مقایسه 5 گوشی میان رده: هواوی P اسمارت، گلکسی J7 پرو، اکسپریا XA1، ذن‌فون 4 مکس و اچ‌تی‌سی U پلی

در این مقاله قصد داریم تا پنج تلفن همراه هم‌رده از پنج شرکت صاحب سبک یعنی هواوی، سونی، سامسونگ، ایسوس و اچ‌تی‌سی را در کنار یکدیگر قرار داده و با نگاهی به آن‌ها ببینیم که کدام محصول می‌تواند بهترین میان رده رقابت ما لقب بگیرد. این پنج دستگاه به ترتیب هواوی P اسمارت، اچ‌تی‌سی یو پلی، سونی اکسپریا XA1، ایسوس ذن‌فون 4 مکس و سامسونگ گلکسی J7 پرو هستند.

تمامی این دستگاه‌ها در سال 2017 میلادی عرضه شده‌اند و همگی در محدوده قیمتی بین 800 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان قرار دارند. از نظر سخت‌افزاری به‌صورت اسمی می‌توان گفت که رقابت بسیار تنگاتنگی بین این مدل‌ها به چشم می‌خورد و به همین دلیل نیز به بررسی این محصولات می‌پردازیم تا ببینیم که هر یک از آن‌ها چه چیزی در چنته دارند و کدام‌یک می‌توانند کاربران را بیشتر راضی کنند.

طراحی

دیزاین کلی این محصولات در نوع خود شبیه به هم است ولی این امر را نباید به شرکت‌های سازنده و رویکرد آن‌ها مربوط دانست، بلکه رویکرد امروزی تلفن‌های همراه موجب شباهت بیشتر مدل‌ها با هم شده است. تنها تفاوت بین این مدل‌ها را باید مربوط به اکسپریا XA1 دانست که بدنه‌ای کاملا مستطیلی با کناره‌های تیز دارد ولی چهار محصول دیگر لبه‌هایی نرم دارند.

از نظر خوش‌دستی باید گفت که بهترین تجربه برای من مربوط به هواوی P اسمارت بود، کسانی که نقد این تلفن همراه را خوانده باشند، می‌دانند که این تلفن همراه به‌شدت از نظر طراحی ظاهری، خوش‌دست و مناسب است، رتبه بعدی در این بخش به محصول اچ‌تی‌سی می‌رسد که طراحی زیبای آن یکی از کارهای خوب سازنده تایوانی محسوب می‌شود.

بدون اغراق باید گفت که محصول سامسونگ تکراری‌ترین طراحی را در میان این چند محصول دارد و دیزاین سونی نیز دقیقا استاندارهای محصولات این شرکت را دنبال می‌کند. البته ذن‌فون 4 مکس هم اندکی لطیف‌تر از مدل‌های دیگر خانواده ذن‌فون به نظر می‌رسد ولی در دست گرفتن آن همان حس مشابه را دارد.

برنده این بخش: هواوی P اسمارت

نمایشگر

نمایشگر تمامی این محصولات در نوع خود دارای کیفیت‌های مطلوبی هستند. همه نمایشگرها از نوع ال‌سی‌دی بوده و در این رده (به‌غیراز یک مورد) کمتر خبری از OLED است. یکی از بهترین نمایشگرهای این گروه به هواوی P اسمارت تعلق دارد که ضریب تفکیک آن از تمامی رقبا بالاتر است. رزولوشن 2160 در 1080 پیکسلی این محصول، کیفیتی درخور توجه را به ارمغان آورده است. همچنین محصول هواوی تنها مدلی در این رده است که نسبت 18 به 9 را دارد.

از سوی دیگر تلفن همراه گلکسی J7 پرو تنها دستگاهی است که از نمایشگر سوپر AMOLED بهره می‌برد. بااین‌حال رزولوشن این محصول نسبت به P اسمارت اندکی ضعیف‌تر است و 1920 در 1080 پیکسل است. نمایشگر سه مدل دیگر در نوع خود خوب و با کیفیت هستند. اکسپریا XA1 دارای رزولوشن اچ‌دی یعنی 1080 در 720 بوده و رزولوشن ایسوس ذن‌فون 4 مکس هم با آن برابر بوده و تنها 1280 در 720 پیکسل است که این امر، این دو تلفن همراه را به ضعیف‌ترین نمونه‌های این رده بدل ساخته.

رزولوشن دیگر مدل باقی‌مانده یعنی اچ تی سی U پلی هم 1920 در 1080 پیکسل طراحی شده است. بدون شک هیچ‌یک از این سه مدل به پای دو مورد برتر نمی‌رسند و به همین علت نیز باید برنده این بخش را بین دو مدل هواوی و سامسونگ انتخاب کرد. کیفیت رنگ و نور نمایشگر سامسونگ بسیار عالی است ولی از سوی دیگر رزولوشن و شفافیت محصول هواوی در نوع خود بی‌نظیر است اما باید امتیاز این بخش را به گوشی سامسونگ به‌خاطر فناوری AMOLED داد، هرچند که هواوی پی اسمارت با اختلافی بسیار کم این بخش را واگذار می‌کند.

برنده این بخش: سامسونگ گلکسی J7 پرو

مقایسه پنج همراه میان رده خوش‌ساخت

توان پردازشی

در بخش توان پردازشی، با پنج پردازنده متفاوت روبه‌رو هستیم که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. پردازنده‌های این محصولات به ترتیب، این مدل‌ها هستند: پردازنده گلکسی j7 پرو، یک تراشه اگزینوس 7870 است که هشت هسته پردازشی دارد. تراشه به‌کار رفته بر روی ایسوس ذن‌فون 4 مکس هم 8 هسته‌ای بوده و از نوع اسنپ‌دراگون 430 است. پردازنده استفاده شده بر روی هواوی P اسمارت، کایرین 659 است. سونی اکسپریا XA1 و اچ‌تی‌سی U پلی هم از پردازنده‌های شرکت مدیاتک بهره می‌برند که تراشه  یکی از آن‌ها یعنی همراه شرکت اچ‌تیسی، مدل MT6755 هلیو P10 است و همراه سونی هم از مدل MT6757 هلیو P20 بهره می‌برد.

برای بررسی این بخش بهتر است به بنچ‌مارک‌ها روی بیاوریم چون در کارکرد کلی هیچ محصولی با ایراد خاص یا کندی عملکرد و لگ همراه نبوده است. در ادامه می‌توانید نتایج بنچ‌مارک‌های مختلفی را برای این محصولات مشاهده کنید.

بنچ‌مارک/ نام مدل هواوی P اسمارت گلکسی J7 پرو ذن‌فون 4 مکس اکسپریا XA1 اچ‌تی‌سی U پلی
AnTuTu 87140 47920 43354 62167 53512
GeekBench (تک‌هسته‌ای) 939 699 639 857.66 781.33
GeekBench (چندهسته‌ای) 3736 3414 2349 3714 2823.33

با نگاهی به جدول بالا می‌توان دریافت که به‌صورت کلی، پردازنده هواوی یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا قرار گرفته است. در هیچ‌کدام از بنچ‌مارک‌ها، هیچ محصول دیگری به نزدیکی این گوشی هم نرسیده است. نزدیک‌ترین رقیب پی اسمارت در بنچ‌مارک AnTuTu، اکسپریا XA1 بوده و این عنوان در بخش تک‌هسته‌ای Geekbench به اچ‌تی‌سی U پلی می‌رسد و در بخش چند هسته‌ای نیز باز هم اکسپریا XA1 با اختلافی بسیار اندک رتبه دوم را در اختیار دارد. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که هواوی P اسمارت این بخش را با برتری خود به پایان برده است.

برنده این بخش: هواوی P اسمارت

حافظه پردازشی و حافظه داخلی

وقتی‌که بحث حافظه پردازشی یا رم به میان می‌آید، نباید انتظار زیادی از محصولات میان رده داشت. تلفن‌های همراه مدنظر ما همگی از رم 3 گیگابایتی بهره‌مند بودند، البته نسخه‌های 4 گیگابایتی برای چند مدل از آن‌ها موجود است ولی در آزمون‌های ما تمامی مدل‌ها، 3 گیگابایت رم داشتند.

همین موضوع درباره حافظه داخلی هم صادق است و تمامی مدل‌های مورد آزمایش، حافظه داخلی 32 گیگابایتی داشتند. با این تفاسیر به سراغ میزان ارتقای ممکن برای حافظه داخلی برای هر یک از این محصولات می‌رویم ولی بازهم با یک بن‌بست دیگر روبرو می‌شویم زیرا همه مدل‌ها قابلیت بهره‌گیری از کارت‌های میکرو اس‌دی به حجم 256 گیگابایت را دارند.

به‌این‌ترتیب باید گفت که در این بخش، هیچ برنده‌ای نداریم و هر پنج مدل شرایطی برابر و خوبی دارند.

دوربین

به یکی از جنجال‌برانگیزترین بخش‌های این مقایسه رسیدیم. از نظر آماری با چند دوربین کاملا متفاوت روبرو هستیم. هواوی P اسمارت یک دوربین دوگانه 13 و 2 مگاپیکسلی دارد و گلکسی J7 پرو از دوربین 13 مگاپیکسلی تکی بهره می‌برد. وقتی نگاهی به ذن‌فون 4 مکس می‌اندازیم، می‌بینیم که دوربین این محصول، دوگانه و با دو حسگر 13 مگاپیکسلی طراحی شده است. اکسپریا XA1 با یک دوربین تکی 23 مگاپیکسلی عرضه شده است و سرانجام اچ‌تی‌سی U پلی هم از یک دوربین 16 مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

رقابت در بخش دوربین اصلی به نحوی است که محصول سامسونگ و اچ‌تی‌سی کمترین شانس برای پیروزی را دارند. این امر به خاطر اعداد و ارقام آن‌ها نیست بلکه کیفیت و عمق تصاویر مدل‌های دیگر بهتر است. به‌صورت دقیق‌تر باید گفت که کیفیت دوربین محصول سونی علی‌رغم داشتن بالاترین عدد مگاپیکسلی از نظر عمق به پای دو دوربین دوگانه محصولات ایسوس و هواوی نمی‌رسد.

به‌این‌ترتیب به رقابتی بین این دو مدل می‌رسیم که واقعا انتخاب بسیار دشواری برای ما به همراه داشته است. در این بخش نیز باید گفت که علیرغم برتری عددی محصول ایسوس، رنگ‌بندی خروجی تصاویر آن به‌هیچ‌عنوان متقاعد کننده نیست. به‌این‌ترتیب بار دیگر باید امتیاز این بخش را به هواوی P اسمارت داد.

برنده این بخش: هواوی P اسمارت

باتری

مقایسه باتری این چند مدل میان رده اندکی ناعادلانه به نظر می‌رسد زیرا از همان ابتدا مشخص است که ایسوس ذن‌فون 4 مکس با باتری عظیم و 5 هزار آمپرساعتی خود برنده این رقابت است. این محصول در نوع خود یکی از بهترین‌های بازار محسوب شده و امتیازی به‌مراتب بهتر از سایر رقبای این رده کسب کرده است.

برنده این بخش: ایسوس ذن‌فون 4 مکس

نتیجه‌گیری

هر پنج رقیب میان رده این معادله، عملکردی درخشان را از خودشان به نمایش گذاشتند ولی در میان آن‌ها، هواوی P اسمارت یک سر و گردن بالاتر از سایر محصولات ظاهر شد. این تلفن همراه با داشتن قیمت مناسب، امکانات جذاب و ظاهری زیبا از سایر محصولات هم‌رده خود بهتر به نظر می‌رسد و حتی برخی از امکانات پرچم‌داران را نیز در خود جای‌داده است.

سخن آخر

بخش‌های دیگری هم بودند که می‌شد در این مقایسه به آن‌ها پرداخت ولی به علت بالا بودن تعداد رقبای میان رده در این رقابت، مقاله‌ای بیش‌ از حد طولانی به دست می‌آمد که شاید برای خوانندگان عزیز، اندکی خسته کننده می‌شد.

در هر حال اگر بخش خاص و دیگری از این تلفن‌های همراه برای شما مهم است که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید تا به بهترین نحو ممکن به شما پاسخگو باشیم. در پایان نیز جدولی کلی از مقایسه مشخصات کلی این محصولات را برای شما قرار می‌دهیم.

جدول مشخصات کلی

سخت‌افزار/نام دستگاه هواوی P اسمارت گلکسی J7 پرو زنفون 4 مکس zc554Kl اکسپریا XA1 اچ‌تی‌سی U پلی
بدنه            آلومینیوم آلومینیوم            آلومینیوم پلاستیک پلاستیک
نمایشگر 5.5 اینچی ال سی دی (2160 در 1080) 5.5 اینچی ال سی دی (1920 در 1080) 5.5 اینچی ال سی دی (1280 در 720) 5 اینچی ال سی دی (1280 در 720) 5.2 اینچی ال سی دی (1920 در 1080)
پردازنده کایرین 659 اگزینوس 7870 اسنپ دراگون 430 مدیاتک MT6755 هلیو P10 مدیاتک MT6757 هلیو P20
رم 3/4 گیگابایت 3 گیگابایت 3 گیگابایت 3 گیگابایت 3/4 گیگابایت
حافظه داخلی 32/64 گیگابایت 32/64 گیگابایت 32 گیگابایت 32 گیگابایت 32/64 گیگابایت
دوربین اصلی 2+13 مگاپیکسل 13 مگاپیکسل 13+13 مگاپیکسل 23 مگاپیکسل 16 مگاپیکسل
دوربین دوم 8 مگاپیکسل 13 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل 8 مگاپیکسل 16 مگاپیکسل
باتری 3000 آمپرساعت 3600 آمپرساعت 5000 آمپرساعت 2300 آمپرساعت 2500 آمپرساعت
امکانات شبکه 4G LTE 4G LTE 4G LTE 4G LTE 4G LTE
سیستم عامل اندروید 8 اندروید 7 اندروید 7 اندروید 6 اندروید 7 قابل ارتقا به 8

7 در مورد “مقایسه 5 گوشی میان رده: هواوی P اسمارت، گلکسی J7 پرو، اکسپریا XA1، ذن‌فون 4 مکس و اچ‌تی‌سی U پلی”

  1. عرفان مهرویی

    میشه بگید چرا از برند ال جی چیزی نگذاشتید؟ تو این رده قیمتی ال جی محصولات بی نظیری داره که خیلی بهتر از اینایی که گفتید هستند

    1. حتما منطورتون q6 هست که با این قیمت اثر انشگت هم نداره !!!
      واقعا حرفتون از روی عقل نبود

      1
      1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH