بررسی اولیه اسمارت‌فون گوگل پیکسل 3a

رونمایی گوگل از اسمارت‌فون پیکسل 3a اقدام نسبتا غیرمنتظره‌ای بود. این هندست در کنار پیکسل 3a XL (ورژن اقتصادی پیکسل 3XL) طی کنفرانس Google IO 2019 معرفی شد. عرضه پیکسل 3a نشان می‌دهد که گوگل با ارایه گوشی‌های ارزان‌تر از دستگاه‌های پرچم‌دار پیشین به‌دنبال گسترش شبکه مشتریان خود است. در ادامه به بررسی میان‌رده جدید سری پیکسل می‌پردازیم.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

هندست‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a XL در روز 8 مه و یک روز پس از معرفی آن‌ها روانه بازار خواهند شد. پیکسل 3a با تنها یک پیکره‌بندی شامل 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه‌داخلی و برچسب قیمتی 399 دلار/ 399 پوندی عرضه می‌شود. پیش‌تر نسخه 64 گیگابایتی پیکسل 3 با قیمت‌گذاری حدودا 2 برابری (799 دلار/ 739 پوند) در دسترس مشتریان قرار گرفت. بدین ترتیب قیمت‌گذاری پیکسل 3a نسبت به برخی رقبای میان‌رده نظیر شیائومی Mi 9 و آنر ویو 20 اندکی ارزان‌تر خواهد بود.

طراحی و نمایشگر

در نگاه نخست، پیکسل 3a شباهت فراوانی با پیکسل 3 دارد و همانند پرچم‌دار گوگل از لبه‌ها و زوایای گرد شده در اطراف نمایشگر، چیدمان مشابه دوربین‌های پشتی و جلویی و دکمه‌هایی با موقعیت یکسان برخوردار است. مشخصه Active Edge پیکسل 3 امکان فراخوانی دستیار گوگل اسیستنت از طریق لمس لبه‌های نمایشگر را فراهم می‌کند و پیکسل 3a نیز علیرغم قیمت‌گذاری پایین‌تر از چنین قابلیتی برخوردار است. این گوشی مجهز به جک صوتی هدفون و تنها یک اسپیکر جلویی است؛ در حالی‌که پیکسل 3 از 2 اسپیکر جلویی بهره می‌گیرد.

 

پیکسل 3a با ابعاد 151.3 در 70.1 در 8.2 میلی‌متری در مقایسه با جد پیشرفته خود کمی بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد؛ با این‌حال دستگاه با ساختار پشتی پلاستیکی و وزن 148 گرمی خود نسبتا سبک محسوب می‌شود. بنابراین در دست گرفتن پیکسل 3 با پنل پشتی شیشه‌ای احتمالا لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

حسگر اثرانگشت، دکمه پاور و کلیدهای تنظیم میزان بلندی صدا همگی در موقعیت مناسبی قرار دارند. نمایشگر 5.6 اینچی گوشی از یک پنل اولد با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (2220 در 1080 پیکسل) و چگالی پیکسلی 441ppi تشکیل شده است. کیفیت بازتولید رنگ‌ها و حداکثر میزان روشنایی نمایشگر در مقایسه با پیکسل 3 اندکی ضعیف‌تر است؛ اما کماکان نسبت به سایر گوشی‌های رقیب در این بازه قیمتی برتر ظاهر می‌شود.

دوربین

به لحاظ تئوری میان دوربین‌های پیکسل 3a و پیکسل 3 تفاوت‌های اندکی وجود دارد. دوربین پشتی منفرد 12.2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی کاملا مشابه هستند؛ با این‌حال از دوربین جلویی ثانویه با لنز عریض هیچ خبری نیست.

عدم برخورداری پیکسل 3a از تراشه تصویربرداری ویژوال کور تنها تفاوت واقعی میان دوربین این 2 هندست به‌شمار می‌رود. عدم وجود چنین مشخصه‌ای بدان معناست که بهینه‌سازی‌های مختلف مورد استفاده هنگام عکاسی احتمالا به اندازه کافی هوشمند نخواهند بود.

رنگ‌های ثبت شده در عکس‌ها کمی اغراق‌آمیز بوده و در نتیجه تصاویر تا حدودی غیرطبیعی به‌نظر می‌رسند. مشخصه Top Shot یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی پیکسل 3a است. با فعال‌سازی این قابلیت، پیش و پس از فشردن دکمه شاتر چندین عکس به ثبت خواهد رسید و کاربر قادر به گزینش بهترین عکس‌ها خواهد بود. حالت Night Sight نیز به بهبود کیفیت عکس‌ها در شرایط نوری ضعیف کمک می‌کند.

تصاویر سلفی با برخورداری از روشنایی و رنگ‌آمیزی مناسب کاملا چشم‌نواز هستند. به‌کارگیری پس‌زمینه بوکه در تصاویر پرتره به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود؛ در نتیجه هنگام عکاسی سلفی با گوشی، تصویر ساده و نسخه‌ای از آن با پس‌زمینه بوکه ذخیره خواهند شد.

عدم حضور دوربین 8 مگاپیکسلی عریض یکی از کاستی‌های چشمگیر پیکسل 3a به‌شمار می‌رود. این دوربین جهت ثبت عکس‌های گروهی یا سلفی‌های پانورامیک مفید است.

مشخصات و شارژدهی باتری

گوگل پیکسل 3a با تراشه اسنپ‌دراگون 670 عرضه می‌شود که در مقایسه با پردازنده اسنپ‌دراگون 845 به‌کارگیری شده در پیکسل 3 به میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر است. در نتیجه تجربه پیمایش در رابط کاربری، اجرای اپلیکیشن‌ها و پاسخ‌دهی اسکنر اثرانگشت اندکی کندتر خواهد بود.

باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی پیکسل 3a در مقایسه با نمونه 2915 میلی‌آمپرساعتی پیکسل 3 اندکی ارتقا یافته است؛ با این‌حال این باتری کماکان نسبت به برخی رقبای هم‌رده ظرفیت پایین‌تری دارد. باتری مذکور انرژی موردنیاز دستگاه را برای مدت یک روز تامین نموده و شارژدهی مناسب‌تری نسبت به پیکسل 3 دارد. این موضوع احتمالا از ظرفیت بالاتر باتری و تراشه کم‌مصرف‌تر دستگاه جدید ناشی می‌شود.

این گوشی برخلاف پیکسل 3 از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و کاربران برای شارژ دستگاه بایستی از یک شارژر 18 واتی استفاده کنند. گوگل مدعی است که با شارژ 15 دقیقه‌ای پیکسل 3a، گوشی برای مدت 7 ساعت قابل استفاده خواهد بود.

جمع‌بندی

اگرچه پیکسل 3a از نظر طراحی ظاهری و امکانات شباهت فراوانی با پرچم‌دار پیکسل 3 دارد؛ اما این محصول میان‌رده چندان بی‌نقص نیست. به‌طور کلی قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه، بهره‌مندی از جک هدفون و پشتیبانی از مشخصه Active Edge از جمله محاسن این هندست به‌شمار می‌روند. در مقابل، عملکرد متوسط دوربین، عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و تجربه کاربری کندتر نسبت به پیکسل 3 مهم‌ترین ابعاد منفی پیکسل 3a را تشکیل می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH