4 سوالی که نشان می دهد استراتژی سئو سایت شما بازگشت سرمایه دارد یا خیر؟

با بیشتر شدن اهمیت اینترنت به عنوان یک ابزار بازاریابی در کسب‌­وکارهای مختلف، مباحث بسیاری پیرامون موضوع بهینه‌­سازی موتور جستجو یا سئو سایت شکل گرفته است. در خصوص اینکه یکی از موثرترین شیوه­‌های جذب ترافیک برای هر وب‌سایت موضوع سئو است چندان چالشی وجود ندارد، اما سوال مهم­تر این است که: آیا سئو فروش را افزایش می­‌دهد؟

صرف نظر از اینکه سایت شما از منظر کلید­واژه‌­های خاص در چه رتبه‌­ای قرار می‌­گیرد، هدف نهایی از سئو افزایش فروش و درآمد است. از منظر بازاریابی تا زمانی که فروش بیشتر نشود، حتی وب‌سایت­های با بیشترین بازدید هم ارزشمند تلقی نمی‌­شوند. همین موضوع به عنوان تفاوت کلیدی میان یک استراتژی سئو سایت قوی با ضعیف را مشخص می­‌کند.

بنابراین، آیا سئو فروش را افزایش می‌­دهد؟ پاسخ صادقانه به این سوال آن است که وابسته به راهبرد سئو سایت شماست. اینکه صرفا چند کلیدواژه با ترافیک زیاد را در تگ‌­های عنوان و سرفصل‌­ها قرار دهیم، چندان نتیجه‌­ای برای کسب‌­وکارها ندارد؛ اما راهبرد سئو به گونه‌­ای طراحی می­‌شود که برای شما مشتریان بالقوه تولید کند و به مخاطبان اطلاعات صحیحی انتقال دهد که بتواند برای کسب­‌و­کار کاملا سودآوری داشته باشد.

برای اینکه یاد بگیرید در زمان خلق یک استراتژی سئو باید چه سوالاتی از خود بپرسید و چطور می­‌توان با بهینه ­سازی سایت به هدف افزایش فروش دست پیدا کنید، همواره باید در این زمینه مطالعه کنید.

آیا استراتژی سئو شما مشتری بالقوه برای شما تولید می‌کند؟

با کمک موتورهای جستجو، مصرف‌­کنندگان امروزی کنترل بیشتری را روی فرایند بازاریابی نسبت گذشته دارند. مصرف­‌کنندگان به راحتی می ­توانند دقیقا آنچه می ­خواهند را بیابند، و سئو بهترین شیوه برای اطمینان یافتن از این است که آیا کسب­‌و­کار شما شانس قرارگیری در دیدرس مشتریانی که دنبال خدمات و محصولات شما هستند را دارد یا خیر.

تدوین یک استراتژی سئو هدف­مند مستلزم انجام تحقیقات گسترده روی کلیدواژه­‌هاست تا بتوانیم دریابیم که چه لغات و عباراتی مرتبط با جستجو افراد در هر حوزه است. اگرچه برخی از بازاریاب‌­ها شاید تلاش داشته باشند با عبارات گسترده در رتبه‌­بندی قرار بگیرند، برخی ممکن است موفق شوند، اما لزوما این بهترین راهبرد نیست. در عوض، روی تلاش­‌های خود درباره کلیدواژه‌­های با دنباله طولانی تمرکز می کنند.

اگرچه شاید میزان حجم جستجو برای عبارتی مثل «کفش زنانه در تهران» در مقایسه با عبارتی شبیه «کفش» خیلی کمتر باشد، اما به تفاوت این دو عبارت در مخاطب فکر کنید. عبارت دوم (یعنی کفش) یک عبارت گسترده است که می‌­تواند طیف گسترده­‌ای از جستجوکنندگان با هر نوع محتوایی را جذب کند، اما عبارت دیگر می‌­تواند به صورت هدفمند یک جمع مشخص را جذب کند.

  1. آیا ترافیک سایت شما نرخ تبدیل بالایی دارد؟

بعد از جذب ترافیک از طریق موتورهای جست و جو، باید اطمینان پیدا کنید این ترافیک تبدیل می‌­شود. تبدیل می­‌تواند معانی متفاوتی بر اساس صنعت یا کسب‌­و­کار داشته باشد، اما اساسا تبدیل به معنی توجه کردن به این مطلب است که آیا بازدیدکنندگان سایت شما در جهت مشتریان شما گام برمی­‌دارند یا خیر.

اگر شما یک سایت در حوزه تجارت الکترونیک راه اندازی می‌­کنید، آیا بازدیدکنندگان شما خرید می‌­کنند؟ اگر یک شرکت با شیوه کاری B2B هستید، آیا بازدیدکنندگان فرم­ های تماس را پر می‌­کنند؟ یکی از بزرگترین چالش­‌های سئو سایت اطمینان یافتن از این است که وقتی مشتریان بالقوه به سایت شما دسترسی می­‌یابند، آیا همان کارهایی که شما می­‌خواهید را انجام می‌­دهند. هر افزایشی در کلیک‌­ها و ترافیک سایت بسیار فوق­‌العاده است، اما هدف نهایی ایجاد درآمد است.

اهدافی را برای سایت خود تدوین کنید، و به صورت دوره‌­ای آن‌ها را پایش کنید. اگر شما چند هزار ترافیک را دریافت می‌­کنید اما مشتریان بالقوه­ زیادی ندارید، زمان آن فرا رسیده تا در خصوص نحوه چینش صفحات بازنگری کنید.

  1. آیا برنامه سئو سایت شما صرفه اقتصادی دارد؟

صرف نظر از اینکه شما مالک یک کسب‌­و­کار باشید یا مدیر بازاریابی، حتما می‌­دانید که ارزیابی میزان بازگشت مالی هر تاکتیک بازاریابی که روی آن سرمایه‌­گذاری شده اهمیت دارد. فارغ از اینکه چه تعداد مشتری بالقوه یا فروش در اثر راه‌برد شکل می­‌گیرد، راهبرد شما صرفا وقتی ارزشمند است که درآمدهای شما بیشتر از میزان هزینه خرج­شده روی آن باشد.

بنابراین اگر راهبرد شما در ایجاد مشتریان بالقوه و فروش موثر نباشد، گذاشتن زمان و هزینه روی آن ارزشی ندارد.

بنابراین چطور شما می­توانید راهبرد سئو با صرفه اقتصادی را ارزیابی کنید؟ به لطف تحلیل­های پیشرفته موجود که بازاریاب­های اینترنتی در اختیار دارند، این کار نسبتا آسان است. ابزارهای متعددی برای توجه به داده­‌های بازاریابی آنلاین وجود دارد، اما یکی از بهترین آنها ابزار گوگل آنالیتیکس است. بررسی کنید که چه تعداد از مشتریان بالقوه شما از طریق موتورهای جست و جو وارد می شوند، و چقدر هر بازدیدکننده معمولا در داخل وب سایت صرف می‌کند (یا چه تعداد از آنها با شما تماس می‌­گیرند) و این تعداد را با میزان هزینه‌­ای که روی SEO داشته‌­اید مقایسه کنید.

اینکه این کار را خودتان شخصا انجام دهید کار دشواری است، اما افراد یا شرکت‌های  مجرب در زمینه بهینه سازی سایت می‌­توانند بر یک مبنای منظم به شما بازخورد کار را ارائه دهند. با پایش این بازخوردها و تنظیم استراتژی سئو سایت خود بر این اساس، به سادگی می­‌توانید راهبردی ایجاد کنید که به‌­صرفه اقتصادی باشد.

  1. آیا برنامه سئو شما موجب افزایش فروش می­‌شود؟

حقیقت این است که سئو این پتانسیل را دارد که مشتریان بالقوه برای شما تولید می‌­کند و کاملا به صرفه اقتصادی است – اما خلق یک راهبرد که همه این موارد را پوشش بدهد به عهده شماست.

سئو سایت یکی از بهترین راه­‌ها برای ایجاد و حفظ یک جایگاه مستحکم از حضور در عرصه آنلاین است. شاید کمی زمان ببرد تا نتایج کار را احساس کنید، اما سئو قطعا می‌­تواند فروش را افزایش داده و به رشد کسب­ و کار شما کمک کند.

سئو می­‌تواند یکی از بهترین راهبردهای بلندمدت از منظر بازاریابی باشد. به بیلبوردهای تبلیغاتی، آگهی‌­های تلویزیونی فکر کنید. شما هزینه می­‌کنید تا به بینندگان در بازه زمانی مشخصی نشان داده شوید، اما وقتی پرداخت هزینه را متوقف کنید، تبلیغات و آگهی‌­ها هم بلافاصله متوقف می­‌شود.

اما سرمایه‌­گذاری در سئو وبسایت این گونه نیست. اگرچه باید به طور پیوسته وبسایت را نگهداری و به روز نمود. این نکته به معنای آن است که وقتی شما سئو را ادامه می‌­دهید، به ساخت صفحات موجود ادامه می‌­دهید و شانس خود را در رسیدن به کاربران اینترنتی بیشتر ارتقاء می‌­دهید.

آیا در تدوین طرح سئو خود نیازمند کمک هستید؟

حالا که می‌­دانید چه سوالاتی را باید از خودتان درباره برنامه و استراتژی سئو بپرسید، زمان ارزیابی فرا رسیده است. آیا سئو مشتریان بالقوه را جذب می­‌کند؟ آیا آنها را تبدیل می‌­کند؟ و آیا شما میزان زمان معقولی را صرف آن می­‌کنید؟

یکی از شرکت های معتبر و مجرب در زمینه خدمات سئو سایت وب وان می‌باشد، می‌توانید در زمینه تدوین و اجرای استراتژی سئو سایت خوداز تجربیات چندین ساله آن ها استفاده کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH