5 اشتباه رایج در عکاسی ماکرو و راه‌حل‌های آن

عکاسی ماکرو به‌نوعی از عکاسی گفته می‌شود که در آن اشیا کوچک، بزرگتر از اندازه واقعی‌شان ثبت می‌شوند. در این نوع خاص از ثبت تصاویر مهارت‌های خاصی موردنیاز است که هر علاقه‌مندی باید به آنها توجه کند تا گرفتار اشتباهات رایج در آن نگردد. در این مقاله به پنج اشتباه رایج در عکاسی ماکرو می‌پردازیم و روش‌هایی را برمی‌شماریم که در رفع آن اشتباهات به شما کمک می‌کنند:

  1. عکاسی در نور مستقیم خورشید

نور اهمیت بسیار زیادی در عکاسی به‌خصوص عکاسی ماکرو دارد اما بدترین زمان برای ثبت تصویر هنگام ظهر است که خورشید از بالای آسمان می‌تابد. تصاویری که در این زمان ثبت می‌شوند، تیره هستند و رنگ‌ها به‌خوبی خود را نشان نمی‌دهند. عکاسی درزمانی که خورشید زاویه غیرقائم با زمین می‌سازد هم مشکل‌ساز است زیرا سبب ایجاد سایه در پس زمینه می‌شود.

و اما راه‌حل‌های این مشکل

چند گزینه برای حل این مشکل وجود دارد. ابتدا سعی کنید تا عصر که کمی از میزان نور خورشید کاسته می‌شود صبر کنید. در هنگام عصر نسبت به ظهر کنتراست کاهش میابد و برای ثبت سوژه‌تان میزان نور خورشید مطلوب‌تر است. شما همچنین می‌توانید روی سوژه‌تان سایه‌ای ایجاد کنید تا کمی از نور اضافی کاسته شود. روزهای ابری گزینه دیگری برای حل مشکل نور اضافی و کنتراست بالا هستند. ابرها در آسمان مانند یک نرم‌افزار فتوشاپ طبیعی کنتراست را کاهش می‌دهند و نور را به‌طور یکسان به تمام بخش‌های سوژه شما منتقل می‌کنند.

  1. عکاسی از سوژه‌های در حال مرگ یا کثیف

دومین اشتباه رایج در عکاسی ماکرو ثبت تصاویر از سوژه‌های در حال مرگ یا کثیف است. این موضوع در عکاسی از حشرات مشکل به‌حساب نمی‌آید اما در عکاسی از گیاهان بسیار مهم و مورد توجه است. به‌طوری‌که عکاسی از یک حشره در حال مرگ خود یک سوژه منحصربه‌فرد است اما عکاسی از گلی که لبه‌هایش تغییر رنگ داده‌اند یا پرچم‌های داخل آن فشرده‌شده‌اند هیچ جلوه زیبا و یا تأمل‌برانگیزی ندارد.

همچنین عکاسی از گیاهانی که کثیف هستند و گردوغبار سطوح موردتوجه آنها را پوشانده است می‌تواند به سوژه شما آسیب زند. البته مقدار بسیار کمی گردوغبار و کثیفی سوژه‌تان را نمی‌سوزاند و حتی می‌تواند خود یک جلوه زیبا به آن ببخشد.

و اما راه‌حل‌های این مشکل

اگر گیاهی که یافتید و سوژه خود قراردادید حتی کوچک‌ترین نشان از مردگی را دارد آن را عوض کنید و یا سعی کنید قسمت‌های مرده و یا در حال مرگ گیاه خود را به روش

خلاقانه‌ای مخفی کنید. برای مثال می‌توانید تنها روی قسمت‌هایی از گیاه تمرکز کنید که هنوز تازه و شاداب هستند و اثری از مردگی در آنها وجود ندارد. اگر هم سوژه‌تان کثیف بود تا حد امکان با انگشتان خود به‌طوری‌که به گیاه آسیبی نرسد آن را تمیز کنید.

  1. قرار دادن سوژه در مرکز تصویر

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در هر نوع عکاسی، قرار دادن سوژه در مرکز قاب تصویر است. قرار گرفتن سوژه در مرکز قاب از زیبایی سوژه‌تان می‌کاهد و آن را بی‌ارزش و خسته‌کننده نشان می‌دهد.

و اما راه‌حل‌های این مشکل

به‌جای قرار دادن سوژه در مرکز تصویر آن را در یک‌طرف قرار دهید. علاوه بر این شما می‌توانید با چرخش دوربین و قرار دادن سوژه در خط مورب بر پویایی تصویری که ثبت می‌کنید بیفزایید.

  1. استفاده از پس زمینه و پیش‌زمینه شلوغ

دیگر اشتباه رایج در عکاسی ماکرو استفاده از پس‌زمینه‌های شلوغ و نابسامان است. برای مثال استفاده از پس زمینه‌ای که حاشیه‌هایی نامنظمی از رنگ‌ها را داراست یا به‌طور ناگهانی از زمینه تیره به روشن تغییر می‌کند برای ثبت تصویر مناسب نیست. همچنین استفاده از پیش‌زمینه‌ای که انبوهی از شاخه‌ها و برگ‌ها را داراست و باعث انحراف ذهن از سوژه اصلی می‌گردد توصیه نمی‌شود.

و اما راه‌حل‌های این مشکل

پیش از عکاسی، از پس زمینه و پیش‌زمینه سوژه خود اطمینان حاصل کنید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد مراقب باشید که عوامل منحرف‌کننده‌ای مانند شاخه‌ها، برگ‌ها و حاشیه‌های رنگ‌های متضاد و تیره در پس زمینه و پیش‌زمینه سوژه موردنظر حضور نداشته باشند.

  1. شکار یک سوژه معمولی

آخرین اشتباه رایج در عکاسی ماکرو که گاهی در عکاسی معمولی نیز دیده می‌شود شکار سوژه‌هایی است که هیچ ویژگی جذابی ندارند. این اشتباه زمانی رخ می‌دهد که برای یک عکاس ماکرو تنها کلیت یک سوژه جلوه گری می‌کند. این در حالی است که از معمولی‌ترین سوژه‌ها می‌توان پیچیده‌ترین جاذبه‌ها را شکار کرد. تنها باید کمی روی سوژه ریزبین و دقیق شوید.

و اما راه‌حل‌های این مشکل

به جزییات دقت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید از یک گل عکس بگیرید، تنها به کلیت گل و زیبایی که در وهله اول هر شخصی را مجذوب خود می‌کند توجه نکنید. جنبه‌های جالبی که کمتر کسی بدان توجه می‌کند را پیدا کنید و سعی کنید ارتباط پیچیده‌تری بین سوژه‌تان و ذهن برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH