تفاوت نمایشگرهای QLED سامسونگ با OLED چیست؟

حتما نام صفحه نمایش‌های OLED را شنیده‌اید. OLED مخفف شده عبارت Organic Light-Emitting diodes بوده که به دلیل استفاده از دیود‌های نوری ارگانیک، این نام‌گذاری صورت گرفته است. صفحه نمایش‌های OLED بیشترین سهم را در بازار تلویزیون‌های HD دارند. این تکنولوژی برای اولین بار در گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده شد و پس از آن وارد دنیای تلویز‌یون‌ها و صفحه نمایش‌های با ابعاد بزرگ‌تر شد. رنگ‌های با طراوت و رنگ مشکی کامل این مدل از صفحه نمایش، آن را به گزینه‌ای کاملا مناسب و جذاب برای تماشای تصاویر و ویدیو‌های با کیفیت بالا تبدیل کرده است. ولی این پایان داستان تکنولوژی ساخت صفحات نمایش نیست.

در حال حاضر، دو کمپانی سونی و ال‌جی از تکنولوژی OLED در تلویزیون‌های سطح بالای خود استفاده می‌کنند، ولی به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد دارد یک گام جلوتر رفته و از فناوری جدید‌تری بهره بگیرد. کمپانی سامسونگ اعلام کرده است که قصد دارد تلویزیون‌های QLED خود را به بازار عرضه کند. QLED مخفف شده Quantum Dot LED است که به معنی LED‌های نقطه کوانتومی است. به گفته سامسونگ کیفیت این صفحه نمایش‌ها از بهترین OLED‌های ال‌جی بهتر و بالاتر است. البته مقایسه کردن این دو صفحه نمایش اساسا کار صحیحی نیست، چرا که از دو نسل و تکنولوژی مختلف هستند.

چه چیزی تلویزیون‌های OLED را خیلی خاص می‌کند؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین صفحه نمایش‌های OLED و مدل‌های پیشین، مکانیسم نور پس زمینه است. از آنجا که ساختار مولکولی ترکیبات ارگانیک در تولید آن دخیل است، هر یک از پیکسل‌های یک صفحه نمایش OLED، در هنگام عبور جریان اکتریکی بصورت جداگانه روشن می‌شوند. همچنین پیکسل‌هایی که جریان الکتریسیته از آن‌ها عبور نمی‌کند، فعال نمی‌شوند. به‌عنوان مثال در مورد نمایش رنگ سیاه کامل، هیچ یک از پیکسل‌های صفحه نمایش فعال نیستند و این امر باعث می‌شود که OLED‌ها بتوانند رنگ سیاه را به درستی و به‌صورت کامل نمایش دهند. بنابراین نسبت کنتراست در نمایشگر‌های OLED بسیار بالا است.

بدون مکانیسم نور پس زمینه، نمایشگر‌های OLED می‌توانند از نظر فیزیکی، باریک‌تر از صفحه نمایش‌های LED ساخته شوند. از جمله ایراد‌هایی که به صفحه نمایش های OLED وارد است می‌توان به قیمت بالای آن‌ها (در حال حاضر) اشاره کرد. همچنین اگر نمایشگر برای مدت طولانی یک تصویر ثابت را نشان دهد، احتمال سوختن پیکسل‌ها در آن بالا خواهد بود.

تکنولوژی نقطه کوانتومی (Quantum Dot) چیست؟

QLED شکل پیشرفته‌ای از صفحه نمایش‌های LED قدیمی است که علاوه بر سیستم نور پس‌زمینه LED (که به جای رنگ سفید، در این تکنولوژی از رنگ آبی استفاده شده است)، یک لایه از نقطه‌های کوانتومی نیز در آن قرار گرفته است. این لایه از نقطه‌های کوانتومی، این امکان را فراهم می‌کند که رنگ هر یک از پیکسل‌ها با توجه به فرکانس میدان مغناطیسی به‌وجود آمده، کم یا زیاد شود. در این تکنولوژی، ساختار پیکسلی قرمز-آبی-سبز (که پایه و اساس تکنولوژی ساخت LCD‌ها است) به هم ریخته است. رنگ آبی به‌وسیله نور پس‌زمینه کنترل می‌شود و شدت رنگ‌های قرمز و سبز توسط لایه نقاط کوانتومی تعیین می‌شود. ترکیب سطوح مختلف رنگ آبی با طیف‌های گسترده رنگ‌های قرمز و سبز که به‌وسیله نقاط کوانتومی تولید می‌شوند، تصویری شفاف‌تر و رنگی‌تر به شما ارائه می‌دهند. این در حالی است که هزینه تولید نمایشگر‌های QLED از OLED کمتر است.

هرچند تکنولوژی نقطه کوانتومی به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ در ساخت نمایشگر‌ها به حساب می‌آید، ولی هنوز هم به نور پس‌زمینه استاندارد LED برای ساختن تصاویر نیاز دارد. این بدان معنی است که این نمایشگر قادر نخواهد بود که رنگ سیاه خالص را تولید کند. همچنین کنتراست تصویر در مقایسه با نمایشگر‌های OLED کمتر خواهد بود.

کمپانی سامسونگ قصد دارد تکنولوژی نقطه کوانتومی را در دستگاه‌های تلویزیون وارد کند. البته به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل در دست گرفتن بازار تلویزیون در رقابت با سونی و ال‌جی قصد انجام چنین کاری را داشته باشد.

سامسونگ اولین کمپانی نیست که از تکنولوژی نقاط کوانتومی در ساخت تلویزیون‌های خود استفاده کرده است، ولی نکته اینجا است که نام تجاری QLED اولین بار توسط این شرکت استفاده شده است. در واقع ساخت تلویزیون‌ها با استفاده از تکنولوژی نقاط کوانتومی از سال 2016 در کمپانی سامسونگ آغاز شده است. در ابتدا این نمایشگر‌ها با برچسب Quantum Dot روانه بازار می‌شدند. ولی در سال 2017 نام تجاری QLED برای نمایشگر‌های سامسونگ انتخاب شد و از این پس این تلویزیون‌ها با این نام به بازار خواهند آمد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH