چگونه با کمک تکنولوژی وضعیت خوابمان را پایش کنیم؟!

تقریبا همه ما یک سوم از عمرمان را در خواب سپری می‌کنیم، با این حال اطلاعاتی که در رابطه با وضعیت خوابمان داریم، بسیار محدود است. اگر هر شب 7 ساعت و یا حتی بیش‌تر می‌خوابید اما بازهم احساس خستگی می‌کنید، احتمالا وضعیت خواب شما مناسب نیست.

بهبود عادات خواب می‌تواند موجب بهبود شرایط زندگی شما شود. بنابراین بهتر است اگر با مشکلاتی از قبیل خستگی و خواب آلودگی زیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، کمیت و کیفیت خواب خود را بررسی کنید، مطمئنا تکنولوژی برای این کار نیز به کمک ما می‌آید. در ادامه سه روش ممکن و آسان را برای پایش خواب به شما معرفی خواهیم کرد. با آی‌تی‌رسان همراه باید.

با استفاده از تلفن همراه:

اگرچه ایده دوری جستن از تلفن همراه هنگام خوابیدن خوب و عاقلانه به نظر می‌رسد، اما همان‌طور که می‌دانیم دور شدن از این همراه‌های دوست داشتنی چندان آسان نیست و اکثر ما از این وسیله به عنوان ساعت زنگ‌دار نیز استفاده می‌کنیم. بنابراین اگر در هنگام خوابیدن تلفن همراه را نزدیک به خودتان نگه می‌دارید، بهتر است از این روش برای پایش خواب کمک بگیرید.

اپلیکیشن‌های سنجش خواب

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند میزان خوابیدن شما را به کمک سنسورهای شتاب‌سنج و یا حتی امواج سونار اندازه‌گیری کنند. برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها تنها کافیست پس از اجرای آن تلفن همراه را در هنگام خوابیدن، در نزدیکی خود قرار دهید.

از جمله محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پایش خواب می‌توان به SleepScore، Sleep Cycle و Sleep Time اشاره کرد که تمامی آن‌ها برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS در دسترس هستند.

آی‌فون

آی‌فون و یا دیگر دستگاه‌های استفاده کننده از iOS متد دیگری را برای کنترل میزان خواب در اختیار شما می‌گذارند. به این ترتیب که با تنظیم زمان خوابیدن و بیدار شدن در اپلکیشن ساعت، میزان خواب شما در طول روز اندازه گیری می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که پس از تنظیم این بخش، اگر دیرتر به خواب بروید و یا از تلفن همراه خود استفاده کنید، هشدارهایی را مبنی بر ناکافی بودن میزان خواب شبانه دریافت خواهید کرد. شما همواره می‌توانید برای بررسی این بخش به قسمت Sleep Analysis در اپلیکیشن Health تلفن همراه مراجعه کنید.

اگرچه استفاده از روش‌های بالا یک راه حل سریع و عالی برای سنجش میزان خواب هستند، اما بدون شک بهترین راه حل نخواهند بود. در حقیقت اگر از تخت‌های دو نفره استفاده می‌کنید، ممکن است در محاسبات اشتباهاتی پیش بیاید. هم‌چنین خطر شکستگی تلفن همراه با سقوط از ارتفاع و یا حتی قرار گرفتن بدن شما روی آن وجود دارد. اگر از پتو استفاده می‌کنید، ممکن است تلفن همراه بیش از حد گرم شده و آسیب ببیند.

استفاده از گجت‌های تناسب اندام:

یکی از بهترین‌راه‌ها برای فهمیدن اینکه چه مقدار خوابیدید، چه مدت در چرخه REM خواب بودید و یا اینکه در هنگام خواب حرکتی داشته‌اید و یا خیر، استفاده از گجت‌های طراحی شده برای پایش تناسب اندام است. بسیاری از دستگاه‌هایی که تاکنون تولید و روانه بازار شده‌اند از جمله ساعت هوشمند اپل، برخی از مدل‌های Fitbit و یا …، میزان و کیفیت وضعیت خواب شما را در طول شب بررسی می‌کنند.

با این حال از آن‌جا که این دستگاه‌ها صرفا برای کنترل کیفیت خواب ساخته نشده‌اند، ممکن است دارای نقص و خطای زیادی باشند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که آمار به دست آمده توسط گجت‌های Fitbit چندان دقیق نبوده و خطایی در حد 67 دقیقه دارند. بنابراین می‌توانید از این دستبندها در کنار سایر روش‌های کنترل خواب از جمله ساعت منظم رفتن به خواب استفاده کنید.

تخت‌های هوشمند و یا سنسورهای مخصوص پایش خواب:

اگر به صورتی جدی پیگیر وضعیت خواب خود هستید، می‌توانید از یک تخت خواب هوشمند و یا سنسورهای مخصوص پایش خواب استفاده کنید.

سنسورهای پایش خواب با استفاده از روش‌هایی چون ثبت جابه‌جایی‌ها، میزان ضربان قلب و تنفس می‌توانند آمار بسیار دقیقی از کیفیت خواب شما را ارایه دهند. تشک‌های هوشمند نیز از همین روش استفاده می‌کنند با این حال از قابلیت‌هایی نظیر تنظیم گرما و … نیز بهره‌مند هستند.

اگر تنها برای سنجش کیفیت خواب می‌خواهید یک دستبند و یا ساعت هوشمند را خریداری کنید، بهتر است به سراغ سنسورهای مخصوص این کار بروید زیرا علاوه بر دقت بیش‌تر نیازی به پوشیدن یک جسم اضافه در هنگام خوابیدن را نخواهید داشت.

تحلیل داده‌ها:

مطمئنا پس از استفاده از ابزارهای بالا، اطلاعات دقیق‌تری را از شیوه و کیفیت خوابیدن خود به دست می‌آورید. با این حال تا نتوانید آن‌ها را درست تحلیل و بررسی کنید، هیچ فایده‌ای ندارد. متاسفانه اکثر گجت‌های پایش کننده خواب و یا اپلیکیشن‌های مخصوص این کار نمی‌توانند اطلاعات خوبی را جهت بهبود شرایط خواب پیش روی شما بگذارند. بنابراین بهتر است دلایل کاهش کیفیت خواب خود را بهتر بشناسیم:

  • اگر میزان زمان خوابیدن شما کم‌تر از 7 یا 8 ساعت در روز است، بهتر است زمان رفتن به خواب و یا بیدار شدن را خودتان مدیریت کنید. در حقیقت بهتر است زودتر به خواب بروید تا میزان لازم خواب را دریافت کنید.
  • اگر میزان خواب عمیق شما چندان مناسب نیست، این ممکن است به این معنا باشد که اتاق خواب شما بیش از حد گرم و یا سرد بوده است. هم‌چنین بهتر است مصرف کافئین و الکل را قطع کنید. البته ممکن است این مشکل ناشی از بیماری‌هایی نظیر آپنه خواب و یا بی‌خوابی روانی باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
  • اگر در طول خواب زیاد بیدار می‌شوید، ممکن است بازهم ناشی از مصرف الکل و کافئین زیاد و یا قرار داشتن شما در استرس باشد.

استفاده از ابزارهای پایش کیفیت خواب می‌تواند کمک کننده خوبی برای فهمیدن مشکلات شما در خوابیدن باشد. با این حال اگر مشکلات شما در این زمینه جدی است، می‌بایست به یک پزشک مراجعه و درمان خود را آغاز کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH