بیل گیتس می‌گوید اگر قانون آنتی‌تراست آمریکا نبود ویندوز موبایل می‌توانست اندروید را شکست دهد!

بیل گیتس گفته است که به نظر او اگر مایکروسافت درگیر بررسی‌های قانون آنتی‌تراست وزارت دادگستری آمریکا نشده بود، امروز تقریبا همه کاربران موبایلی از سیستم عامل ویندوز موبایل استفاده می‌کردند. او که امروز در کنفرانس DealBook که در شهر نیویورک برگزار می‌شد سخنرانی می‌کرد، نظرات خود را درباره اشتباهات مایکروسافت در بخش موبایل اظهار کرد.

گیتس در این کنفرانس ادعا کرده است که: هیچ شکی نیست که قانون آنتی‌تراست آمریکا به ضرر مایکروسافت تمام شد و اگر ما درگیر آن نمی‌شدیم، شما امروز به جای اندروید از ویندوز موبایل استفاده می‌کردید. ما به هدف‌مان بسیار نزدیک شده بودیم، اما آن اتفاقات ما را از هدف‌مان دور کردند.

شلوغ‌کاری مایکروسافت در حرکت از ویندوز موبایل به سمت ویندوز فون، به اندروید اجازه داد تا بیش از پیش پیشرفت کند؛ اما شرکت درست در زمانی که بزرگترین فرصت خود را در بخش موبایل در اختیار داشت، به‌راحتی آن را از دست داد. بیل گیتس در ادامه صحبت‌هایش همچنین گفته است که مایکروسافت فرصت راه‌اندازی ویندوز موبایل بر روی یکی از هندست‌های اصلی موتورولا را نیز از دست داد.

او در توضیح آن گفته که: ما فقط سه ماه با عرضه سیستم عامل خود بر روی یکی از گوشی‌های موتورولا فاصله داشتیم و حالا هیچ‌کس نه در اینجا و در جای دیگری ویندوز موبایل را به خاطر نمی‌آورد.

مشخص نیست که گیتس به کدامیک از هندست‌های موتورولا اشاره می‌کند، اما موتورولا عرضه اسمارتفون‌های اندرویدی خود را از ده سال پیش آغاز کرده و کارهای بزرگی را در این مدت انجام داده است. همکاری مشترک ورایزن و موتورولا در آمریکا، درست در زمانی که ویندوز موبایل در حال برداشتن قدم‌های اولیه خود بود، کمک شایانی به موفقیت اندروید کرد.

این برای اولین بار نیست که گیتس درباره اشتباهات موبایلی مایکروسافت صحبت می‌کند. اوایل امسال نیز گفته بود که بزرگترین اشتباهش، باختن صحنه رقابت به اندروید بوده است و تایید کرده که این موضوع ضرری معادل ۴۰۰ میلیارد دلار برای شرکت در پی داشته است.

گوگل، پلت‌فرم اندروید را در سال 2005 به قیمت ۵۰ میلیارد دلار خریداری کرد و در آن موقع، ویندوز موبایل اصلی‌ترین رقیب شرکت بود. Eric Schmidt، مدیر اجرایی قبلی گوگل، در سال 2012 گفته بود که شرکت آنها در آن زمان نسبت به موفقیت استراتژی موبایلی مایکروسافت بسیار نگران بود. موفقیت اندروید باعث مرگ ویندوز موبایل و خارج شدن ویندوزفون از صحنه رقابت شد؛ اتفاقی که حالا این پلت‌فرم را تبدیل به پرکاربردترین سیستم عامل دنیا کرده و حتی خود مایکروسافت هم از آن استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH