یوتیوب

دسترسی بدون فیلتر به یوتیوب در کشور امکان‌پذیر می‌شود؟

یوتیوب پرطرفدارترین پلت‌فرم ویدیویی دنیاست که برخلاف کشورهای دیگر در کشور ما سال‌هاست که فیلتر شده و حالا زمزمه‌های مبنی بر همکاری کامل این شبکه ویدیویی با ایران برای بازگشت به بازار کشورمان به گوش می‌رسد که در کمال تعجب با مخالفت بعضی از مسئولین مربوطه روبرو شده و گره رفع فیلترینگ یوتیوب کماکان کور مانده است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، با قوت گرفتن احتمال رفع فیلترینگ توییتر زمزمه‌هایی مبنی بر رفع فیلترینگ یوتیوب نیز مطرح شده است که این اتفاق با همکاری‌های بسیار زیاد از سوی مسئولین این شبکه ویدیویی مواجه شده است تا جاییکه گفته می‌شود حتی حاضر به پذیرش قوانین ایران برای کاربران ایرانی شده و همکاری کاملی در این رابطه انجام خواهد داد!

یوتیوب

از سوی دیگر همچنین گفته می‌شود که این شبکه ویدیویی پا را فراتر از این موضوع گذاشته و از میزبانی فایل‌های کاربران ایرانی و حتی فراخوانی ویدیوهای درخواستی آن‌ها از روی سرورهای قرار گرفته در یکی از دیتاسنترهای ایرانی صحبت کرده است!

این تصمیم‌ها به این دلیل اتخاذ شده که مسئولین وزارت ارتباطات از خروج ارز با توجه به بحران‌های ارزی کشور نگرانی داشتند که همکاری یوتیوب در این زمینه بی‌نظیر بوده و تمامی بهانه‌های موجود در مورد رفع فیلترینگ را برطرف کرده است.

یکی از دلایلی که باعث شد فیلترینگ تلگرام همیشگی شده و عملا این پیام رسان به یک پیام رسان غیرقانونی در کشورمان تبدیل گردد مساله پذیرش قوانین کشورمان بود که نظارت بر روی اطلاعات منتشر شده را سخت می‌کرد ولی گویا این شبکه ویدیویی قول همکاری خوبی به وزارت ارتباطات کشورمان داده و به همین دلیل موافقت اکثریت مسئولین مربوطه را کسب نموده است ولی در این بین شنیده شده که بعضی از ارکان اصلی تصمیم گیرنده پیرامون این موضوع، در کمال تعجب با رفع فیلترینگ یوتیوب مخالفت کردند!

از دیگر شایعات و شنیده‌های ما در این زمینه درخواستی است که برخلاف تصورات از داخل ایران با این پلت‌فرم ویدیویی برقرار شده و در حقیقت یوتیوب به درخواست مسئولین ایرانی پاسخ مثبت داده و کمال همکاری را انجام داده‌اند و شاید بهتر بود مسئولین داخلی با هماهنگی بهتری اقدام به این درخواست می‌کردند.

عدم رفع فیلترینگ یوتیوب در حالی است که مدل پرداختی این شبکه ویدیویی به تولیدکنندگان محتوا بسیار شفاف و به اندازه‌ایست که حتی بسیاری از افراد آن را به عنوان شغل اول می‌بینند و درآمد بسیار بالایی در این کار دارند ولی در مدل‌های داخلی که مقلدین بی چون و چرای این شبکه جهانی هستند به طور کلی پرداختی خاصی به تولیدکنندگان محتوا صورت نمی‌گیرد. شاید همین شبکه‌های ویدیویی داخل کشور از عواملی هستند که در این تصمیم گیری عجیب نقش داشته و این اتفاق ناشی از افرادی است که به گواه بعضی از مسئولین مربوطه سهمی در مد‌ل‌های داخلی این کسب و کار به‌روز جهانی دارند!

نسخه اندروید یوتیوب تصویر اصلی

سوال دیگری که به شدت از سوی فعالین رسانه پرسیده می‌شود این است که اینستاگرام با تمامی مشکلات اخلاقی و سیاسی موجود در آن بدون مشکل در حال فعالیت بوده و یوتیوبی که به گواه بسیاری از افراد سلامت‌ترین بستر شبکه اجتماعی موجود در بین گزینه‌های موجود است با محدودیت روبروست!

به نظر می‌رسد در صورت به کارگیری قوانین و سخت گیری‌های پیرامون یوتیوب می‌بایست اینستاگرام نیز فیلتر شود و اگر سهل انگاری پیرامون اینستاگرام مبنای عمل قرار گیرد بایستی منتظر رفع فیلترینگ هر چه سریع‌تر یوتیوب باشیم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH