تجربه چند روز اول با اندروید پای: شیرین و لذت‌بخش!

اندروید ۹ چند روز پیش عرضه شد و شاید بتوان گفت که هیچکدام از آپدیت‌های گذشته اندروید به‌اندازه این نسخه ما را شگفت‌زده نکرد. اندرویدهای نوقا یا اوریو، قابلیت‌های خوبی را ارایه کردند، اما آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ نبودند که بتوانند تغییرات محسوسی در سیستم‌عامل اندروید ایجاد نمایند. ولی همه چیز با اندروید 9 پای به یکباره دگرگون شد و به همین خاطر است که در اینجا قصد داریم تا اولین تجربیات خود با آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید اندروید اوریو از زمان عرضه خود با مشکلاتی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد: اپلیکیشن‌ها گاهی اوقات شروع به کار نمی‌کردند، گوگل مپس هنگ می‌کرد و اصلا اجرا نمی‌شد و موارد دیگر. این‌ها شاید نشانه‌هایی بودند بر اینکه اندروید به یک بازبینی اساسی نیاز دارد و به همین دلیل بود که خیلی‌ها منتظر یک به‌روزرسانی جدید در این‌باره بودند.

Image result for android pie

بنابراین، به‌محض اینکه اندروید 9 برای گوشی‌های پیکسل گوگل منتشر شد، اقدام به نصب آن کردیم. شاید باور نکنید اما نتیجه کار بسیار فوق‌العاده بود: اپلیکیشن‌ها به‌طرز قابل توجهی سریع‌تر اجرا می‌شدند و شاهد هیچ کرشی در گوشی نبودیم. اندروید پای واقعا توانسته است عملکرد هندست‌های پیکسل را به‌نحو مطلوبی بهبود ببخشد.

این موضوع، از برخی جزییات ظریف این نسخه هم ناشی می‌شود. برای مثال، گوگل به هنگام اجرای برنامه‌ها، تغییراتی در انیمیشن‌ها داده است. آیکون‌های اپلیکیشن از مکان خود بر روی نمایشگر به حرکت درآمده و در وسط به حداکثر سایز خود می‌رسند. در واقع همین تغییرات جزیی بوده که تفاوت واقعی را ایجاد کرده‌اند.

ژست‌های حرکتی: یک نوآوری هیجان‌انگیز

تقریبا بعد از یکی دو روز، به کنترل‌های ژستی اندروید ۹ عادت می‌کنید. هرچند این ویژگی، کامل نیست، اما خود را مدام در حال سوایپ کردن بین برنامه‌های درحال اجرا خواهید یافت. شاید در ابتدا سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها کمی سخت به نظر برسد، ولی با کمی تمرین خیلی سریع با نحوه کار آن آشنا خواهید شد.

اما شاید یک موضوع ناامیدکننده درباره ژست‌های حرکتی نسخه جدید اندروید، این باشد که آن‌ها هنوز با لانچرهای دیگر کار نمی‌کنند. برای مثال در مورد لانچر Evie، امکان سوایپ کردن و نمایش اپ دراور در آن همچنان وجود ندارد.

android p beta 01

مورد نه چندان جالب دیگر، اپلیکیشن Digital Wellbeing است که به غیر از نشان دادن اپلیکیشن‌های پرکاربرد شما، چیز جدیدی برای ارایه کردن نداشت. البته ممکن است برای بعضی‌ها مفید بوده باشد. به‌هر حال، قضاوت درباره ویژگی‌های اندروید 9، آن هم تنها چند روز بعد از عرضه آن، شاید کمی زود باشد. بنابراین لازم است که به‌جای صرف کردن وقت خود برای تنظیم نوتیفیکیشن‌های ایمیل و موارد کم اهمیت دیگر، با حوصله بیشتر تک‌تک قابلیت‌های آن را مورد کنکاش قرار دهید.

باتری بهتر: اندروید پای فقط حرف نزده بلکه واقعا عمل کرده است

همانطور که می‌دانید بین مدت زمان استفاده از یک گوشی و مصرف باتری آن رابطه نزدیکی وجود دارد. اما آیا آن‌طور که گوگل قول داده بود، اندروید 9 واقعا آزادی عمل بیشتری به کاربران داده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که قطعا همین طور بوده و این گفته صرفا در حد یک شعار باقی نمانده است.

نسخه جدید اندروید در عمل، کارآیی فوق‌العاده‌ای، به‌ویژه در بخش کاهش میزان مصرف باتری، به گوشی‌های پیکسل گوگل بخشیده است. ما در هیچکدام از اندرویدهای قبلی شاهد چنین اتفاقی نبودیم. حتی در نسخه بتا هم این موضوع به‌طور جدی ملموس نبود.

Related image

نتیجه‌گیری

شاید بتوان همه موارد گفته شده در بالا را در یک جمله خلاصه کرد و آن اینکه: اندروید 9 واقعا شاهکار است. هنوز باید منتظر باشیم تا در ماه‌های آینده چیزهای زیادی درباره آن بشنویم. اما همانطور که می‌دانید گوگل در واقع سه نسخه اندروید در بازار دارد: ورژن مورد استفاده در اسمارت‌فون‌های پیکسل، اندروید وان و AOSP اندروید. این شرکت در رابطه با نسخه جدید اندروید، اولویت را به گوشی‌های پیکسل داده که به‌نوعی به معنای نادیده گرفتن دو گروه دیگر است. بسیاری از بهبودهای معرفی شده، به‌ویژه بهینه‌سازی مصرف باتری، باید برای هندست‌های اندروید وان هم عرضه شوند. در مورد سازندگانی که متکی به AOSP اندروید هستند چطور؟ آیا قرار نیست آن‌ها هم از این ویژگی‌ها بهره‌مند شوند؟ این‌ها چیزهایی است که امیدواریم در آینده به سرانجام خوبی برسند.

نظر شما در مورد اندروید پای چیست؟ آیا موفق به نصب آن بر روی گوشی‌های خود شده‌اید؟ اگر بله، اولین تجربه شما با آن چگونه بود؟ آیا راضی بودید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH