پاسخ به تمامی سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری

بسیاری از خریداران برای فعال سازی رجیستری گوشی مسافری مشکل دارند و سوالاتی مطرح می‌کنند که در این مطلب به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

طرح رجیستری موبایل یکی از بزرگترین طرح‌های وزارت ارتباطات بود که پس از ده سال سرانجام در سال 96 اجرایی شد و توانست تاثیر قابل توجهی در وضعیت قاچاق تلفن‌های همراه داشته باشد، بر اساس آمار با اجرای طرح رجیستری چیزی در حدود 80 درصد واردات گوشی به سمت مبادی قانونی هدایت شد. رجیستری گوشی در مبادی ورودی اتفاق می‌افتد و خریداران صرفا باید پس از خرید تلفن همراه، گوشی رجیستر شده خود را فعال کنند، اما بسیاری برای فعال سازی رجیستری موبایل خود با مشکل مواجه می‌شوند.

مشکلات مربوط به طرح رجیستری عموما به بخش فعال‌سازی سیم‌کارت برروی گوشی مربوط است، در طرح رجیستری خریداران باید گوشی خود را در سامانه همتا ثبت و پیامک فعال‌سازی را دریافت کنند که گاها فعال‌سازی گوشی در طرح رجیستری با مشکل مواجه می‌شود. بخش دیگری از سوالات مربوط به شرایط رجیستری گوشی مسافری و هزینه رجیستری موبایل است که در ادامه به تمامی آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

با توجه به دیدگاه‌های دریافت شده از کاربران در مطالب مربوط به طرح رجیستری در آی‌تی‌رسان قصد داریم تا در این مطلب به پاسخگویی سوالات پرتکرار شما بپردازیم.

لازم به ذکر است اگر به سوالی پیرامون این طرح برخورد کردید که در این مقاله و مقالات دیگر ما نبود لطفا ابتدا مارا در اینستاگرام فالو کرده و سپس از طریق دایرکت مطرح کنید تا پاسخ دهیم. به دلیل واضح بودن سوالات و پاسخ‌ها، سوالات کاربران عینا تکرار و پاسخ به صورت کوتاه در ادامه خواهد آمد:

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در رابطه با رجیستری می‌توانید پیج ما را در اینستاگرام (itresancom@) فالو کرده و به ما دایرکت بدهید.

سوالات مربوط به رجیستری آیفون 14

به دلیل شرایط به وجود آمده در خصوص گوشی‌های آیفون 14 و عدم رجیستی این مدل‌ها سوالات متعددی در ذهن کاربران ایجاد شده سات که در ادامه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

1- آیا سری آیفون 14 رجیستری می‌شود؟

پاسخ: براسا بخشنامه گمرک در حال حاضر، خیر

2- آیا از آیفون 14 رجیستری نشده می‌توان استفاده کرد؟

پاسخ: در زمان نگارش این مقاله چنین امکانی برای گوشی‌های مسافری محیا شده است. در واقع گوشی‌های مسافری وارد شده تا یک ماه بدون مشکل و قطعی آنتن قابل استفاده هستند، این زمان برای گوشی‌های آیفون 14 مسافری نیز فعال شده و پس از پایان یک ماه، زمان آن تمدید شده است. یعنی در حال حاضر مدل‌هایی که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند تا زمان اعلام رجیستری رسمی قابل استفاده هستند اما در زمان آغاز رجیستری این گوشی‌ها، فرد مسافر باید اطلاعات کامل گوشی را در سامانه تجارت وارد کرده و نسبت به رجیستری قانونی گوشی اقدام کند. طبیعتا در این حال مدل‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، رجیستر نشده و آنتن آن‌ها قطع می‌شود.

اما ادامه این مطلب به دو بخش تقسیم می‌شود، 1- مشکل طرح رجیستری برای گوشی های مسافری 2- سوالات مربوط به رجیستری گوشی همراه در ایران

 

سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری

1- چند گوشی می‌توان به صورت مسافری به کشور وارد کرد؟

پاسخ: در هر سال شمسی تنها می‌توانید یک گوشی به شکل مسافری رجیستری کنید.

2- در یک سال شمسی نمی‌توان در دو سفر خارجی، هر بار یک گوشی به شکل مسافری رجیستر کنم؟

پاسخ: خیر، به عنوان مثال اگر شما در سال 1401 یک گوشی به شکل مسافری رجیستر کرده‌اید، تا ابتدای فرورودین سال 1402 نمی‌توانید هیچ گوشی دیگری به صورت مسافری رجیستر کنید.

3- آیا رجیستری کردن گوشی به شکل مسافری مشکل است؟ چگونه گوشی خود را در طرح رجیستری فعال کنم؟

پاسخ: روش کلی آن است که ابتدا در مبادی ورودی اطلاعات گوشی را به نمایندگان گمرک بدهید و سپس اطلاعات لازم را در سامانه گمرگ وارد کنید و با پرداخت حق ورودی، گوشی شما رجیستر می‌شود، اما در مطالب زیر به طور کامل روش رجیستری کردن گوشی‌های آیفون و سامسونگ را آموزش داده‌ایم.

4- مسافری داریم که یک گوشی برای من هدیه آورده، آیا می‌تواند آن گوشی را به نام من رجیستر کند؟

پاسخ: خیر، مسافر بایدی ابتدا گوشی را با نام خود رجیستر کند و پس از فعال شدن گوشی، در سامانه همتا مالکیت گوشی را به شما انتقال دهد. ضمن اینکه مسفر شما اگر بخواهد گوشی خودش را نیز رجیستر کند، دیگر نمی‌تواند گوشی کادو را رجیستر کند، زیرا در هنگام ورود تنها امکان رجیستر کردن یک گوشی امکان پذیر است.

5- به کشور وارد شدم اما فراموش کردن در مبادی ورودی اطلاعات گوشی را به مامورین گمرک بدهم، چطوری این مشکل طرح رجیستری را حل کنم؟

پاسخ: طبق قانون پس از ورود به کشور دیگر امکان رجیستر کردن گوشی ورود ندارد، اما اگر با فاصله زمانی کم نسبت به زمان ورود به کشور به فرودگاه، ایستگاه قطار یا گمرک ورودی‌تان بروید، شاید مامورین گمرک راضی شوند که گوشی‌تان را رجیستر کنند.

6- گوشی دارم که رجیستر نشده، حال باید چه کنم؟

پاسخ: بهترین راه آن است که یک سفر به خارج از کشور بروید و هنگام ورود، گوشی‌تان را با اطلاعات خودتان رجیستر کنید.

7- برای من یک گوشی از خارج از کشور ارسال شده، برای فعال‌سازی آن در طرح رجیستری باید چه کاری انجام بدهم؟

پاسخ: اگر دوستان شما در خارج از کشور یک گوشی را خریداری کرده و برایتان ارسال کرده‌اند، یا خود شما مستقیما از سایت‌های چینی یا سایتی مانند آمازون یک گوشی خریداری کرده‌اید و گوشی با پست بین‌الملل‌ برای‌تان ارسال شود، اطلاعات و هزینه رجیستری توسط مامور پست هنگام تحویل کالا به شما دریافت شده و گوشی رجیستر می‌شود.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

9- هزینه رجیستری گوشی چقدر است؟

پاسخ: در حال حاضر هزینه رجیستری گوشی برای گوشی‌های کمتر از 600 دلار برابر 17 درصد از قیمت دلاری و برای گوشی‌های بیش از 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری آن اعلام شده است. مبلغ پرداختی شما بر اساس قیمت روز دلار و برای گوشی نو (قیمت ارزش گذاری شده گمرک) محاسبه می‌شود. برای محاسبه دقیق قیمت رجیستری گوشی خود، مطلب زیر را مطالعه کنید.

10- رجستری گوشی‌های دست دو یا کارکرده به چه شکل است؟

پاسخ: قیمت نو آن محصول در نظر گرفته شده و سپس قیمت رجیستری محاسبه می‌شود.

11 – شخص مسافری که امسال به ایران آمده و دو هفته در کشور بوده آیا باز هم می‌تواند وارد کشور شود و یک ماه بدون رجیستر گوشی خود از سیمکارتش استفاده کند؟

پاسخ: بله، هر مسافر در هر سال شمسی می‌تواند بدون رجیستری تا یک ماه از گوشی خود استفاده کند.

12- آیا می‌توان از گوشی رجیستر نشده استفاده کرد؟

پاسخ: بله، رجیستری تنها مربوط به سیمکارت شماست، اگر گوشی رجیستری نشود، سیمکارت آن بعد از یک ماه غیرفعال شده و شما نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید یا از نت همراه استفاده کنید، اما دیگر بخش‌های گوشی به طور کامل قابل استفاده خواهد بود، همچنین می‌توانید گوشی را با وای‌‌فای به اینترنت وصل کنید.

13- برای رجیستری گوشی مسافری باید یک سیمکارت به نام فرد مسافر باشد، اگر مسافر سیمکارتی به نام خود نداشته باشد چی؟

پاسخ: ارائه شماره سیمکارت در بدو ورود به کشور الزامی نیست، به این ترتیب مسافر می‌تواند پس از وارد شدن به کشور نسبت به تهیه سیمکارت و سپس تکمیل فرایند رجیستری گوشی خود اقدام کند.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

14- پس از ورود به کشور تا چه مدت فرصت داریم تا فرایند رجیستری را از سامانه گمرک پیگیری کنیم؟

پاسخ: پس از آنکه اطلاعات اولیه در مبادی ورودی به ماموران گمرک داده شد، یک ماه فرصت دارید تا با مراجعه به سامانه گمرک، نسبت به تکمیل فرایند رجیستری اقدام کنید.

15-افراد کمتر از 18 سال می‌توانند گوشی رجیستری کنند؟

پاسخ: بستگی دارد، افراد زیر 18 سال نمی‌توانند سیمکارت به نام خود داشته باشند بنابراین حتی اگر در مبادی وردی اطلاعات اولیه از این افراد دریافت شود، ادامه فرایند رجیستری در سامانه گمرک ممکن نیست. به این ترتیب تنها افرادی که به شکل دانشجویی یا دانش‌آموزی سیمکارت به نام خود داشته باشند می‌توانند یک گوشی را رجیستری کنند.

16- می‌توان گوشی از یک برند ناشناس را رجیستر کرد؟

پاسخ: بله، این اتفاق در سامانه گمرک ممکن است.

17- گوشی‌های غیر هوشمند را نیز باید رجستری کنیم؟

پاسخ: بله، تمام دستگاه‌های تلفن همراه و یاتبلت سیمکارت‌خور باید رجیستر شوند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در رابطه با رجیستری می‌توانید پیج ما را در اینستاگرام (itresancom@) فالو کرده و به ما دایرکت بدهید.

سوالات مربوط به رجیستری گوشی همراه در ایران

1- آیا من باید گوشی خودم را رجیستر کنم یا فروشنده؟

پاسخ: وظیفه رجیستری گوشی بر عهده شما و فروشندگان نیست، رجیستری گوشی در گمرک و مبادی ورودی به کشور رخ می‌دهد و گوشی‌هایی که به صورت قانونی به کشور وارد می‌شوند، همان ابتدا در سامانه همتا ثبت شده و رجیستری خواهند شد.

اما پس از خرید گوشی نیاز است تا رجیستری آن فعال شود، در واقع تنها کاری که شما یا فروشنده باید انجام دهید، فعال سازی رجیستری گوشی است.

2- فعال‌سازی رجیستری گوشی هزینه دارد؟

پاسخ: خیر، فعال‌سازی رجیستری گوشی کاملا رایگان و ساده است و همه می‌توانند این‌کار را انجام دهند، بنابراین اگر فروشنده‌ای خواست برای فعال‌سازی رجیستری از شما هزینه دریافت کند، قبول نکنید، گوشی را خریداری کرده و سپس خودتان با ثبت کد گوشی در سامانه همتا، فعالش کنید. دریافت هزینه برای فعال‌سازی گوشی غیرقانونی است.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

3- روش فعال‌سازی رجیستری گوشی چگونه است؟

پاسخ: بسیاری با فعال کردن گوشی در طرح رجیستری مشکل دارند اما در واقع این کار بسیار آسان است. برای فعال‌سازی باید کد IMEI گوشی را در سامانه همتا ثبت کنید. کد IMEI گوشی بر روی یک برچسب در جعبه گوشی مشخص است، نکته مهم آن است که IMEI به تعداد درگاه‌های سیمکارت گوشی خواهد بود، یعنی یک گوشی دوسیمکارته، دو کد IMEI دارد.

بهتر است با گوشی #06#* را شماره‌گیری کنید، با این کار کد IMEI برای‌تان به نمایش در‌می‌آید. کد به نمایش درآمده را با کد موجود بر روی جعبه گوشی مطابقت دهید.

حال شماره #7777* را شماره‌گیری کنید، در صفحه به نمایش درآمده گزینه 2 یعنی فعال‌سازی را انتخاب کنید، در صفحه بعدی کد IMEI گوشی را وارد کرده و ارسال را بزنید، در صفحه جدید باید شماره موبایلی که می‌خواهید گوشی با آن فعال شود را وارد کرده و در مرحله بعد کد 6 رقمی فعال‌سازی که بر روی جعبه یا کارت گارانتی وجود دارد را وارد کنید.

در قسمت بعد اطلاعات وارد شده، یک بار به نمایش درمی‌آید، اطلاعات را چک کرده و در صورت تایید، عدد یک را ارسال کنید. در نهایت پیام فعال‌سازی گوشی برای شما ارسال می‌شود.

اگر با این روش فعال‌سازی گوشی در طرح رجیستری مشکل دارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن همتا یا سایت این سامانه نیز این کار را انجام دهید.

4- فعال کردن سامسونگ و آیفون فرقی دارد؟

پاسخ: تفاوت خاصی وجود ندارد. دلیل جدا کردن مقالات مربوط به این بحث به دلیل عدم آشنایی کاربران برای تطبیق آموزش‌های مربوط به هر برند است. البته دسترسی به IMEI هر گوشی نیز متفاوت است.

5- آیا گوشی دو سیم‌کارته را باید دوبار فعال کنیم؟ رجیستر برای هر اسلات سیم‌کارت لازم است؟

پاسخ: برای فعال‌سازی گوشی‌های دو یا چند سیم‌کارته کافیست که کد فعال‌سازی برای اسلات اول استفاده شده و نیازی به فعال‌سازی اسلات‌های بعدی نیست. اگر پیامکی پیرامون عدم فعال‌سازی دریافت کردید وضعیت سیم کارت را در سامانه همتا چک کنید.

6- با فعال سازی گوشی این پیام برای من ارسال می‌شود” شناسه قانونی نمی‌باشد” باید چکار کنم؟

پاسخ: متاسفانه گوشی شما از به صورت قاچاق وارد شده و فروشنده بایستی گوشی را پس بگیرد. می‌توانید گوشی را به فروشنده پس داده و پول خود را دریافت کنید. اگر فروشنده از عودت پول خودداری کرد به تعزیرات شکایت کنید.

اگر گوشی مورد نظر قبل از طرح رجیستری خریداری و استفاده شده باشد نیز به پیام‌ها توجه نکنید.

7- من مدتی پیش گوشی دست دو خریداری کرده‌ام. حال وقتی سیم کارت ایرانسل را درون اسلات اول می‌اندازم آنتن دچار قطع و وصلی می‌شود ولی در اسلات دوم مشکلی ندارد، آیا مشکل از طرح رجیستری است؟

پاسخ: در طرح رجیستری دو حالت بیشتر وجود ندارد: اولا گوشی به طور قانونی وارد شده و رجیستر شده است و بدون مشکل بایستی فعال باشد. در حالت دوم اینکه گوشی قاچاق بوده و رجیستر نشده و صرفا یک‌ماه بدون مشکل فعال خواهد بود و بعد از آن به طور کلی غیرفعال می‌شود! به معنای دیگر در طرح رجیستری تعارفی وجود ندارد، اگر بنا بر قطعی باشد انجام می‌شود و قطعی مرحله‌بندی‌شده در کار نیست، پس اگر در آنتن خود دچار مشکل هستید، مشکل از طرح رجیبستری نیست.

8- من گوشی سامسونگ خریدم و از سیم یک استفاده می‌کردم چند روز پیش خواستم از سیم‌کارت دوم استفاده کنم که موقع شماره گیری پیام “در شبکه ثبت نشده است” به نمایش درآورد. برای رجیستر کردن هم کد فعال‌سازی یک بار مصرف گوشی را ندارم چکار کنم؟؟

پاسخ: مابقی اسلات‌های سیم‌کارت به تبع سیم کارت اولی فعال می‌شوند، طبق گفته مسئولین وزارت ارتباطات در گوشی‌های چند سیم کارته عملیات رجیستری صرفا برای یک اسلات انجام می‌شود و نیازی به این کار نیست که همه را فعال کنید. اما اگر گوشی شما قدیمی است و به هر شکل سیم‌کارت دوم آن فعال نشده، موقع ثبت‌نام در سامانه همتا می‌توانید هر دو سیم را فعال کنید.

9- آیا می‌توان یک گوشی رجیستری نشده خریداری کرده و بعد خودمان آن را رجیستر کنیم؟

پاسخ: خیر، گوشی که به کشور وارد شده و رجیستر نشده باشد غیرقانونی است، البته برخی از افراد به صورت غیرقانونی و با دریافت هزینه بالا، گوشی را رجیستری می‌کنند اما بهتر است به سراغ اینگونه راه حل‌ها نباشید، زیرا اعتباری به این روش‌ها نیست و ممکن است در آینده تمامی گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی در طرح رجیستری فعال شده باشند با مشکل مواجه شده یا از شبکه خارج شوند. بهتر است گوشی رجیستری شده و قانونی خریداری کنید.

10- فعال کردن گوشی دست دوم به چه صورت است؟

پاسخ: اگر گوشی رجیستر نشده باشد که بهتر است قید معامله را بزنید، اما اگر گوشی رجیستر شده باشد تنها کافی است در سامانه همتا مالک آن را تغییر دهید، اینکار باید توسط فروشنده (مالک اصلی) صورت بگیرد.

11- راه ارتباطی با سامانه گمرک در صورت برروز هرگونه مشکل چیست؟

پاسخ: برای ارتباط با سامانه گمرک و هر گونه پرسش و پاسخ در خصوص رجیستری گوشی با شماره 82991-021 تماس بگیرید.

1,090 در مورد “پاسخ به تمامی سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری”

  1. سلام وقتتون بخیر باشه برای من آیفون ۱۴ هدیه اوردن نه وبت گمرکی شده نه ریجستر الان سیم کارتم گذاشتم هنوز تا یه ماه مهلت دارم هفته دیگه سفر خارجه دارم ایا میتونم ببرم توی فرودگاه مشکلی نیست ؟ و اینکه بعد از بازگشت میتونم ثبتش کنم ممنون

  2. سلام من گوشی ریجستری شده گرفتم بودم چند وقت پیش بعد وویروسی شد و الان میخام دوباره ریجستری کنم مشکلی برای سیم کارتم پیش نمیاد

  3. سلام و عرض ادب من یه گوشی از بازار موبایل ایران و یکی از فروشگاه های معتبر خریدم روی جعبه برچسب گارانتی و حتی کد فعال سازی داره و و شروع گارانتی دستگاه هم مال 2 روز پیش هست ولی وقتی استعلام میگیرم میزنه گوشی ثبت قانونی نشده زنگ زدم فروشنده میگه تا چند روز دیگه تو سامانه همتا میشینه و رجیستر میشه ولی وقتی زنگ زدم پشتیبانی همتا و کد دستگاه را دادم گفت ثبت نشده و احتمالا قاچاق هست حالا من گیج شدم مگه میشه گوشی وارد کشور شه و کد فعال سازی روش باشه ولی غیر قانونی باشه و باید چند روز صبر کرد که ثبت شه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، این مورد برای خیلیا پیش اومده، چند روز صبر کنید احتمالا درست میشه، وقتی یک سری گوشی جدید وارد بازار میشه، چند روز طول میکشه تا رجیستری همشون ثبت بشه، کمی صبر کنید اگر درست نشد میتونید از مراجع قضایی شکایت کنید

  4. سلام علیکم
    وقت بخیر
    یکی از آشناها حدود 16 روز پیش از سوئد گوشی دست دوم آورد. در فرودگاه، کارمندی، با راهنمایی نادرست، میگوید نیازی به ثبت حضوری نیست و میتواند از طریق اینترنت ثبت کند. بعد از خروج از فرودگاه، در سایتِ ثبتِ گوشی با پیغام خطا مواجه شد؛ چون گوشی را در فرودگاه ثبت اولیه نکرده بود. حالا راهی برای ثبتِ گوشی هست؟ یا باید مجدداً گوشی از کشور خارج شود و با یک گذرنامۀ ورودی ثبت شود؟ امکان دارد که یکی از مسافرینِ پروازهای ورودی، بدونِ همراه داشتنِ گوشی و تنها با ارائۀ IMEI گوشی را در فرودگاه ثبت کند؟
    متشکرم

  5. سلام
    من یه گوشی کارکرده آیفون ۱۳پرو ۱ترا از عربستان خریدم و قراره بیارم ایران
    میتونم بدونم هزینه گمرکی این گوشی چنده؟

  6. سلام عموی من میخواد از آمریکا بیاد ترکیه و برای من که ایران هستم ایپد بخره بیاره ؛ اول اینکه کدوم کشور هزینه کمتری داره واسه خرید ترکیه یا امریکا؟؟
    دوم اینکه اگر بخوام مدل وای فای بخرم رجیستر میخواد یا نه ؟؟؟

    1. سعید صانعی

      سلام، شخصا از دیگر کشور ها خرید نکردم ولی طبق اطلاعاتی که در اینترنت هست، گفته میشه هزینه خرید گوشی و تبلت در این کشور زیاده، از خود امریکا بخره بهتره
      خیر، هر دستگاهی که سیم‌کارت نمیخوره رجیستری نمیخواد

  7. سلام درود من یکی از فامیل المان هست برام میخواد از المان گوشی آیفون بیارن طرف که قرار گوشی برام بیاره المانی اصل هست گوشی بنام خودش گرفته آیا بیاد ایران گوشی ریجستر میشه برای من

    1. سعید صانعی

      سلام، بله، ایشون باید در فرودگاه گوشی رو به اسم خودشون ثبت کنند و بعد به اسم خودشون هم فعال کنند، بعدا در سامانه همتا انتقال مالکیت بدن به شما تا گوشی به اسم شما بشه

  8. سلام ایا میشود با یه پاسپورت همزمان یه گوشی و تبلت از خارج اورد رو رجیستر کرد؟ یا فقط یکی از ان ها رو میشه؟

  9. مصطفی هراتی

    سلام من در ریجستر گوشی ب مشکل خوردم و احتمالا تا مدت مقرر نمیتونم رجیستر کنم گوشی رو, اگر مهلتش تموم بشه باید چیکار کنم؟

    1. سعید صانعی

      سلامن، بعدش دیگه نمیتونید گوشی رو رجیستری کنید
      مگر گوشی رو از کشور بیرون ببرید، مجددا موقع ورود ثبتش کنید و بعد هم رجیستری

  10. گوشی من دو سیم کارت می خوره. قدیمی یه و ارزش رجیستری کردن نداره. آیا می تونم بدون رجیستری ازش به مدت شصت روز استفاده کنم یعنی سی روز به ازای هر اسلات؟

  11. سلام گوشی سامسونگ مدل گلکسی ،A13 دارم که ریجستر شده و مرتب پیغام بروز رسانی ارائه دهنده سرویس و راه اندازی و تماس اضطراری میزنه خواستم بپرسم علت چیه والان باید چکار کرد؟

    1. سعید صانعی

      سلام، این بخش مربوط به رابط کاربری گوشی هست، وقتی بهتون پیام میده گزینه‌ای داره که شما اعلام میکنید نیازی به این سرویس‌ها ندارید، میتونید تنظیم کنید دیگه بهتون پیام نده، ربطی به رجیستری نداره

  12. سلام ارادت من یه ریلمی خریدم از دیجی کالا و تاریخ شروع گارانتیش از دو روز پیشه گارانتی داره کد فعالسازی داره اما موفق به فعالسازی نشدم میزنه قانونی نیست و ثبت نشده تماس گرفتم با شرکت گارانتی گفتن ثبت شده و باید ب سیستم همتا بشینه و بعد یه هفته درست میشه صحت داره این حرفشون!!!

    1. سعید صانعی

      سلام، اگر قصد دارید گارانتی گوشی رو فعال کنید، ابتدا باید گوشی رجیستریش فعال بشه و در همتا ثبتش کنید

  13. سلام من گوشیم ایفون ۱۳ هست و توی ایران ریجستر شده اما قراره هفته بعد برای همیشه برم ترکیه
    میخواستم بدونم اگه برم اونجا مشکلی پیش میاد و باید باز ریجستر کنم یا نیازی نیست ؟

  14. سلام
    من گوشی ایفون 13پرومکس از خارج آوردم وثبت گمرک نکردم وسیمکارت هم انداختم آیا بعد یک ماه غیر فعال می‌شود
    والان هم رفتم دوباره سفر وسه ماه تا چهار ماه دیگه برمیگردم آیا گوشیم ومیخوام این دفعه گوشیم را ریجستر بکنم آیا ریجستر میشود؟

  15. با سلام.
    اگه یک گوشی برند سامسونگ به صورت قانونی وارد کشور شده باشه و هنگام خرید از فروشنده هم کد رجیستری دریافت شده باشه اما پس از روشن کردن گوشی و قرار دادن سیمکارت، مالک گوشی یادش رفته باشه گوشی رو فعال کنه و اون مدت 30 روز هم بگذره و آنتن گوشی قطع بشه ، چه کار باید کرد ؟؟

    1. سعید صانعی

      سلام، مورد شما کمی خاصه اولین اقدام اینه که گوشی رو فعال کنید، احتمالا درست میشه
      اگر نشد با گمرک تماس بگیرید از خودشون راهنمایی بخواید

  16. سلام
    الان گوشی ریجستر‌ نشده دارم
    بازش نکردم
    اگر سیم کارت بندازم داخل بعد یک روز درش بیارم از اون ۳۰ روز بازم حساب میشه ؟
    یعنی سیم کارتو در بیارم بازم وقت۱ ماه تموم میشه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، بله از زمانی که سیمکارت در گوشی شما به شبکه وصل بشه، یک ماه زمان براتون در نظر گرفته میشه وبعدش آنتن قطع میشه

  17. سلام وقت بخیر
    یکی از دوستان برام گوشی آیفون 13 از خارج آورده ولی تو فرودگاه اعلام نکرده و رجیستر هم نشده . الان حدود 1 هفته گذشته،الان امکان رجیسترش هست؟

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر دیگه امکان رجیستری به صورت قانونی نیست، مگر این که یک نفر گوشی رو از کشور خارج کنه و مجددا در زمان ورود اون رو ثبت کنه

  18. سلام دوستم برای من از خارج گوشی آیفون ۱۳ اورده و توی فرودگاه ن گمرک اعلام کرده و ن رجیستری شده.میتونم بدون استفاده از سیم کارت گوشیو روشن کنم و به وای فای وصل شم؟نمیخوام گوشیو رجیستر کنم

  19. سلام فامیل من یک گوشی سامسونگ از خارج اوره و در فرودگاه امام ثبت کرده ولی نمیدونستم فقط یک ماه فرست داره برای ریجستری ولی تا حالا هیچ سیمکارتی هم روش ننداختم ایا راهی هست ریجستریش کنم کسی که برام گوشی اورده یک سیمکارت فعال به نام خودش در ایران داره ولی متاسفانه فقط شماره خطش دارم ایا راهی برای ریجستری قانونیش هست خیلی گشتم یگی پیدا کردم میگه چون ثبت شده حتمان باید به صورت قانونی ریجستری شده این بنده خدا میگه با کپی پاسپورتش و شماره ای که به نامش هست میشه به صورت قانونی ریجستری کرد میگه دو میلیون دویست بده با هزینه گمرکی که توسیستم ثبت باید پرداخت کنی میگه میتونم براش خروج فرود مجدد بزنم ایا همچه چیزی که این بنده خدا میگه امکان پذیر هست

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر دیگه به روش قانونی نمیشه گوشی رو ثبت کرد مگر این که یک بار گوشی رو از کشور خارج کنید و موقع برگشت به کشور در فرودگاه ثبت و بعد فعالش کنید
      این موردی که فرمودید هزینه میگیرند برای رجیستری، این روش‌‎ها قانونی نیست، ممکنه بعد از مدتی آنتن گوشی بپره و دست شما جایی بند نیست
      بهتره از روش‌های غیرقانونی اقدام نکنید

  20. سلام خسته نباشد
    گوشی خارج کشور خریدم 4 ماه رجیستر نکردم دو ماه اول کار کرد بعد بعضی وقتا خط میومد. الانم دو هفته هست رجیستر کردم تو همتا ثبت شده ولی خط نمیاد مشکیل چیه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، رجیستری در سامانه همتا نیست، شما باید در سامانه گمرک گوشی رو ثبت کنید، بعد از ثبت گوشی در گمرک گوشی رجیستر میشه و شما میتونید در همتا گوشی رو فعال کنید
      الان شما گوشی رو در گمرک ثبت نکردید و نمی‌تونید گوشی رو در همتا فعال کنید

        1. سعید صانعی

          خیر، گوشی رو باید موقع ورود در گمرک ثبت کنید، بعدش دیگه امکان پذیر نیست

  21. سلام. من سالی دو بار به ایران سفر دارم و هر بار کمتر از سی روز می مونم. در این صورت آیا می تونم بدون رجیستری از گوشی دو شناسه IMEI ام استفاده کنم؟ به این معنی که فرودین ماه از اسلات اول گوشی استفاده کردم. و شهریور ماه قصد دارم سیم کارت رو روی اسلات IMEI دوم بگذارم. فکر کنم این امکان پذیر باشه چون اپراتور شناسه ی دوم من رو هنوز نداره؟ به همین ترتیب سال های بعد هم دو مهلت سی روزه خواهم داشت، پس فکر نکنم اصلا نیاز به رجیستری داشته باشم؟

  22. با سلام
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید که اگر گوشی ای در ایران رجیستر شده باشد آیا در خارج از کشور امکان برداشتن رجیستری آن وجود دارد یا خیر؟
    آیل با ریست فکتوری امکان پذیر است یا خیر؟ سپاس

    1. سعید صانعی

      سلام، ببینید رجیستری هیچ محدودیت با مشکلی برای گوشی پیش نمیاره که بخواید برش دارید، فقط گوشی شما در سامانه مخابراتی کشور برای دریافت خدمات و آنتن‌دهی سیمکارت ثبت میشه
      موردی نیست که بتونید حذفش کنید

  23. سلام
    یکی از دوستانم گوشی رو بصورت هدیه برام آوردن که خودشون برام رجیستر کردن با اطلاعات خط و پاسپورت خودشون…الان من میخوام ین گوشی رو بدم به پسرم که زیر 18 سال هست . آیا من میتونم انتقال ماکلیت رو به نام خودم و به خط خودم بزنم ولی پسرم سیم کارتی رو داخلش بندازه که به اسم پدرش هست و با اون سیم کارت ازش استفاده کنه یا حتما باید سیم کارتی داخلش باشه که دقیقا با اون خط انتقال مالکیت انجام شده؟
    یعنی میخوام مالکیت گوشی به نام خودم بمونه ولی سیم کارتی که به نام پدرش خریداری شده داخلش بشه و بعد یکماه قطع نشه…میشه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر چنین چیزی امکان نداره، مالکیت گوشی به نام صاحب سیمکارت هست، شما برای انتقال مالکیت باید گوشی رو به اسم صاحب سیمکارت بزنید، برای این که مالکیت به نام شما باشه، میتونید سیمکارتی که به اسم خودتون هست رو به پسرتون بدید، گوشی هم به اسم خودتون باشه

  24. سلام وقتتون بخیر ممنون از پاسخگویی شما
    امروز با پشتیبانی سایت همتا124 تماس گرفتم سریال گوشی و شماره تلفن رو گرفتن خطاش رو درست کردن مشکل حل شده وسیمکارت کار می کنه.

  25. سلام ممنون از شما
    من می خوام سیمکارت اصلیم دوباره روی گوشی کارکنه ریجستری کردم پیام سایت همتام اومد اما فک کنم چون دیر ریجستری کردم سیم کارت اصلیم رو قبول نمی کنه؟
    درسته؟
    خواستم انتقال مالکیت بدم که اون سیمکارت اصلی مشکلش حل بشه آیا میشه؟

    1. سعید صانعی

      به گفته سایت همتا چون شما دیر ریجستری کردین طبیعتا بعد از یک ماه باید آنتن قطع بشه حالا فرقی نداره با کدوم سیمکارته

  26. سلام
    یک ماه پیش گوشی شیائومی گرفتم یادم رفت ریجستری کنم حالا بعد یکماه فعالش کردم اما باز سیمکارت رو که می ذارم چند دقیقه می تونم تماس بگیرم بعدش با واولین بوق تماس قطع میشه و درنهایت پیام میده روی شبکه ثبت نشده اما سیمکارت رو تو گوشی دیگه می اندازم یا گوشی با سیمکارت دیگه کار می کنه امکانش هست درست بشه؟ اگر انتقال مالکیت بدم به سیمکارت دیگه خودم پرست میشه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، با انتقال مالکیت مشکلتون درست میشه ولی اگر گوشی رجیستر نشده باشه بعد از یک ماه آنتن گوشی میپره

  27. درود
    با توجه به اینکه در حال حاضر گوشی های سونی وارد ایران نمیشن، میشه به شکل مسافری رجیسترشون کرد یا کلا نمیشه؟

  28. سلام من‌ چند روز پیش گوشی خریدم از ایران ولی هواسم نبود ریجستر نشده و الان سیم کارتم انتن نمیده آیا امکان ریجستری هست یا نه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، اگر گوشی قانونی باشه با وارد کردن کد imei و کد فعال‌سازی گوشی میتونید اون رو رجیستری کنید

      1. بله من الان حدود یک هفته میشه ک خریدمش و دیروز ی پیام گوشی شما قانونی است ولی فعالسازی نشده مواجه شدم و امروز‌دیدم ک گوشی‌کلا آنتن نمیده

  29. سلام وقت بخیر من داییم یه ایفن 12اورده برام و در فرودگاه بنام خودش ثبت شده و من نتونستم تو یماه ایندش ریجستر کنم و مسافرمون برگشت ولی زنداییم یماه دگ دوباره ب ایران پرواز داره من میتونم مجددا ثبت و ریجستر کنم؟

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر، فقط داییتون میتونه گوشی رو با یک سیمکارت به اسم خودش رجیستر کنه، البته الان دیگه زمان ثبت گوشی تموم شده چون میگید بیش از یک ماه گذشته، شما باید یک بار گوشی از کشور خارج کنید و وقتی مجددا وارد کشور شدید، گوشی رو مجددا ثبت کنید و این بار طی یک ماه اطلاعات اون رو در سامانه گمرک تایید کنید

  30. سلام من یک گوشی از خارج از کشور آوردم و در فرودگاه آن را ثبت کردم و بعد هزینه گمرک هم پرداخت کردم اما در سامانه همتا ثبت نکردم الان یک ماه گذشته و گوشی غیرفعال شده دیگه نمیشه فعالش کرد؟ اگه نمیشه پس هزینه‌ای که پرداخت کردم چی میشه؟

  31. سلام من یک گوشی از خارج از کشور آوردم و هنگام ورود به کشور در فرودگاه آن را ثبت کردم و بعد هم در سایت گمرک هزینه را پرداخت کردم اما در سایت همتا آن را فعال نکردم الان یک ماه گذشته و گوشی بنده غیرفعال شده باید چیکار کنم؟ دیگه گوشیم فعال نمیشه؟ اگه فعال نمیشه پس هزینه‌ای که دادم چی میشه؟

    1. سعید صانعی

      سلام، برای فعال‌سازی گوشی در همتا محدوده زمانی مشخص نشده و طبیعتا شما با ورود به سایت همتا میتونید گوشی رو با سیمکارتی که به اسم خودتون هست فعال کنید، اگر در این پروسه با مشکلی مواجه شدید، با پشتیبانی سایت همتا تماس بگیرید

  32. سلام و خسته نباشید داداش.من چند سال پیش ایفون 7 اوردم ایران و ریجستر نکردم،مهلت 30 روزه هم تمام شد!الان دیگه کار نمیکنه اپراتورش.
    الان میخام برم عراق،میشه دوباره وقتی که از مرز رد میشم ثبتش کنم؟جعبشم گم کردم و فقط خود ایفون7خالی موجوده؟
    ببخشید طولانی شد.

  33. سلام اگه یه ماه گوشی رو ریجستر نکردیم و سیمکارت غیرفعال شد دیگه نمیشه از اون سیمکارت استفاده کرد حتی اگه ریجستر کنیم؟

    1
    1
    1. سعید صانعی

      سلام، اگر موقع ورود به کشور اطلاعات گوشیرو ثبت نکردید، کلا دیگه نمیتونید اون رو رجیستر کنید، مگر اینکه از کشور خارج بشید و موقع ورود گوشی رو رجیستر کنید

  34. سلام من سال۹۹دوعددموبایل خریدم یکی ازآن هاریجستری نکردم وبه همسرسابقم دادم ایشون هم الان ریجستریشوبه نام خودش کرده همه مدارک هم که ازقبیل کارتون فیش خرید وپرینت به نام خودم هست چه کاری میتوانم بکنم به همیاب وپلیس هم اطلاع دادم ایامیتوانم گوشی روبگیرم

  35. کیمیانادری

    سلام وقت بخیر من از پاساژ علاالدین گوشی سامسونگ A14 خریدم فروشنده گفت برو سه چهار روزه دیگه فعال میشه حالا من دو هفتس هرچی کدو میزنم میگه گوشی غیر قانونی و یک ماه دیگه غیرفعال میشه هرچی زنگ میزنیم به فروشنده با لحن بدی میگه انقدر زنگ نزن درست میشه چند روز دیگه
    الان من باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

    1. سعید صانعی

      سلام، بارها اعلام شده که گوشی باید در خود مغازه فعال بشه
      این گوشی مشخصا غیرقانونیه و فروشنده سر شما کلاه گذاشته، باید از مراجع رسمی اقدام کنید و ازش شکایت کنید

  36. سلام روزتون بخیر
    اگر ایفون ۱۴ بصورت مسافری و قانونی وارد شه و در فرودگاه به طور قانونی ثبت شه باز هم رجیستری نمیشه؟

  37. سلام یدونه ایفون ۱۱ خریداری کردم
    که ریجستر نشده و فروشنده گفت که
    انجام میده وللی الان یک ماه شده و انتنش قطع شده
    الان باید جیکار کنم میشه دیگه ریجسترش کرد؟

    1. سعید صانعی

      سلام، خرید به روش‌های غیرقانونی این مشکلات رو داره، گوشی هنگام خرید حتما باید تو خود مغازه رجیستر بشه
      در حال حاضر برخی از مغازه‌ها هستند که غیرقانونی رجیستر میکنند ولی پیشنهاد نمیکنم از این مسیر برید، سعی کنید با تهدید به شکایت، یک گوشی رجیستر شده از همون مغازه‌دار بگیرید، اگر هم قبول نکرد از طریق قانونی شکایت کنید

  38. سلام وقت بخیر، ببخشید من قضیه یک ماه بگذره رو متوجه نشدم.من دو ماه پیش یه گوشی از کانادا اوردم ثبت گمرک نشده،ریحسترم نکردم همینجوری فعلا اکبنده سیم ننداختم.الان نمیشه ریجستر کرد؟یا از وقتی سیمکارت بندازیم یک ماه بگذره دیگ نمیشه ریجستر کرد؟

    1. سعید صانعی

      سلام، برای رجیستری باید هنگام ورود به کشور اطلاعات گوشی رو در فرودگاه ثبت کنید، اگر ثبت نکنید دیگه نمیتونید گوشی رو رجیستری کنید
      اما قضیه یک ماه اینه که یک گوشی که رجیستری نشده، از زمانی که سیمکارت داخلش میره تا یک ماه بدون رجیستری آنتن داره و کار میکنه، این امکان برای توریست‌ها و مسافران هست ولی بعد از یک ماه انتنش میره

  39. سلام اقا سعید عزیز، در پاسخ به سوال آقا ارش باید بگم که من خیلیارو دیدم این مشکل براشون پیش اومده اما تونستن ریجستر کنن

    1. سعید صانعی

      سلام، به طور کلی یک سری روش‌ها هست، مثلا اگر آشنایی در گمرک داشته باشید یا اینکه برخی در تهران به روش غیرقانونی گوشی‌تون رو رجیستری می‌کنند ولی این روش‌ها رو توصیه نمیکنیم

        1. سعید صانعی

          سلام، اگر بخواهید قانونی عمل کنید خیر، به طور کلی یک سری روش‌ها هست، مثلا اگر آشنایی در گمرک داشته باشید یا اینکه برخی در تهران به روش غیرقانونی گوشی‌تون رو رجیستری می‌کنند ولی این روش‌ها رو توصیه نمیکنیم

  40. سلام وقت بخیر
    هنگام ورود به ایران برای رجیستر کردن گوشی جعبه ی گوشی کافیه یا باید گوشی هم همراهمون باشه؟

  41. با سلام و ممنون بابت مطلب عالی و کاملتون
    چند تا سوال داشتم
    1. تلفنی رسمی و دولتی برای سوال و یا پیگیری در مورد مشکلات پیش امده وجود دارد؟
    2. آیا در مورد “مدل” گوشی وارد شده محدودیتی وجود دارد؟ ( به عنوان مثال من شنیدم گوشی آیفون 14 را نه گمرک بهش میدند نه ریجسترش میکنن)
    3. نسبت به زمانی که این مطلب ثبت شده قانون جدیدی اعلام نشده است؟؟

    1. سعید صانعی

      سلام
      1- با شماره گمرک میتونید تماس بگیرید 021 82991
      2- آیفون 14 فعلا رجیستری نمیشه و احتمال این که کلا رجیستری نشه زیاده
      3- خیر

  42. سلام
    هزینه ثبت گوشی در گمرک جدا هست و هزینه ریجستری جدا؟
    من ایران گوشی رو خریدم اما ریجستر نیست و ثبت‌گمرک‌نشده
    بخام برم خارج از کشور و برگردم هزینه ثبت گمرک و هزینه ریجستری رو جدا باید پرداخت کرد؟

  43. وقت بخیر.در صورت عدم ثبت گوشی در همتا و قطع انتن دهی پس از 30 روز امکان ثبت و استفاده مجددش با سفر به خارج از کشور هست؟(گوشی برای اولین بار در خود کشور فعال شده)

    1. سعید صانعی

      سلام، شما در هر سال به مدت یک ماه میتونید گوشی رو بدون رجیستری و پس از سفر از خارج از کشور استفاده کنید، اگر میخواید بیشتر استفاده کنید باید رجیستری کنید، اگر به خارج برید، در هنگام برگشت میتونید گوشی رو ثبت کنید

  44. سلام، در صورتی که رجیستری نکنیم و یک ماه بگذره، ایا میتوانم از سیمکارت در گوشی دیگری (رجیستری شده) استفاده کنیم؟

      1. سلام میگم من میخوام از دیوار ی گوشی بگیرم ایفون ۷پلاس ریجستر نیس دو ماه میگه از عراق اوردم سیم کارتم گذاشته روش میخوام ازش بگیرم مشکلی برا گوشی پیش نمیاد؟ کارتن هم نداره ولی اپل ایدی داره ب نام خودش من سیم کارت برام مهم نی میخوام فقط گوشی دستم باشه مثلا نسوزه

        1. سعید صانعی

          سلام، اگلر سیمکارت براتون مهم نیست، رجیستری نبودن گوشی هم نباید براتون مهم باشه، میتونید بخرید

  45. سلام من میخوام از دوبی یک ایفون بیارم ولی خودم نمیتونم رجیستری کنم اگه بدون اینکه سیمکارت بندازم روش بازش کنم ولی چند ماه بعد از ایران بدم به یکی مه ببره ترکیه و از اونجا دوباره واردش کنه اون شخص میتونه رجیستری کنه؟

  46. سلام من سیم کارت دوم خریدم ولی زمانی که میخوام اونو توی سامانه همتا ثبت کنم میزنه این شناسه دستگاه متعلق به شما نیست ممکنه به خاطر اینکه سیم کارت اول به نام خودم هست این مشکل بوجود امده؟درصورتی که سیم کارت دوم رو ثبت نکنیم یک طرفه میشه ؟ بعد باید چیکارکنم خیلی ممنونم ازتون

    1. سعید صانعی

      سلام، احتمالا درگاه سیمکارت دوم رو قبلا استفاده کردید یا به اسم یک سیمکارت دیگه است که باید انتقال مالکیت بدید

  47. سلام من گوشی خریدم ‌و بصورت مسافری که قانونی بود ولی بعد از چند روز پیامک غیر فعال اومد که بعد از چند هفته و مراجع به فروشنده فعال شد ولی سیم کارتی داخلش بوده آنتن نداره ولی بقیه سیم کارت همگی درست هستند ممکنه سیم کارت اصلی خودم دیگه نتونم داخلش بذارم ؟

    1. سعید صانعی

      در متن توضیح دادیم، برای گوشی‌های زیر 600 دلار برابر با 17 درصد و برای گوشی‌های بالای 600 دلار برابر با 22.5 درصد قیمت دلاری گوشی بر اساس دلار بازار آزاد دریافت می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH