اینترنت ‌اکسپلورر

11 دلیل جالب برای عدم استفاده از اینترنت توسط ایرانی‌ها!

استفاده کردن از اینترنت در روزگار فعلی چیزی نیست که بخواهیم برای آن به دنبال دلیل باشیم ولی عدم استفاده از اینترنت در روزگاری که بسیاری از کسب و کارها به این سمت و سو رفته‎اند، اتفاق عجیبی است. نظرسنجی‌ها از مردمی که هنوز کاربر اینترنت نشده و یا قصد این کار را ندارند، نشان می‌دهد که 11 دلیل عمده برای این تصمیم وجود دارد.

به گزارش آی‌تی‌رسان، مرکز آمار ایران و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات نتایج یک نظرسنجی جالب را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها برای استفاده نکردن از اینترنت دلایل مختلفی دارند که هر کدام از این دلایل در نوع خود جالب است. از جمله نتایج این آمارگیری این است که چیزی در حدود 26 میلیون نفر از ایرانی‌های بالای 6 سال عملا کاربر اینترنت به شمار نمی‌روند!

f7f7ed اینترنت

از جزئیات این آمار می‌توان به حضور حدود 12 میلیون زن اشاره کرد که به هیچ وجه تمایلی برای استفاده از اینترنت ندارند! نکات جالب توجه دیگری نیز در این آمارگیری قابل استخراج بوده و هست ولی مساله اصلی دلایلی است که از سوی این افراد گفته شده و شاید بررسی این دلایل خالی از لطف نباشد.

چیزی در حدود 18 میلیون نفر از این افراد گفته‌اند که عملا نیازی به استفاده از اینترنت ندارند و به همین دلیل اقدامی برای خرید اشتراک اینترنت به روش‌های مختلف، انجام نداده‌اند. البته بدیهی است که بخش اعظمی از این گروه را افراد مسن و یا ساکن در مناطقی تشکیل می‌دهند که همه چیز به روش‌های سنتی پیش می‌رود.

عجیب‌تر اینکه چیزی در حدود 7 میلیون نفر از افراد به دلیل نبود مهارت و دانش فنی کافی برای استفاده از اینترنت، قید استفاده از این تکنولوژی را زده‌اند و به بیان دیگر اعتماد به نفس لازم برای استفاده از فضای مجازی را ندارند!

بعد از این، تعداد افراد در دسته‌بندی‌های گوناگون کمتر شده و معمولا دلایل فنی و … جایگزین دلایل بالا می‌شوند. عده‌ای از این افراد گفته‌اند که به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مناسب در محل زندگیشان، از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند و نیازی به کیفیت فعلی خدمات اینترنت ندارند. البته آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر چیزی در حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان‌مان به خدمات اینترنت دسترسی ندارند.

از دیگر دلایل مطرح شده در مورد دلایل عدم استفاده از اینترنت، مسائل فرهنگی است که بخش قابل توجهی از افراد گفته‌اند که برای دوری از مضرات فرهنگی اینترنت از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند. بخش دیگری از این افراد مدعی بودند که اجازه دسترسی به اینترنت ندارند و به طور مثال به دلیل کم سن و سال بودنشان است که عملا به این تکنولوژی دسترسی ندارند.

بخش دیگری از افراد به نبود سواد کافی برای استفاده از این تکنولوژی اشاره کردند که در غیر این‌صورت احتمالا از کاربران پر و پاقرص اینترنت می‌شدند! تاسف بارتر اینکه بخشی دیگر از افراد مورد بحث ما به دلیل معلولیت‌های جسمی خود امکان استفاده از اینترنت نداشته و در صورت فراهم شدن امکانات، قطعا از اینترنت بهره خواهند برد.

دلایل دیگری نیز برای استفاده نکردن از اینترنت وجود دارد که به دلیل فراوانی پایین مطرح نمی‌شوند. در مورد معیار کاربر اینترنت نیز باید بدانید که هر فردی که در یک بازه سه ماهه به اینترنت متصل شده و از خدمات اینترنتی بهره بگیرد، یک کاربر اینترنت محسوب شده و بدیهی است با کاهش بازه‌های مربوطه، بخش عظیمی از مردم از دایره کاربران اینترنتی خارج می‌شوند.

از جمله نتایج این نظرسنجی می‌توان به نفود 64 درصدی اینترنت در کشور و دسترسی 77 درصدی خانوار شهری و 57 درصدی خانوار روستایی به اینترنت اشاره نمود.

1 در مورد “11 دلیل جالب برای عدم استفاده از اینترنت توسط ایرانی‌ها!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH