پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake اینتل مجهز به حداکثر 10 هسته پردازشی خواهند بود

کمپانی اینتل احتمالا در آینده‌ای نزدیک از سری جدید پردازنده‌های 10 هسته‌ای خود رونمایی خواهد کرد. اطلاعات پیش‌تر لو رفته توسط وب‌سایت WCCFTech (که یقینا در زمینه افشای اطلاعات ریز و درشت از شهرت فراوانی برخوردار است) به چندین مدل پردازنده کور i3، i5، i7 و i9 اشاره نمودند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، کلیه مدل‌های مذکور بر پایه معماری 14 نانومتری Comet Lake تولید می‌شوند. همانند کلیه شایعات تایید نشده، این‌بار نیز بایستی به صحت و سقم این اطلاعات با دیده تردید نگاه کرد. تعداد فراوان اسلایدهای منتشر شده حداقل به لحاظ تئوری قابل‌قبول به‌نظر می‌رسند. با این‌حال هیچ راهی جهت تایید اطلاعات مذکور به‌صورت مستقل وجود ندارد.

اگرچه این اطلاعات لزوما جدید نبوده و بسیاری از آن‌ها، شایعات و فرضیات پیشین پیرامون معماری Comet Lake و پردازنده‌های دسکتاپی نسل دهم را موردتایید قرار می‌دهند. بر این اساس، پردازنده‌های مذکور مجهز به حداکثر 10 هسته پردازشی بوده و نیازمند چیپست جدید سری 400 و سوکت LGA 1200 هستند.

اطلاعات لو رفته در قالب تصاویر اسلایدی ارایه شده‌اند و مبدا آن‌ها نیز احتمالا به گروه اینترنت اشیا (IOT) اینتل مربوط می‌شود. از جنبه امکانات و مشخصات می‌توان حدس زد که پردازنده‌های Comet Lake احتمالا با حداکثر 10 هسته پردازشی، 16 درگاه PCIe 3.0 (و متاسفانه نه از نوع PCIe 4.0) از CPU و حداکثر 40 گذرگاه کلی عرضه می‌شوند؛ پدیده‌ای که به لطف وجود 24 انشعاب PCIe اضافی که فاقد هاب کنترلر پلتفرم (PCH) هستند؛ امکان‌پذیر می‌شود.

همچنین این پلتفرم به‌صورت پیش‌فرض از استاندارد وای‌فای 6 پشتیبانی می‌کند. با این‌حال در حاشیه این فهرست، یادداشتی با عنوان “Under Evaluation” نوشته شده است. این پدیده بدان معناست که پلتفرم مذکور ممکن است نهایتا به یک محصول سخت‌افزاری تبدیل نشود.

یک اسلاید دیگر اعلام می‌کند که عملکرد چند رشته‌ای در معماری Comet Lake نسبت به Coffee Lake حدودا 18 درصد بیش‌تر خواهد بود (در خصوص کارآیی یک رشته منفرد هیچ‌گونه توضیحی ارایه نشده است). با توجه به افزایش 25 درصدی تعداد هسته‌ها، ارتقا 18 درصدی عملکرد احتمالا به میزان مورد انتظار چشمگیر نیست.

پردازنده Core i9-10900 یک CPU پیشرفته با SKU قفل شده است (عدم وجود حرف K در نام محصول نیز به همین موضوع اشاره دارد). بنابراین تعجب‌آور نیست که این نیمه‌هادی با وجود 10 هسته پردازشی و 20 مگابایت حافظه کش کماکان با توان مصرفی ناچیز 65 واتی فعالیت می‌کند. در اسلاید منتشر شده به این پدیده با کمال تعجب اشاره می‌شود. هر 2 پردازنده Core i7-8700 و Core i9-9900 دارای توان مصرفی 65 واتی هستند؛ بنابراین عرضه یک پردازنده 10 هسته‌ای با توان مصرفی 65 واتی توسط اینتل ابدا مایه تعجب نخواهد بود.

نهایتا به‌نظر می‌رسد که کلیه پردازنده‌های نسل دهمی آینده اینتل مجهز به قابلیت Hyper-Threading بوده و محصولات Core i7، Core i5 و Core i3 این شرکت به‌ترتیب دارای 8، 6 و 4 هسته پردازشی خواهند بود. اکنون مد‌ت‌هاست که در نتایج تست‌های عمومی منتشر شده به نام این پردازنده‌ها اشاره می‌شود. همچنین اطلاعات لو رفته از عرضه چندین مدل Xeon SKU حکایت دارند؛ محصولاتی که هنوز نام مناسبی برای آن‌ها انتخاب نشده است.

نهایتا به‌نظر می‌رسد که اینتل به‌تدریج از سوکت LGA1151 فاصله گرفته و به سمت سوکت LGA1200 حرکت می‌کند. این پدیده بدان معناست که معماری Comet Lake با مادربردهای سری 300 ابدا سازگار نخواهد بود. سند لو رفته از شناسه‌های Z490، W480، Q470 و H410 تحت‌عنوان اسامی چیپست‌های جدید سری 400 یاد می‌کند. در این میان تنها چیپست Z490 از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می‌کند و در سایر موارد کاملا مشابه مدل W480 است. در چیپست Q470، تعداد درگاه‌های USB و SATA کاهش یافته و چیپست H410 نیز دارای کم‌ترین تعداد انشعابات، درگاه‌های USB، SATA و نمایشگر است.

بر اساس اطلاعات لو رفته، کلیه چیپست‌های فوق طی 6 ماهه نخست سال 2020 و در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا ژوئن عرضه خواهند شد. داده‌های افشا شده ظاهرا فاقد هرگونه مطلب نادرست یا خلاف‌ واقع هستند. اما همانند سایر شایعات، این‌بار نیز نبایستی آن‌ها را چندان جدی گرفت. در صورت صحت اطلاعات فوق، بسیاری از شایعات پیشین که از اوایل سال جاری پیرامون معماری Comet Lake مطرح شده بودند؛ موردتایید قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH