مقایسه اپلیکیشن اسنپ و دینگ: از کدام یک سرویس بگیریم؟

سال 1393 شاید یکی از سال‌های به یاد ماندنی برای فضای اینترنت و کسب و کارهای مجازی در کشور باشد که این کسب و کارها وارد یک چالش بزرگ شدند و تحول عظیمی را در این حیطه کاری ایجاد نمودند. در این سال “اسنپ” توانست شروع فعالیت خود را در تهران جشن بگیرد و با همه سختی‌های موجود در این راه، وارد کسب و کاری شد که به جرات سخت‌ترین موضوعی بود که می‌توانستیم ارتباط آن را با اینترنت حلاجی کنیم!

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که زمانی تاکسی‌های بعضا عصبانی و بداخلاق تهران، روزگاری اپلیکیشن به دست شوند و بیشتر از هر جوان علاقه‌مند به آی‌تی، حواس‌شان به گوشی تلفن هوشمندشان باشد تا مبادا سرویسی از دستشان برود!

ماه‌ها گذشت و رقیبی مانند تپ‌سی پیدا کرد که نوآوری خاصی نسبت به اسنپ نداشت و صرفا از زمینه ایجاد شده توسط اسنپ استفاده کرد و کاربران زیادی را برای خود جمع نمود. ورود رقبای دیگری مانند کارپینو، آژانسی و دیگر اپلیکیشن‌ها نیز با نوسان‌های زیادی همراه بود.

اپلیکیشن دینگ

این رویه ادامه داشت تا زمانی که در دی‌ماه سال جاری رقیبی وارد بازار اپلیکیشن‌های درخواست خودرو شد که با استفاده از افراد مشهوری مانند علی دایی، توانست نقل همه محافل خبری و غیرخبری شود و سریع‌تر از آن‌چیزی که دیگر رقبای شکست‌خورده اسنپ می‌خواستند به آن برسند، به شهرت نسبی دست یافت.

دینگ در ظاهر یک اپلیکیشن لوکس به نظر می‌رسید که به خوبی می‌دانست اسنپ به دلیل ارزان‌بودنش پراستفاده شده است و طبق گفته‌های مسئولین این اپلیکیشن و همچنین تجربه‌های کاربری ما که در ادامه خواهید دید، یکی از اولویت‌های مسئولین دینگ، پایین‌آوردن هزینه سفر به بهایی جز ضرر و زیان رانندگانش است.

در ادامه می‌خواهیم به صورت مفصل یک بررسی کامل بین این دو اپلیکیشن درخواست خودرو در تهران (به دلیل محدودیت موجود در دینگ) انجام دهیم که به صورت کاملا بی‌طرفانه تمام مواردی که از تجربه استفاده شخصی، تحقیقات تلفنی از پشتیبانی این شرکت‌ها و همچنین نظرات کاربران را خواهیم آورد، تا نتیجه‌گیری پایانی را با عصاره‌گیری از همه موارد بررسی‌شده، خدمت شما ارایه کنیم.

اپلیکیشن اسنپ

ثبت نام در اسنپ راحت‌تر از دینگ!

اولین بخش از بررسی ما مختص ثبت نام در این دو اپلیکیشن است که اولین قدم ورود به آن‌ها محسوب می‌شود. در اپلیکیشن اسنپ کاربر می‌تواند با استفاده از دسترسی ایمیل خود وارد شود و مراحل تکمیل اطلاعات را در داخل محیط اپلیکیشن و از بخش تنظیمات انجام دهد.

اما در اپلیکیشن دینگ این امکان وجود ندارد و کاربر می‌بایست ابتدا اطلاعات کامل را وارد کند و مراحل ثبت نام را طی نماید که با توجه به پیشرفت‌های موجود در زمینه طراحی اپلیکیشن‌های بین‌المللی، عدم وجود امکان ورود با ایمیل ضعف قابل توجهی برای دینگ محسوب می‌شود.

البته بدیهی است این اتفاق صرفا یک‌بار روی می‌دهد و قرار نیست هربار ثبت نام کنید ولی اگر از محیط برنامه خارج شوید، در اپلیکیشن اسنپ راحت‌تر وارد رابط کاربری خود خواهید شد.

رابط کاربری یکسان و قابل قبول

دومین موردی که در استفاده از هر دو اپلیکیشن قابل مشاهده است، رابط کاربری زیبا و مورد پسندی است که کاربر را برای استفاده از آن‌ها مجاب می‌کند.

البته اگر این بررسی چند روز قبل نوشته شده بود، شاید می‌توانستیم در این بخش به سنگین‌بودن و اشکالات اپلیکیشن دینگ اشاره کنیم، ولی به نظر می‌رسد مسئولین دینگ به خوبی به این موضوع واقف بوده و نسبت به رفع مشکلات اقدام و آپدیت جدیدی برای آن منتشر کردند. در حال حاضر کاربران با هر سطح دانش فنی می‌توانند از اسنپ و دینگ به‌راحتی استفاده کنند.

مقایسه دینگ و اسنپ

درخواست خودرو

در این بخش نیز کار با هر دو اپلیکیشن تقریبا یکسان است و تفاوت چندانی وجود ندارد. در اپلیکیشن اسنپ کاربر می‌بایست مبدا و مقصد را مشخص کند و سپس سرویس مد نظر خود را انتخاب کرده و درخواستش را نهایی کند.

در اپلیکیشن دینگ نیز این روال برقرار بوده و پس از انتخاب مبدا و مقصد، کاربر از سرویس‌های در دسترس، یکی را انتخاب کرده و درخواست خود را نهایی می‌کند. البته جزئیاتی در این بخش وجود دارد که در ادامه به آن می‌رسیم.

اپلیکیشن اسنپ: در قسمت ثبت درخواست خودرو، علاوه بر اتومبیل مسافربری، کاربر می‌تواند درخواست اسنپ‌باکس کند و یا برای سفر سریع‌تر در تهران، از اسنپ‌بایک استفاده نماید. همچنین بانوان در این اپلیکیشن می‌توانند در صورت موجود بودن سرویس خودروی مخصوص، از اسنپ بانوان استفاده کنند که به اسنپ رز معروف است.

نکته جالب توجه برای ما، هزینه پایین‌تر اسنپ رز نسبت به اسنپ عادی بود که تا چند وقت قبل این موضوع متفاوت به نظر می‌رسید. همچنین در اسنپ بایک شما گران‌ترین سفر و در عین حال سریع‌ترین آن را خواهید داشت.

اپلیکیشن دینگ: در این بخش از اپلیکیشن دینگ اما قصه کمی متفاوت‌تر است، کاربر پس از اینکه مبدا و مقصد خود را مشخص کرد، با سرویس‌های متفاوتی که همگی اتومبیل هستند، مواجه می‌شود که همانند اسنپ، سرویسی برای بانوان وجود داشته و این قشر از جامعه می‌توانند سفری ایمن‌تر را تجربه نمایند.

یکی از تفاوت‌های موجود در اپلیکیشن دینگ، وجود سرویس گلد است که مخصوص مسافرینی است که ترجیح می‌دهند سفرهای لوکس‌تری را تجربه کنند. طبق تماسی که ما با پشتیبانی این شرکت داشتیم، معیار لوکس‌بودن خودروها در دینگ، قیمت بالای 50 میلیون تومانی خودرو است که به نظر معیار قابل قبولی می‌رسد (چرا که اسنپ در اواخر کار اسنپ پلاس، حتی تیبا را خودروی لوکس می‌دانست!).

در اپلیکیشن دینگ کاربر می‌تواند درخواست خودروی در اختیار داشته باشد که یک امکان فوق‌العاده محسوب می‌شود. هزینه این امکان نیز با بررسی‌هایی که انجام دادیم بسیار مناسب بوده و برای افرادی که معمولا از آژانس‌های مسافربری این خدمت را می‌گیرند، قطعا به صرفه‌تر خواهد بود.

از دیگر امکاناتی که در دینگ وجود دارد ولی اسنپ از آن استفاده نمی‎کند، امکان رزرو خودرو در زمان معین است که باعث می‌شود کاربر بتواند به راحتی سفر خود را برنامه‌ریزی کند.

در سفرهای کاملا مشابه و همزمان، کدام اپلیکیشن ارزان‌تر است؟

شاید مهم‌ترین بخش این بررسی همین قسمت باشد که کدام اپلیکیشن توانسته ارزان‌ترین سفر را به مشتریانش ارایه دهد. در ادامه ما چند مسیر کاملا یکسان و به صورت همزمان را در دو اپلیکیشن تست کردیم که نتایج جالبی را به همراه داشت.

اولین مسیر انتخابی که سعی کردیم کوتاه و سر راست باشد، میدان آزادی تا میدان حر بود.

نتیجه: همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هزینه نهایی دینگ بسیار پایین‌تر از مبلغی‌ست که اسنپ دریافت می‎نماید.

دومین مسیر انتخابی ما که سعی کردیم بسیار طولانی باشد، میدان تجریش تا بهشت زهرا بود.

نتیجه: در این مسیر نیز هزینه پرداختی کاربر در اپلیکیشن دینگ بسیار پایین‌تر از اپلیکیشن اسنپ است.

سومین مسیر انتخابی ما که سعی کردیم باز هم طولانی باشد و در یک جهت دیگر در شهر تهران آزمایش شود، حکیمیه تهران در شرق، به شهرک سینمایی غزالی در غرب بود.

نتیجه: در این مسیر قصه کمی متفاوت است. اگر تخفیف اعطایی دینگ را در نظر نگیریم، اسنپ در این مسیر هزینه مقرون به صرفه‌تری را ارایه می‌کند.

در چهارمین مسیر آپشن‌هایی را به سفرمان اضافه کردیم تا بتوانیم با توجه به جزئیات بیشتر، تفاوت قیمتی این دو اپلیکیشن را بررسی کنیم. در این قسمت ما سفر را به صورت رفت و برگشت انتخاب کردیم و همچنین توقف 15 دقیقه‌ای را درخواست نمودیم. مسیر انتخابی نیز میدان آزادی تا میدان تجریش بود.

نتیجه: در این مسیر نیز دینگ موفق شد ارزان‌ترین هزینه را اعلام نماید.

در پنجمین مسیر سعی کردیم یک سفر بسیار کوتاه را انتخاب کنیم که مقصد دوم داشته باشد و همچنین به صورت بازگشت به مبدا درخواست شود و توقف 15 الی 20 دقیقه‌ای در طی سفر را نیز انتخاب کردیم.

نتیجه: در این مسیر نیز هزینه اعلامی دینگ کمتر از هزینه اسنپ بوده و بدین‌ترتیب می‎توان گفت، در صورتی‌که در منطقه‌ای قرار دارید که دینگ در آن وجود دارد، اقتصادی‌ترین انتخاب برای درخواست خودرو، اپلیکیشن دینگ است که البته در بسیاری از مناطق تعداد خودروی این اپلیکیشن در حال حاضر اندک بوده و عملا قیمت‌های آن بی‌مصرف می‌شود!

تخفیف‌ها و سفر رایگان در اسنپ و دینگ

در اینجا بر خلاف سایر بخش‌ها تقریبا هیچ شباهتی در این دو اپلیکیشن وجود ندارد! اگر از کاربران اسنپ باشید قطعا می‌دانید که این اپلیکیشن قابلیتی دارد که افراد می‌توانند با معرفی اسنپ به دیگران از یک سفر تا 15 هزار تومانی رایگان بهره‌مند شود و کاربری که به اپلیکیشن دعوت می‌شود، از اعتبار 8 هزار تومانی برای سفرهایش استفاده خواهد کرد.

از نکاتی که می‌توان برای این تخفیف‌های اسنپ گفت، عدم امکان استفاده انتخابی از 15000 تومان اعتبار هدیه است که با اولین سفر از بین می‌رود، خواه این سفر 3500 تومان باشد و یا اینکه سفر 50 هزار تومان درخواست شود (که 15 هزار تومان از آن کسر خواهدشد). یکی از اشکالاتی که به اسنپ وارد می‌شود، این است که چرا اعتبار هدیه در پی دعوت دیگران به صورت یک‌جا مصرف می‌شود و عملا اعتبار هدیه محسوب نمی‌شود. اما در مقابل اعتبار هدیه فرد دعوت‌شده قابل استفاده برای سفرهای مختلف است (بدیهی است نهایتا 2 سفر می‌توان انجام داد). همچنین اعتبار 15هزار تومانی تنها 15 روز اعتبار داشته و سپس از بین می‌رود!

مقایسه دینگ و اسنپ

اما قصه در اپلیکیشن دینگ به طرز قابل توجهی متفاوت است. شما در دینگ سفر رایگانی نمی‌گیرید. همچنین فرد دعوت‌شده نیز اعتبار هدیه‌ای دریافت نمی‌کند ولی به جای این موارد، شما افراد دعوت‌شده را زیر مجموعه خود می‌کنید تا از هر سفر آن‌ها درصدی را به عنوان پورسانت دریافت نمایید. با توجه به ابهام موجود در این قسمت با یکی از مسئولین دینگ صحبت کردیم که وی مدعی بود این قابلیت به صورت مادام‌العمر فعال خواهد بود و تا زمانی که کاربر دعوت‌شده، در دینگ سفری را ثبت کند، پورسانت دعوت‌کننده به حساب کاربری او اضافه خواهد شد.

این اعتبار قابلیت دریافت نقدی نخواهد داشت و صرفا به‌صورت اعتبار در سفرهای خود شخص مصرف می‌شود که باز هم اتفاقی جالب است. به عبارت دیگر بر خلاف اسنپ که کاربر صرفا یک‌بار از دعوتش و تا مدت محدود سود می‌برد، کاربر دینگ به صورت مادام‌العمر از این دعوتش استفاده می‌کند.

همچنین در اپلیکیشن دینگ یک هدیه به صورت کلی وجود دارد که احتمالا در بیلبوردهای تبلیغاتی این برند در سرتاسر شهر تهران مشاهده کرده‌اید. کاربرانی که قصد استفاده از دینگ را دارند می‌توانند با وارد کردن عدد 10 در بخش معرف، از 50 هزار تومان اعتبار هدیه بهره‌مند شوند. این تخفیف نیز در جای خود قابل توجه است چرا که اولا امکان استفاده یک‌جا از آن وجود ندارد و دوما اینکه برای کاربرانی که قصد استفاده زیاد از دینگ را دارند، یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. نحوه کار این تخفیف بدین‌گونه است که در هر سفر کاربر به صورت درصد اندکی از هزینه سفر او را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که در بالا و در بخش هزینه‌های سفر مشاهده کردید، در قیمت اولیه اعلامی دینگ، تفاوت چندان قابل توجهی با اسنپ وجود ندارد ولی وقتی درخواست نهایی ثبت می‌شود، این تفاوت قیمت محسوس و قابل توجه می‌شود. این تخفیف اعمال شده از همان 50 هزار تومان اعتبار هدیه‌ایست که کاربر ابتدا دریافت کرده است.

مقایسه دینگ و اسنپ

مقایسه تعداد خودروهای موجود در مناطق مختلف

یکی از پارامترهای بررسی اپلیکیشن‌های درخواست خودرو، مقایسه تعداد اتومبیل‌های موجود در مناطق کاملا یکسان است که می‌تواند معیاری مناسب برای انتخاب آن‌ها باشد. ما نیز در چند منطقه مختلف حضور راننده‌های اسنپ و دینگ را بررسی کردیم. در ادامه نتیجه این بررسی را مشاهده می‌کنید.

اولین منطقه مورد بررسی ما میدان آزادی بود. سورپرایز شدیم وقتی دیدیم دینگ و اسنپ تفاوت چندانی در این منطقه ندارند.

دومین منطقه مورد بررسی ما، میدان کاج در منطقه سعادت آباد بود. در این منطقه اسنپ برتری محسوسی داشت و خودروهای موجود به میدان نزدیک‎‌تر بودند که زمان رسیدن آن‌ها به مسافر را کم می‌کند.

سومین منطقه مورد بررسی ما، میدان منیریه در منطقه جنوبی تهران بود. در این بخش از شهر نیز برتری کاملا با اسنپ بوده و قطعا زمان رسیدن خودروهای اسنپ به مسافر کمتر از میزبانان دینگ خواهد بود.

چهارمین منطقه مورد بررسی ما میدان ولیعصر در مرکز تهران بود. میدان ولیعصر که در طرح اصلی ترافیک قرار دارد، عرصه یکه‌تازی اسنپ بود.

آخرین منطقه مورد بررسی ما یک منطقه محلی حومه‌ای بود. منطقه ویلاشهر نزدیک دریاچه چیتگر یکی از گزینه‌های ما برای این مقایسه بود که در این شهرک برتری با اسنپ بود ولی حضور میزبانان دینگ در این شهرک حومه‌ای با توجه به سابقه کم‌تر باز جالب بود!

اپلیکیشن دینگ و اسنپ چه مزیت‌هایی برای رانندگان دارند؟

برای اینکه این مطلب صرفا برای کاربران نوشته نشود و رانندگانی که چند صدهزار نفر را تشکیل می‌دهند نیز بتوانند مقایسه‌ای بین این دو برنامه داشته باشند، اطلاعاتی از دو برند کسب کردیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اپلیکیشن دینگ به رانندگانش خدمات جانبی مثل پرداخت اقساطی حق بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث ارایه می‌کند. این مورد در اپلیکیشن اسنپ به صورت مستقیم وجود ندارد ولی بسیاری از نمایندگان بیمه در تهران، در صورت ارایه سوابق کار در اسنپ، بیمه را به صورت اقساطی به آن‌ها می‌دهند.
  • کارمزد اسنپ از هر سفر 13 درصد است که این عدد در دینگ 12 درصد تعیین شده است.
  • اپلیکیشن دینگ برای استهلاک خودروهای میزبانانش هزینه‌ای را در نظر می‌گیرد. طبق اطلاعاتی که کسب کردیم، در کیلومترهای مختلف به عناوینی مثل روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن و… هزینه‌ای به راننده پرداخت می‌شود. طبق تحقیقات‌مان این مورد در اسنپ وجود ندارد

نتیجه‌گیری

موارد زیادی در مورد این دو اپلیکیشن وجود داشت که می‌توانستیم به آن‌ها اشاره کنیم که از حوصله این مقاله خارج بود ولی به‌ طور کلی مزیتی که بسیاری از کاربران را برای استفاده از اسنپ مجاب می‌کند، تعداد بالای خودروهای موجود در آن است که باعث می‌شود سفر با امکان بیشتری انجام شود.

البته شاید همین دلیل بزرگ‌ترین عاملی باشد که بتوان به جرات گفت اسنپ پرطرفدارترین اپلیکیشن درخواست خودرو در ایران است ولی امکانات و به‌روزرسانی‌های دینگ بارقه‌های امیدی را ایجاد می‌کند که اگر مسئولین بازاریابی این شرکت بتوانند اقداماتی برای جذب راننده بیشتر انجام دهند، قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن و حتی برتری نسبت به اسنپ داشته باشد.

دانلود دینگ

دانلود اسنپ

5 در مورد “مقایسه اپلیکیشن اسنپ و دینگ: از کدام یک سرویس بگیریم؟”

    1. به نظرتان با صرفه یعنی چه
      اینکه از جیب راننده بزنیم بدیم مشتری یعنی باصرفه به نظر من این با صرفه بودن نیست طبق این بررسی مسیر ۱۲ تومانی اسنپ در دینگ شده هفت و پانصد خوب این ماوالتفاوت از جیب کی میره در بررسی فراموش کردید که بنویسید راننده گان در چند اپلیکیشن عضو هستند و هر کدام بیشتر بدهد انتخاب میکنند خودتان را جای راننده قرار دهید که هر دو را روی گوشی خود دارد حالا شما کدام را انتخاب میکنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH