با تمام قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین سری میت 20 هواوی آشنا شوید!

چیپست کایرین 980 به عنوان مغز متفکر گوشی‌های سری میت 20 هواوی نقشی مانند نیروگاه هوش مصنوعی داشته که نسبت به چیپست پرچمدار سال گذشته این کمپانی، با بهبودهایی در زمینه یادگیری ماشینی همراه شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با تمام قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های سری میت 20 آشنا کنیم. پس دعوت می‌کنیم همراه آی‌تی‌رسان باشید.

این کمپانی چینی از سال گذشته و همراه با چیپست کایرین 970، پای واحدهای پردازش عصبی را به پردازنده‌های موبایلی باز کرد. هواوی امسال با ایجاد یک تغییر بزرگ و به جای استفاده از یک واحد پردازنده عصبی، از دو واحد این نوع پردازنده‌ها در تراشه کایرین 980 استفاده کرده است. مطابق ادعای چینی‌ها، عملکرد سیستم تشخیص صحنه‌ها در نسل جدید پرچمداران این کمپانی تا 120 درصد بهبود یافته است. ظاهرا یکی از واحدها برای محاسبات گسترده هوش مصنوعی و واحد دیگر نیز برای انجام برخی وظایف مشخص در نظر گرفته شده است. حال سوال اینجاست که فناوری هوش مصنوعی و شبکه عصبی چگونه به کمک دوربین گوشی‌های سری میت 20 هواوی آمدند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.


“Master AI 2.0”

احتمالا باید قابلیت Master Al را موثرترین ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی در نرم‌افزار دوربین گوشی‌های سری میت 20 بدانیم. قابلیت تشخیص صحنه را اولین بار در گوشی‌های سونی دیده بودیم اما رویکرد جدید آن که بر اساس یادگیری ماشینی بنا شده، توسط هواوی و سپس کمپانی‌هایی نظیر اوپو، سامسونگ و شیائومی به کار گرفته شد.

فعال کردن این ویژگی موجب می‌شود که دوربین گوشی‌های سری میت 20 به طور خودکار سوژه‌ها و صحنه‌های مختلف را شناسایی کرده و تنظیمات مورد نیاز را جهت ثبت تصاویر بهتر اعمال کنند. مفید بودن این قابلیت بر کسی پوشیده نیست و انتظار این را داریم که در آینده نزدیک شاهد عرضه این نسخه برای گوشی هواوی میت 10 پرو باشیم.

هواوی ادعا می‌کند که نرم‌افزار دوربین گوشی‌های سری میت 20 قادر است که بیش از 1,500 صحنه و حالت گوناگون از 25 دسته‌بندی مختلف را تشخیص دهد. برای مقایسه، گوشی‌های سری هواوی P20 می‌توانستند 500 صحنه از 19 دسته‌بندی را شناسایی کنند. برخی از قابلیت‌های جدیدی که در Master AI اعمال شده‌اند، عبارتند از: سوییچ خودکار به حالت سوپر ماکرو و پیشنهاد سوییچ به دوربین اولترا واید (فوق زاویه باز). هم‌چنین هواوی از قابلیت تقسیم معنایی تصاویر بهره برده که چندی پیش آن را در گوشی آنر 10 دیده بودیم. این ویژگی به دوربین اجازه می‌دهد که چندین شی، سوژه و صحنه را در بخش منظره‌یاب شناسایی و شمارش کند.

همان‌گونه که در دو تصویر بالا مشاهده می‌کنید، از سوژه مورد نظرمان در دو حالت مختلف (فعال و غیرفعال بودن Master AI) تصویری ثبت کردیم. احتمالا شما نیز با ما موافق هستید که تفاوت چندانی میان تصاویر میت 20 پرو با Master AI و یا بدون Master AI (حداقل در این تصویر) وجود ندارد. در برخی تصاویر دیگر نیز وضعیت همین‌گونه بود و تفاوت فاحشی بین این دو حالت وجود نداشت. با این حال ممکن است در برخی صحنه‌ها با تفاوتی آشکار روبرو شوید.


“AI-Enabled Video Filters

یکی از بهترین قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های میت 20 به عملکرد فیلترهای ویدیویی مربوط می‌شود که بارزترین نمونه آن، AI color و تنظیم رنگ بر اساس هوش مصنوعی است. در این حالت تمام کادر تصویر به جز سوژه اصلی سیاه و سفید (مونوکروم) می‌شوند. این قابلیت سوژه اصلی را بسیار سریع تشخیص داده و کارش را به خوبی انجام می‌دهد؛ هرچند گاهی اوقات بخشی از سوژه اصلی نیز مشمول سیاه و سفید شدن می‌شود!

مشکل دیگری که وجود دارد، رنگ‌پریدگی سوژه اصلی هنگام جابجایی مکانی بوده که با زوم کردن در تصویر نیز برطرف نمی‌شود. فیلترهای ویدیویی به همین جا ختم نشده و شاهد حضور مورد دیگری به نام background blur video filter هستیم که هنگام عکس‌برداری، موجب تار شدن پس‌زمینه و نگه‌داشتن سوژه در فوکوس می‌شود. البته هواوی پیش از این قابلیت ضبط ویدیو در حالت بوکه را ارایه داده بود اما راهکار جدید آراسته‌تر به نظر می‌رسد.


“AI Video Editor”

گوشی‌های سری میت 20 در این زمینه تنها نبوده و پیش از این گوشی‌هایی را دیده بودیم که به طور خودکار هایلایت‌های ویدیویی ایجاد می‌کردند. این قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی چهره‌های خاص موجود در کادر تصویر را تشخیص داده و هایلایت‌های ویدیویی را برای هر شخص ایجاد می‌کند. متاسفانه فرصت کافی نداشتیم که زمانی را به بررسی این قابلیت اختصاص دهیم تا بتوانیم درباره چگونگی عملکرد و کارایی آن صحبت کنیم، اما اگر عملکرد این قابلیت در گوشی‌های سری میت 20 در هر جا و مکانی به خوبی تشخیص چهره گوگل باشد، در این صورت راضی و خوشنود خواهیم بود.


“AI Zoom”

هواوی امسال به بخش ویدیو در پرچمدارانش اهمیت زیادی داده و Al Zoom قابلیت دیگری است که برای بخش ضبط ویدیو در نرم‌افزار دوربین گوشی‌های سری میت 20 گنجانده شده است. زمانی که این قابلیت فعال باشد، آیکونی برای فوکوس که درون آن تصویر یک قفل باز شده وجود دارد بر روی سوژه ظاهر خواهد شد. با لمس بر روی این آیکون، قفل درون دایره بسته شده و دوربین دستگاه بر اساس جابجایی سوژه در کادر تصویر، به طور خودکار زوم روی سوژه را کاهش یا افزایش می‌دهد.

اگرچه این یک ایده هوشمندانه است اما قاعدتا برای سوژه‌هایی مناسب‌تر خواهد بود که حرکت آرامی دارند. برای مثال در تستی که انجام دادیم، این قابلیت بر روی اسکیت‌سواری که در حال حرکت بود، کارایی چندانی نداشت. به طور کلی قابلیت Al Zoom در سری میت 20 آن‌قدر خوب و قدرتمند نبود که انتظارش را داشتیم. اگر آن چیزی که قصد فیلم گرفتن از آن را دارید تنها یک حیوان خانگی و یا نوزاد کوچک شما باشد، این قابلیت مورد مناسبی برای شما خواهد بود.


“AI Live Model”

آیا تاکنون اتفاق افتاده که بخواهید یک اسباب بازی واقعی را اسکن کرده و از آن در واقعیت مجازی استفاده کنید؟ اگر چه شخصا علاقه‌ای به این کار نداشتم! اما هواوی چنین قابلیتی را برای گوشی میت 20 پرو تدارک دیده است. هنگامی که یک سوژه را با دوربین عمق‌سنج سه‌بعدی (دوربین جلویی) اسکن کنید، این سوژه پس از اسکن شدن می‌تواند در عالم واقعیت مجازی حرکت کرده و حرکات موزون انجام دهد! همانند برنامه واقعیت افزوده پلی‌گروند گوگل (Google’s Playground AR)، شما می‌توانید با اسباب‌بازی مجازی خود عکس بگیرید.

هواوی تایید کرده که این قابلیت اواخر ماه جاری میلادی و از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری به گوشی‌های سری میت 20 خواهد آمد. به نظر این قابلیت نسبتا جادویی بوده، اما با این حال درباره چگونگی کیفیت و عملکرد آن مطمئن نیستیم و نمی‌دانیم که آیا پیشوند AI برازنده این ویژگی بوده یا خیر. در هر صورت اگر با آن به خوبی کار کنید، گزینه‌ای سرگرم‌کننده برای شما خواهد بود.

این‌ها تمام مواردی از کاربرد هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های جدید سری میت 20 بود. اگر موردی را از قلم انداخته‌ایم و یا نظری درباره این مقاله دارید، بی‌صبرانه منتظر شنیدن آن‌ها در بخش نظرات هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH