10+2 کارگردانی که تا کنون فیلم بد نساخته اند!

به جرات می‌توان گفت که کارگردان فیلم اصلی‌ترین عامل ساخت یک فیلم است. کارگردانی فیلم مسئولیت سنگینی دارد و در بیشتر مواقعی که یک فیلم بد از آب در می آید، کاسه و کوزه ها را بر سر کارگردان می شکنند. کارگردان باید بعد از خواندن فیلمنامه، آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کند و قبل از شروع فیلمبرداری و روند ساخت، باید متنی تحت عنوان دکوپاژ فیلم تهیه کند. این کارگردان است که باید مکان استقرار و زاویه دوربین، نوع و نحوه نورپردازی، نوع حرکت دوربین، اندازه نما، نور، نحوه اتصال نماها به همدیگر و … را تعیین کند و این کار هم مهارت بالایی می خواهد.

هر کدام از کارگردان های بزرگ سینما سبک مخصوص به خود را دارند و در بیشتر مواقع فیلم را با خود کارگردان می شناسند. مطمئنا بارها شنیده اید که می گویند روانی هیچکاک و یا باشگاه مبارزه فینچر! کارگردان های مطرح سینما مدت زمان بسیار زیادی را بر روی فیلم های خود صرف می کنند. شاید ذکر یک چند مثال بتواند این موضوع را برای شما به خوبی جا بیاندازد. برای مثال کریستوفر نولان 10 سال را صرف تفکر بر روی فیلمنامه فیلم تلقین کرده است. از طرف دیگر برادران کوئن که امسال فیلم “تصنیف باستر اسکروکر” را منتشر کردند، مدت زمان 20 الی 25 سال را صرف ساخت فیلم کرده اند.

یکی دیگر از کارگردان هایی که در این امر بسیار پیشتاز است، کارگردان سرشناس آمریکایی کوئنتین تارانتینو است. بازیگرانی که با تارانتینو کارکرده اند بارها ذکر کرده اند که او شخصیت های فیلم را حتی بهتر از خودش می شناسند. بذارید قضیه را بیشتر بشکافیم! اگر فیلم پالپ فیکشن 1994 را دیده باشید، شخصیت های وینسنت وگا (با بازی جان تراولتا) و میا والاس (با بازی اوما تورمن) برای صرف شام به یک رستوران می روند. در حین شام، شخصیت میا در موردی سریالی حرف میزند که قرار بوده در تلویزیون بازی کند اما فقط موفق یه ساخت پایلوت سریال شده اند و کار به مرحله ساخت نکشیده است.

در این بین، او 5 شخصیت اصلی این سریال را معرفی می کند. تقریبا ده سال بعد، تارانتیو فیلم “بیل را بکش” را ساخت و نکته جالب اینجاست: 5 شخصیت اصلی داستان فیلم “بیل را بکش” همان 5 شخصیتی هستند که میا در فیلم پالپ فیکشن معرفی کرده بود! در واقع تارانتینو از ده سال پیش شخصیت های این فیلم را خلق کرده و به مروز زمان پرداخت کرده است. او حتی می داند که شخصیت های فیلم هایش چگونه بزرگ شده اند، در خانواده چگونه با آنها رفتار شده، چه چیزهایی در جامعه باعث شکل گیری شخصیت آنها شده است، شخصیت فیلمهایش نسبت به یک موضوع چه دیدگاهی دارند و… . این موضوعات باعث شده تا او به یکی از برجسته ترین کارگردان های شهیر هالیوود بدل شود.

فیلم های تارانتینو که بیشتر با درجه بزرگسال منتشر می شوند را بهتر است با زیرنویس فارسی تماشا کنید چون در دوبله دیالوگ ها عوض می شوند و باعث می شود درک فیلم سخت تر شود. دانلود زیرنویس این روز ها کار بسیار ساده است و به راحتی میتوانید با یک جستجوی ساده وارد مرجع های دانلود زیرنویس فارسی نظیر سایت ایران زیرنویس دسترسی شوید. در این مقاله سعی می کنیم به معرفی 12 کارگردانی بپردازیم که در طول دوران کاری خود حتی یک فیلم بد هم نساخته اند! با ما همراه باشید.

1- پل توماس اندرسون

تقریبا دو دهه پیش بود که توماس اندرسون با ساخت فیلم “برد دشوار 1996” مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و از آن زمان به بعد شاهد ساخت فیلم های بی نظیری مانند “شب های بوگی” و “منگولیا” از وی بوده ایم. او تا کنون شش بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

2- وس اندرسون

شاید سبک این اندرسون با اندرسون قبلی چندان یکسان نباشد اما یک وجه شباهت بزرگ دارند و آن ساخت فیلم های خوب است. وس اندرسون نام خود را در میان بهترین فیلمسازان قرن قرار داده و رفته رفته به کیفیت ساخت فیلم هایش افزوده است به طوری که چهار فیلم آخر او نمره بالای 80 را در سایت متاکریتیک کسب کرده اند. آخرین اثر او انیمیشن “جزیره سگ ها 2018” بود که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده است. از صداپیشگان این اثر میتوان به جف گلدبوم، اسکارلت جوهانسون، گرتا گرویگ، فرانسیس مک دورمند و برایان کرانستون اشاره کرد. بنا براعلام صفحه دانلود زیرنویس فارسی The Upside 2017 قرار است در اوایل سال 2019 فیلم “قسمت بالایی 2017” که برایان کرانستون به همراه کوین هارت و نیکول کیدمن در آن بازی می کند، منتشر شود.

3- بونگ جون هو

با یک نگاه کوتاه به پرونده کاری این فیلمساز کره ای متوجه می شوید که به صورت کلی او بر روی دو ژانر به خصوص کار کرده است: جنایی-درام و علمی-تخیلی. از محبوب ترین فیلم های او میتوان “برف شکن 2013” , “اوکجا 2017” اشاره کرد که فیلم دومی از نتفلیکس پخش شد.

4- سوفیا کوپولا

در وصف این کارگردان زن همین بس که بگوییم او دختر فرانسیس فورد کوپولا است. از مهم ترین فیلم های او میتوان به “گم شده در ترجمه 2003” اشاره کرد. سوفیا کوپولا نیز مانند بیشتر کارگردان های این لیست، فیلم هایی که کارگردانی کرده است را خودش نوشته است.

5- پابلو لارائین

این کارگردان شیلیایی در چند سال اخیر توانسته نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد و اسم و رسمی برای خود دست و پا کند که البته لیاقت آنرا هم دارد. او کارگردان فیلم هایی همچون “جکی 2016” و “نرودا 2016” است.

6- هایائو میازاکی

اگر لیستی از تاثیر گذار ترین فیلمساز های تاریخ تهیه کنیم، اسم این کارگردان ژاپنی جزو اسم هایی خواهد بود که در بالای لیست قرار می گیرد. او که بیشتر برای پویانمایی خارق العاده اش معروف است، آثاری همچون “همسایه من توتورو”، “شاهزاده مونونوکه” و “شهر اشباح” را در پرونده کاری خود دارد.

7- مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی کار خود را با کارگردانی فیلم “چه کسی در اتاقم را می زند” در سال 1967 شروع کرد و از آن زمان تا کنون 24 فیلم بلند ساخته است که دریغ از حتی یک فیلم بد! او کارگردان فیلم هایی مانند “رفتگان 2006″، “راننده تاکسی 1976” و “گاو خشمگین1980” است.

8- کوئنتین تارانتینو

شاید با دیدن نام تارانتینو، درست مانند دیدن نام اسکورسیزی شوکه نشده باشید. اگر از طرفدران سینما باشید با کارهای این کارگردان آشنا هستید. تارانتینو قرار است در سال 2019 فیلم “روزی روزگاری در هالیوود” را اکران کند که بازیگران فوق العاده معروفی مانند برد پیت، لئوناردو دیکاپریو، آل پاچینو، مارگو رابی و … در آن بازی می کنند. جالب است که ساموئل ال جکسون در این فیلم بازی نمی کند چون جکسون تقریبا در بیشتر فیلم های تارانتینو حضور داشته است. با این حال، فیلم جدید جکسون با نام “شیشه 2019” که در ژانویه 2019 منتشر می شود، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که نمی توانیم برای دیدن فیلم به سینما برویم، باید با از طریق دانلود فیلم و دانلود زیرنویس فارسی Glass 2019 این فیلم مورد انتظار به کارگردانی ام. نایت شیامالان را ببینیم.

9- دنی ویلنوو

نام این کارگردان فرانسوی-کانادایی برای اولین بار با فیلم “زندانیان 2013” سر زبان ها افتاد. او توانسته فیلم های برجسته ای را کارگردانی کند و در انجام این کار بسیار موفق بوده است. دو فیلم آخر او که در ژانر علمی تخیلی بوده اند، از بهترین فیلم های سال خود بودند و توانستد جوایز بسیار را کسب کنند. این دو فیلم روی رفته هم توانستند 13 نامزدی اسکار را به ارمغان بیاورند.

10- برادران داردن

ژان-پیر و لوک داردن دو فیلمساز بلژیکی هستند که از دهه 1970 میلادی مشغول به ساخت فیلم و مستند هستند که با ساخت فیلم “قول 1996” به صورت جهانی مشهور شدند. از دیگر فیلم های مهم آنها میتوان به فیلم های “پسر 2002” و “بچه 2005” اشاره کرد. اگر آنها در آمریکا کار می کردند، مسلما زودتر و بیشتر از قبل شناخته می شدند.

اما دو کارگردان دیگر چه کسانی هستند؟ فکر می کنید که فقط آمریکا کارگردان خوب دارد؟

  • اصغر فرهادی

اصغر فرهادی که تا کنون دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرده است، یکی از بهترین کارگردان های ایرانی است. فیلم “جدایی نادر از سیمین” از این کارگردان، یکی از پیشتاز ترین فیلم های قرن لقب گرفته است که توانست اولین جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را نصیب اصغر فرهادی کند.

  • بهمن قبادی

یکی دیگر از کارگردان های مطرح ایران که تا کنون هیچ فیلم بدی نساخته است، کارگردان کرد زبان ایرانی، بهمن قبادی است. فیلم هایی که او ساخته است، پای ثابت جشنواره های داخلی و خارجی بوده اند وعلاوه بر اینکه جایزه های مختلفی را در جشنواره های مختلف کسب کرده اند، فیلم های او به شدت مورد استقبال قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که این لیست بر اساس سایت معتبر متاکریتیک نوشته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH