اپل آی‌پد پرو 11 و آی‌پد پرو 12.9 جدید با جدیدترین تراشه‌های موبایلی عرضه می‌شوند

اگر مک‌بوک ایر جدید، آخرین نمونه مک‌بوک به‌شمار می‌آید؛ در این‌صورت آی‌پد پرو جدید نیز در واقع یک مک‌بوک ایر جدید محسوب می‌شود. اپل می‌گوید که این گجت از 92 درصد لپ‌تاپ‌های فعلی قدرتمندتر بوده و نسخه‌های کامل ادوبی فوتوشاپ و اتودسک اتوکد را اجرا می‌کند و به‌سادگی می‌تواند به یک دستگاه شبه‌ لپ‌تاپ با صفحه‌کلید یا حتی یک کامپیوتر دسکتاپ همراه با نمایشگر خارجی تبدیل شود.

موارد زیادی برای بررسی وجود دارد، اما ابتدا کار خود را با نمایشگرهای جدید آغاز می‌کنیم. اپل با به‌کارگیری حواشی باریک‌تر، آی‌پد پرو 11 را به نمایشگر بزر‌گ‌تری مجهز نموده است و همین صفحه‌نمایش در بدنه کوچک‌تر آی‌پد پرو 12.9 نیز مشاهده می‌شود.

تبلت‌های جدید در ابعاد 11 و 12.9 اینچی قابل‌دسترس هستند. هر 2 دستگاه از نمایشگرهای رتینا با وضوح فوق‌العاده و لبه‌های گرد شده بهره می‌گیرند. به‌دنبال باریک‌سازی حواشی اطراف نمایشگر، اپل حسگر تاچ آی‌دی را حذف و آن‌را با فیس آی‌دی جایگزین نموده است. مزیت مضاعف چنین اقدامی این است که اکنون نمایشگر تبلت در عوض تکبه بر شتاب‌سنج که بعضا غیر قابل‌اعتماد عمل می‌کند، بر اساس موقعیت صورت شما چرخش خواهد کرد. این نمایشگرها نمونه‌های پیشرفته‌ای محسوب می‌شوند؛ بدان معنا که به نمایش محتوا با نرخ 120 فریم برثانیه پرداخته و فرامین انگشتان شما و قلم جدید اپل را با سرعت 120 هرتز دریافت می‌کنند.

اکنون قلم جدید از طریق آهنرباهایی به تبلت متصل شده و شارژ بی‌سیم آن فورا آغاز می‌شود و دیگر لازم نیست آن‌را به درگاه لایتنینگ متصل نمایید. در واقع از درگاه لایتنینگ ابدا خبری نخواهد بود.

آی‌پد پروهای جدید مجهز به درگاه USB-C هستند که همانند الگوی به‌کارگیری شده در یک مک‌بوک عمل می‌کنند. شما از طریق این پورت می‌توانید یک مانیتور خارجی یا دوربین DSLR را متصل نموده یا حتی از طریق یک کابل USB-C به لایتنینگ، گوشی خود را شارژ کنید. همان‌طور که می‌بینید، کلیه اقدامات مذکور در مک‌بوک‌ها نیز دقیقا امکان‌پذیر هستند.

تراشه A12X بیونیک جدید اپل مجهز به پردازنده بسیار قدرتمندی است که به‌سادگی از عهده اجرای کلیه امورات کامپیوترهای دسکتاپ بر خواهد آمد. این تراشه مجهز به پردازنده هشت هسته‌ای (4 هسته بزرگ و 4 هسته کوچک) است. اما اکنون هر 8 هسته می‌توانند با توان کامل عمل نمایند. پردازنده گرافیکی نیز به الگوی طراحی 7 هسته‌ای ارتقاء یافته است. در مقایسه با آی‌پد پروهای قبلی، کارآیی و سرعت پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب 35 درصد و 90 درصد افزایش پیدا کرده است.

پردازنده گرافیکی نیز از نظر کارآیی، سرعتی معادل با ایکس‌باکس وان S دارد و قادر است بازی سنگین Assassin Creed (اکنون برای آی‌پد قابل‌دسترس است) را با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کند. این موضوع بایستی یک چالش بزرگ برای ریزر قلمداد شود.

بعلاوه آی‌پد پرو به دلیل امکان پردازش فایل 3 گیگابایتی با فرمت PSD شامل 170 لایه و رزولوشن 12000×12000 پیکسل برای چاپ یک پوستر بسیار بزرگ نیز به اندازه کافی قدرتمند است. اما با وجود برنامه Adobe Project Aero که امکان تبدیل تصاویر به محتوای واقعیت‌افزوده تعاملی را دارد، ضرورتی برای چاپ تصاویر وجود ندارد. رابط‌کاربری نرم‌افزار فوتوشاپ به منظور عملکرد لمسی و کنترل با قلم اپل، احتمالا از نو طراحی شده و موتور آن نیز از نسخه کامل اپلیکیشن دسکتاپ دریافت شده است. در حال حاضر به منظور تعویض ابزارهای فوتوشاپ و انجام سایر امورات در اپلیکیشن‌های دیگر، قلم از ژست 2 نوبت ضربه پشتیبانی می‌کند.

فایل 3 گیگابایتی فضای قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. اما به لطف وجود تراشه جدید کنترلر حافظه، آی‌پد پروها می‌توانند از حداکثر 1 ترابایت حافظه سریع بهره‌مند شوند. مدل‌های پایه کماکان دارای 64 گیگابایت حافظه‌داخلی هستند؛ با این‌حال ارتقاء ظرفیت حافظه نیز چندان ارزان تمام نخواهد شد.

صفحه‌کلید پوشه‌ای یک ابزارجانبی پیشرفته دیگر برای آی‌پد پروهای جدید است. این وسیله از طریق آهنرباهایی به تبلت متصل شده و آن‌را در 2 زاویه مختلف، یکی برای کار بر روی پا و دیگری جهت قرار دادن دستگاه بر روی میز نگاه می‌دارد.

از جنبه صوتی، تبلت‌های جدید بار دیگر از 4 اسپیکر بهره می‌گیرند، اما این‌بار اسپیکرها مجهز به توئیتر و ووفرهای جفت‌شده هستند. بعلاوه به لطف وجود 5 میکروفون، تماس‌های گروهی فیس‌تایم (مشخصه جدید iOS 12.1) نیز از صدایی واضح و شفاف برخوردار خواهند بود.

از امروز پیش‌سفارش آی‌پد پروهای جدید امکان‌پذیر است و فروش این گجت‌ها از روز 7 نوامبر آغاز خواهد شد. تبلت‌های جدید اپل در نسخه‌های وای‌فای و LTE (به‌همراه اتصال نانوسیم و eSIM) عرضه می‌شوند. همچنین یک شارژر سریع 18 واتی نیز به‌همراه آن‌ها ارایه خواهد شد.

قیمت‌گذاری مدل 11 اینچی از 800 دلار شروع شده و برای نسخه 1 ترابایتی به 1550 دلار می‌رسد. قیمت‌گذاری مدل 12.9 اینچی از 1000 دلار آغاز شده و برای نسخه 1 ترابایتی به 1750 دلار خواهد رسید. در صورتی‌که به‌دنبال خریداری مدل‌های LTE هستید، 150 دلار به مبالغ فوق اضافه نمایید.

قیمت‌های اروپایی این تبلت‌ها از 880 و 1100 یورو برای مدل‌های 11 و 12.9 اینچی آغاز می‌شود و خریداری نسخه LTE نیز مستلزم پرداخت 170 یورو دیگر خواهد بود. به‌خاطر داشته باشید که گزینه‌های ذخیره‌سازی فراوانی شامل مدل‌های 64، 256 و 512 گیگابایتی در کنار نسخه 1 ترابایتی پیش روی شما قرار خواهند داشت. در صورتی‌که این تبلت‌ها برای شما بسیار گران‌قیمت هستند، آی‌پد پرو قدیمی 10.5 اینچی با قیمت‌گذاری جدید 650 دلاری همچنان قابل‌دسترس است.

قیمت کیس جدید پوشه‌ای و هوشمند برای مدل 11 اینچی برابر با 180 دلار/200 یورو و برای نسخه 12.9 اینچی معادل 200 دلار/220 یورو است. قلم نسل دوم نیز با قیمت 130 دلار/135 یورو عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH