بررسی اولیه آی‌فون Xr اپل: تعریف سیب‌ها از گوشی اقتصادی!

بالاخره کوپرتینونشین‌ها از محصولات خودشان برای ادامه رقابت در دنیای گوشی‌های هوشمند پرده برداشتند. این مدل‌ها شامل دو گوشی پرچمدار می‌شوند که پیش‌تر باهم بررسی آی‌فون Xs و بررسی آی‌فون Xs مکس را خواندیم. اما در کنار این دو، اپل از یک محصول دیگر نیز پرده برداشت که نه میان‌رده است و نه قابلیت‌های یک پرچمدار 2018 را دارد. این گوشی که با نام آی‌فون Xr شناخته می‌شود در واقع یک محصول بالارده بوده تا بتواند افرادی را که خواهان ناچ‌دیزاین اپل هستند و نمی‌خواهند نزدیک به چیزی در حدود هزار دلار هزینه کنند، به خودش جذب کند. با توجه به قیمت ارز در کشور ما، این گوشی می‌بایست فروش بیشتری را داشته باشد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا به‌صورت ابتدایی به بررسی آی‌فون Xr بپردازیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی

پیش‌تر محصولی این‌چنینی از اپل ندیده بودیم. آی‌فون Xr از لحاظ طراحی شبیه به آی‌فون X بوده که سال گذشته معرفی شد اما برخی قابلیت‌های آن شبیه به آی‌فون 8 است. با این حال از لحاظ سایز از هر دو مدلی که نام بردیم، ابعاد بزرگ‌تری دارد! این دستگاه در طول نزدیک به 151 میلی‌متر و در عرض بیش از 75 میلی‌متر اندازه داشته و با توجه به ضخامت 8.3 میلی‌متری یکی از بدترین گوشی‌های تولیدی اپل از این لحاظ در سال‌های اخیر است! وزن گوشی نیز 194 گرم اندازه‌گیری شده تا از این بابت نیز نسبت به تولیدات سال گذشته کمپانی با افزایش روبه‌رو باشیم.

بررسی آی‌فون Xr

همچنان شاهد استفاده از نسبت نمایشگر عریض هستیم و دکمه معروف هوم اپل نیز از زیر نمایشگر رخت بر بسته تا حاشیه‌های اطراف آن کاهش یابد. البته با بررسی آی‌فون Xr و نگاهی دقیق‌تر به آن، متوجه می‌شوید که میزان حاشیه‌های اطراف نمایشگر بیش‌تر از سایر مدل‌هاست. در واقع از میان گوشی‌هایی که از طراحی ناچ‌دیزاین اپل سود می‌برند، این مدل بیشترین حاشیه را دارد. با این حال نزدیک به ۸۰ درصد از نمای جلویی گوشی را نمایشگر تشکیل داده که برای یک محصول ۲۰۱۸ تاحدودی قابل قبول است. همچنان دوربین دستگاه از بدنه اصلی بیرون‌زده و اپل پس از گذشت یک سال نیز نتوانسته فکری برای آن بکند. جالب است که ضخامت این مدل نسبت به سری آی‌فون Xs بیشتر بوده اما این مورد نیز موجب نشده تا لنز با بدنه هم سطح باشد!

در سمت راست گوشی کلید پاور دیده می‌شود و سمت چپ میزبان کلیدهای کنترل صدا و کلید اختصاصی گوشی‌های این کمپانی است. اسپیکر و پورت لایتنینگ نیز در بخش زیرین دیده می‌شوند و دیگر تعجبی ندارد اگر بگوییم که خبری از جک استاندارد صدا در این گوشی نیست. اپل حتی تبدیل لایتنینگ به جک هدفون را نیز از جعبه گوشی حذف کرده تا رسما با هدفون‌های سیمی خداحافظی کرده باشد!

در طراحی این مدل شاهد یک بریدگی در بالای نمایشگر هستیم که از آن با نام ناچ یاد می‌کنند. موردی که سال گذشته تنها در آی‌فون X دیده می‌شد. این بخش میزبان سنسورهای متعددی از جمله دوربین سلفی و سنسور تشخیص چهره آی‌فون Xr است. فریم این دستگاه از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ ساخته شده و بخش پشتی آن شیشه‌ای است تا همچنان شاهد جذب چربی انگشتان دست بر روی آن باشیم. در رابطه با طراحی بد نیست اشاره کنیم که این دستگاه برخلاف سری آی‌فون Xs و همچون محصولات سال گذشته، توانسته گواهینامه IP67 را کسب کند که به منزله مقاومت کمتر در برابر آب نسبت به رقباست.

با تمام این‌ها آی‌فون Xr یکی از باکیفیت‌ترین بالارده‌های ساخته شده تا به‌ امروز است و در واقع یک دستگاه لوکس و با کیفیت ساخت بالا بوده که از ظاهر به‌روزی نیز بهره می‌برد. ناگفته نماند که این مدل در رنگ‌های متنوعی راهی بازار می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهد.

نمایشگر

بررسی آی‌فون Xr را با بخشی ادامه می‌دهیم که بیشترین تفاوت را با سایر گوشی‌های معرفی شده توسط اپل در مراسم چند روز پیش دارد. آی‌فون Xr در واقع از نمایشگری 6.1 اینچی سود می‌برد و از لحاظ سایز چیزی میان آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس بوده و با این حال از تمامی مدل‌های معرفی شده در سال گذشته بزرگ‌تر است. اپل برای این گوشی از پنل IPS LCD بهره گرفته و در آن خبری از اولد و رنگ مشکی عمیقش نیست! این نمایشگر رزولوشن 1792 در 828 را ارایه می‌دهد و با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانید متوجه شوید که در هر اینچ از آن 326 پیکسل جای گرفته‌ است.

نمایشگر آی‌فون Xr با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دیده می‌شود که پیش‌تر نمونه آن را در گوشی گیمینگ ریزر دیده بودیم، البته ظاهرا اپل به نوعی بازی با لغات به‌راه انداخته و گیمرها نباید از این ویژگی خیلی خوشحال شوند! این نمایشگر که با نام Liquid Retina  شناخته می‌شود، به گفته سازنده بهترین LCD ساخته شده تا به امروز در دنیای گوشی‌های هوشمند است! با تمام این‌ها صفحه نمایش آی‌فون Xr از استانداردهای دالبی ویژن و HDR10 پشتیبانی نمی‌کند.

این مدل رنگ‌ها را بسیار گرم و زنده به نمایش می‌گذارد و با توجه به LCD بودن می‌توانید تا حد زیادی نیز بر روی نمایش عمیق رنگ مشکی حساب کنید. نمایشگر در نگاه از زاویه‌ها دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود اما میزان رفلکس آن بالاست تا در بیرون از خانه کمی با مشکل مواجه شوید. با این حال برای نگاه دقیق‌تر و کشف نواقص آن، می‌بایست منتظر بررسی آی‌فون Xr در آی‌تی‌رسان بمانید.

سخت‌افزار

یکی از بخش‌هایی که هر ساله آی‌فون دست به تغییر در آن می‌زدند، همین سخت‌افزار است. امسال این کمپانی از جدیدترین چیسپت خود با نام A12 بایونیک در آی‌فون Xr بهره برده است تا این گوشی حداقل از لحاظ سخت‌افزاری یکی از بهترین‌های دنیای موبایل باشد. در این چیپ از سرعت دو برابری خبری نیست و تنها شاهد بهبودهایی در آن هستیم. A12 به گفته سازنده آن نسبت به نسل قبلی 15 درصد سریع‌تر است و تا 40 درصد بهینه‌تر خواهد بود.

همچنان در این چیپ نیز از 6 هسته پردازشی استفاده شده که شامل 2 هسته برای محاسبات حرفه‌ای و سنگین و ۴ هسته کم مصرف می‌شود. البته ظاهرا اپل بر روی هسته‌های کم‌مصرف تایم بیشتری گذاشته و آن‌ها را با بهینه‌سازی‌های بیشتری همراه ساخته است؛ در نتیجه هنگام استفاده عادی و روزمره، انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند تا شاهد بهبود شارژدهی گوشی باشیم.

A12 بایونیک رسما نخستین چیپست دنیا با فناوری ساخت ۷ نانومتری است که در یک محصول تجاری راهی بازار شده است (کایرین 980 نخستین چیپست 7 نانومتری معرفی شده (!) در دنیاست که هنوز در هیچ دستگاهی دیده نمی‌شود). با تمام این‌ها نمی‌توان به قدرت بالای این چیپست شک کرد. برای مقایسه بد نیست بدانید که کوالکام تمام هنرش را برای ساخت اسنپدراگون 845 به خرج داد اما به گرد پای A11 اپل هم نرسید، چه رسد به A12!

Apples-A12-Bionic-announced بررسی آی‌فون Xs مکس اپل: ترکیبی از خوب‌ها!

واحد گرافیکی این چیپ شامل ۴ هسته شده و نسبت به گذشته ۵۰ درصد بهبود را تجربه می‌کند. بد نیست بدانید که این چیپست به موتور عصبی هشت هسته‌ای نیز مجهز شده که ارتقا قابل توجهی داشته و استفاده آن در پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین است. تمام این مجموعه قدرتمند توسط 3 گیگابایت رم همراهی می‌شود تا شاهد تغییری نسبت به نمونه‌های معرفی شده در سال گذشته نباشیم. این دستگاه در 3 نسخه 64/128/256 گیگابایتی عرضه خواهد شد و همچون سال‌های گذشته نمی‌توانید این میزان را با کارت حافظه ارتقا دهید. با این حال برخلاف سری آی‌فون Xs این مدل در نسخه 512 گیگابایتی عرضه نمی‌شود. گرچه بدون بررسی آی‌فون Xr و نتایج بنچ‌مارک‌ آن می‌توان این گوشی را یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های حال حاضر دنیا دانست اما برای اثبات این قضیه می‌بایست مدتی را دندان بر جگر بگذارید.

دوربین

آی‌فون Xr از یک دوربین 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که در گوشه بالا و سمت چپ قاب پشتی جای خوش کرده است. در واقع دوربین این مدل شبیه به چیزی است که در آی‌فون 8 دیده بودیم با این تفاوت که حالا از لحاظ نرم‌افزاری تغییرات بسیاری داشته است. گشودگی دیافراگم آن f/1.8 بوده، اندازه حسگری 1.4 میکرومتری داشته و از لرزش‌گیر اپتیکال نیز سود می‌برد. این دوربین همچنین توسط فلاش معروف True Tone اپل همراهی می‌شود.

آی‌فون Xr تمام قابلیت‌های نسل قبلی‌ آی‌فون‌های اپل را داراست و علاوه بر آن‌ها از دو ویژگی جدید Smart HDR و مود پرتره نیز سود می‌برد. بنابراین با این گوشی می‌توانید پرتره‌های بسیار خوبی را بگیرید چرا که ضمن داشتن یک دوربین، می‌توان افکت بوکه را در تصاویر ایجاد کرد؛ شبیه به چیزی که پیش‌تر در پیکسل 2 گوگل دیده بودیم. آی‌فون Xr در تشخیص مرز سوژه از بک‌گراند، عملکردی عالی به‌جا می‌گذارد. حالا شما بعد از ثبت عکس نیز می‌توانید عمق میدان را تغییر دهید تا در نهایت به تصویر اصلی و بدون افکت بوکه برسید، ویژگی‌ که در گلکسی نوت ۸ سامسونگ هم دیده بودیم.

بررسی آی‌فون Xr

ویژگی دیگر Smart HDR نام دارد که در آن به هنگام لمس دکمه شاتر تا ثبت عکس، در واقع چند تصویر از سوژه گرفته شده که با نوردهی‌های متفاوتی ذخیره می‌شوند و بهترین بخش آن‌ها ترکیب شده و تصویر نهایی را تشکیل می‌دهند. ویژگی که پیش‌تر در سری پیکسل گوگل دیده بودیم!

به‌طور کلی عکس‌های گرفته شده با این گوشی بسیار شارپ هستند و شامل جزئیات زیادی نیز می‌شوند که برای یک گوشی هوشمند فراتر از انتظار است. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با آی‌فون Xr را ببینید.

از لحاظ دوربین سلفی نیز شاهد تغییر خاصی نسبت به گذشته نیستیم و آی‌فون Xr به یک دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با f/2.2 مجهز است و تصاویر گرفته شده با آن تفاوت خاصی نسبت به دوربین سلفی آی‌فون‌های قبلی ندارد. با این حال از لحاظ فیلم‌برداری این دوربین شامل بهبودهایی شده و می‌تواند ویدئوهای فول اچ‌دی 60 فریمی ضبط کند.

اپل بالاخره از آهوی شیطان نیز پایین آمده و امکان ضبط صدا به‌صورت استریو را برای پرچمدار جدیدش در نظر گرفته است. این مدل همچنین می‌تواند به‌صورت 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و یا ویدئوهای 240 فریمی اسلوموشن بگیرد.

بررسی آی‌فون Xr

صدا و سایر قابلیت‌ها

در اطراف گوشی شاهد اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر هستیم که خوشبختانه شامل بهبودهایی نیز شده تا 50 درصد صدای بیشتری را راهی گوش شما کنند. البته این صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در عمل شاهد چنین افزایش چشمگیری در صدای گوشی نیستیم. در واقع از لحاظ تجربه موسیقایی چیزی شبیه به نسل قبلی این گوشی نصیب‌تان خواهد شد.

بررسی آی‌فون Xr را با بخش نرم‌افزاری ادامه می‌دهیم. جایی که با سیستم عاملی متفاوت نسبت به تمامی گوشی‌های دنیا طرف هستیم و آن چیزی نیست جز آی‌او‌اس! این سیستم عامل حالا به اوج کاری خودش رسیده و شامل جدیدترین ویژگی‌ها می‌شود. آی‌اواس 12 برای نمایشگرهای ناچ‌دار بهینه شده و همچون گذشته شامل ژست‌های حرکتی جالبی نیز می‌شود تا بتواند فقدان کلید هوم دایره‌ای شکل را جبران کند. در کاربری روزانه شاهد کوچکترین افتی در عملکرد دستگاه نخواهید بود و بدون هیچ لگی گوشی به کار خودش ادامه می‌دهد. افکت‌های جذابی نیز در این سیستم عامل دیده می‌شود تا علاوه‌بر کارایی بالا ظاهر زیباییش را به رخ بکشد.

آی‌فون Xr از NFC پشتیبانی کرده، به GPS مجهز بوده و از بلوتوث نسخه 5 نیز بهره می‌برد تا شاهد هیچ کم و کاستی در پرچمدار جدید اپل نباشیم. این مدل فاقد سنسور اثر انگشت است اما به واسطه Face ID می‌توانید تا امنیت دستگاه را بالا ببرید. به همین راحتی می‌شود از سیستم تشخیص چهره حرفه‌ای اپل برای باز کردن قفل گوشی بهره گرفت. در تست‌های گرفته شده از این سنسور تفاوت محسوسی نسبت به سال گذشته دیده نشده و همچنان اگر نور کافی باشد، از دقت و سرعت لازم برخوردار خواهد بود. با این حال مشکلاتی نیز بر سر راه شما هست؛ مثلا حتما باید برای باز شدن قفل، گوشی را رو‌به‌روی صورت خودتان بگیرید.

بررسی آی‌فون Xr

باتری

اپل در زمان رونمایی مطابق سال‌های گذشته صحتبی در رابطه با حجم باتری نکرد. بنابراین هنوز نمی‌دانیم که باتری این گوشی چند میلی آمپری است! با این حال اگر بخواهیم به گفته‌های اپل اعتماد کنیم، باید بگوییم که نسبت به نسل قبلی، این گوشی شارژدهی بیشتری داشته که میزان آن در حدود یک ساعت و نیم در روز خواهد بود. بنابر تست‌های انجام گرفته بر روی باتری گوشی، مشخص شده که آی‌فون Xr در میان گوشی‌های معرفی شده در مراسم اپل بیشترین میزان شارژدهی را داشته و طول عمر باتری آن از سری آی‌فون Xs بیشتر است.

این گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی کرده و می‌توانید بدون سیم آن را شارژ کنید. آی‌فون Xr از فناوری شارژ سریع اختصاصی نیز بهره می‌برد که به موجب آن می‌توان گوشی را در مدت زمان نیم‌ساعت تا 50 درصد شارژ کرد اما متاسفانه شارژری که از این ویژگی پشتیبانی کند، همراه دستگاه عرضه نمی‌شود! بنابراین برای بهره‌مندی از این نعمتی که حالا میان‌رده‌های اندرویدی هم بدون منت در اختیار مشتری قرار می‌دهند، می‌بایست سری به بازار بزنید و پول بیشتری بابت یک شارژر اضافی بدهید!

قیمت و کلام آخر در بررسی آی‌فون Xr

به‌طور کلی نمی‌توان آی‌فون Xr اپل را دستگاهی انقلابی نامید. در واقع سازنده با تولید این مدل سعی کرده تا گپ به‌وجود آمده میان گوشی‌های قدیمی و سری آی‌فون Xs را پر کند. این مدل یک دستگاه کامل به‌شمار می‌رود و آمده تا با قیمتی کمتر، ظاهر و سخت‌افزار آی‌فون Xs را به شما هدیه کند. قیمت نسخه پایه آی‌فون Xr در حدود 750 دلار بوده که با حساب دلار 14 هزار تومانی می‌توان گفت که در کشور ما (در صورتی که قیمت دلار ثابت بماند) می‌توانیم تا حداقل قیمتی بیش از 10 میلیون تومان را برای آن در نظر بگیریم!

1 در مورد “بررسی اولیه آی‌فون Xr اپل: تعریف سیب‌ها از گوشی اقتصادی!”

  1. در کل میشه ازش به عنوان یه بالا رده ارزان تر (نسبت به نسخه های دیگر) تقدیر کرد اما نمیشه به عنوان پرچمدار روش حساب کرد و از لحاظ طراحی سخت افزاری و بدنه خیلی حرفی برای گفتن نداره اما با این قیمت دلار 10 میلیون (تا امروز) براش خوبه!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH