درصد مشتری بزرگ حضور پیدا کند. همین نمایشگاه را حتی در شهرستان‌ها هم تبلیغ نکرده‌اند! مشتری خارجی باید از عراق، آذربایجان، افعانستان و… بیاید؛ جنس‌های ما را ببینند و بخرند.

حضور شما در نمایشگاه به چه صورت بوده است؟

ما 3 غرفه در فضای آزاد برای مصرف کننده داریم تا مشتریان محصولات‌مان را لمس کرده و با آن کار کنند. غرفه مرکزی‌مان هم در سالن 38 است. فروش هم به صورت محدود در نمایشگاه داریم که توسط نمایندگان انجام می‌شود.

در حال حاضر چه تعداد محصول دارید؟

الان با رنگ‌بندی بالای 500 محصول داریم. از نظر اقتصادی شاید اوضاع زیاد خوب هم نشده باشد اما ما با این تنوع کالا حال می‌کنیم و خوشمان می‌آید! نسبت به قبل بسیار راضی‌تر هستیم و از زمانی که جلوی قاچاق را گرفتند، اوضاع کاری ما بهبود یافت.

شما پیش از این می‌گفتید که احداث کارخانه در ایران جهل مرکب است، آیا همچنان به چنین چیزی اعتقاد دارید؟

ما دیگر با این موضوع کنار آمده‌ایم و آن سرمایه‌ای که خواباندیم، فراموش کرده‌ایم. درست مثل این می‌ماند که موبایل شما را به سرقت می‌برند و پس از چند روز فراموش کرده و به سراغ گوشی جدیدی می‌روید، ما نیز آن سرمایه را فرموش کرده‌ایم! 3 میلیارد تومان خرج ساختمان شده است که دیگر آن را به بوته فراموشی سپردیم!

پس شما الان بیشتر وارد کننده هستید؟

خیر، هنوز هم تولید می‌کنیم. ما کالایی که توجیه اقتصادی داشته باشد را می‌سازیم. مثلا کیبوردها و ماوس و کیس همگی تولیدی هستند. در حال حاضر از نظر تنوع سهم واردات 50-50 بوده و در بخش ریالی 60 به 40 هستیم.

تمرکز اصلی شما بر روی چه حوزه‌ای قرار دارد؟

ما بر روی تولید و فروش لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل تمرکز داریم. شرکت ما از نظر تنوع محصولات در کشور در جایگاه نخست قرار دارد و هیچ کمپانی داخلی از این نظر و در هیچ حوزه‌ای در سطح تسکو نیست.

تولید شما به چه صورتی در کشور چین صورت می‌گیرد؟

ما مانند اپل صاحب برند هستیم. شاکله و ساختار جنس هم متعلق به ماست و هیچ برند دیگری از محصولات ما استفاده نمی‌کند.

در بخش حمایت دولتی شما پیش از این ناراضی بودید، الان چه نظری دارید؟

ما فقط از یک بخش راضی هستیم و آن هم جلوگیری از ورود کالای قاچاق است. همین یک کار برای ما کافی است.

تمرکز فروش شما بیشتر بر روی مشتری‌های نهایی است یا بخش دولتی؟

ما چون دارای تنوع کالای بسیار زیادی هستیم، مشتری به آن ها علاقه دارد. کیبورد و ماوس ما را دولت می‌خرد زیرا مصرف کننده دیگری ندارد اما در سایر حوزه‌ها، کاربر عادی هدف ما است. ما هرچه جنس می‌آوریم، از صبح تا ظهر تمام شده است! حتی شخصی در نمایشگاه همه غرفه‌های ما را جستجو کرده بود تا بتواند محصول مورد نظر خودش را پیدا کند. ما حتی سعی می‌کنیم که به دی‌جی کالا دیگر جنس ندهیم!

چرا چنین تصمیمی گرفته‌اید؟

ما یک اعتقادی داریم مبنی بر اینکه سودمان را کم نگاه داریم. ما جنس‌های خودمان را ارزان می‌دهیم، به‌طوری که برخی رقبا رفتند و گفته‌اند که تسکو جنس‌هایش را قاچاق می‌کند اما همه پرونده‌ها را برده‌ایم و دیدند که همگی به صورت قانونی وارد و عرضه می‌شوند.

دلیل پایین‌تر بودن قیمت محصولات تسکو چیست؟

هزینه‌های‌مان پایین‌تر است! مثلا بسیاری از شرکت‌ها اگر می‌خواهند یک ماوس و کی‌بورد اضافه کنند، 4 تا کارشناس و کلی خدم و حشم و بلیط هواپیما در بخش بیزینس کلاس می‌‌گیرند و باید در هتل 5 ستاره باشند. روزی 2 ساعت کار می‌کنند و… اما ما این شکلی نیستیم. همان ابتدا در صندلی اکونومی هواپیما در کنار سایرین می‌نشینیم. صبح که می‌شود چمدان را برداشته به بازار می‌رویم و ساعت 12 برگشته و از خستگی از هوش می‌رویم! اما سایر رقبا این شکلی نیستند و ما بدین روش‌ها هزینه‌های خودمان را پایین می‌آوریم. مدیر عامل برخی شرکت‌ها حتی خارج و چین را ندیده اما جنس‌هایش از آنجا می‌آید (با خنده).

در بخش خدمات پس از فروش آیا با شرکت دیگری همکاری می‌کنید؟

ما فورواردر خودمان هستیم، کار حمل کانتینر را به کسی نمی‌دهیم. ترخیص را باز خودمان انجام می‌دهیم، قوانین‌مان درست است و استانداردها را رعایت می‌کنیم. گارانتی نیز توسط ما انجام شده و برون سپاری نکردیم زیرا هزینه زیاد می‌شود. همه چیز از اول تا آخر در دست خودمان است و در کل و پس از 25 سال، کارمان تا حد زیادی پایدار شده است. ما سال گذشته حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفتیم. هرچیزی که وارد می‌کردیم، ارزان‌تر آن در مارکت بود و شانس آوردیم که دولت جلوی قاچاق را گرفت. در حال حاضر هم 92 نفر نیرو داریم.

برنامه شما برای محصولات آینده و گسترش کار چی است؟

ما امسال هاب یواس‌بی و ضبط کننده صدا را اضافه کردیم زیرا مردم خواهان آن هستند و به برند اعتماد کرده‌اند. استاندارد تسکو مشخص است و کیفیت بالایی دارد. به جز حوزه لوازم جانبی هم قصد ورود به بخش دیگری نداریم و این اشتباه است که وارد حوزه دیگری شویم زیرا دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود.

بزرگ‌ترین سختی در کار شما چیست که هنوز هم برطرف نشده است؟

گوش نکردن گمرک بزرگ‌ترین مشکل ماست! مثلا ما یک کیبورد آورده‌ایم و از یک کمپانی می‌خریم 3 دلار که با افزایش کیفیت سیم و کلیدها به 4 دلار می‌رسد. حال فرد دیگری می‌آید و کیبورد بی‌کیفیت‌تری را با بهای کم‌تر وارد می‌کند. وقتی که وارد گمرک می‌شویم، از من هزینه بیشتری می‌گیرند و وقتی می‌پرسیم چرا، می‌گویند زیرا شما کالای خودتان را گران‌تر می‌فروشید! در صورتی‌که آن‌ها باید عوارض بگیرند و مالیات را ما بایستی در جای دیگری بدهیم و ارتباطی به گمرک ندارد. ولی آن‌ها می‌گویند که ما از بازار استعلام می‌گیریم و همین باعث می‌شود که جنس ما گران‌تر تمام شود. در واقع دولت از جنس خوب حمایت نمی‌کند که این سیاست‌های گمرک است. البته نسبت به قبل بهتر شده‌اند اما هنوز می‌توانند از آن هم بهتر شوند.

در پایان این مصاحبه، فرزان اکبری، مدیر روابط عمومی شرکت تسکو در ارتباط با گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت گفت: گارانتی لپ‌تاپ گاهی اوقات اختلاف 250 هزار تومانی برای محصولات مشابه ایجاد می‌کند زیرا یک خدمات و ارزش افزوده‌ای آن شرکت ارایه می‌دهد. گارانتی یک ساله تسکو از کالای 5هزار تومانی کابل تا اسپیکر 1میلیون تومانی همگی شامل محصولاتش می‌شود. در حال حاضر کمتر شرکتی را می‌توان پیدا کرد که یک کابل را گارانتی می‌کند. ما حتی بسیاری از محصولات را در همان 6 ماه نخست تعویض می‌کنیم.

زمانی بود که ما سه راهی برق تولید نمی‌کردیم اما برخی شرکت‌ها با نام تسکو اقدام به تولید سه راهی کردند و به همین خاطر برخی از مشتری‌ها پس از خراب شدن کالا به ما مراجعه می‌کردند در صورتی که آن کالا اصلا تولید ما نبود! به همین خاطر ما سیستم گارانتی را ایجاد کردیم، صدای مشتریان درست شده، ایزو 10002 و 10004 مربوط به رضایت‌مندی مشتری گرفته شده تا وقتی که یک کالا را می‌خرند، با خیال راحت از آن استفاده کنند. ما در حال هزینه کردن هستیم تا بر روی رفتار مردم در هنگام خرید تاثیر مثبت بگذاریم و آن‌ها با خیالی آسوده به تهیه کالای تسکو بپردازند.

در پایان تصاویر از غرفه تسکو در الکامپ بیست و سوم را مشاهده می‌کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH