داستان نقشه مخفیانه و موفق مهندسان یوتیوب برای حذف اینترنت اکسپلورر 6

حدود ده سال پیش بود که یوتیوب تصمیم گرفت از مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 صرف‌نظر کرده و بنرهایی هم برای کاربران این مرورگر نمایش می‌داد تا کاربران متوجه شوند که این سرویس بزرگ ویدیویی، دیگر از اینترنت اکسپلورر 6 پشتیبانی نخواهد کرد. این بنر درحالی برای کاربران نمایش داده شد که در آن زمان 16 درصد کاربران کل یوتیوب از این مرورگر استفاده می‌کردند. برخی از مهندسان یوتیوب، این مرورگر را مانعی برای توسعه برنامه‌های خود می‌دانستند و در نهایت با استفاده از روش‌های مختلف این مرورگر را از میدان خارج کردند.

کریس زاخاریس، یکی از مهندسان سابق گوگل و یوتیوب در این مورد گفته است: “ما به صورت دسته‌جمعی درباره چگونگی گرفتن انتقام از این مرورگر، فکر می‌کردیم. نقشه ساده‌ای هم پیش روی خود داشتیم. ما تنها با استفاده از یک بنر کوچک که برروی ویدیوهای سایت قرار داده بودیم، کاربران را به سمت عدم استفاده از این مرورگر هدایت کردیم.”

هم‌چنین مهندس سابق یوتیوب این مورد را هم اضافه کرد که با خرید یوتیوب توسط گوگل، زیرساخت‌های این سرویس به‌ هیچ وجه با سیاست‌های گوگل سازگار نبودند و ما مجبور به ادامه پشتیبانی از این مرورگر بودیم. البته اکثر کارمندان یوتیوب که از محیط‌های کاری شرکت استفاده می‌کنند، این بنر را مشاهده نکرده‌اند.

مهندسان یوتیوب با ایجاد مجموعه خاصی از مجوزها با نام “OldTuber” قادر به دور‌ زدن قوانین و سیاست‌های گوگل بودند. این مجوز، تغییراتی را در کدهای یوتیوب ایجاد می‌کرد که نظارت کم‌تری برروی آن کدها وجود داشت.

در نتیجه، زاخاریس و سایر مهندسین، مجوز OldTuber را دریافت کردند و بنرهای اعلام عدم پشتیبانی یوتیوب از اینترنت اکسپلورر را در مکان‌هایی از صفحه قرار می‌دادند که نظارت بسیار کمی برروی آن‌ها انجام می‌شد.

زاخاریس در این مورد اعتراف کرد: “ما فرصت بسیار خوبی برای فلج کردن دائمی این مرورگر پیدا کرده بودیم که شاید چنین فرصتی هرگز برای ما پیش نمی‌آمد.”

فشارهای روی گوگل و یوتیوب

این بنر در جولای 2009 به نمایش درآمد و در‌ پی آن، مطبوعات فشار زیادی برروی گوگل ایجاد کردند.

مهندس سابق یوتیوب در مورد این اتفاق گفت: “اولین فردی که درباره این موضوع به سراغ ما آمد، سرپرست تیم روابط عمومی بود. همه مطبوعات مهم این سوال را از ما می‌پرسیدند که چرا یوتیوب در زمانی که اکثر کاربران از این مرورگر استفاده می‌کنند، این اقدام را انجام داده و آن‌ها را به ترک مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 مجبور کرده است.

ما نیز، مشتاقانه همه چیز را در رابطه با این اقدام برای مدیر روابط عمومی توضیح دادیم تا بتواند دلایل این کار را برای رسانه‌ها و مطبوعات توضیح دهد و آن‌ها را قانع کند.”

دو نفر از وکلای گوگل نیز دلیل انجام این کار و توقف فوری نمایش این بنر را از یوتیوب خواستار شدند. آن‌ها تصور می‌کردند که یوتیوب قصد معرفی مرورگر کروم را به عنوان جایگزین اینترنت اکسپلورر داشته و نگران قوانین ضدرقابتی بودند که اتحادیه اروپا آن را وضع کرده بود. در نهایت مشخص شد که مهندسان یوتیوب این بنر را طوری طراحی کرده‌اند که مرورگرهای مختلفی مثل فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر 8 و حتی اپرا را به صورت تصادفی برای کاربران به نمایش بگذارد. وکلای گوگل نیز بدون هیچ نگرانی، از توضیحات اقدام ما قانع شده و به دفاتر خود برگشتند.

ادامه راه مهندسان یوتیوب، این‌بار توسط تیم Google Docs

این بنر به سایر سرویس‌های گوگل نیز راه پیدا کرد. سرویس Google Docs نیز بنر مشابهی را درباره قطع پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر 6 برروی صفحات خود به نمایش درآورد.

کریس زاخاریس در مورد بنر Google Docs نیز گفت: “پس از مدت کوتاهی که این بنر در یوتیوب نمایش داده شد، یکی از مهندسین Google Docs آن را مشاهده کرد و بلافاصله دلایل و مدارکی مبنی‌بر استفاده آن‌ها از این بنر درسرویس Google Docs، به مافوق خود ارایه داد.”

در آن زمان تصور می‌شد که مبتکر اصلی بنر اینترنت اکسپلورر، تیم Google Docs است و تمامی حرف‌هایی که در این مورد زده می‌شد، متوجه تیم Google Docs بود. نتیجه اجرای این بنر، کاهش شدید کاربرانی بود که از این مرورگر برای مشاهده فیلم‌های یوتیوب استفاده می‌کردند.

زاخاریس اضافه می‌کند: “ظرف یک ماه، کاربرانی که در یوتیوب از مرورگر اکسپلورر استفاده می‌کردند به نصف کاهش یافت و بیش از 10 درصد ترافیک جهانی این مرورگر نیز کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که کاربران سایر مرورگرها به سرعت در حال افزایش بودند. نتیجه تمامی این اقدامات، بسیار فراتر از چیزی بود که تیم توسعه ما به آن فکر می‌کرد.”

در آخر مهندسان ارشد یوتیوب نیز متوجه این اتفاقات و ماجراها شدند، اما دیگر دیر شده بود و آن‌ها نیز به این نتیجه رسیده بودند که هدف، وسیله را توجیه می‌کند. مهندسان مجرب و زیرک یوتیوب موفق به اجرای این برنامه مخفیانه شدند و اقدامات آن‌ها، میزان کاربران اینترنت اکسپلورر 6 تا آوریل 2012 در ایالات متحده آمریکا را به زیر 1 درصد رساند.

تمامی این داستان‌ها و حواشی زمانی جالب به‌نظر آمدند که مایکروسافت نیز بازنشستگی این مرورگر را جشن گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH