از “استیج” تا تسهیلات و رویدادهای استارتاپی در اینوتکس 2018 تهران

رویداد اینوتکس برای نخستین بار در سال 2012 با حضور بیش از 50 شرکت در حوزه آی‌سی‌تی، نفت و گاز، انرژی، بیوتکنولوژی و امکانات زیرساخت در تهران برگزار شد. اینوتکس طی 6 دوره میزبان بیش از 750 شرکت فناور از 25 کشور جهان بوده و امضای 130 سند همکاری بین فعالان حوزه علم و تکنولوژی بخشی از دستاوردهای این نمایشگاه بوده است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، صبح امروز نشست خبری نمایشگاه اینوتکس 2018 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد که دبیر این نمایشگاه و مسئولین اتاق فکرش جزییاتی از برگزاری این نمایشگاه را به خبرنگاران اعلام کردند که خبر از تدارک گسترده برای استارتاپ‌ها و رویدادهای فناوری در آن داشت.

گفتنی است که طی این سال‌ها شرکت‌های مختلفی از 20 کشور جهان در این نمایشگاه‌ها حضور یافته‌اند. روسیه، کانادا، هندوستان، آلمان، چین، کره جنوبی، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان، سوئد، بلاروس و انگلستان تعدادی از این کشورها هستند.

اینوتکس

امسال نیز این رویداد توسط پارک فناوری پردیس، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت فن بازار ملی ایران برگزار می‌شود.

طبق اعلام اکبر قنبرپور دبیر این نمایشگاه، این رویداد 14 تا 16 تیرماه 1397 در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار می‌شود. در این سه روز بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 8 شب از برنامه‌های متنوع این رویداد بهره ببرند.

وی در ادامه افزود: پیش بینی ما از حضور بیش از 6000 بازدیدکننده از این نمایشگاه است که با توجه به ماهیت تخصصی آن و همچنین مخاطبینی که از استارتاپ‌های کل کشور دارد، امیدواریم برنامه‌های متنوعی که در نظر گرفته‌ایم مورد توجه‌شان قرار بگیرد.

قنبرپور در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف نمایشگاه اینوتکس 2018 گفت: این نمایشگاه در چهاربخش اصلی پیگیری خواهد شد که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکم: بخش های نمایشگاهی، غرفه‌ها و کانترهایی که به ارایه خدمات می‌پردازند و طبیعتا در هر نمایشگاهی حضور خواهند داشت و همان غرفه دارانی هستند که همکار ما در برگزاری این نمایشگاه خواهند بود.

دوم: ما در این نمایشگاه رویدادهای تجاری خواهیم داشت که به شرکت‌ها و سرمایه گذاران و سرمایه پذیران اختصاص پیدا کرده و در این رویدادها سعی خواهیم کرد که این سه گروه با همدیگر ارتباطاتی داشته باشند و بتوانند همکاری‌هایی با همدیگر منعقد نمایند. از دیگر رویدادهای برنامه ریزی شده برای اینوتکس 2018 رویدادهای ترویجی است که به معرفی هر چه بیشتر نمایشگاه مختص خواهد بود. رویدادهای ترویجی مواردی هستند که ما برای گسترش فعالیت خود نمایشگاه استفاده می‌کنیم.

سوم: خدمات سرمایه گذاری مشترک به اعضای نمایشگاه که از جمله آن‌ها می‌توان کمک به شرکت‌های داخلی برای فروش محصولاتشان در خارج از کشور و همچنین تسهیلات لازم برای حضور شرکت‌های خارجی در داخل کشور اشاره کرد.
ما با همکاری‌هایی که برقرار نموده‌ایم، تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم مراودات داخل و خارج را برای شرکت‌های حاضر در اینوتکس ساده کنیم.

همچنین از 8 کشور مختلف که سطح فناوری پایین‌تری نسبت به ما دارند دعوت کرده‌ایم که بتوانیم بازار آن‌ها را که مستعد محصولات شرکت‌های داخلی ما هستند، تصاحب کرده و قراردادهای لازم را با آن‌ها منعقد کنیم.
از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه حضور هیات‌های تجاری از استان‌های مختلف کشور است که بتوانند سرمایه گذاری‌های لازم را بر روی کسب و کارهای مختلف انجام دهند.

چهارم: آخرین بخش و قسمت از نمایشگاه اینوتکس بخش‌های جانبی آن است که شامل مواردی از جمله نمایش فناوری‌های ایرانی قابل لمس برای مردم، پایگاه خلاقیت و برنامه دیگر است که قطعا به جذابیت این نمایشگاه خواهند افزود.
نکته مهم در چهارمین بخش از اینوتکس امسال عدم تجاری بودن آن‌هاست که صرفا نسبت به سایر بخش‌ها خدمات مختلفی را ارایه می‌کنند.

در ادامه یکی دیگر از مسئولین اینوتکس توضیحاتی تکمیلی را در مورد آن بیان کرد. هزاوه عضو اتاق فکر این نمایشگاه گفت: ما برنامه زیادی برای مخترعین داریم که در یک پاویون جداگانه حضور داشته باشند و شتاب دهنده‌ها نیز غرفه‌های اختصاصی خواهند داشت. این موارد اتفاقات بی نظیری هستند که در کشورمان نمونه مشابه نداشته و اینوتکس فرصت خوبی برای همکاری بین بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: دو نوع از سرمایه گذاران استارتاپی در اینوتکس حضور خواهند داشت که اولین مورد مربوط به سرمایه گذاران خطر پذیر مطرح و فعال کشور هستند و دومین گروه مربوط به فرشتگاه کسب و کار هستند که در مراحل اولیه استارتاپ‌ها وارد کار می‌شوند.

هزاوه در ادامه افزود:

رسانه‌های تخصصی در زمینه استارتاپ نیز در اینوتکس امسال جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و در غرفه‌های اختصاصی، خدمات خود را معرفی می‌کنند و به دیگر کسب و کارها معرفی می‌شوند تا بتوانیم این زنجیره به هم چسبیده را بهتر از قبل با همدیگر آشنا کنیم.

وی در ادامه گفت: همچنین منتورها و مشاورین خبره و مطرح کشور در زمینه استارتاپ‌ها در غرفه‌های اختصاصی حضور خواهند داشت که کسب و کارهای نوپا می‌توانند به صورت اختصاصی برای فعالیت خود مشاوره بگیرند و قطعا سه روز نمایشگاه یک فرصت بی نظیر برای آن‌ها محسوب می‌شود.

هزاوه در ادامه گفت: همزمان با اینوتکس امسال دو رویداد نیز برگزار می‌شود که اولی مربوط به فکرینو بوده که امسال به موضوع برگزاری هرچه بهتر نمایشگاهی مانند اینوتکس اختصاص پیدا کرده و به 3 ایده برتر در نمایشگاه جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد. دومین رویداد مربوط به اینوتکس پیچ است که رقابت استارتاپ‌های استانی خواهد بود که در حال حاضر استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان در حال ثبت نام هستند. جزییات بیشتر آن در آینده اعلام می‌شود.

در ادامه رضا غیابی عضو اتاق فکر این نمایشگاه گفت:

ما در این نمایشگاه بخش مجزایی برای ارایه دهندگان زیرساخت‌های لازم برای استارتاپ‌ها خواهیم داشت که این بخش مربوط به اپراتورها، مرکز تجارت، فرابورس، پلیس و… است که قطعا در اینوتکس می‌توانند با مطرح کردن دغدغه‌های خود و شنیدن دغدغه‌های کسب و کارهای نوپا پیشرفت خوبی در حل و فصل بسیاری از مشکلات داشته باشد.

وی در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های ما استیج است که به منظور ترویج نوآوری‌ها و رویدادهای موجود در حوزه استارتاپی برقرار شده است. در این بخش مسئولین رویدادهای شناخته شده کشور همانند رویداد بانی، رویدادهای تدگونه و… حضور خواهند داشت و رویدادهای خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.

غیابی در ادامه افزود: در برنامه استیج، سخنرانی‌ها و پنل‌های آموزشی برای مسائل روز و دغدغه‌های استارتاپی مطرح می‌شود که قطعا از سخنرانان مطرح در این زمین استفاده خواهد شد.

قنبری دبیر نمایشگاه در ادامه با اشاره به توضیحات پایانی گفت:

هدف از نمایشگاه عرضه فناوری‌ها و معرفی آن‌هاست و کسی حق فروش محصولی را ندارد. این رویداد یک اتفاق ملی است و صرفا شرکت‌های حوزه پارک در اینوتکس حضور نخواهند داشت و همه شرکت‌های فعال که متقاضی حضور باشند، می‌توانند غرفه‌دار این نمایشگاه باشند.

وی در ادامه گفت: در نمایشگاه امسال گرجستان، قزاقستان، عمان، عراق، پاکستان، اندونزی، لهستان و ترکیه حضور خواهند داشت که دلیل انتخاب این کشورها موارد مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به همسایگی و در مواردی مثل لهستان، اندونزی و ترکیه، دلایلی از جمله پیمان‌های ارزی و تجاری اشاره کرد که باعث شده است بتوانیم از آن‌ها در اینوتکس میزبانی کنیم. قطعا کشورهایی مثل چین و روسیه در نمایشگاه حضور خواهند داشت ولی جزو هیات‌های تجاری برنامه‌دار ما نیستند.

قنبرپور در پایان گفت: ما برای حضور شرکت‌های خارجی و خرید محصولات شرکت‌های ایرانی از بانک توسعه صادرات تسهیلات ویژه‌ای دریافت کرده‌ایم که شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند از این بانک تسهیلات خرید کالای ایرانی دریافت کنند و بدین ترتیب به نوعی تسهیل‌گری خوبی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که در هفتمین دوره اینوتکس 350 غرفه دار از اجزای مختلف اکوسیستم استارتاپی از جمله بیش از 150 استارتاپ و 150 شرکت فناور و دانش بنیان حضور خواهند یافت و ثبت نام این رویداد از فردا (۲۴ اردیبهشت) شروع می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH