نگاهی به تغییر و تحولات دنیای اسمارت‌فون‌ها: آن‌ها دوباره جذاب می‌شوند!

از زمانی که گوشی‌های هوشمند به اوج تکنولوژی رسیدند همه آنها شبیه یکدیگر و خسته‌کننده شدند! این ظاهر تکراری و امکانات شبیه هم، حتی نقد و بررسی اسمارت‌فون‌ها را هم به کاری کسالت‌بار تبدیل کرده است.

امسال شاهد تغییراتی هستیم؛ گوشی‌های هوشمند به لطف حذف ویژگی‌هایی مانند دکمه‌های خانگی، صفحه نمایش بزرگ‌تر و جذاب‌تر با حاشیه‌های بسیار کم و دوربین‌های دوگانه عجیب و غریب دوباره هیجان‌انگیز و جذاب می‌شوند. اسمارت‌فون‌ها در یک دوره انتقالی هستند و شاید هنوز به تکامل نرسیده باشند ، اما واقعا بهتر شده‌اند!

تغییرات همیشه بحث‌برانگیزند و اجتناب ناپذیر و در عین حال برای بسیاری از افراد، هیجان‌انگیز! یقینا پیشرفت‌های علمی و فنی بسیار ضروری هستند؛ اما نه تا جایی که کمپانی‌ها فقط در این حوزه رقابت کنند و به دنبال ایجاد تغییرات و تفاوت‌ها نباشند.

۳ حوزه کلیدی وجود دارد که در  سال جاری اسمارت‌فون‌ها در آن زمینه‌ها تحت تاثیر تغییراتی قرار گرفته‌اند؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

متریال جدید برای ساخت بدنه

اولین جایی که تفاوت را احساس می‌کنیم، متریال بدنه است. آی‌فون را به عنوان یک گوشی با استاندارد ساخت بالا در نظر می‌گیریم؛ اولین آی‌فون با استفاده از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و پلاستیک ساخته شد، اپل در آیفون‌های 3G و 3GS پلاستیک را جایگزین مواد قبلی کرد؛ سپس در آی‌فون 4 و 4S از ترکیب شیشه و استیل بهره برد. آی‌فون‌های 6، 6S و 7 با بدنه یک‌پارچه آلومینیومی و سرانجام آی‌فون‌های 8، 8 پلاس و X با ساختاری از جنس آلومینیوم و شیشه ارایه شدند.

گوشی‌های اندروید هم مسیر مشابهی را پیمودند تا جایی که به طراحی مشابه آی‌فون 6 سال 2014 رسیدند؛ بدنه‌ای باریک و یک‌پارچه از جنس آلومینیوم CNC شده با نوارهای آنتن در قسمت پشتی!

یک مثال عالی در این باره، وان‌پلاس 5 است؛ با این که کاملا کپی نیست اما طراحی صنعتی گوشی، نوارهای آنتن، لبه‌های گرد بالا و پایین و نحوه چیدمان دوربین دوگانه به وضوح از آی‌فون 7 پلاس الهام گرفته شده‌اند. در واقع Kyle Kiang، مدیر بازاریابی کمپانی هم می‌گوید راه‌های زیادی برای طراحی یک گوشی فلزی وجود ندارد! به همین دلیل به نظر می‌رسد که کمپانی‌ها در حال روی آوردن به شیشه و فلز باشند. بدیهی است که اپل با آی‌فون 4 اولین ساختار فلزی – شیشه‌ای را در سال 2010 به دنیا معرفی کرد، اما حالا این ترکیب دوباره بازگشته و به نظر می‌رسد که حتی محبوب‌تر و کاربردی‌تر از قبل باشد. شیشه‌های استفاده شده در بدنه گلکسی نوت 8 و آی‌فون X نه تنها مستحکم و مقاوم در برابر خش هستند بلکه اجازه استفاده از شارژر بی‌سیم را می‌دهند؛ همچنین در دست، حس بهتری نسبت به فلز سرد دارند؛ با این حال شیشه تنها ماده‌ای نیست که کمپانی‌ها برای ساخت گوشی از آن استفاده می‌کنند.

من Essential را برای استفاده از تیتانیوم در ساخت گوشی Essential Phone و همچنین شیائومی Mi Mix 2 را به خاطر قاب پشتی سرامیکی ( یک نسخه ویژه تمام سرامیکی هم وجود دارد) دوست دارم. کار با تیتانیوم و سرامیک آسان نیست، اما هیچ کس با روشی آسان روی جهان تاثیر نگذاشته است!  گوگل پیکسل ۲ را زیاد نمی‌پسندم اما یک قاب آلومینیومی با نوعی پوشش مات مشابه پلاستیک و درعین حال بسیار مقاوم دارد؛ این پوشش احساس بسیار خوب و چسبندگی مناسبی در دست ایجاد می‌کند که در گوشی‌های دیگر وجود ندارد.

صفحات نمایش بزرگ‌تر با حاشیه‌های گرد

اسمارت‌فون‌ها در ذهن ما چیزی فراتر از یک تلفن همراه هستند؛ در واقع آنها پنجره‌ای به سوی محتوای دیجیتال ما محسوب می‌شوند و هرچقدر این پنجره شفاف‌تر و بدون حاشیه‌های اضافی باشد، جذابیت بیشتری دارد. حذف حاشیه از صفحه نمایش گوشی هوشمند رویای بسیاری از کاربران بود که امسال به واقعیت تبدیل شد؛ البته کمپانی‌هایی مانند شارپ چند سال است که گوشی‌هایی تقریبا بدون حاشیه دارند. Aquos Crystal در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و هنگامی که مشغول بررسی آن بودیم، گفتیم که به نظر می‌رسد آینده تلفن‌های هوشمند باشد؛ حالا این پیش‌بینی به وقوع پیوسته و می‌بینیم که تقریبا تمامی سازندگان از صفحات نمایش مستطیلی ساده محصور در حاشیه‌های ضخیم دست کشیده و در حال گسترش صفحه نمایش به صورت کامل در دو، سه یا حتی چهار طرف دستگاه هستند.

شیائومی Mi Mix در سال گذشته معرفی شد و با حذف کامل حاشیه‌ها در ۳ طرف ادامه دهنده راه Aquos Crystal ( هرچند با صفحه نمایش بسیار بزرگ‌تر ) بود. همچنین اولین اسمارت‌فونی بود که صفحه نمایشی با حاشیه‌های گرد داشت؛ یکی از ویژگی‌هایی که پرچمداران جدید از آن برخوردار شده‌اند.

سامسونگ گلکسی S8، گلکسی S8 پلاس و گلکسی نوت 8 با لبه‌‌های خمیده خود امضای کمپانی را به نمایش می‌گذارند و در عین حال در بالا و پایین صفحه نمایش هم حاشیه بسیار کمی دارند اما طراحی مورد علاقه من مربوط به Essential Phone و آی‌فون X است. صفحه نمایش Essential Phone از ۳ طرف تا لبه‌ها گسترش می‌یابد و در آیفون‌X، صفحه نمایش تا تمامی لبه‌ها امتداد یافته است. هر دوی این گوشی‌ها بریدگی‌هایی در صفحه نمایش خودشان دارند؛ بریدگی صفحه نمایش آی‌فون بیشتر است و در آن قسمت، سنسورهای مختلف و دوربین TrueDepth جای گرفته‌اند، در حالی که در Essential Phone فقط دوربین سلفی موجب ایجاد یک حفره روی صفحه نمایش شده است. صفحه نمایش هر دو دستگاه کاملا عالی و بدون نقص به نظر می‌رسند.

کاملا درست است؛ از این بریدگی‌ها و حفره‌ها متنفر نیستیم، آنها غیر عادی و عجیب هستند، اما همین موضوع باعث می‌شود که خاص و منحصر به فرد باشند. به خاطر همین حفره‌ها و بریدگی‌های صفحه نمایش می‌توانید آنها را از فاصله ۱ مایلی تشخیص دهید!

بیشتر از هر چیز، این حفره‌ها و حاشیه‌های گرد، راه را برای گسترش بیشتر صفحات نمایش باز می‌کنند؛ درباره صفحات نمایشی صحبت می‌کنیم که الزاما مستطیلی نیستند، تلفن‌های هوشمند می‌توانند به هر شکلی مثلا مثلثی یا گرد ساخته شوند؛ معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی بیفتد؛ هیچ چیزی غیر ممکن نیست!

در نمایشگاه تکنولوژی IFA شهر برلین، در غرفه کمپانی شارپ، شاهد نمونه‌هایی از صفحات نمایش بدون محدودیت فرم بودیم که با آنچه که همیشه می‌بینیم تفاوت داشتند.

حذف پورت‌های قدیمی، دکمه‌ها و دوربین‌های تکی

طبیعت انسان، ماتم گرفتن برای چیزهای از دست رفته است! برای تلفن‌های هوشمند هم امسال سالی پر از ماتم برای از دست رفتن دکمه‌های هوم، جک‌های هدفون و دوربین‌های تکی بوده است.  بعضی از اسمارت‌فون‌ها همچنان با افتخار تجهیزات قدیمی خود را حفظ کرده‌اند، در حالی که حذف جک هدفون، حذف دکمه هوم و روی آوردن به دوربین دوگانه در آینده‌ای نزدیک اجتناب ناپذیر خواهد شد.

اپل در آی‌فون 7 جک هدفون را شجاعانه حذف کرد و مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفت اما حالا ثابت شده که اقدام این کمپانی کاملا درست بوده است.

اگر این کار اپل واقعا به ضرر کاربران بود کمپانی‌های دیگر از جمله گوگل، موتورولا، Essential و Razer هم به همین شیوه عمل نمی‌کردند. البته دانگل‌های هدفون بلوتوث با مشکلاتی مانند گم شدن و اتمام باتری در هنگام نیاز روبه‌رو هستند اما حذف جک هدفون برای طراحی نسل آینده گوشی‌ها بسیار خوب است.

آی‌فون X در بدنه باریک خود یک دوربین دوگانه را به خوبی جای داده است؛ همچنین این گوشی باتری بزرگ‌تری دارد و در مقابل آب مقاوم است. Razer Phone هم این ویژگی‌ها را دارد؛ مدیرعامل این شرکت از حذف جک هدفون در اولین گوشی اندرویدی خود دفاع می‌کند؛ او اعتقاد دارد این کار موجب باز شدن فضا برای یک باتری بزرگ‌تر شده است.

به نحو مشابهی حذف دکمه هوم نیز یک مزیت است؛ این کار موجب بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش و برطرف شدن احتمال خرابی این قطعه مکانیکی می‌شود.

برخی از کاربران حذف دکمه هوم را به معنای نداشتن سنسور اثر انگشت می‌دانند، در حالی که قابلیت Face ID (تشخیص چهره) در آی‌فون X به خوبی می‌تواند جایگزین سنسور اثر انگشت شود و عملکرد آن نیز در اکثر موارد فوق‌العاده است؛ تعدادی از اسمارت‌فون‌های اندروید از جمله گلکسی نوت 8، وان‌پلاس 5T و پیکسل 2 هم حسگر اثر انگشت را به قاب پشتی انتقال داده‌اند.

حذف سنسور اثر انگشت الزاما به معنای توسعه فناوری باز کردن قفل گوشی از راه تشخیص چهره نیست و ممکن است این تکنولوژی به اندازه‌ای که انتظار داریم قوی نباشد اما یقینا در نسخه‌های بعدی بهتر خواهد شد؛ همانطور که سنسورهای اثر انگشت سریع‌تر و دقیق‌تر شدند.

یکی دیگر از جدیدترین تحولات گوشی‌های هوشمند به دوربین دوگانه مربوط می‌شود؛ آی‌فون 7 پلاس نخستین گوشی هوشمندی نیست که از دوربین دوگانه استفاده می‌کند؛ ( اچ‌تی‌سی وان M8 اولین دوربین دوگانه را داشت) اما این قابلیت در آی‌فون 7 پلاس به بهترین شیوه مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده شتاب‌زده دوربین‌های دوگانه در دستگاه‌های اندرویدی ظاهری کاملا زشت را به دنبال داشت؛ در حالی که تنوع زیادی در نحوه به‌کارگیری از این قابلیت به وجود آمد: لنز زوم ۲ برابر، سنسور رنگی و مونوکروم، لنز واید و فوق عریض و …

از آنجایی که دوربین دوگانه جذابیت زیادی ایجاد می‌کند، سازندگان بسیار از این ایده روی اسمارت‌فون‌های اندرویدی مختلف استفاده کردند، بدون این که حتی کارایی خاصی داشته باشد و من این هرج و مرج را دوست ندارم!

سازندگان معتبر می‌دانند که چه هدفی برای استفاده از دوربین دوگانه دارند و از هر طریقی برای افزایش کیفیت عکس و فیلم تلاش می‌کنند؛ نه این که فقط اسمارت‌فونی را بسازند که دو دوربین داشته باشد! اینجا همان جایی است که گوشی‌های عالی از نمونه‌های بی‌کیفیت و آشغال تفکیک می‌شوند.

آغاز یک دوران جدید

وقتی که یک کمپانی محصولی انقلابی و موفق را تولید کرده و ایده خود را به تمام جهان صادر می‌کند، بسیار بعید است که مشتاق تحولات جدید باشد. تلفن‌های هوشمند هم در سراسر جهان تقریبا به یک شکل تولید می‌شدند و خسته‌کننده شده بودند. ۱۰ سال پیش، آی‌فون دنیای تلفن همراه را متحول کرد و در فاصله زمانی کمی این تحول به کمال رسید، از آن زمان تاکنون تغییر خاصی ایجاد نشده و آنچه که این روزها شاهد آن هستیم دومین تحول بزرگ است. صفحات نمایش جدید، دوربین‌ها، نرم‌افزارها با وجود این که هنوز به تکامل نهایی نرسیده‌اند، طراوت و تازگی خاص خودشان را دارند و حس بهتری را نسبت به تلفن‌های هوشمند ایجاد می‌کنند؛ به این ترتیب، اسمارت‌فون‌ها دوباره جذاب می‌شوند!

3 در مورد “نگاهی به تغییر و تحولات دنیای اسمارت‌فون‌ها: آن‌ها دوباره جذاب می‌شوند!”

  1. ایفون که مثلا اومد تغیر تحول بده ایفون ایکس ساخت اما خیلی زشت شد با اون حاشیه بالای صفحه نمایشش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH