شبکه‌های اجتماعی

تله‌های عجیب کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی و توصیه‌هایی برای رهایی از آنها

بسیاری از افراد وقتی در فضای مجازی گذران وقت می‌کنند و به صفحات و سایتهای مختلف مراجعه می‌نمایند، با یک سری از تله‌ها و دام‌هایی مواجه می‌شوند که بعضا با اشتباهاتی از سر نا آشنا بودن و یا حرفه‌ای بودن فریب کاران، وارد تله شده و به دام موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌افتند و گریزی از آن ندارند و با بسیاری از ضررهای مادی و معنوی خارج می‌شوند. اما سوال اینجاست که این مجرمان چگونه افراد را در تله می‌اندازند؟

به گزارش آی‌تی‌رسان، بسیاری از گزارشات موجود در پلیس فتا و دادگاه‌های قضایی نشان می‌دهد که کاربران ایرانی به کرّات در دام‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌افتند و با اشتباهاتی عمق این فاجعه را بیش از پیش می‌نمایند. به طور مثال در یکی از پرونده‌ها، خانمی که با یک آقا آشنا شده بوده و رابطه احساسی با وی برقرار کرده بوده است، با درخواست پول مواجه شده و بارها به این درخواست پاسخ داده و و بعد از مدتی با فرار و مخفی شدن آقا مواجه شده و میلیون‌ها تومان پولی که از دست او رفته است!

ارسال همزمان چند عکس در اینستاگرام

سرقت گوشی با یک ترفند زیرکانه!

در دیگر پرونده‌ای که در محاکم قضایی جاری است، خانمی که از طریق فضای مجازی با یک آقا آشنا شده است، با اصرار او به قرار حضوری رفته و پس از اینکه مرد اعلام می‌کند، باتری گوشی او خراب شده و نیاز به تماس فوری و شخصی دارد، با در اختیار گرفتن گوشی گران‌قیمت و هوشمند خانم، متواری شده و حالا زیان‌دیده و با مراجعه به دادگاه شکایت‌نامه خود را تنظیم کرده است.

کلاهبرداری به نام یک پزشک!

از دیگر موارد موجود در محاکم قضایی مواردی است که معمولا به دلیل اعتماد بیجای دختران جوان به افرادی است که خود را پزشک یا فرد متخصصی معرفی می‌کنند. در یکی از موارد دختر جوانی که به فردی که خود را پزشک معرفی نموده است، اعتماد کرده و تصاویر شخصی خود را برای اعلام درمان موردنیاز به وی داده است. دکتر قلابی نیز برای اینکه آبروی دختر جوان را نبرد، از او میلیون‌ها تومان اخاذی کرده است.

مردانی که خود را زن معرفی می‌کنند!

پرونده‌های اینترنتی پر از مواردی است که تعجب هر فردی را بر می‌انگیزد. در یکی از پرونده‌ها، مردی خود را به عنوان یک زن در جمع بزرگ اینترنتی جا زده است و با اعلام اینکه بسیار متمول است، اعتماد دیگر زنان و مردان را جلب کرده و برای اینکه به دیدار حضوری با آنها برود، درخواست پول کرده است! پس از واریز پول توسط مردان، متواری شده و جمع مالباخته به دنبال پول خود افتاده‌اند!

شبکه‌های اجتماعی

دام‌های شبکه‌های اجتماعی به چه دلیل رخ می‌دهد؟

همه این موارد و موارد دیگری که به راحتی از طریق مراجعه به محاکم قضایی قابل پیگیری است، نشان می‌دهد که سرقت اطلاعات رایانه‌ای افراد از جمله مهم‌ترین جرائمی است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. به همین دلیل است که معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند، کامپیوتر و موبایل افراد فاقد فایل‌های شخصی بوده و از در دسترس قراردادن این موارد در سیستم‌های رایانه‌ای خودداری نمایند.

از دیگر اشتباهات کاربران که معمولا توسط نوجوان‌ها صورت می‌گیرد، دید کاملا مثبتی است که به شبکه‌های اجتماعی دارند. این نگاه مثبت معمولا منجر به تصمیماتی می‌شود که همه چیز را برای تله‌گذاری کلاهبرداران فراهم می‌نماید. همچنین پنهان بودن هویت افراد در فضای مجازی و شبکه اجتماعی نکته‌ایست که اگر کاربران اینترنتی به آن توجه نکنند قطعا مورد اخاذی مجرمین واقع خواهند شد.

از دیگر تله‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خرید اینترنتی کالا است که مجرمین با طراحی یک صفحه جعلی، اطلاعات بانکی افراد را دریافت کرده و موجودی آنها را خالی می‌کنند.

از دیگر توصیه‌های پلیس در مورد دام‌های شبکه‌های اجتماعی:

  • از دوستی بی‌چون و چرا و سریع با افراد و اعتماد به آنها پرهیز کنید.
  • از خرید اینترنتی کالا از سایتهای غیر آشنا خودداری نمایید.
  • به هیچ وجه فایل‌های شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در فضای مجازی به کسی پول قرض ندهید!
  • تنظیمات امنیتی پیام‌ رسان‌ها را به صورت دقیق و با حفظ حریم شخصی خود انجام دهید

5 در مورد “تله‌های عجیب کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی و توصیه‌هایی برای رهایی از آنها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH