بررسی تبلت هواوی مدیاپد M3 (نسخه 8 اینچی)

شاید فکر کنید استفاده از تبلت‌ها دیگر به اندازه‌ گذشته برای کاربران جذاب نیست و کم کم به پایان دوره حضور آن‌ها در بازار نزدیک می‌شویم. اما هواوی چنین عقیده‌ای نداشته و سعی دارد با ساخت و عرضه تبلت‌هایی جذاب و متنوع، کاربران مختلف را به سمت خود جذب کند. تبلت مدیاپد M3 هواوی یکی از تولیدات جدید این کمپانی بوده که با مشخصاتی عالی و قیمت مناسب، تابستان امسال معرفی و روانه بازار گردید.

در این مطلب برای‌تان یک بررسی از نسخه 8 اینچی تبلت مدیاپد M3 2017 که با نام M3 Lite 8 هم شناخته می‌شود، آماده کرده‌ایم. در این بررسی با ما  همراه باشید.


طراحی و ساخت

اگر سری قبلی تبلت‌های مدیاپد یعنی M2 را به یاد بیاورید، متوجه شباهت زیاد M3 به آن می‌شوید. به‌طور کلی هواوی از یک طراحی تکمیلی در مدیاپد M3 استفاده کرده و تغییرات زیادی را در این بخش شاهد نیستیم.

جنس بدنه دستگاه خوشبختانه مانند قبل از فلز بوده و همراه با فریم فلزی که دور تا دور تبلت را فرا گرفته، ترکیبی عالی را چه از نظر زیبایی و چه از نظر کیفیت ساخت ایجاد کرده است. با در دست گرفتن این تبلت و لمس جنس بدنه، احساس خوبی به کاربر القا می‌شود.

بر روی بخش پشتی دستگاه، لنز دوربین، برند هواوی و همان اطلاعات همیشگی مربوط به دستگاه قرار گرفته است. در قسمت روبه‌رویی هم که کاملا از شیشه پوشیده شده، نمایشگر، دوربین سلفی، نام هواوی و یک حسگر اثر انگشت دیده می‌شود.

وجود این حسگر و قرارگیری آن در بخش روبه‌رویی، شاید اصلی‌ترین نقطه تمایز M3 2017 در بخش طراحی نسبت به نسل قبلی باشد. باوجود قرارگیری دکمه‌های هدایت نرم افزاری در این تبلت، حسگر اثر انگشت عملکرد دکمه‌ای نداشته و نمی‌توانید توسط آن به صفحه خانه بروید. علاوه بر این‌ها، اضافه شدن این اسکنر باعث شده تا حاشیه پایینی تبلت افزایش پیدا کند.

دکمه‌های فلزی پاور، کنترل صدا و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه در لبه راستی تبلت قرار گرفته‌اند. دو عدد اسپیکر یکی در بخش پایینی، کنار ورودی USB و یکی در لبه بالایی کنار جک هدفون جای گرفته‌اند. سمت چپ تبلت کاملا خالی بوده و دکمه‌ای در این قسمت وجود ندارد.

ابعاد تبلت برابر با 213.3 در 123.3 در 7.5 میلی‌متر بوده که باتوجه به نمایشگر 8 اینچی آن، مناسب ارزیابی می‌شود. اگرچه هواوی می‌توانست کمی حاشیه‌های دستگاه را مخصوصا در قسمت‌های بالایی و پایینی کم‌تر کند، اما به‌طور کل، کاربر به راحتی قادر است با دو دست به انجام کارهای خود با مدیاپد M3 بپردازد.


صفحه‌ نمایش

هواوی برای این مدل از مدیاپد M3 از یک نمایشگر 8 اینچی با رزولوشن 1200 در 1920 پیکسل استفاده کرده است. این نمایشگر از نوع IPS LCD بوده و چگالی برابر با 283 پیکسل در هر اینچ ایجاد می‌کند که برای یک تبلت در این رده، خوب ارزیابی می‌گردد.

کیفیت نمایشگر مدیاپد M3 2017 شاید به اندازه‌ تبلت‌هایی با رزولوشن‌های بالاتر مانند 2K نباشد اما در نوع خودش عالی‌ست. در بخش تنظیمات نمایشگر شما قادر به ایجاد یک‌سری شخصی‌سازی‌های نرم‌افزاری مانند تعیین میزان گرمی و سردی رنگ برای بهبود دادن کیفیت کلی صفحه نمایش دستگاه خواهید بود.

این صفحه نمایش با تغییر در زاویه دید، عملکرد نسبتا مناسبی داشته و در این زمان تنها کمی با کاهش روشنایی صفحه نمایش مواجه می‌شویم. روشنایی کلی صفحه نمایش در بیشترین میزان خودش می‌تواند به 402 نیت برسد که با قرارگیری در کنار برخی رقبا مثل ایسوس ذن‌پد 3، عملکرد بهتری را در این زمینه از خود نشان خواهد داد.

رنگ‌ها در مدیاپد M3 به‌درستی نمایش داده می‌شوند و خبری از گرمی و یا سردی بیش از حد در نمایشگر این تبلت نیست.

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد نمایشگر آن را با تغییر دادن زاویه دید مشاهده کنید.


سخت‌افزار

مطمئنا سخت‌افزار یکی از فاکتورهای مهم برای کاربران تبلت‌هاست. هواوی در این مدل از مدیاپد، از چیپست‌‌های ساخته خودش استفاده نکرده و به سراغ کوالکام رفته است. اسنپدراگون 435 وظیفه پردازشی مدیاپد M3 را در نسخه 8 اینچی برعهده دارد. این پردازنده 8 هسته‌ای در کنار Adreno 505 که برای بخش گرافیکی است، عملکرد روانی را در حین کار کردن با تبلت در اختیارتان قرار خواهد داد. جالب است بدانید نسخه 8.4 اینچی مدیاپد M3 از چیپست کایرین 950 استفاده می‌کند.

مدیاپد M3 در این نسخه با دو کانفیگ مختلف در بخش حافظه داخلی و رم به بازار عرضه شده است. یکی از مدل‌ها با 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت رم و دیگری با 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت موجود است. البته خوشبختانه امکان قرار دادن کارت حافظه تا ظرفیت 256 گیگابایت هم وجود دارد.

عملکرد کلی تبلت باتوجه به مشخصات سخت‌افزاری‌اش مناسب بوده و البته با بهینه‌سازی‌های هواوی، هیچ لگ و کندی در محیط کاربری آن دیده نمی‌شود. با مدیاپد M3 می‌توانید بازی‌های سه‌بعدی سبک را به‌راحتی نصب و اجرا کنید و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های گرفته شده توسط این تبلت را برای‌تان قرار داده‌ایم.

همان‌طور که مشاهده کردید، عملکرد مدیاپد M3 در نسخه 8 اینچی، خوب بوده و از محصولاتی مثل گلکسی تب A7 2016 عملکرد بهتری در بخش سخت‌افزار دارد.


نرم‌افزار

اندروید 7.0 و رابط کاربری خاص هواوی، EMUI 5.1، بخش نرم‌افزاری این تبلت را می‌سازند. رابط کاربری EMUI بسیار روان بوده و همه‌چیز را برای کاربر در دسترس قرار داده است. آیکون‌ها همه با گرافیکی شاد و طراحی زیبا موجود هستند و اصلا شباهتی به اندروید خام ندارند.

یک‌سری‌ برنامه مانند فیس‌بوک و نرم‌فزار‌های آفیس از پیش بر روی این تبلت نصب شده که شاید برای برخی کاربران به‌جز پر کردن حافظه دستگاه، فایده‌ای نداشته باشد. شما می‌توانید این برنامه‌ها را به‌صورت دستی، یکی یکی پاک کنید.

برنامه‌های مخصوص هواوی مانند موزیک پلیر، HiCare، وضعیت آب‌و‌هوا و… هم در منوی Tools قرار گرفته‌اند. این اپ‌ها را نمی‌توانید از روی تبلت حذف کنید.

به‌طور معمول اپ‌ها همه در صفحه اصلی قرار می‌گیرند و خبری از اپ دراور در این بخش نیست؛ البته با وجود منوی Home Screen Style شما می‌توانید اپ‌ دراور را به صفحه اصلی اضافه کنید و از آن طریق به بخش‌های مختلف رابط بروید. فایل منیجر مخصوص هواوی هم حضور دارد تا مدیریت فایل‌ها‌ی‌تان را به‌راحتی و بدون نیاز به برنامه‌های اضافی در این زمینه، برطرف کنید.

به‌طور کل نرم‌افزار را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تبلت مدیاپد M3 دانست. همه چیز همان‌طور است که انتظارش دارید.


دوربین

هواوی علاوه بر قرار دادن یک لنز برای دوربین اصلی، از یک لنز دوم هم برای عکاسی سلفی بهره گرفته است. رزولوشن هر دو دوربین اصلی و سلفی، 8 مگاپیکسل بوده که برای یک تبلت در این رده بسیار عالی است. این تبلت می‌تواند با این لنز تصاویر باکیفیتی را به‌ثبت برساند و شما را در این زمینه کاملا راضی نگاه می‌دارد.

در رابط کاربری دوربین شاهد تنظیمات مختلف برای شخصی‌سازی‌های بیشتر هستیم. عکاسی پرو هم برخلاف انتظار، در این قسمت قابل استفاده بوده و می‌توانید توسط آن، فاکتورهای بیشتری مانند سرعت شاتر و ایزو را برای عکاسی حرفه‌ای‌تر تنظیم کنید.

عکاسی HDR، تایم‌لپس، فیلم‌برداری پرو، اسکن اسناد، پانوراما، مود زیبایی و… از جمله مواردی هستند که در رابط کاربری دوربین این تبلت موجود بوده و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. لازم به ذکر است که این تبلت قادر بوده تا با رزولوشن فول‌ اچ‌دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. متاسفانه برخلاف نسل قبل، خبری از فلاش LED برای عکاسی در نور کم نیست و شاید در این زمینه کمی به مشکل بخورید.

کیفیت تصاویر ثبت شده باتوجه به جایگاه این تبلت و رزولوشن 8 مگاپیکسلی‌اش، خوب بوده و جزییات و رنگ‌ها را می‌تواند به خوبی ثبت کند. در ادامه چند نمونه از عکس‌های گرفته شده با مدیاپد M3 را مشاهده می‌کنید.


صدا، باتری و قابلیت‌های اضافی

مالتی‌مدیا یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تبلت‌ها بوده که به سه بخش اصلی نمایشگر، اسپیکر و خروجی صدا در هدفون وابسته است. دو اسپیکر به صورت استریو در دو قسمت بالایی و پایینی تبلت موجود بوده که صدا را با حجم زیادی به گوش کاربر می‌رساند. هواوی با همکاری کمپانی Harman/kardon بر روی بخش صوتی این تبلت کار کرده که نتیجه آن کیفیت مناسب صدا در اسپیکر و حتی هدفون بوده است. البته با بلند کردن صدا تا بیشترین میزان، کمی از کیفیت آن کاسته شده و صدا کمی تیزتر از حالت معمول به گوش می‌رسد.

قرارگیری حسگر اثرانگشت در این تبلت شما را از نظر امنیت، تامین خواهد کرد. این حسگر که سرعت بسیار بالایی هم دارد، در بخش روبه‌رویی دستگاه قرار داشته و عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد. طراحی این حسگر شبیه دکمه‌های هوم بوده که شاید باعث شود در نگاه اول و یا حتی تا چند وقت آن را با این دکمه اشتباه بگیرید.

باتری قرار گرفته در مدیاپد M3 در نسخه 8 اینچی، ظرفیتی معادل 4800 میلی‌آمپر داشته که البته خبری هم از فناوری‌ شارژ سریع در آن نیست. با این میزان باتری و کاربری نسبتا سنگین، نیاز به دوبار فول‌شارژ کردنش در طول یک روز خواهید داشت. البته با ویژگی‌های ذخیره انرژی هواوی می‌توانید شارژدهی آن را بیشتر کنید.

مدیاپد M3 از پورت میکرو USB 2.0  پشتیبانی می‌کند و خبری از Type C در آن نیست. به لطف قابلیت OTG که در آن فعال بوده، می‌توانید حافظه‌های خارجی مثل فلش دیسک را به تبلت متصل کنید. علاوه بر این‌ها، تبلت موردنظر از بلوتوث نسخه 4.0 بهره می‌برد.


رنگ‌بندی، قیمت و کلام آخر

هواوی، مدیاپد M3 در نسخه 8 اینچ را در سه رنگ طلایی، خاکستری و سفید به بازار عرضه کرده است. علاوه بر این‌ها، یک کیف مخصوص هوشمند هم برای این تبلت در نظر گرفته شده که به‌صورت رایگان در جعبه محصول موجود بوده و می‌توانید از آن استفاده کنید.

این تبلت چیزی حدود 300 یورو ( حدود یک میلیون و 500 هزار تومان) توسط هواوی قیمت‌گذاری شده که باتوجه به امکانات و قابلیت‌های موجود، ارزش خرید خوبی دارد و می‌تواند انتخاب بسیاری از کاربران تبلت‌ها با کاربری معمولی روزمره باشد.

مدیاپد m3

6 در مورد “بررسی تبلت هواوی مدیاپد M3 (نسخه 8 اینچی)”

  1. با یک و نیم تومن این کجاش ارزش خرید داره؟با این قیمت میشه یه آیپد مینی ۴ تر و تمیز خرید،تبلت فقط آیپد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH