طرح مفهومی Vivo APEX؛ یک اسمارت فون فوق‌العاده خاص که 98 درصد آن از نمایشگر تشکیل شده است!

در سال 2016، شیائومی می میکس (Xiaomi Mi Mix) گام در راهی نهاد که امروزه به ترند اول طراحی گوشی‌های هوشمند بدل شده است. صفحه نمایش با ابعاد متفاوت را معرفی و تقریبا هر حاشیه غیر ضروری در قاب گوشی را حذف کرد.

البته شاید برخی از برند‌ها هنوز باقی هستند که هنوز به طور کامل دست از حاشیه برنداشته‌اند، از جمله شرکت اپل با آیفون X ناچ‌دارش! با این حال هنوز هم دسترسی به گوشی‌های کاملا بدون حاشیه، به دلیل مشکلات فنی و ملاحظات عملی، رویایی بیش نیست. اما اگر گوشی مفهومی جدید شرکت Vivo به اسم APEX به بازار بیاد، هر چند کمی خنده‌دار است ولی همه این حواشی اضافی نیز محو خواهند شد.

به نظر می‌رسد این کمپانی در طی مدت کوتاهی که از زندگیش می‌گذرد از عملکرد خود راضی نیست و سخت در تلاش برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و ترقی است. حتی شهرت کوچکی که از تبلیغ اولین گوشی دارای اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش (Vivo X20 Plus UD)، برای خود دست و پا کرده بود نیز این شرکت را از میل به پیشرفت و مطرح شدن، باز نداشته است. در حال حاضر نیز هدف خود را بر روی تکنولوژی با اسم عجیب و غریب، شناسایی نصف اثر انگشت در زیر صفحه نمایش (Half-Screen In-Display Fingerprint Scanning Technology) نهاده است. در این فناوری تقریبا، از اسکن تنها نصف ارتفاع اثر انگشت برای شناسایی استفاده می‌شود. زیرا بسیاری از کاربران نگران ناحیه کوچک در نظر گرفته شده برای اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش هستند که ممکن است منجر به عدم شناسایی اثر انگشت شود.

در حقیقت این نکته تنها یکی از موارد کوچکی است که گوشی APEX ویوو می‌خواهد مشکل آن را حل نماید. زیرا ویوو در حال ساخت یک گوشی خاص است که هیچ قابی ندارد؛ نه در طرفین و نه در بالا و پایین! برای اینکار نیز از چندین راهکار خلاقانه بهره ‌خواهد گرفت تا رویای همیشگی کاربران، طراحان و تولیدکنندگان را به واقعیت بدل نماید.

بزرگ‌ترین مشکل برای حذف کامل قاب و حاشیه گوشی‌های هوشمند این است که ما هنوز هم نیازمند فضایی برای قرار دادن حسگر‌ها، اسپیکر مکالمه و صد البته دوربین جلو هستیم. شرکت شیائومی مشکل اسپیکر را با حذف آن و جایگزین کردن یک اسپیکر سرامیکی پیزوالکترونیک که تمام گوشی را به لرزه در می‌آورد، حل کرده است. شرکت ویوو نیز چیزی شبیه این را به کار گرفته که فناوری Screen SoundCasting نامیده می‌شود و این امکان را فراهم می‌سازد که صدا، دقیقا زیر صفحه نمایش را به لرزه درآورد که به طور غیر مستقیم به اسپیکر جلو مرتبط است. ویوو همچنین از سیستم جدید فناوری مجتمع (Package technology) استفاده کرده، که موجب یکپارچه شدن DOC و سه آمپلی‌فایر با یکدیگر شده، در نتیجه فضای داخلی اشغال شده را کاهش داده است.

اما بزرگ‌ترین مشکل دوربین جلوست. آنها در حال کار برای توسعه یک نوع دوربین هستند که از طریق صفحه نمایش ظاهر می‌شود و اقدام به تصویر‌برداری می‌کند. در حالی که تولید‌کنندگان بزرگی چون اپل و اسنشیال اقدام به برش بخشی از صفحه نمایش و ایجاد یک اتاقک یا همان ناچ نموده‌اند. راه حل ویوو در عین سادگی، به شدت خلاقانه و قابل تحسین است اما در عمل بسیار مضحک به نظر می‌رسد. دوربین هشت مگاپیکسلی در زیر صفحه نمایش مخفی است و در هنگام استفاده به آرامی، در عرض یک ثانیه از بالای صفحه نمایش بیرون می‌آید! تاخیر یک ثانیه زیاد ایده‌ال نیست اما با توجه به این نکته که گرفتن عکس سلفی خیلی حیاتی نیست و به سرعت عکس‌العمل بالایی نیاز ندارد، می‌تواند قابل چشم‌پوشی باشد. در هر حال اگر تاکنون فکر می‌کردید که دوربین چرخشی OPPO N1، عجیب و غریب است اکنون باید بگوییم در مقایسه با APEX ویوو هیچ است!

در مجموع اگر این راه‌حل‌های عجیب و غریب و بامزه واقعا کار کند و منجر به تولید یک گوشی حقیقی شود، می‌توان انتظار یک گوشی هوشمند را داشت که صفحه نمایش، حدود 98 درصد قسمت جلوی آن را پوشانده است. هر چند هنوز برای گرفتن پاسخ، زود است و باید قسمت‌های زیادی را بهبود ببخشند اما ویوو پرتلاش و با اشتیاق مثال‌زدنی در حال کار است؛ هر چند عجله‌ای هم برای بازاریابی و فروش APEX نیست؛ زیرا تاکنون نیز هیچ برنامه‌ای برای عرضه آن به بازار وجود نداشته است. شاید APEX نیز مانند بسیاری از طرح‌های مفهومی تنها برای آزمایش و کسب اطلاعات در مورد محصولات آینده استفاده شود. در هر حال اگر گوشی‌های آینده ویوو را بدون قاب دیدید و یا یک دوربین درست از میان صفحه نمایش سربرآورد، چندان شگفت زده نشوید!

3 در مورد “طرح مفهومی Vivo APEX؛ یک اسمارت فون فوق‌العاده خاص که 98 درصد آن از نمایشگر تشکیل شده است!”

  1. این شرکتهای چینی گمنام قاعده بازار رو بهم زدن
    طراحی که ندارن، همش اسکی میرن، میخوان با این کارا یه ذره تو چشم بیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH