اپل ظاهرا در آیفون‌های سال آینده به‌جای سیستم Face ID از فناوری امن‌تر Touch ID استفاده خواهد کرد!

همانطور که احتمالا می‌دانید اپل در سال 2017، برای کاهش اندازه حاشیه پایینی آیفون X، اسکنر اثرانگشت Touch ID را حذف و به‌جای آن از سیستم تشخیص چهره امن Face ID استفاده کرد. در فناوری Face ID، با استفاده از نور ساختاریافته و پروژکتورهای فروسرخ، الگویی بر روی صورت کاربر ترسیم می‌شود و دوربین‌ها نشان می‌دهند که کدام قسمت الگو منحرف شده است. این اطلاعات عمقی، به دوربین TrueDepth اجازه می‌دهند تا برای تایید کردن هویت کاربر یک نقشه سه بعدی از چهره او ایجاد کند.

آخرین مدل‌های آیفونی که از فناوری TrueDepth استفاده می‌کردند، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس بودند. بعد از آن، آیفون‌های 2018 و 2019 همگی مجهز به Face ID شدند. البته هنوز هستند کاربرانی که ترجیح می‌دهند تکنولوژی Touch ID دوباره به آیفون‌ها برگردد. حالا خبر خوب برای کاربران اینکه به نظر می‌رسد چنین اتفاقی در مورد آیفون‌های 2020 و 2021 خواهد افتاد. در ماه مه امسال، یکی از تحلیلگران حوزه تکنولوژی گفته بود که اپل از یک اسکنر اثرانگشت آکوستیک داخل نمایشگر بر روی هندست‌های سال آینده خود استفاده خواهد کرد. شرکت پتنتی را برای این فناوری به ثبت رسانده بود که سیگنال‌های صوتی را به کدی که نشان‌دهنده اثرانگشت کاربر بود، تبدیل می‌کرد. همه این اطلاعات حکایت از آن داشتند که اپل سال آینده به جای سنسورهای فیزیکی از مبدل‌های سیگنال آکوستیک استفاده خواهد کرد؛ مبدل‌هایی که به ایجاد پالس‌ها و موج‌هایی کمک خواهند کرد که با رمزگشایی آن‌ها اثرانگشت کاربر آشکار خواهد شد.

اما حالا براساس گزارشی که امروز در Economic Daily News تایوان منتشر شده، اپل برنامه‌هایی برای مذاکره با شرکت GIS، سازنده صفحات لمسی، در هفته آینده دارد. گزارش گفته است که در این ملاقات بر سر مجهز کردن دست‌کم یک آیفون سال آینده به اسکنر اثرانگشت زیر نمایشگر صحبت خواهد شد. براساس این گزارش، ظاهرا Touch ID جدید، از تکنولوژی کمتر امن اپتیکال که بر روی هندست‌های ارزان‌تر موجود است، استفاده نخواهد کرد. همانطور که می‌دانید در فناوری اپتیکال، از تصاویر دو بعدی اثرانگشت برای باز کردن قفل گوشی و تایید اطلاعات پرداخت موبایلی استفاده می‌شود. گزارش همچنین گفته است که تکنولوژی Touch ID جدید، از نوع اسکنر اثرانگشت آکوستیک پتنت اخیر اپل، که در بالا به آن اشاره شد، نیز نخواهد بود. درعوض، کوپرتینونشین‌ها به دوستان خود در سان‌فرانسیسکو یعنی کمپانی کوالکام مراجعه خواهند کرد.

بد نیست بدانید که کوالکام یک اسکنر بیومتریک اولتراسونیک ساخته است که از صدای اولتراسونیک با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر سه بعدی اثرانگشت کاربر استفاده می‌کند. این فناوری بسیار امن‌تر از نوع اپتیکال است. کوالکام می‌گوید که اسکنر اثرانگشت اولتراسونیک این شرکت، دارای یک تاخیر ۲۵۰ میلی‌ثانیه‌ای و یک نرخ خطای ۱ درصدی است. البته اسکنرهای خازنی، که این‌روزها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم دارای چنین مشخصاتی هستند؛ اما مزیت استفاده از تکنولوژی اولتراسونیک امنیت بالای آن است، بطوریکه تصاویر سه بعدی ایجادشده توسط آن، در مقایسه با اسکنرهای اپتیکال و خازنی، به‌سختی قابل دستکاری هستند.

اپل امیدوار است سال آینده یک اسکنر اثرانگشت اولتراسونیک داخل نمایشگر را بر روی آیفون ارایه کند

اسکنر اولتراسونیک داخل نمایشگر کمپانی کوالکام در حال‌حاضر بر روی گوشی‌های گلکسی S10، گلکسی S10 پلاس و همچنین همه مدل‌های گلکسی نوت 10 سامسونگ به کار گرفته شده است. البته خیلی از کاربران، از روان نبودن این تکنولوژی به‌هنگام باز کردن قفل دستگاه و تایید خریدها از طریق Samsung Pay، شاکی بوده‌اند. ضمنا برخلاف نسخه‌ای که بر روی پرچمداران سامسونگ به کار رفته و تنها بخش‌های خاصی از نمایشگر را پوشش می‌دهد، اپل به دنبال آن است که از یک راهکار تمام‌صفحه‌ای استفاده کند. و حالا با یک زمان‌بندی عالی، کوالکام امروز اعلان کرد که توانسته یک اسکنر داخل نمایشگر جدیدی بسازد که ۱۷ برابر بیشتر از نمونه‌ای که بر روی گلکسی S10 استفاده شده، سطح صفحه‌نمایش را پوشش می‌دهد.

البته اسکنرهای اثرانگشت اولتراسونیک، تنها با نمایشگرهای آمولد کار می‌کنند. اما این موضوع شاید یک پاسخ قطعی درباره اینکه کدام مدل‌های آیفون مجهز به این فناوری خواهند بود به ما ندهد؛ با توجه به اینکه گفته می‌شود آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس همگی مجهز به پنل‌های اولد خواهند بود.

اپل ظاهرا به‌دنبال یک بازطراحی اساسی در مدل‌های 2020 است و احتمالا تعدادی یا همه آن‌ها از شبکه 5G پشتیبانی خواهند کرد. با توجه به اینکه مشتریان تمایل زیادی به خرید آیفون‌هایی با سرعت ۱۰ برابر بیشتر از مدل‌های 4G خواهند داشت، اپل امیدوار است که سال آینده حدود ۱۰۰ میلیون آیفون بارگیری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH