اسمم کو؟

بنیانگذار اسمم کو: دغدغه‌های مادرانه‌ام منجر به یک استارتاپ شد!

اسمم کو؟ از جمله استارتاپ‌های جالبی است که برای اولین بار در الکامپ 97 شرکت کرد و توجه مخاطبین زیادی را نیز به خود جلب نمود. شبنم طاهرنیا، موسس این استارتاپ در مصاحبه‌ای از دغدغه‌های ایجاد این کسب و کار گفت و در مورد مسائل مختلف اسمم‌کو؟ صحبت کرد که مطالعه آن‌ها برای والدین و افراد علاقه مند به حوزه‌های کسب و کار خالی از لطف نیست.

آی‌تی‌رسان: لطفا توضیحاتی در مورد فعالیتی که در استارتاپ خود انجام می‌دهید، بفرمایید.

“اسمم کو؟” کتاب داستانی اختصاصی است که برای هر کودک برحسب خصوصیات ظاهری و نامش به صورت اختصاصی تهیه و چاپ می‌شود و قهرمان قصه آن کودک شماست. این کتاب شگفت انگیز با تصاویر و شعرهای کودکانه، شما را وارد دنیایی اسرارآمیز می‌کند و کودک با کمک کردن به موجودات واقعی یا تخیلی داستان در نهایت اسمش را پیدا می‌کند.

سفارش این کتاب به صورت آنلاین و از طریق وبسایت “اسمم کو؟” www.esmamkoo.com صورت می‌گیرد و به آدرس دلخواه مشتریان رایگان ارسال می‌شود.

شما حتی می‌توانید پیغام خصوصی خودتان را نیز در صفحه‌ای از این کتاب برای کوچولوی دوست داشتنی‌تان بنویسید و با امکان بسته بندی ویژه این هدیه را بیش از پیش جذاب‌تر کنید. به طور کلی ما سعی کردیم تا با ارایه یک محصول خاص و متفاوت، دغدغه‌های والدین را نسبت به تربیت بچه‌ها کمتر کرده و نقش بسزایی در تربیت آینده سازان کشورمان داشته باشیم. طبیعتا والدین با استفاده از این محصول می‌توانند با خیال راحت نسبت به محتوای آن، اقدام به استفاده کرده و کودک‌شان را رشد دهند.

آی‌تی‌رسان: ایده جالبی است، اصولا ترکیب محصولات فیزیکی و واقعی با خدمات آنلاین هیجان انگیز است. ایده این استارتاپ از کجا شکل گرفت؟

من یک مادر ایرانی خارج از وطن هستم. مانند بسیاری از مادران ایرانی که خارج از ایران دغدغه پرورش کودکانشان و آموختن زبان فارسی به آن‌ها را دارند، به دنبال کتابی بودم که در عین حال که خاص و متمایز است، بتواند فرزندم را با حروف الفبای فارسی آشنا کند. اینگونه بود که به ایده کتاب اختصاصی برخوردم. من به دنبال کتابی برای علاقه‌مند کردن کودکم به الفبا بودم ولی به ایده‌ای بسیار شگفت انگیزتر رسیدم!

کودکم با این کتاب می‌تواند به جنگل اسرارآمیز الفبا قدم بگذارد، به حیوانات و موجودات واقعی یا تخیلی داستان کمک کند و پاداش نیکی خود را با به دست آوردن حروف الفبای اسمش پیدا کند! چه هدیه‌ای از این بهتر؟ باید دست به کار می‌شدم! از قدیم علاقه‌مند به خواندن شعر و ادبیات بودم ولی شاید این عشق مادری بود که به من این جرات را داد که نوشتن شعر برای کتاب کودک را امتحان کنم. پس از اتمام شعرها، خانم سمیرا رضایی با نقاشی‌های زیبای خود به کلمات جان بخشید و آن‌ها را متصور کرد. همکار قدیمی و دوست چندین ساله‌ام فرشته جمالی کار حروف‌چینی شعرها را در کنار تصاویر برعهده گرفت و همراه و پشتیبان همیشگی‌ام، همسرم حسین جلالی تمام کارهای دیجیتال و وب‌سایت را به انجام رساند. من توانستم با کمک این عزیزان به رویای خود برسم! رویای جان بخشیدن به دنیای تخیلات کودکان سرزمینم.

اسمم کو؟

آی‌تی‌رسان: بسیار عالی! طبیعتا این راه چالش‌های زیادی نیز به همراه داشته است، لطفا کمی در مورد مشکلات و چالش‌هایی که داشتید صحبت کنید

به هر حال این کار هم مانند هر کار دیگری چالش‌ها و مشکلات خاص خود را داراست. افزایش قیمت ارز که این روزها شاهد روند صعودی آن هستیم، بر روی هزینه‌های اولیه کتاب از جمله کاغذ، چاپ، هزینه‌های ارسال و غیره تاثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر چون این کتاب برای هر کودک به صورت اختصاصی چاپ می‌شود، امکان چاپ در تیراژ بالا و صرفه جویی در هزینه‌ها عملا امکان‌پذیر نیست.

چون ایده کتاب اختصاصی جدید است گاهی برخی از سفارش دهنده‌ها برای سفارش کتاب به صورت آنلاین دچار سردرگمی می‌شوند که البته سعی کرده‌ایم با ارایه توضیحات کافی و همچنین اضافه کردن امکان چت آنلاین در سایت این مشکل را به حداقل برسانیم.

علاوه بر این‌ها گاهی مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آیند که از حیطه کاری ما خارج هستند؛ مانند کندی اینترنت و یا از دسترس خارج شدن پایانه‌های پرداخت آنلاین که طبیعتا تمام تلاش خود را برای رفع و یا کاهش این مشکلات انجام میدهیم تا مشکلات این چنینی به کمترین حالت خود برسد.

بدیهی است که کارهای این چنینی نیازمند حمایت‌های هر چه بیشتر است تا بتوانیم بستر پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی را فراهم کنیم.

آی‌تی‌رسان: آینده کسب و کار خود را چگونه می‌بینید؟ به نظر شما فضای وب ایران مستعد حضور کسب و کارهای مشابه شما هست؟

هیچ دنیایی شگفت انگیزتر از دنیای تخیلات کودکان نیست. این تخیلات حد و حدود ندارند، مرز نمی‌شناسند و تاثیر به سزایی در رشد شخصیت و خلاقیت کودکان دارند. کتاب اختصاصی “اسمم کو؟” هم‌زمان روی رشد تخیلات و اعتماد به نفس کودکان تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده زمانی‌که برای کودکان داستان‌هایی تعریف می‌کنیم که قهرمان داستان خودشان هستند، در واقع اعتماد به نفس آن‌ها را تقویت کرده‌ایم و این پیام را به آن‌ها می‌رسانیم که می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند. کتاب “اسمم کو؟” به کودک شما نشان می‌دهد که شگفت انگیزترین داستانی که تا به حال خوانده است، درباره خود اوست!

هدف ما این است که با تهیه این کتاب و کتاب‌های دیگری که در نظر داریم در آینده ارایه کنیم، به کودکان سرزمینمان این باور را بدهیم که دنیای خیال و تفکرات آن‌ها ارزشمند است و هر رویایی که در سر دارند، روزی می‌تواند به حقیقت بپیوندد.

آی‌تی‌رسان: آیا شما در این موضوع رقیب هم دارید؟ اصولا نقاط قوت و برتری شما نسبت به انتشاراتی که شاید این سرویس را ارایه کنند، چیست؟

ایده کتاب اختصاصی در واقع از یک شرکت خارجی گرفته شده است که به زبان‌های دیگری غیر از فارسی، کتاب‌های گوناگونی را برای برای کودکان ارایه می‌کند. این شرکت با موفقیت‌های چشمگیری که در این زمینه داشته، توانسته کودکان بسیاری را در سرتاسر جهان به دنیای اسرار آمیز داستان‌های اختصاصی خودشان بکشاند.

زمانیکه که ما کار بر روی این کتاب را شروع کردیم، هیچ رقیب ایرانی در این زمینه فعال نبود و از آنجا که زمان زیادی برای طراحی و سرودن اشعار برای بیش از 70 کاراکتر این کتاب صرف شد، شرکت ایرانی دیگری نیز به فکر تهیه کتاب اختصاصی کودک افتاد که البته فقط ایده اولیه این دو کتاب یکسان است و داستان‌ها کاملا با همدیگر متفاوت هستند.

از نقاط قوت مجموعه “اسمم کو؟” نسبت به کتاب مشابه آن می‌توان به داستان و گرافیک جذاب‌تر، استفاده از شعرهای کودکانه به جای نثر ساده، کیفیت چاپ و بسته بندی به مراتب بهتر کتاب “اسمم کو؟” اشاره کرد که توسط کسانی که هر دو کتاب را تهیه کرده‌اند، تایید شده است.

به هر ترتیب تلاش ما این است بتوانیم در محصولی که به مشتریانمان ارایه می‌کنیم، نوآوری و کیفیت اولین چیزی باشد که در آن دیده می‌شود و بتوانیم  رشد و تعالی محصول خودمان را به صورت مستمر داشته باشیم.

آی‌تی‌رسان: طبیعتا اول کار شماست و بازار بکری در اختیار دارید، چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

کتاب‌های اختصاصی دیگری در آینده نزدیک از طرف “اسمم کو؟” برای علاقه مندان ارایه خواهد شد که اجازه بدهید در مورد محتوا و خصوصیات ویژه آن توضیحی ندهم و فقط به این بسنده کنم که ایده‌هایی که برای کتاب‌های آتی داریم، تقریبا هر سلیقه و هدفی که از کتاب کودک دارید، پوشش خواهند داد! منتظر خبرهای خوب و هیجان انگیز “اسمم کو؟” باشید.

2 در مورد “بنیانگذار اسمم کو: دغدغه‌های مادرانه‌ام منجر به یک استارتاپ شد!”

  1. واقعا جذاب بود.یه هدیه فوق العاده بود برای پسرم.واقعا از حس اینکه قهرمان داستان پسرمه لذت بردم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH