امواج رادیویی جایگزین دید اشعه ایکس خواهند شد؟

تقریبا همه دوست دارند توانایی‌های خارق‌العاده‌ای داشته باشند، مانند داشتن دید در شب یا کمی توانایی دید با اشعه ایکس که بعضی وقت‌ها به درد می‌خورد!

اشعه ایکس

البته خب بهره‌مندی از اشعه ایکس همیشه هم خوب نیست زیرا شما را به طور مداوم در معرض تابش اشعه خطرناک ایکس قرار می‌دهد و سلامتی‌تان را به مخاطره می‌اندازد و در نهایت موجب مرگ‌تان خواهد شد. بنابراین محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دانشگاه MIT، ذهن خلاق خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند جایگزینی بی‌خطر برای اشعه مرگبار ایکس پیدا کنند و بتوانند بدون دغدغه پشت دیوار‌ها را نیز مشاهده نمایند.

برای این منظور آنها تصمیم گرفته‌اند از امواج رادیویی استفاده کنند. از طریق شلیک امواج رادیویی با انرژی بسیار پایین که هزار برابر ملایم‌تر و خفیف‌تر از امواج استاندارد وای‌فای هستند، آنها نه تنها موفق شدند انسان‌ها را در پشت دیوار شناسایی نمایند بلکه به صورت دقیق قادرند جزییات حرکات‌شان را نیز مشاهده نمایند.

دقت داشته باشید که این سیستم مانند رادار هواپیما‌ها عمل نمی‌کند زیرا به جای اینکه بعد از برخورد به مانع منعکس شوند و دوباره به سوی منبع انتشار امواج بازگردند، به درون دیوار نفوذ کرده و از آن رد می‌شوند و هنگامی که به بدن انسان برخورد کردند، بازتابش خواهند شد (زیرا بیش‌تر بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و برای امواج رادیویی نفوذ و ورود به محیط‌های آبی بسیار مشکل است). بنابراین دوباره امواج از همان مسیر بازگشته و بعد از عبور از دیوار به دستگاه شناساگر می‌رسند.

از لحاظ تئوری این کار بسیار ساده است اما یک مشکل در این بین وجود دارد که حل کردن آن بسیار دشوار بود. اشکال این کار در اینجاست که هنگام بازگشت امواج به سمت شناساگر، نویز بسیار بلند و شدیدی ایجاد می‌شود که عملا استفاده از آن را غیرممکن می‌نماید. به گفته دینا خطابی از محققان برجسته علوم کامپیوتری MIT CSAIL، در مقاله‌ای که اخیرا در این رابطه منتشر کرده است، در این طرح شما تنها یک بازتابش از بدن انسان دریافت نمی‌کنید بلکه یک بازتاب از همه چیز‌هایی که در مسیر وجود دارد به شما خواهد رسید. در حقیقت بازتابشی که از دیوار به شما می‌رسد بسیار بزرگ‌تر از سیگنال‌های عبور از دیوار و بازتابش برگشت داده شده از بدن انسان و عبور مجدد از دیوار به سوی شما خواهد بود.

اشعه ایکس

بله با چنین شرایط وحشتناکی روبه‌رو هستید بنابراین در اینجا تنها هوش مصنوعی به کمک شما خواهد آمد. در حقیقت ماشین‌های مرسوم با کمک هوش مصنوعی یاد می‌گیرند که بتوانند امواج بازتابش شده را از یک‌دیگر تفکیک نمایند و برای مثال بدن یک گربه را از اشیا و تصاویر دیگر تشخیص دهند. احتمالا مهندسان دره سیلیکون از این فناوری برای انتخاب آب‌د‌ار بودن یا نبودن استیک خود نیز استفاده خواهند کرد!

به عبارت دیگر شما به طور معمول با دیدن بازتابش امواج رادیویی تنها می‌توانید تشخیص دهید که یک چیزی وجود دارد و به راحتی قادر نیستید تا بدانید آن چیست. بنابراین محققان برای بهبود این شرایط یک روش هوشمندانه ابداع کرده‌اند. آن‌ها به طور هم‌زمان با بمباران شخص مورد هدف با امواج رادیویی از یک دوربین برای ضبط تصاویر سوژه استفاده می‌کنند. این دوربین کمک می‌نماید تا چارچوبی از نقاط کلیدی بدن فرد در دسترس ما قرار بگیرد؛ سپس این تصاویر در اختیار هوش مصنوعی قرار داده شده تا با استفاده از آن بتواند اقدام به تحلیل و بررسی امواج رادیویی بازتابش شده نماید.

هوش مصنوعی اکنون با در اختیار داشتن تصویری از سوژه اصلی می‌تواند آشفتگی‌های موجود در امواج رادیویی را فیلتر کرده و به این ترتیب قسمت‌های بدن فرد را با امواج رادیویی عبوری از دیوار تطبیق دهد. در واقع شما با ارایه آموزش‌هایی به هوش مصنوعی و در اختیار قرار دادن راهنما‌ها، او را باهوش‌تر می‌کنید تا بتواند مسایلی را که شما قادر به حلش نیستید، برای‌تان حل کند.

در نهایت شما با تصویری مواجه خواهید شد از انسانی مجازی که از یک‌سری نقاط متصل به هم مانند شانه‌ها، زانو‌ها، مچ‌ها و… تشکیل شده است. سپس محققان با استفاده از قرار دادن یک چهره و ظاهر برای آن، می‌توانند حرکات فرد در پشت دیوار را با جزییات بسیار دقیقی مشاهده نمایند.

ادعا می‌شود که این فناوری قادر است افراد را با دقتی 83 درصدی از پشت دیوار شناسایی نماید. برای این‌کار سیستم ابتدا ویژگی‌های منحصر به فرد هر شخص را در نظر می‌گیرد و سپس نحوه حرکات و حالات ویژه اشخاص به افزایش دقت تشخیص نفرات در پشت دیوار کمک می‌کند. خطابی در این باره می‌گوید، باید دقت کنید که این فناوری تنها موقعیت و مکان فرد را تشخیص نمی‌دهد بلکه دقیقا برای شما مشخص خواهد کرد که این فرد به احتمال زیاد کیست!

او در ادامه گفت، این فناوری با نگاه کردن به نحوه حرکات و راه رفتن فرد کار شناسایی اشخاص را انجام می‌دهد زیرا راه رفتن هر انسانی نیز تقریبا مانند اثر انگشت منحصر به فرد است و می‌تواند موجب تفکیک شما از دیگران گردد. هر چند استفاده نابه‌جا از این فناوری ممکن است مخاطراتی داشته باشد اما در بسیاری موارد مخصوصا برای حفظ حریم خصوصی افراد، کارایی بسیار خوبی خواهد داشت. به علاوه محققان اعلام کرده‌اند که تمامی اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری نموده‌اند به صورت کاملا محرمانه و رمزنگاری شده است.

اشعه ایکس

از مزایایی که برای این فناوری بیان شده کنترل افراد بیمار یا سالخورده یا حتی زندانیان بدون برهم زدن آرامش افراد یا برخورد مستقیم با آنها و مشاهده حالات و رفتار، خوابیدن، غذا خوردن و حرکات‌شان است. حتی شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌های مجهز به این فناوری آنها را در تمام قسمت‌های خانه قرار دهید و حرکات موجود در محیط خانه و اطراف آن را زیر نظر بگیرید.

خب دوباره به دنیا تکنولوژی برگردیم، از این فناوری در ربات‌ها نیز می‌توان استفاده نمود تا آن‌ها بتوانند بدون عبور و مرور و حرکت اضافه به اطراف که مستلزم مصرف انرژی و محاسبات حرکتی بسیار است، تنها با دیدن شما در آن سمت دیوار اقدام به برقراری ارتباط و دریافت دستورات و انجام وظایف‌شان کنند. با داشتن این توانایی، قطعا سوپرمن هم به شما حسادت خواهد کرد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH