فناوری شارژ بی‌سیم احتمالا طول عمر باتری گوشی را کاهش خواهد داد

به عقیده بسیاری از کاربران، شارژدهی باتری گوشی مهم‌ترین مشخصه آن به‌شمار می‌رود. این نگرش از برخی جوانب کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. از این گذشته، نمایشگر گوشی صرف‌نظر از رزولوشن خود، بدون وجود یک باتری شارژ شده روشن نخواهد شد. این وضعیت در خصوص تراشه مورد استفاده گوشی نیز صادق است و تفاوتی ندارد که هندست شما مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 یا اسنپ‌دراگون 439 باشد. نابودی باتری به‌معنای از کار افتادن کامل گوشی خواهد بود.

اگرچه ظرفیت باتری گوشی به آسانی قابل تشخیص است؛ اما تعداد چرخه‌های شارژ باتری یکی از اطلاعاتی است که دسترسی به آن چندان آسان نخواهد بود. چنان‌چه شما بر روی گوشی خود از فناوری شارژ بی‌سیم استفاده کنید؛ در این‌صورت طول عمر این قطعه احتمالا اندکی کاهش خواهد یافت. گزارش جدیدی که از سوی انجمن شیمی آمریکا (ACS) منتشر شده است به توضیح دلیل چنین پدیده‌ای می‌پردازد. این گزارش (به نقل از وب‌سایت iDrop News) خاطرنشان می‌کند که فناوری شارژ القایی مورد استفاده در پدهای شارژ بی‌سیم، چندین منبع حرارتی مختلف را ایجاد می‌کند.

شارژ بی‌سیم ناهماهنگ بیش‌ترین میزان دما را ایجاد نموده و طول عمر باتری را با سرعت بیش‌تری کاهش خواهد داد

همان‌طور که گزارش نیز اشاره می‌کند؛ حرارت موجب کاهش طول عمر باتری خواهد شد. چنان‌چه به گزارش موسسه ACS استناد نماییم؛ در این‌صورت یادداشت فوق به‌خوبی توضیح می‌دهد که سن تقویمی باتری به‌عنوان تابعی از دمای ذخیره شده در آن افزایش خواهد یافت. بنابراین دما بر وضعیت سلامت باتری‌ها طی چرخه حیات مفید آن‌ها به شکل چشمگیری تاثیر خواهد گذاشت. به بیان دیگر، دما می‌تواند طول عمر باتری اسمارت‌فون را کاهش دهد. با افزایش دما، طول عمر باتری کوتاه‌تر خواهد شد. نمودار ارائه شده در گزارش موسسه ACS نشان می‌دهد که برای دستیابی به حداکثر مدت طول عمر باتری، دمای محیطی که اسمارت‌فون در معرض آن قرار دارد بایستی 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد (معادل 59 تا 104 درجه فارنهایت) باشد. شارژ القایی با تولید دمای کافی می‌تواند تعداد چرخه‌های شارژ باتری اسمارت‌فون را کاهش دهد.

به منظور طول عمر حداکثری باتری، اسمارت‌فون نبایستی در محیط‌هایی با دمای خارج از محدوده 59 تا 104 درجه فارنهایت قرار گیرد.

محققان، متدهای شارژ یک هندست با استفاده از شارژر سیمی معمول و یک پد شارژ بی‌سیم مجهز به سیم‌پیچ‌هایی هماهنگ با نمونه موجود در گوشی را با یک پد شارژ بی‌سیم ناهماهنگ با گوشی موردنظر مقایسه کردند. با استفاده از فرآیند شارژ سیمی معمول، دمای باتری از 27 درجه سانتی‌گراد/ 80.6 درجه فارنهایت فراتر نرفت. استفاده از شارژر بی‌سیم سازگار با گوشی، حداکثر دمای باتری را به 30.5 درجه سلسیوس/ 86.9 درجه فارنهایت افزایش داد؛ اما در جریان نیمه دوم فرآیند شارژ، کاهش تدریجی دمای باتری آغاز شد. استفاده از پد شارژ بی‌سیم ناهماهنگ، حداکثر دمای مشابهی را رقم زد؛ اما سرعت افزایش دما در مقایسه با شارژ القایی هماهنگ بیش‌تر بوده و مدت زمان قرارگیری باتری در پیک دمایی نیز 70 دقیقه طولانی‌تر بود.

لذا در ادامه، پیشنهاداتی ارائه شده که کاربران با دنبال کردن آن‌ها می‌توانند طول عمر باتری گوشی خود را افزایش داده و کماکان از مشخصه شارژ بی‌سیم بر روی هندست‌های خود استفاده نمایند.

  • گوشی خود را در محیط‌های گرم شارژ نکنید. البته این پیشنهاد مسلما منطقی به‌نظر می‌رسد.
  • اجرای هرگونه فرآیند پیچیده روی گوشی، بار پردازشی سنگینی را بر پردازنده داخلی تحمیل نموده و مولد دما خواهد بود؛ لذا در این مواقع گوشی خود را شارژ نکنید.
  • پیش از آغاز فرآیند شارژ به منظور اطمینان از امکان کاهش دمای دستگاه، گوشی خود را از کیس خارج نمایید.
  • در صورت امکان از هم‌راستا قرار گرفتن سیم‌پیچ‌های درون پد و سیم‌پیچ تعبیه شده درون گوشی اطمینان حاصل کنید.

گزارش مذکور به میزان حرارت تولید شده توسط یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های اسمارت‌فون‌های پیشرفته و ممتاز امروزی یعنی شارژ معکوس بی‌سیم اشاره نکرده است. این فناوری در سال گذشته و همراه با اسمارت‌فون هواوی میت 20 پرو معرفی شد و امروزه هندست‌های سری گلکسی S10 و گلکسی نوت 10 سامسونگ نیز از آن بهره‌مند هستند.

فناوری شارژ معکوس بی‌سیم در عمل به شما امکان خواهد داد تا از قسمت پشتی هندست خود به‌عنوان یک پد شارژ بی‌سیم استفاده کرده و بخشی از شارژ باقی‌مانده باتری گوشی خود را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید. این میزان شارژ می‌تواند با کلیه دستگاه‌های سازگار نظیر ایربادهای بی‌سیم یا سایر گوشی‌ها به اشتراک گذاشته شود. بر اساس گزارشات، اپل نیز این مشخصه را به آی‌فون‌های سال 2019 خود اضافه خواهد کرد؛ هندست‌هایی که احتمالا طی ماه آینده معرفی خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH