امتیاز DXOMark برای دوربین اسمارت‌فون شما چه معنایی دارد؟

حتما پیش از این با عبارت امتیاز DxOMark  مواجه شده‌اید. معیاری که به کیفیت دوربین‌ها می‌پردازد. اما این معیار چیست و چگونه امتیازدهی می‌کند؟ در ادامه با این مقاله همراه باشید.

چرا DxOMark؟

DxOMark در واقع به معیاری برای دوربین‌های دیجیتال، لنزها و دوربین اسمارت‌فون‌ها تبدیل شده است. در تست‌های این آزمایشگاه، مواردی چون شرایط آزمایشگاهی، روش‌ها و ابزارهای خاص آزمون به کار گرفته می‌شود تا نسبت به نتایج تکرار شدنی اطمینان حاصل شود.

وقتی DxOMark  یک عدد یا امتیاز را اعلام می‌کند، این عدد باید کاملا بی‌طرفانه و علمی باشد تا برای سازندگان به عنوان معیاری برای رقابت در نظر گرفته شود.

اصول آزمون

تمام اسمارت‌فون‌ها در این تست در مود خودکار دوربین مورد آزمایش قرار می‌گیرند و نتایج از فرمت JPEG گرفته می‌شود. از مودهای دستی تنها برای تست عملکرد بوکه، زوم و فلش استفاده می‌شود.

چندین تست‌ دقیق آزمایشگاهی در  50 صحنه واقعی و چالش‌برانگیز داخلی و بیرونی گرفته شده و طبق ادعای DxOMark  نتایج توسط کارشناسان تصویربرداری بررسی می‌شود.

عکس بالا یکی از ست‌های مرجع DxOMark است. وقتی یک عکس گرفته می‌شود کارشناسان از یک خط‌کش سنجش کیفیت تصویر استفاده می‌کنند.

آن‌ها عکس گرفته شده با تلفن هوشمند را در کنار نزدیک‌ترین عکس از نظر کیفیت قرار داده و به این طریق، نتایج کیفیت سنجی را در قالب اعداد و ارقام به نمایش می‌گذارند.

امتیازدهی

موارد زیادی تست می‌شوند تا امتیاز کل بدست آید. تست‌ها اول به دو قسمت عکس‌ها و ویدئوها تقسیم می‌شوند و از نظر موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • اکسپوژر و کنتراست
  • رنگ
  • فوکوس خودکار
  • بافت
  • نویز
  • مصنوعات
  • فلش
  • زوم
  • بوکه

برای این‌که بررسی‌های مرتبط به هر یک از موارد را ببینید و بخوانید به سایت DxOMark  بروید.

مثلا در زیر به امتیازهای کسب شده توسط پیکسل 2 نگاهی می‌اندازیم. همان‌طور که می‌بینید در بعضی از موارد این هندست درخشیده و در برخی از موارد واقعا عملکرد ضعیفی داشته است و امتیاز نهایی با کمال تعجب اصلا میانگین امتیازهای کسب شده نیست. این نشان می‌دهد که سیستم امتیاز دهی DxOMark بر خلاف آزمایشگاه‌های آن چندان هم بی‌طرفانه عمل نمی‌کند.

انتخاب بر اساس امتیاز

وقتی تصمیم می‌گیرید که یک اسمارت‌فون خریداری کنید، پرسش‌های زیادی برای پاسخ وجود دارد. آیا در نور کم عکاسی زیاد انجام می‌دهید؟ آیا از دوست‌داران بوکه هستید؟ هر چند  وقت یک‌بار سراغ زوم می‌روید؟ اینجا است که امتیاز کلی کسب شده توسط یک اسمارت‌فون ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و در آخر یک انتخاب غلط را نصیب‌تان کند.

تصور کنید اسمارت‌فونی می‌خواهید که  در بخش زوم از توانایی‌های کافی برخوردار باشد. احتمالا به امتیاز کلی نگاه خواهید کرد و پیکسل 2 را برمی‌گزینید. اما جالب است بدانید که انتخاب بهتر در واقع نوت 8 خواهد بود. زیرا این هندست با وجود امتیاز کم‌تر نسبت به پیکسل 2 در بخش زوم تقریبا دو برابر بهتر از پیکسل 2 عمل می‌کند.

نکته دیگر این است که بالاخره آزمایشگاه‌های DxOMark  برای سازندگان و در قبال دریافت پول کار می‌کنند و ممکن است سازنده‌ای از آن‌ها بخواهد که در این بخش برایش ارفاق قائل شود تا امتیاز دوربین آن‌ها بالاتر رود.

نزدیک به کمال

با پیشرفت فناوری سنسورهای دوربین و لنزها، رزولوشن‌ها و تعداد فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه نیز بهتر خواهند شد. بهترین دوربین امسال امتیازش 98 شده است. اما تکلیف سال آینده چه می‌شود؟ امتیاز 108 کسب شده توسط RED Helium 8KS35 چه می‌شود؟ آیا این دوربین بهتر از بهترین است؟

یکی از اشتباهاتی که سایت‌های فناوری می‌کنند این است که امتیازات DxOMark را از 100 اعلام می‌کنند. در واقع چنین نیست و دوربین‌هایی وجود دارند که از 100 هم گذشته‌اند.

این‌که دوربینی امتیاز 98 می‌گیرد به این معنا نیست که تا بهترین بودن فاصله اندکی دارد. امتیازی که می‌تواند گول زننده هم باشد. البته این مقاله یا واقعیت‌های مرتبط به سیستم امتیازدهی DxOMark  قرار نیست موجب توقف وب‌سایت‌های فناوری در معیار دانستن این امتیاز شود. در واقع آن‌ها قطعا به اتکا بر این عدد کسب شده  ادامه خواهند داد. به یاد داشته باشید که 100 بیش‌ترین امتیاز نخواهد بود و با بهتر شدن دوربین‌ها امتیازها هم افزایش خواهند داشت.

به امتیاز DxOMark اعتماد کنم؟

نمی‌شود گفت که DxOMark  برای رضایت چندین سازنده کار و اعتبار خودش را خراب کند و زیر سوال ببرد. در واقع تست‌های انجام شده در این آزمایشگاه قابل اطمینان هستند.

بهترین کار این است که وقتی انتخابی می‌کنید، سری به وب‌سایت این آزمایشگاه بزنید و در آن‌جا بررسی‌های انجام شده برای دوربین مورد نظرتان را با جزئیات کافی مطالعه کنید و فقط به امتیاز کلی کسب شده آن بسنده نکنید.

7 در مورد “امتیاز DXOMark برای دوربین اسمارت‌فون شما چه معنایی دارد؟”

    1. نظر شما قابل احترامه اما به نظر من بسیار بسیار قابل اعتماده آزمایش های dxo.
      از نگارش مطالبی که ازش خوندم معلومه خیلی حرفه ای و با جزئیات بررسی میکنن و هیچ بررسی سایتی رو ندیدم اینقدر حرفه ای درباره دوربین مطلب داشته باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH