ارتش روسیه اولین سلاح لیزری خود به اسم Peresvet را عملیاتی کرد!

ارتش روسیه اولین سلاح لیزری خود را تحویل گرفت. سلاح لیزر پر‌انرژی Peresvet از تاریخ 1 دسامبر 2018 عملیاتی شده است. جزییات کلیدی در مورد مشخصات و توانایی‌ها از جمله قدرت و اهداف آن همچنان محرمانه است و بنابر اعلام مسکو، فعلا زمان افشای این موارد نرسیده است!

Peresvet

با این حال طبق گزارش خبرگزاری دولتی TASS، سلاح لیزری Peresvet، از سال 2017 در اختیار واحد‌های ارتش روسیه قرار گرفته است. در تصاویر منتشر شده از آن به نظر می‌رسد این سلاح بر روی تریلر نصب می‌شود و به طور معمول در داخل بخش محفظه زرهی مخفی است. ظاهر سیستم آن شباهت زیادی به سیستم سلاح لیزری نیروی دریایی ایالات متحده موسوم به LaWS که در سال 2017 بر روی عرشه ناوجنگی USS Ponce نصب شد، دارد.

سلاح لیزری Peresvet در تاریخ 1 مارس 2018 توسط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه رونمایی شده بود. نام این سلاح نیز در یک حرکت جالب با رای‌گیری آنلاین از شهروندان روسی، انتخاب شد که از نام یکی از قهرمانان تاریخی روسیه به اسم الکساندر پرسفت (Alexander Peresvet) گرفته شده است. به گزارش شبکه RT روسیه، او یک راهب مشهور و جنگاور بود که در سال 1380 میلادی، طی نبردی به نام کولیکوو (Battle of Kulikovo) توانست به سلطه مغول‌ها بر روسیه خاتمه دهد!

با توجه به اینکه هیچ جزییاتی از این سلاح لیزری منتشر نشده است، بنابراین ما هم نمی‌توانیم نظری در مورد توانایی‌ها، چگونگی هدف‌یابی و حتی میزان قدرت لیزر خروجی آن بدهیم. البته با توجه به اینکه ارتش آمریکا انتظار دارد که بتواند تا سال 2023 سلاح لیزری با قدرت 50 کیلووات را بسازد، می‌توان احتمال دارد سلاح لیزری Peresvet روسیه نیز دارای قدرتی در همین حدود باشد!

در هر صورت قدرت شلیک اصلی‌ترین ملاک و وظیفه یک سلاح محسوب می‌شود. یک سلاح لیزری با قدرت پایین قادر به نابود کردن پهپاد و دیگر دستگاه‌ها الکترواپتیکال از جمله چشم انسان است ولی یک لیزر بزرگ و قدرتمند به راحتی می‌تواند پهپاد‌های غول‌پیکر و هواپیما‌های کوچک سرنشین‌دار را هدف قرار دهد و بسوزاند!

اسپوتنیک، دیگر رسانه دولتی روسیه نیز اقدام به پخش ویدیویی کوتاه از مراحل آماده سازی و استقرار سلاح لیزری Peresvet نمود که توسط وزارت دفاع روسیه در اختیارشان قرار گرفته بود. در این فایل ویدیویی یک دقیقه‌ای، Peresvet به آرامی و با سرعت بسیار کم در حال بیرون آمدن از محفظه حفاظتی خود است و اپراتور با استفاده از یک جوی‌استیک اقدام به کنترل و هدایت آن می‌نماید و سپس بار دیگر سلاح را به درون محفظه باز می‌گرداند. در فیلم منتشر شده توسط شبکه RT نیز حداقل دو واحد تریلری از این سلاح لیزری به چشم می‌خورد.

در ماه مارس بعد از رونمایی از این سلاح لیزری، پوتین در سخنرانی خود اعلام نمود که مایل نیست جزییات بیشتری از این سلاح منتشر شود. زیرا فعلا زمان این کار فرا نرسیده است. ولی کارشناسان نظامی به خوبی درک خواهند نمود که با وجود چنین تسلیحاتی، توانایی دفاعی روسیه در چند بعد افزایش یافته است!

2 در مورد “ارتش روسیه اولین سلاح لیزری خود به اسم Peresvet را عملیاتی کرد!”

  1. شیخی ارومیه

    سلام ،، درسته که ماایرانیان اولا” خداوائمّۀاطهار(ع) وآقا امام زمان (عج)ومکتب بزرگ وعظیم اسلام راداریم ودوما”نیروی بزرگ وعظیم بسیج راداریم ولی اگرسلاح لیزری نداشته باشیم لنگ خواهیم بودامیداست که جوانان ومتفکران ومکتشفان ومخترعان عزیزوفعالمان همانطورکه به انواع دست نیافتنی ها،به اذن الله دست یافتندونیروی دفاعی ونظامی ایرانمان راارتقابخشیدندانشاالله به سلاحهای لیزری هم دست یافته وموجب افتخاروامنیت وآسوده خاطری ملت بزرگ ایران گردند.انشاالله

    6
    10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH