با 7 قابلیت جالب گوگل‌پلی که تا امروز از آن‌ها بی‌خبر بودید، آشنا شوید!

برای بسیاری از کاربران اندروید، فروشگاه Google Play تنها مکان برای خرید و دانلود برنامه‌ها است. شما می‌توانید برنامه مورد نظر خود را در آن بیابید، روی گزینه Install کلیک کنید و به همین سادگی اپلیکیشن دلخواه خود را دریافت نمایید. ولی گوگل‌پلی ویژگی‌های دیگری نیز دارد که کمتر از سوی کاربران شناخته شده هستند.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از Play Store زیاد استفاده می‌کنید، در ادامه این مقاله ترفند‌هایی را معرفی خواهیم کرد که کار با این فروشگاه اینترنتی را برای شما ساده‌تر و جذاب‌تر می‌کند. با ما همراه باشید.

1- جستجوی برنامه با استفاده از نام سازنده

اگر نام یک برنامه خاص را به خاطر نمی‌آورید یا می‌خواهید تمام اپلیکیشن‌های یک شرکت خاص را مشاهده کنید، فقط کافی است در کادر جستجو ابتدا عبارت pub: و سپس نام سازنده برنامه را تایپ کنید. به همین سادگی.

2- دسترسی به برنامه‌هایی که هنوز به‌صورت رسمی منتشر نشده‌اند

گاهی اوقات خبرهای بسیاری در مورد یک برنامه خاص به گوش می‌رسد، ولی این اپلیکیشن هنوز به‌صورت عمومی و رسمی عرضه نشده است. اگر می‌خواهید جزو اولین افرادی باشید که این برنامه را نصب و امتحان می‌کنند، وارد قسمت EARLY ACCESS در گوگل‌پلی شوید و ببینید که آیا این اپلیکیشن در آن‌جا وجود دارد یا خیر. بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های اندروید، یک نسخه اولیه از برنامه خود را پیش از عرضه رسمی، در Play Store قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که این نسخه از برنامه ممکن است به درستی کار نکند.

3- مشاهده نظرات کاربران به‌صورت فیلتر شده

گاهی اوقات ممکن است یک برنامه را با توجه به نظرات مثبت کاربران در مورد آن دانلود کرده و نصب کنید. ولی پس از اجرا متوجه شوید که آن‌چه که در قسمت نظرات مربوط به برنامه خواندید صحیح نبوده‌. علت این امر ممکن است به تغییر نسخه نرم‌افزار مربوط شود. در واقع ممکن است نظرات مربوط به نسخه‌های قدیمی‌تر برنامه باشند و شما نسخه به‌روز شده را دریافت کرده‌اید.

می‌توانید در هنگام خواندن نظرات کاربران در گوگل‌پلی، تنها آن دسته از نظراتی را مشاهده کنید که برای‌‌تان کاربردی خواهند بود. برای این منظور به صفحه مربوط به برنامه در Play Store بروید. به پایین صفحه رفته و بر روی گزینه Read All Reviews کلیک کنید. گزینه Options را که در سمت راست صفحه قرار دارد انتخاب نمایید. گزینه Latest version only را روشن کنید. همچنین در این قسمت با روشن کردن گزینه From this device model only می‌توانید نظرات کاربران را در مورد این برنامه که بر روی گوشی‌های مشابه گوشی شما نصب شده است، مشاهده نمایید.

4- نصب برنامه‌هایی که برای یک منطقه جغرافیایی خاص مسدود شده‌اند

اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که در برخی کشورها به کاربران اجازه دانلود و نصب از طریق گوگل‌پلی را نمی‌دهند. به‌عنوان مثال برخی برنامه‌ها فقط در اروپا قابلیت دانلود شدن را دارند و برخی فقط در امریکا. برای دانلود این برنامه‌ها می‌بایست از یک VPN استفاده کنید. به این صورت که اگر قصد دانلود برنامه‌ای را دارید که فقط در اروپا قابل دریافت برای کاربران است، باید به یک سرور VPN در یکی از کشور‌های اروپایی وصل شوید. در این صورت با توجه به تغییر آی‌پی، گوگل‌پلی فکر می‌کند که شما در اروپا هستید و اجازه دانلود این برنامه را به شما می‌دهد.

5- آیکون برنامه در صفحه اصلی گوشی اضافه نشود

به‌صورت پیش‌فرض هر برنامه‌ای که از گوگل‌پلی دریافت و نصب می‌کنید، یک میان‌بر بر روی صفحه اصلی گوشی ایجاد می‌کند. آیا شما هم از این کار متنفر هستید و هر بار پس از نصب برنامه جدید آیکون مربوط به آن را از صفحه پاک می‌کنید؟ چاره کار بسیار ساده است. فقط کافی است این ویژگی را در برنامه غیرفعال کنید.

در برنامه Play Store بر روی دکمه منو (سه خط زیر هم که در بالا و سمت چپ کادر جستجو قرار دارد) کلیک کرده و گزینه Settings را انتخاب کنید. از قسمت General، تیک مربوط به گزینه Add icon to Home screen را بردارید.

6- غیرفعال کردن آپدیت خودکار برای یک برنامه خاص

حتما تا به حال برای‌تان پیش آمده که صبح که از خواب بیدار می‌شوید و بعد متوجه شوید که یکی از برنامه‌های گوشی‌تان به‌صورت خودکار به‌روزرسانی شده است. اگر نسخه جدید بدون مشکل و به خوبی کار کند، خیلی هم عالی است. ولی مشکل اینجا است که گاهی اوقات نسخه جدید و به‌روز شده، بدتر از نسخه قدیمی از کار درمی‌آید.

Play Store این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا در صورت تمایل، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیرفعال کنند. برای این منظور به صفحه مربوط به برنامه در Play Store بروید و بر روی دکمه منو (سه نقطه زیر هم که در بالا و سمت راست صفحه قرار دارد) کلیک کنید. حال فقط کافی است که تیک گزینه Auto-update را بردارید.

7- جلوگیری از نصب برنامه‌ها توسط کودکان

آیا تا به حال پیش آمده که گوشی خود را برای بازی یا تماشای یک فیلم یا انیمیشن در اختیار فرزند خود قرار دهید و هنگامی که اسمارت‌فون خود را از او پس می‌گیرید مشاهده کنید چندین برنامه جدید بر روی گوشی نصب شده است؟! Play Store یک راه حل برای این مشکل ارائه کرده است. شما می‌توانید نصب برنامه‌ها را در گوگل‌پلی قفل کنید. این کار به دو روش امکان‌پذیر است:

  • استفاده از اثر انگشت: اگر اسمارت‌فون شما اسکنر اثر انگشت دارد، می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. به قسمت Settings گوگل‌پلی بروید. از قسمت User Control بر روی گزینه Fingerprint authentication کلیک کنید.
  • کُد کنترل والدین: در این روش می‌توانید برای نصب برنامه‌ها رمز بگذارید. در این حالت، پیش از دانلود برنامه از کاربر کلمه رمز گرفته می‌شود و در صورت درست بودن اجازه دانلود و نصب برنامه داده می‌شود. برای فعال کردن این ویژگی از منوی Settings به قسمت User Control بروید. گزینه Parental controls را روشن کنید و یک کلمه عبور برای آن تعریف نمایید.

3 در مورد “با 7 قابلیت جالب گوگل‌پلی که تا امروز از آن‌ها بی‌خبر بودید، آشنا شوید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH