افشا‌شدن هزاران پسورد مربوط به فیسبوک و اینستاگرام؛ همین حالا رمز عبور خود را تغییر دهید

فیسبوک با منتشر کردن پستی در وبلاگ خود اعلام کرد که میلیون‌ها پسورد مربوط به مشتریان شرکت را در قالب یک فایل خواندنی (Readable) از دست داده است. فیسبوک این مطلب را نیز گفت که ده‌ها هزارنفر از کاربران اینستاگرام  درگیر این مسئله هستند. فیسبوک مدعی شده که پسوردهای کاربرانش را با استفاده از تکنیک‌های خاصی، به صورت غیرقابل خواندن در سرورهایش ذخیره می‌کند.

خبر خوب نیز در رابطه با این ماجرا این است که اگر شما به کمپانی فیسبوک اعتماد دارید، باید این موضوع را بدانید که هیچ شخص یا اشخاصی از داخل و یا خارج شرکت به این پسوردها دسترسی ندارند. فیسبوک طی چند ماه اخیر، با مشکلات زیادی در حوزه امنیت دست‌و‌پنجه نرم کرده و وجود چنین مشکلاتی در یک کمپانی بزرگ مانند فیسبوک، ممکن است محبوبیت این شبکه اجتماعی را کاهش دهد.

بیانیه فیسبوک در رابطه با این مشکل امنیتی:

“با توجه به قوانین و شرایط امنیتی فیسبوک، ما تمامی پسوردهای کاربران را در هنگام ایجاد یک حساب کاربری، مخفی می‌کنیم و هیچ شرکت یا فردی قادر به مشاهده این پسوردها نیست. اگر تخصصی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، شرکت ما، پسوردها را در قالب فایل‌های Hash و Salt و با استفاده از یک تابع به نام Scrypt رمزنگاری می‌کند. این روش به ما امکان می‌دهد تا با استفاده از کاراکترهای تصادفی، پسوردهای عادی کاربران را به یک فایل غیرقابل خواندن، تبدیل کنیم. در این روش نیازی به استفاده از یک فایل متنی (Plain Text) در سرورها وجود ندارد.”

در ماه گذشته نیز فیسبوک وجود یک مشکل امنیتی در سرورهای خود را تایید کرد. این شرکت صدها میلیون رمز عبور که مربوط به کاربران عضو‌شده در این سرویس تا سال 2012 بود را در قالب یک فایل متنی ذخیره کرده بود. در آن زمان تخمین زده شد که پسورد 200 الی 600 میلیون اکانت فیسبوک، در دسترس 20000 نفر از کارمندان این شرکت قرار گرفته بودند.

اگر شما هم نگران افشاشدن رمز عبور حساب فیسبوک و اینستاگرام خود هستید، همین حالا اقدام به تعویض پسورد اکانت خود کنید. لازم به ذکر است برای حفظ امنیت بیشتر خود در شبکه‌های اجتماعی از قابلیت ورود دو‌مرحله‌ای نیز استفاده کنید تا در صورت وجود چنین مشکلاتی، هیچ شخص یا اشخاصی توانایی ورود به حساب کاربری شما را نداشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH