5 موتور جستجوی چهره قدرتمند را بشناسید

موتورهای جستجو روزبه‌روز در مدیریت داده‌ها قوی‌تر و هوشمندتر می‌شوند. جستجوی تصویر، جستجوی چهره یا تشخیص چهره تنها یکی از چندین ابزار توان‌مند این موتورها است. در واقع با تشخیص چهره به اضافه اطلاعات عمومی فرد، این موتورها می‌توانند خیلی راحت فرد مورد نظرتان را برای‌تان بیابند.

در ادامه با 5 موتور جستجویی که این توانایی را دارند آشنا می‌شوید.

1.Google

بله همان  گوگل خودمان را می‌گوییم. آیا می‌دانستید می‌توانید از طریق این غول جستجو تصویر دلخواه‌تان را سرچ کنید؟ در واقع در باکس مربوطه به جای این‌که عبارتی را تایپ کنید، می‌توانید عکس دلخواه را از طریق کلیک روی آیکون دوربین در کنار جعبه جستجو بیابید. البته در ابتدا باید به بخش Images گوگل وارد شوید. در این قسمت می‌توانید از دو طریق آپلود تصویر یا پیست کردن آدرس URL آن، عکس مورد نظر را جستجو کنید.

همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. شما می‌توانید از گوگل بخواهید که جستجوی صورت مورد نظر را با اعمال یک کد ساده به دست بگیرد. تنها کافی است که پس از وارد شدن به بخش Images و وارد کردن درخواست‌ مورد نظر، اینتر را بزنید و سپس در پایان URL ایجاد شده کد &imgtype=face را بیفزایید. در این حالت نتایج دقیق‌تر خواهند بود.

در ضمن گوگل قابلیت تشخیص چهره‌اش را با برنامه Google Photos ارائه می‌دهد.

2.PicTriev

PicTriev در این زمینه پا را کمی فراتر گذاشته است و به شما این امکان را می‌دهد که به دنبال چهره‌های مشابه باشید. البته این قابلیت تقریبا محدود است و تنها نتایج را بر اساس شباهت به چهره مشاهیر نشان می‌دهد.

کاری که باید انجام دهید این است که پس از اضافه کردن URL یا آپلود کردن تصویر در فرمت JPG یا JPEG  که سایزش بیش‌تر از 200 کیلوبایت نباشد، اینتر را بزنید و نتیجه موتور جستجو را که سلبریتی‌های مشابه شما را جستجو می‌کند ببینید. حتما امتحان کنید، نتایج جالبی را می‌بینید.

در ضمن این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که شباهت‌های دو صورت را مقایسه کنید و دریابید که آیا این دو چهره متعلق به یک نفر است یا نه. برای این‌کار روی آیکون متر در بالای صفحه سمت راست کلیک و دو عکس را آپلود کنید. بین گزینه‌های similarity یا identity یکی را برگزینید و بگذارید PicTriev  محاسبات‌ش را انجام دهد.

3.FindFace

VK.com بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی روسیه است و FindFace این قول را به شما می‌دهد که چهره هر کسی را که می‌خواهید در این شبکه اجتماعی بیابید. برای این‌کار باید به حساب کاربری وارد شد و تصویر دلخواه را انتخاب کرد.

یک عکاس روسی از این ابزار برای یک پروژه هنری بهره برده است. به این ترتیب که او عکس‌هایی را ازغریبه‌ها درون مترو می‌اندازد و آن‌ها را در VK.com و با کمک FindFace پیدا می‌کند و با این‌کار اطلاعات زیادی از آن‌ها به‌دست می‌آورد. اطلاعاتی که افراد از ارائه دادنش امتناع کرده‌اند. او در این پروژه هنری قصد داشت که نشان دهد یک عکس معمولی چقدر می‌تواند به حریم شخصی افراد ضربه بزند.

4.BetaFace

بتا فیس هم مانند فایندفیس عمل می‌کند. موتور جستجو پس از آپلود کردن عکس، تمام چهره‌هایی را که می‌تواند در تصویر ببیند مشخص می‌کند.

سپس می‌توانید تصاویر را مقایسه کنید، مشاهیر مشابه با خودتان را بیابید یا در ویکی‌پدیا به دنبال تصاویر شناخته شده مشابه باشید. نتیجه در جدول Face recognition matches به نمایش در می‌آید.

این ابزار برای مقایسه در تعداد بالا مفید است. افزون بر این که می‌تواند صورت‌ها را با 101 معیار چهره دسته‌بندی کند، به شما امکان اندازه‌گیری‌های هندسی و رنگی گسترده‌تری را هم می‌دهد. البته این انتخاب شما است و می‌توانید فقط از گزینه بهترین صورت استفاده کنید. انتخاب هر دو گزینه سرعت جستجو را پایین می‌آورد، اما بهترین نتیجه را نمایش خواهد داد.

5.TwinsOrNot.net

همان‌طور که از نامش پیدا است، این ابزار پس از آپلود دو تصویر به شما نشان می‌دهد که چقدر دو نفر مورد مقایسه ممکن است دو قلو باشند. وقتی دو عکس از خودم را وارد کردم، برنامه تشخیص داد هر دو خودم هستم و در واقع گول نخورد که این چیز خوبی است.

ابزار این‌چنینی می‌توانند در مواقع لازم بسیار مفید و کاربردی باشند. مثل زمانی که پلیس به آن‌ها نیاز دارد. در ضمن می‌توانند به کار عکاسان حرفه‌ای و شرکت‌های رسانه‌ای هم بیایند، اما یک جنبه سیاه هم دارند.

خیلی هم دور نیست از زمانی که Facezam نشان داد که افراد می‌توانند با جستجوی تصویر شما به راحتی تمام پروفایل فیس‌بوک‌تان را بیابند. با این‌که این برنامه‌ها ضد خط مشی حریم خصوصی فیس‌بوک هستند، باید این نکته را هم در نظر داشت که خود این شبکه اجتماعی هم از قابلیت تشخیص چهره استفاده می‌کند و احتمالا موتور جستجوی چهره‌ای فیس‌بوک می‌تواند از ابزار تشخیص هویت FBI هم قوی‌تر باشد. زیرا ما با اختیار خود تعداد زیادی عکس را وارد این شبکه اجتماعی می‌کنیم و همین امر تشخیص هویت را خیلی سریع‌تر از آن‌چه اف‌بی‌آی حتی می‌تواند تصور کند، ممکن خواهد ساخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH