بی ام و 320، خودرویی که بی ام و را سربلند کرد

بی‌ام‌و یکی از بزرگترین و مشهورترین سازندگان خودرو در جهان است و فروش بی‌ام‌و در طول حیات این شرکت همیشه آنقدر زیاد بوده که آن را به یکی از غول‌های خودروسازی جهان تبدیل کرده است. محبوب‌ترین خودروهای ساخت بی‌ام‌و سری ۳ این خودروهاست که شامل مدل‌هایی مانند بی‌ام‌و ۳۲۰ می‌شود. خودرویی که با کد E21 شناخته می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین‌های نسل‌های مختلف این سری محسوب می‌شود. در این نوشتار به معرفی و بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.

خودرویی کاربردی با حجمی کم

سال  ۱۹۷۵ بود که بی ام و تصمیم گرفت خودروهای با کیفیتی را با عنوان سری ۳ روانه بازار کند که شامل خودروهای کاربردی کم‌حجم بود. سری ۳ جانشین سری ۰۲ است که معروف‌ترین آنها بی‌ام‌و ۲۰۰۲ است. بی ام و  ۳۲۰  که از سال ۱۹۷۵تا ۱۹۸۱ تولید شد، جزو نسل اول این سری بود که با کد E21 شناخته شد. این خودرو که در همان زمان ورود به ایران توانست کسانی را که به دنبال خرید بی‌ام‌و بودند راضی نگه دارد، خودرویی پرکاربرد با کلاس جهانی بود که همچنان طرفداران خود را دارد. بیشتر E21ها به صورت کوپه دو در و سقف کروک روانه بازار خودرو می‌شد. اتاق E21 در سه نسخه متفاوت اروپایی، آمریکایی و آفریقایی تولید گشت که هر کدام تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند؛ مثلا نسخه آمریکایی سپرهای بلند و فلاشرهای مخصوص داشت که خودش را از نسخه آفریقایی و اروپایی تمایز می‌داد.

بی ام و ۳۲۰، با خصوصیات فنی منحصر به فرد در نسل اول سری ۳

بی ام و ۳۲۰، پیشرانه‌ای ۲ لیتری دارد و موتور آن  در آغاز تولید ۴ سیلندری بود اما دو سال بعد از تولید این خودرو، تولیدکنندگان آن تصمیم گرفتند موتور ۶ سیلندری را هم به خط تولید این خودرو اضافه کنند. این خودرو که همچنان توانسته طرفداران خود را در بازار خودروهای کلاسیک نگه دارد، در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد و یک توربوشار بزرگ در این خودرو وظیفه دارد به موتور این خودرو هوا رسانی کند.  یک مدل‌ پرطرفدار این خودرو بی‌ام‌و i۳۲۰ نام دارد که از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۱ تولید شد اما مدل‌های جدید آن دوباره از سال ۲۰۰۰ تولید شدند. تا سال ۲۰۰۷ موتور این مدل با حجم ۲.۲ لیتر و ۶ سلیندر، طرفداران این مدل بی ام و را به خود جلب کرده بود. بی ام و سری ۳  نسل هفتم سری ۳، ۷ نسل دارد که نسل هفتم آن برای اولین‌بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. تعداد زیادی از مدل‌های سری ۳ هم وارد ایران شده‌اند؛ از جمله مدل‌های بی‌ام‌و ۳۲۰، بی‌ام‌و ۳۱۸، ۳۲۵ که در سایت دیوار می‌توانید آنها را مشاهده کنید و برای خرید بی‌ام‌وهای سری ۳ از قیمت‌ها مطلع شوید. قیمت مدل‌های  بی ام و۳۲۰ در این سایت متفاوت قیمت‌گذاری شده‌اند اما به عنوان مثال این خودرو که تولید سال قبل از ۱۹۸۷ یا قبل از ۱۳۶۶است، ۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد. اما مدل‌های مختلف خودروهای بی ام و سری ۳ از ۲۰۰ میلیون تومان تا بیشتر از یک میلیارد تومان در نوسان است.

منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH