خرابی ژیروسکوپ هابل، تلسکوپ فضایی را در وضعیت ایمن قرار داد

ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل پس از خرابی ژیروسکوپ وارد حالت ایمن (safe mode) شد. آژانس فضایی توضیح می‌دهد که حالت ایمن به‌منظور حفظ موقعیت دقیق تلسکوپ برای مدت زمانی طولانی در نظر گرفته شده است. بر اساس اظهارات وب‌سایت تلسکوپ فضایی، متخصصان برای رفع این مشکل مشغول کار هستند. در حال حاضر به وجود مشکل در خوشه پرسیوس (Perseus) اشاره شده است.

ناسا در حساب‌کاربری هابل خود در توئیتر از این موضوع پرده برداشت؛ اگرچه پیرامون آن جزئیات چندانی را ارایه نداد. تلسکوپ همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تا زمانی‌که تیم ناسا برای یافتن راه‌حلی جهت رفع مشکل ژیروسکوپ فعالیت می‌کند، تلسکوپ در حالت ایمن قرار خواهد داشت. آژانس فضایی می‌گوید که در آینده اخبار بیش‌تری پیرامون این مشکل منتشر می‌شود؛ اما برای این‌کار هیچ چارچوب زمانی ارایه نداده است.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 1990 به فضا پرتاب شد و در بسیاری از اکتشافات بزرگ تا به‌امروز موثر بوده است. این تلسکوپ با استفاده از مجموعا 6 ژیروسکوپ ساخته شد. به گفته BBC، هنگام بروز مشکل در اواخر هفته گذشته 4 عدد از ژیروسکوپ‌ها همچنان کار می‌کردند.

تیم مدیریت تلسکوپ تلاش کردند تا ژیروسکوپ متفاوتی را در مکان خود جایگزین نمایند؛ اما متوجه عملکرد نامناسب آن شدند. این اتفاق مایه‌تاسف بود؛ زیرا تلسکوپ برای کاربری بهینه حداقل به 3 ژیروسکوپ کارآمد احتیاج دارد.

اگرچه وجود 3 ژیروسکوپ امری ایده‌آل است؛ اما با تنها یکی از آن‌ها هم تلسکوپ می‌تواند به‌کار گرفته شود. پیش از آن و با کاهش تعداد ژیروسکوپ‌ها به 3 واحد، دانشمندان تصمیم گرفتند تا اندازه تلسکوپ هابل را کاهش داده و به این ترتیب در هر لحظه از یک ژیروسکوپ منفرد استفاده کنند. هدف از این اقدام، افزایش طول عمر تلسکوپ فضایی به حداکثر میزان ممکن بود.

با این‌حال تلسکوپ فضایی در وضعیت عملیاتی باقی می‌ماند. این نقص عملکردی نشان می‌دهد که از عمر تلسکوپ هابل، زمان محدودی باقی‌مانده است. پیش‌تر تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌عنوان جایگزین هابل تولید شده است، اما تا سال 2021 به فضا پرتاب نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH