آموزش رجیستر کردن تلفن همراه از طریق سایت گمرک (روش جدید)

نزدیک به یک سال از راه اندازی رجیستری گوشی‌های موبایل می‌گذرد که توانسته جلوی قاچاق تلفن همراه را گرفته اما از سمتی، برای بسیاری از کاربران و مسافران، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

پیش از این در مقالاتی متفاوت، از رجیستری گوشی‌های سامسونگ، اپل، هواوی و… به‌صورت مجزا مقاله نوشتیم اما با توجه به آنکه روش رجیستر کردن گوشی تلفن همراه دچار تغییراتی از ۱۹ آذر ماه شده است، به همین خاطر قصد داریم تا به بیان آن پرداخته و مشکلات احتمالی را برای‌تان شرح دهیم.

لازم به ذکر است که این طرح رجیستری برای کسانی است که اقدام به وارد کردن یک گوشی به صورت مسافری نموده و یا آنکه قصد دارند یک گوشی رجیستر نشده را از طریق شماره پاسپورت یک مسافر، رجیستر کنند. رجیستر سایر گوشی‌های موبایل از طریق همان وارد کردن کد درون جعبه گوشی و مانند سابق انجام خواهد شد و ارتباطی به موضوع این مقاله ندارد.

پیش نیاز برای ثبت یک گوشی در سامانه گمرک

برای این کار ابتدا نیاز است که شما IMEI گوشی خود را داشته باشید که برای گوشی‌های دو سیم کارته، دو شماره دارد اما نیاز به IMEI سیم‌کارت اول دارید.

شما به شماره گذرنامه، شماره ملی و همچنین مبدا ورودی فرد مسافر به کشور نیاز دارید که البته این مسافر، می‌تواند خود شما و یا شخص دیگری باشد.

بایستی توجه داشته باشید که از زمان ورود وی به کشور، بیشتر از یک ماه نگذشته و از سویی، پیش از این گوشی دیگری در سال جاری از این طریق توسط وی رجیستر نشده باشد.

ثبت مشخصات در سامانه گمرک

مراحل کار نسبتا ساده است، شما ابتدا وارد آدرس https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister شده و پس از قبول موافقت‌نامه و وارد کردن IMEI سیم کارت اول، به صفحه دوم هدایت می‌شوید که بایستی در آن مشخصات گوشی را وارد کنید.

پس از آن، نوبت به درج شماره تلفن همراه، کد ملی و گذرنامه می‌رسد. دقت داشته باشید که کد فعال‌سازی گوشی به شماره‌ای ارسال خواهد شد که در اینجا درج می‌کنید.

نیازی به سامانه همتا دیگر وجود ندارد

در قانون جدید دیگر نیازی به ثبت گوشی در سامانه همتا وجود ندارد و در واقع این تفاوت اصلی با روش قبل است. جالب اینجاست در شرایط اولیه،‌ هنوز متن نشان داده شده اصلاح نشده و شما را به درج مشخصات در سایت همتا ارجاع می‌دهد اما در صورتی‌که به آنجا رجوع کنید، با پیغام خطای زیر روبه‌رو خواهید شد.

طبق اعلام گمرک، اطلاعات گوشی‌ها هر سه روز یک‌بار به سامانه همتا ارسال شده و نیازی به مراجعه شخص و یا ثبت چیزی در سامانه همتا وجود ندارد. اگر هم به اپراتور سامانه همتا زنگ بزنید، وی تنها به شما می‌گوید که بایستی منتظر باشید تا از سمت گمرک مشخصات گوشی شما به دست ما برسد و کد فعال‌سازی را برای‌تان ارسال کنیم.

اگر هم این زمان طولانی شود، می‌توانید از طریق گمرک و شماره 02143891 اقدام به پیگری کنید، اگرچه طبق تجربه ما، به طور معمول پاسخی به تماس داده نمی‌شود و این امر، روند پیگیری را بسیار دشوار می‌کند.

در هر صورت با توجه به اینکه قانون فوق به‌تازگی ابلاغ شده است، بایستی امیدوار بود تا نقایص احتمالی آن برطرف شده و با سرعت بالا و دقت کافی، گوشی‌های واجد شرایط رجیستر شوند.

اگر سوال و یا نکته‌ای در ارتباط با رجیستر کردن گوشی خود دارید، در بخش دیدگاه‌ها با سایرین به اشتراک بگذارید.

387 در مورد “آموزش رجیستر کردن تلفن همراه از طریق سایت گمرک (روش جدید)”

  1. سلام وقت بخیر
    من با پاس خودم میخواستم بعد از ورود به ایران گوشیم رو ریجستر کنم و تو فرودگاه ثبت کردم گوشی رو ولی متاسفانه بدون ریجستر کردن دوباره برگشتم به خارج از کشور سوال من اینه همون گوشی رو میتونم دوباره درخواست به ریجستری بدم البته با یه پاسپورت دیگه ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید .

  2. عطاءالله اربابی

    سلام دوستان من یک گوشی سامسونگj7 دارم که تقریبا پانزده روز میشه که از بازار آزاد خریدمش کارتن هم داره و در ضمن 2015 هستش قبلان آنتن داشت الان واسه من پیام اومده که دستگاه ثبت شده قانونی نیست و در شبکه سرویس نخواهد گرفت الان آمدنش هم قطع شده من چگونه می شود این گوشی را ریجستری کرد

  3. سلام وقت بخیر ببخشید من یه پاس رو خریدم برای ریجستری گوشی از یکی دوستان میگفت من همتا شو چک کردم حلا من هزینه گمرک رو پرداخت کردم و بعدش فهمیدیم که یه گوشی در ۷ماه پیش ریجستری کردن میخواستم راهنمایی کنیید که من الان چکتر بتید کنم

  4. رامین فرخی

    با سلام چندی ÷یش برادرم از کشور خارج برایم گوشی فرستاد و تا حالا جند ماهی میگذرد که ریجستر نشده خواستم بدونم جه باد کرد کسی هم نداری م که به تازگی وارد ایران شده باشد واز ان طریق اقدام کنیم ایا از طریق جعبه گوشی میتوان ای کار را انجام داد و چقدر هزینه دارد ؟ با تشکر از شما.

  5. درود بر شما
    خسته نباشید
    برای رجیستر کردن تلفن همراه حتما باید جعبه موبایل هم همراهمون باشه؟
    جعبه تلفن همراه من در آلمان مونده و اینجا دیگه تلفنم کار نمیکنه و آنتن نداره

    ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    2
    4
  6. عباس یوسفی

    سلام گوشی من قاچاق ماه اول فقط آنتن میداد الان آنتن قطع سیم کارت نمگیره باید گوشی ریجستر شه
    چطور گوشی ریجستر کنم به کمک نیا دارم

    14
  7. سلام ببخشید من دختر عموم از ترکیه برام ی موبایل از طریق تیپاکس فرستادن الان باید چیکار کنم چجوری ریجسترش کنم چون به صورت تیپاکس برام فرستاده چجوری داخل سامانه گمرک ثبت کنم خواهش میکنم اگه کسی میدونه ممنون میشم جواب بدید

    2
    9
  8. طبق معمول طرح دیگه ای برای زهر کردن و سختتر کردن زندگی مردم …. بسیار طرح نامناسب و غیرضروری ای هست که در نهایت به همه صدمه خواهد زد. مثلا مردم بدبخت اگر نخواهند گوشیهای چینی افتضاح بگیرند باید چه کنند وقتی بازار را پر کردید از فقط گوشیهای بی کیفیت چینی و محصولات اپل؟!؟!؟؟!!؟ اگر بازار را از سونی یا محصولات با کیفیت دیگر که به پولش می ارزیدند پر می کردید می شد گفت این تحمیل کالا خیلی بد نیست ولی وقتی جنس چینی که پسماند و فاجعه هست رو دارید به مردم تحمیل می کنید این طرح بسیار بدتر می شود. به شخصه امیدوارم مثل قبل این طرح برای همیشه متوقف شود. این طرح از قاچاق هم جلوگیری نمی کند.

    14
    1. درود. درود. درود..-گل گفتی..یه کیلو برنج از پارسال جهاز برابر شده و به تبع اون بیکاری و هزار درد بی درمون دیگه اومده روش- .حالا که یه عده کاسب بانه ای کمی اجناس رو ارزونتر میارن تو کشور ،و نمی‌ذارن کارخونه دار و باصطلاح تولید کننده داخلی خفه مون کنه و راه نفسمونو ببنده این بامبولا رو سرمون در میارن .واقعا متاسفم که تو این مملکت بدنیا اومدم.اونم این دوران !!!آخه واسه یه اسباب بازی چرا باید دو میلیون پول گمرک بدم؟؟؟ بخدا باصطلاح قاچاقچیای بانه نبودن تولید کننده داخلی یه جفت جوراب رو یه میلیون می‌فروخت بهمون….قیافه حق به جانب هم میگیرن زالوهای بی احساس…اگه یخچال از بانه نمیومد الان یخچالهای درپیت اسنوا بالای سیصد میلیون بود . زنده باد لند کروز سواری کرد .زنده باد

  9. سلام یه گوشی پی اسمارت ازکویت اومده برامن پاسپورت دارم ولی بردمش که ریجستریش کنم میگن این مدلش ثبت نشده توگمرک میتونیدریجسترش کنیدبرام

  10. سلام ایا با پرداخت هزینه گمرگ . ایا دیگه نیازی هست جای دیگه هزینه رو پرداخت کرد؟مثلا با پرداخت هزینه گمرکی گوشی ریجستر میش.د یا با ید هزینه در سامانه همتا هم جدا پرداخت بشود؟
    برای گوشی 512 Iphone 11 Pro Max

  11. علی‌رضا علی‌پور

    آقای گلکار سلام . خسته نباشید.
    بنده یه گوشی از یه سایت ایرانی سفارش دادم تا از چن برام بیارن. (Oppo K5)
    خواستم بدونم برای رجیسترش باید پاسپورت داشته باشم؟ چون وب‌سایت فروش گوشی نوشته گوشی‌ها به گمرک امانات پستی میرن و هزینه رجیستر این نوع واردات نسبت به گوشی‌های مسافری کمتره.
    خواستم بدونم برای این کار پاسپورت لازمه یا خیر؟ با توجه به این که فروشنده گفته لازم نیس.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH